انواع الشخصيات السامة النفسية وطرق التعامل معها

أنثى بعطر الورد

مراقبه سابقة / متميزات نسوة
معلومات أنثى بعطر الورد
إنضم
11 يوليو 2014
المشاركات
3,981
مستوى التفاعل
2,034
النقاط
113
بسم الله..
دا بوست طويل شوية. هو تحصيل لتجربة شخصية ومشاهدة فيديوهات كتيرة عربية واجنبية بتتكلم عن الشخصية النرجسية.

بالنسبة لي اكتشاف وجود الشخصية دي حوالينا بالكم الرهيب ده. كان حاجة جديدة جدا. لوقت قريب كنت مش قادرة افهم تصرفات الشخصيات دي. وكنت شايفة في حاجة غلط بس مش قادرة امسكها بأيدي. أو اثبتها للناس. وكنت على وشك فعلا افقد ثقتي في نفسي. من شدة اللامنطقية اللي حواليا واللي مش لاقية حد يقولي اني صح.

اللي انا هفضل ااكده. ان ربنا كبير اوي اوي. وان لله يدافع عن الذين آمنوا. وان اجتمعت الأنس والجن على أن يضروك بشئ لن يضروك الا بشئ قد كتبه الله عليك. فلا تخافوا ولا تحزنوا.
أنا عشت عمري كله مع الشخصيات دي في كل مكان بيت. وشغل ودراسة ومعارف. وعمري ما قرأت ازاي اتعامل معاهم. ومع ذلك اكتشفت لما اتفرجت على الفيديوهات. ان ربنا كان بيلهمني التصرف الصحيح اللي جنبني وصولي لمرحلة الإضطراب العقلي او الشخصي.
ما تزعلوش انكم نوع الشخصية العاطفية اللي وقعت بسهولة في الفخ النرجسي. وفكروا في حياتكم هتلاقوا ان نفس الشخصية دي كانت سبب نجاتكم وسبب رحمة ربنا ليكم في مواقف كتير. بفضل ربنا وحده انا كنت مع احد الضحايا وبحاول اخرجها من الفخ وهو ده اللي نجاني وخلاني الاحظ اني في نفس الشرك. وبصراحة بحب لين قلبي. بحب مشاعري اللي بتتحرك تجاه اي مخلوق ضعيف. بحب الرحمة و اني اكون سبب لفرحة الغير.

بس المشكلة الحقيقية. مش اننا قلبنا طيب. المشكلة اننا بنتفهم اننا بنشحت المشاعر. عشان كده لازم مع لين القلب يكون فيه عزة نفس. ولازم نعرف اننا من حقنا نقول لا. وان اي علاقة فيها تهديد بالبعد او عدم تبادل المشاعر. هي علاقة مبتورة قبل أن تبدأ. ولا تستحق ان نبذل اي جهدللاحتفاظ بها. لازم نتعلم ان رأي الناس فينا لا يشكل اي فرق لثقتنا في نفسنا. وان اهم حاجة ما يرضى الله ويسعدنا.

نيجي بقى للشخصية النرجسية.
بالنسبة لي كنت بقول عليهم قلوبهم مريضة. حقودين. غيوريين. ضحايا لعقد قديمة من صغرهم. مع الفيديوهات والقراية فهمتهم اكتر. هم أشخاص ضعيفين جدا جدا جدا. ما عندهمش ثقة في نفسهم بسبب تراكمات حياتية من صغرهم. اللي اتعرضوا له من تمييز عن اقرانهم. سواء إهمال. كلام جارح. تدليل زايد ثم تجاهل. عنف لفظي وبدني وسخرية. خلاهم يبنوا جدار سميك حول مشاعرهم. خلاهم خايفين يمروا بالالم ده مرة تانية. عقلهم بطريقة لا ارادية وكحيلة دفاعية بيخلق سيناريو يرضيهم وخلوهم يتقبلوا حياتهم.
بيخافوا من حاجات كتير. بيخافوا من تحمل المسؤلية. بيخافوا من الإهمال. أو الرفض. بيخافوا من اي نقد. بيخافوا من رأى الناس فيهم. بيخافوا من الوحدة والمرض والموت. بيخافوا من الفشل في اي حاجة.
عشان كده بنفتكرهم بيكذبوا وهم في الحقيقة بيعيشوا السيناريو ده فعلا في دماغهم فمتاكدين انهم صادقين. بنفتكرهم بيتعمدوا أذية غيرهم او استغلال الآخرين او انهم بيكرهوا اللي حواليهم. في الحقيقة هم ما لهمش نفس التكوين بتاعنا. هم ما يعرفوش يعملوا غير ده. ماعندهمش المعطيات اللي تخليهم قادرين على الحب أو التعاطف. أو انهم يفهموا انهم بياذوا غيرهم. لان فعلا هم مش بيجبروا حد على حاجة. هم بيقنعوهم.
مشكلتنا مع الشخصية النرجسية اننا عايزين نعاملهم كاشخاص عاديين شبهنا بالضبط. اننا مش قادرين نتقبل انهم مختلفين تماما. بنتكلم عنهم بالانتقام والكره ومتعلقين بيهم. وفاهمين اننا ممكن نغيرهم. يا جماعة أشهر الشخصيات النرجسية " فان ماكسين" بيقول في احد محاضراته. انهم فخورين بشخصيتهم. وده لان المستقبل بتاعهم فعلا. افلام الخيال العلمي اللي بتتكلم عن تحكم الروبوت والآلة في المستقبل هيكونوا هم الآلة دي بذكائهم ومكرهم. وخلوهم من اي مشاعر انسانية.
مشكلتنا اننا كنا بنتعامل مع احد برامج الذكاء الصناعي زي ليكسا. وصدقنا انها بني آدم حقيقي. ومستنين انها ترجع زي اول مرة قابلنها. لازم نفهم ونتقبل حقيقة اننا بتعامل مع آلة. لا تعرف سوي تزويد احتياجاتها من الوقود او شحن بطاريتها. وان كل ما نسمعه منها من كلمات قد تحمل تعبير عن مشاعر. ما هو إلا تعبير عن احتياجها للشحن. وان ده مدخلات اكتشفت انها بتمكنها من تلبية احتياجاتها. ولا علاقة له بنا او بمشاعرنا.

تعاطفنا معاهم او رغبتنا في إصلاحهم او تسأولنا هم هيتعاقبوا ولا لا. هيندموا في يوم من الأيام. ننتقم منهم ازاي. كلها افكار عبثية. مفيهاش اي منطق. انتم كأنكم بتقولوا انتقم من العربية ازاي بعد الحادثة اللي خبطتني فيها. وهل ممكن اعلم العربية انها ما تخبطنيش تاني.
احنا اتخبطنا خلاص عشان مكناش واخدين بالنا من العربية. بعد ما عرفنا وفهمنا تفكيرنا يبقى ازاي نقف على رجلينا تاني وازي نوصل من غير ما نتخبط تاني.

اهم حاجة ثقتنا في نفسنا. اهم حاجة علاقتنا بربنا. رأي الناس تحت رجلينا. يوم ما نقابل شخصيات حقودة او غيورة نتجنبها. ما نحاولش نتحداها. ما ينفعش نقف قصاد قطار ونقول احنا احسن منك. اكيد هيدوسنا. الصح اني لو ما كنتش انا أحد الركاب او سواق القطار . ابعد عنه تماما. حتى لو كان اقرب الناس لينا.
ابوك. امك. اخواتك. ده نوع من الابتلاء. وربنا لا يكلف نفسا إلا وسعها. يبقى الصبر. والدعاء والاستعانة بالله. وربنا لا يتخلى عن عباده. اتعلموا. اشتغلوا. عبروا عن مشاعركم بالكتابة او باي موهبة. ارقصوا والعبوا رياضة بيخليكم ما تدخلوش في مرحلة اكتئاب. كل واحدة او واحد موجودين في الجروب هنا معناه انهم لسه فيهم نفس. انهم لم يتم تدميرهم.
ما تشغلوش نفسكم بالشخصية النرجسية وتحليل تصرفاتها. فكروا انتم ازاي تقدروا تهربوا بحياتكم بعيد عنهم.

ما تقعدوش تفتكروا في ما سببوه لكم من اذي. ابداؤوا احلموا بحياتكم الجاية. مهما كان عمركم ومهما كان اللي خسرتوه. لسه فيه ايام جاية.
لو قررتم البقاء بالقرب من النرجسي يبقى لازم تتعلموا. تجاهل كل تصرفاته. لازم تتقبلوا حقيقته كالة. لازم ما تتوقعوش منه لا مشاعر ولا تقدير ولا تغيير. ده هيساعدكم انكم تعيشوا في راحة الي حد ما.

بس لو فعلا خايفين على أولادكم وعلى نفسكم لان ممكن تبقوا آلة انتم كمان. يبقى لازم الهروب والبعد.

مهما كان واخد عليكم تهديدات. مهما كان اللي هيشيعوا عنكم. خدوا القرار. استعينوا بربنا ووكلوه. والله. والله. والله الشخصية دي جبانة جدا. ولو اتأكد انكم فعلا مش ممكن ترجعوا له تاني. بيوفر مجهوده وانتقامه. وبيبدا في البحث عن ضحية جديدة. ما تخافوش. ما تستسلموش. اخرجوا صدقة بنية رفع البلاء وان ربنا ييسر لكم الخير. ركعتين في جوف الليل والبكاء والتضرع لله.

ربنا كبير. ربنا بيحبكم ومش هيتخلي عنكم. وافتكروا قول رسول الله صلى الله عليه وسلم

( ما كان الرفق في شيء إلا زانه ...الحديث ) ولما سأل رجل رسول الله صلى الله عليه وسلم عن أفضل الأعمال، أوجزها له في صفات ذكر منها : ( لين الكلام وبذل الطعام ... ) ( مسند أحمد ) .
وإذا كان قصدنا الفوز برضا الله عز وجل ، والنجاة من النار ، فإن المسلم لينال باللين ما لا يناله بالغلظة والشدة ، كما في الحديث : ( حُرِّم على النار : كل هيّن ليّن سهل ، قريب من الناس ) صححه الألباني : صحيح الجامع 3135).

ويمكن أن يكون تكلف السلوكيات اللينة مدخلا إلى اكتساب اللين القلبي ، فقد شكا رجل إلى النبي صلى الله عليه وسلم قسوة قلبه فقال له : ( إن أردت أن يلين قلبك ، فأطعم المسكين ، وامسح رأس اليتيم ) حسنه الألباني : صحيح الجامع 1410) .

وقسوة القلب قد تكون أحيانا نتيجة المعاصي ، ومظهراً من مظاهر غضب الله سبحانه وتعالى على العبد ، ولذلك يقول مالك بن دينار : ( ما ضُرب عبد بعقوبة أعظم من قسوة قلب ، وما غضب الله على قوم إلا نزع الرحمة من قلوبهم . ) .

وأخيرا حبوا نفسكم. اكرموها. وترفقوا بها ما تشغلوش نفسكم بحد غير نفسكم. ❤
وزيدوا من استحقاق انفسكم وعلاقتكم ببعض و وتقديرك النفسي وثقتك بنفسك امام الناس واللي حوليك وانتبهي لكلامك اللي يكون في صلحك اوزنيه قبل ما تنطقيه بوعي كامل للموقف وبتقديري النفسي ?????
 

أنثى بعطر الورد

مراقبه سابقة / متميزات نسوة
معلومات أنثى بعطر الورد
إنضم
11 يوليو 2014
المشاركات
3,981
مستوى التفاعل
2,034
النقاط
113
صفات النرجسي الداخلية .

عشان تقدري تحاربي لازم تدرسي عدوك كويس جدا مش تدرسي هو بيعمل ايه وبيدمرك ازاي لان دة معروف خلاص وجربتيه
لازم تعرفي حاته النفسية الحقيقية
النرجسي منقسم داخليا الى جزئين
جزء حقيقي ودة الجزء الاسود اللي هو بيخفي بكل قوته ومش بيقرب من حد قرب حميمي عشان مينكشفش ولا يتعرف
والجزء الاسود دة عبارة عن ذاته ونفسه اللي هو مش بيحبها وكارهها ومش راضي عنها ، اللي هي نفسه الحقيقية
هو مش راضي عنها لانها ضعيفة وشريرة ولئيمة وهو شايفها كدة وشايفها لاتستحق الحب ولا تستحق اي حاجة اصلا
الجزء التاني من النرجسي هو الجزء المزيف اللي هو صنعه بخياله وكونه ورسمه وحكى قصته بالكدب وصدقه
لكن الجزء لانه مش حقيقي ومش واقعي وهو عبارة عن قشرة خارجية تغطي الجزء الحقيقي الهش المظلم فبيحتاج للتغذية
والتنمية بشراهة ، لانه لو مغذاهوش باستمرار حيقع وحيضيع منه وهو ماصدق قدر يكونه
طيب بيتغذى على ايه الجزء المزيف دة بيتغذى على نوعين من التموين النرجسي
النوع الاول هو النوع الاساسي ودة بيكون المركز الاجتماعي ، العمل ، الفلوس ، الشهرة
اي حاجة من دول او كلهم ، وهو بيحارب في الحياة عشان يحقق ولو واحدة من دول ولو محققهاش بالطريق القانوني
حيحققها بطريق غير قانوني لدرجة انه ممكن يوصل للقتل وهنا بيكون وصل لأعلى درجات النرجسية واللي بيسموها النرجسية الخبيثة
بعد مايحقق النرجسي المصر الاول للتموين النرجسي دة ، بيبدأ يدور على المصدر التاني وبيقولوا عليه المصدر الثاني للتمويل النرجسي
ليه بقى ثاني لانه مش حيقدر يحصل عليه قبل مايحصل على المقوم الاساسي له ( المال ، العمل ، المركز الاجتماعي ،…..)
ايه بقى المصدر التاني دة ؟؟ “انتي “ الزوجة او الحبيبة ، او بمعنى اصح التابع الامين والخادم والمحب وعمود حياة النرجسي
استني بس متفكريش انك انتي العمود دة انتي شخصيا لا خالص انتي او اي حد يقدر يقوم بالدور بشكل أكفأ
انتي بقى المصدر الدائم المضمون انه مش حيمشي ، لكن المصدر الاول ممكن يضيع منه في وقت مش حيقدر يتحكم فيه يعني ينفصل من شغله
ممكن ، الفلوس تضيع كلها ممكن ، يتفضح فيضيع المركز الاجتماعي ممكن ، لكن انتي بقى بيعمل معاكي مجهود خرافي عشان يضمن انك مش
حيكون فيه احتمال ولو واحد في المية انك تروحي منه انتي المصدر الثابت للتموين النرجسي بالنسبة له
طبعا معظمكم عارفين مرحلة القصف العاطفي ودورة الاستغلال النرجسي وعارفين ازاي بيصنع النرجسي ضحية بتتنفسه وتموت لو بعدت عنه
ومننكرش ان الضحية غالبا بتساعده على كدة لانها بتكون انسانة شبه مثالية وبتحب كل الناس ومش متخيلة ان اي انسان ممكن يؤذي اي حد
فبمنتهى حسن النية بتساعده على انه يفرمتها ويشكل منها مسخ مينفعش يتعامل مع حد غيره
طيب حنتعامل ازاي بقى مع هذا الوحش اذا اضطررنا اذا مينفعش نهرب
طب هل ينفع تتعاملي معاه وتحمي نفسك وانتي لسة بتحبيه وبتتأثري بالقصف العاطفي ؟؟
 

أنثى بعطر الورد

مراقبه سابقة / متميزات نسوة
معلومات أنثى بعطر الورد
إنضم
11 يوليو 2014
المشاركات
3,981
مستوى التفاعل
2,034
النقاط
113
ليه النرجسي بيتمسك بفريسته
النهاردة بقى حقول لكم ليه النرجسي بيتمسك بفريسته و ليه في حالات تانية بيرميها ؟
اولا تعالوا نشوف الاول فريسته دي وصل لها ازاي
احنا عارفين ان النرجسي بينقي نوع معين من الناس ( المقصود هنا نرجسي او نرجسية ) ، اما يختار واحدة لامعة وذات منزلة مرموقة ونشيطة واجتماعية ولها حياة مليانة نشاط وحيوية ، ودي بتكون بالنسبة له لها فايدتين او حاجتين بيخلوه يروح لها . اولا : انها بتمثل له تحدي وكلكم عارفين المعلومة دي ، الثانية انها حتفيده في المجتمع بتاعه ، اما يتفاخر بيها وعشان كدة بنشوف كتير منهم بيمشي مع زوجته وهي شبه عارية عادي جدا من باب الفشخرة ، وطبعا بيتفاخر بمركزها وممكن تكون غنية وهكذا ، او انه حيستفيد من علاقاتها او فلوسها ، دة غير انه بيشبع نرجسيته بإنه حصل علي اللي محدش عرف يحصل عليه واخد اللي الناس كلها معرفتش تاخده
وطبعا الفريسة في الحالة دي بتكون مصدر فائق للتموين النرجسي له لانه مش بياخدها ويسيبها لامعة ومتألقة زي ما هي ، لا طبعا دة بيبدأ يكسر فيها جزء جزء بدم بارد بدون ماهي تحس شوية بالقصف العاطفي وشوية بالصمت العقابي وشوية باسلوب الشعللة ، واول مايحس انها حتفلت منه يرجع يعيد من الاول ، وطبعا بيمثل انه العاشق الولهان عشان يقدر يسيطر على مشاعرها
النوع التاني من الناس هي المرأة المتعاطفة الطيبة المثالية المحبة لكل شيء في الحياة ، اللي بتمشي تأكل القطط في الشارع ولو لقت ولد بيعيط تقف جنبه لحد ماتلاقي مامته ، اللي هي قمة الايجابية والرحمة ، ودي بقى بتبقي مصدر تموين نرجسي عظيم ، ليه بيشكلها بشكل اسهل واسرع من اللامعة المتألقة ، بيستمد من ضعفها الاحساس بالقوة ودي بيروح لها اكتر النرجسي الغني اللي مركزه مرموق ومش محتاج للعلاقات او الفلوس لان هو محققه ، هو بس محتاج لحد ضعيف يبهدله وكل مازادت معاناة الفريسة كل مازادت متعة النرجسي ، وطبعا دي متشكلة جاهزة ، واول مايبص لها ويضحك خلاص سامحته ويكون مثلا خاينها مع صاحبتها ، عادي هي ماحتصدق ترجع له برضه وحتكذب نفسها وتكذب صاحبتها ، لانها عندها مشكلة هي برضه مش سليمة
وغالبا بتكون ابنة لاب نرجسي او ام نرجسية ،
شوفوا بقى المجهود اللي بيعمله النرجسي عشان يشكل زوجته ويعلمها طاعته العمياء ويعلمها تخاف منه وتبقى عايشة في حالة رعب دائم وحالة ترقب لانفجاراته ، وهو اصلا مبيحبش يعمل مجهود وكسول وبيوفر طاقته
ومع ذلك خطط ورتب وفرمت الست وحطها في القالب اللي هو عايزه ، هل بعد كل المجهود دة ممكن يفرط فيها ؟ وهي اكبر مصدر للتموين النرجسي في حياته ، فهل يسيبها ويدور على واحدة تانية يبذل معاها نفس المجهود تاني ولا يخلي دي في البيت حلوة كدة استبن ويروح يلعب بأي فريسة برة من غير مايتعب فيها ويرميها برضه ، ويرجع يلاقي زوجته قاعدة مستنياه وهو متأكد انه حيعرف يرجعها تحبه تاني وحيسترد قلبها تاني
دة كمان ممكن يقنعها انها تقبل خيانته ، او يقنعها انه يتزوج عليها راقصة او فتاة ليل ودة بيحصل فعلا وهي بتقبل وتعيش وتستمر ، لانها تحت تأثيره ولانها فقدت نفسها تماما واصبحت مسخ مشوه هي نفسها متعرفوش
معلش سامحوني على الكلام الصعب دة بس لازم نشوف صح عشان نعرف نفوق ونتصرف صح
كمان هو بيخاف من الرفض بقدر خوفه من الموت عشان كدة بيعند ومش بيطلق او يسيب اللي عايزة تسيبه وممكن يسيبها هو في الاخر
ليه بقى وامتى النرجسي يطلق او ينفصل ؟؟ ودة السؤال الاهم
لما الفريسة بتاعته تخلص. اكلها كلها او تِعطل ، يعني مبقاش منها فايدة مش بتديله اي حاجة ، مفيش تموين نرجسي. ، مفيش فوايد جنسية ولا مادية ، حيدور على زوجة تانية ويتعب نفسه معاها من اول وجديد
ازاي بيحصل دة ، لو الفريسة فهمته وبينت له انها فهمته و قدرت انها تمنع عنه التموين النرجسي بكل انواعه ( انهيارها بسببه ، ضعفها وبكائها ، عصبيتها ، حبها ، خدمته ، ….. اي حاجة كانت بتديها له )
في الحالة دي بس حيرميها ويشوف غيرها، عشان كدة النرجسي قبل مايتزوج تلاقيه عنده ميت علاقة بس مش بيشكلهم مش فاضي هو مش حيشكل غير اللي ناوي يكمل معاها وبيجهزها للمهمة العظيمة اللي حتقوم بيها في حياته ، فمش حيهدر مجهوده بدون مقابل طبعا
 

أنثى بعطر الورد

مراقبه سابقة / متميزات نسوة
معلومات أنثى بعطر الورد
إنضم
11 يوليو 2014
المشاركات
3,981
مستوى التفاعل
2,034
النقاط
113
"متلازمة المحتال "
إذا كنت بجوار شخص مضطرب نرجسي فأنت قد تصاحبك ما تسمى "متلازمة المحتال " وهو مصطلح يُطلق على الشخص الذي يعتقد بعدم استحقاقه لنجاحاته وإنجازاته، مع أنّ هذه النجاحات تمت بفضل جهودك وقدراتك. يتوهم المصاب بهذه المتلازمة بأن الحظ كان وراء نجاحه أو هنا مع المضطرب النرجسي يكون هو من يوهمك بأنه سبب كل نجاحاتك ، لولاه ما حققت أي شئ،" أنا من عملتك" تلك جملته الشهيرة تضخيماً لآناه مع تخفيضاً لقيمتك ونجاحك وإنجازاتك -هذا لكل من ضحاياه ، وعادة ما تكون النساء أكثر عرضة لهذه المتلازمة في المجتمعات الذكورية عموما وفي العلاقة السامة مع شريك نرجسي على وجه الخصوص وأيضا أبناء الآباء النرجسيين وخاصة الإبن" كبش الفداء " تستغرقة تلك المتلازمة وتسيطر عليه ، ونتيجة لذلك نجد الضحايا يقبلون حياة الإساءة ويصبح واقعا مألوفا لديهم؛ في مجالاتهم العملية يقبلون أجورا أقل، ولا يطالبون بمستحقاتهم وحقوقهم بسبب توهمهم أنهم حقاً غير مستحقين لأي شي .
من الأعراض الشائعة لهذه المتلازمة عدم احترام الذات، والقلق والإحباط، والتشكيك في استحقاق إنجازاتهم، ومن أهم الوسائل التي تساعد في علاج هذه المتلازمة محاربة تلك التصورات السلبية التي تخطر في عقولهم ، وإدراكهم أن ما هم فيه متلازمة مرضية من تلاعبات المسئ إليهم ، أنّ غيرهم ممن يقتربون من هذا الشخص أيضاً قد يواجهون نفس المخاوف، عليهم الرجوع إلى انجازاتهم ونجاحهم وإرجاع التميز والتفوق لمن يستحق وأن أي إخفاقات هي فرص للتعلم واكتساب الخبرة، ونذكر ثانية ..، بأنك تستحق الأفضل ..،أنت لست المشكلة ..، و سواء ابتعدت عن النرجسي ، أو ما زلت قريبا منه، فإنك يمكنك الفوز بذاتك و إستحقاقك.
 

أنثى بعطر الورد

مراقبه سابقة / متميزات نسوة
معلومات أنثى بعطر الورد
إنضم
11 يوليو 2014
المشاركات
3,981
مستوى التفاعل
2,034
النقاط
113
#استرد _حياتك _واهزم _النرجسي

الجزء الاول (1)

طب نصلي ع النبي...

بما ان النرجسية كمصطلح ومعنى جديد علينا... وطالما

كتير مننا اكتشف الزوج ومن ثم اكتشف انه اصلا تربية أسرة نرجسية من قبل الزواج... وطالما بنسمع كلمة حدية واعتمادية... وحيرانين رايحين جايين... في الليلة البمبي اللي فوقنا عليها دي... وطلعلنا ف البخت كمان قرود طايرة... نهرب م النرجسي نقوم نلاقيها بتطير ورانا وحاجة كدا غم.... وابتدينا نفكر ان ازاي نترمي ف ابتلاء زي دا وليه كدا يارب.. وامتى الفرج... وامتى نتشفى في اللي ظلمونا بشكل ممنهج وقذر من زمان واحنا ف حضنهم اطفال.... يبقى يا جماعة يا نضيع ونلوص ونلف وندور... يا اما نركزززززز.... ايوا نركز.... هنتبدي ببساطة بكام حاجة هتساعدنا جدا بإذن الله... جمع الداتا... جمع المعلومات.... كراسة مخفية عن العيون ... يتكتب فيها صفحة لكل شخص ف حياتنا.... القديم بتاعه والحالي.... اكتبوا... في شكل نقط مش جمل مرسلة وحكايات... فلانة فتنت عليا يوم كذا... ضربتني ف الثانوية... حرمتني م الزواج.... وهكذا... كل المحيط اللي حوالينا.... هتلاقوهم مجموعة مش كبيرة... دي بقى يا اعزائي البؤرة النرجسية... هندرسها وهنركز طاقتنا فيها مع نفسنا كدا... والنرجسيين نبقى باردين معاهم ونتجنب التصادم حاليا.... كتبنا الشخصيات؟؟ كتبنا النقط الايجابية والسلبية بتاعتهم زمان وحاليا؟....هنا بقى هنلاقي المخرج بإذن الله.... حاولوا تساعدوا نفسكم وتعملوا دا... وهنتقابل تاني ونكمل ازاي هنخرج من كل دا وبقوة ما كناش نتخيلها ولا هما كمان يتخيلوا اننا نعملها.... هنصحكم تاني... نركز تماما ف الهدف دا ونوفر كل طاقتنا عشان نكتب ونفتكر كويس.... وهنتجنب حرق اي طاقة مع النرجسي حتى لو استفزنا.... واتباع اجراءات السرية التامة والاحتياط... نتقابل تاني يا أحبائي.... اللي عاوز ينضم... يكتب دا ف تعليق ويبقى متأكد ان الفيس بتاعه مش متراقب... واللي شاكك ما يعلقش.. ??

بقلم د. إيناس
 

أنثى بعطر الورد

مراقبه سابقة / متميزات نسوة
معلومات أنثى بعطر الورد
إنضم
11 يوليو 2014
المشاركات
3,981
مستوى التفاعل
2,034
النقاط
113
#استرد _حياتك _واهزم _النرجسي

الجزء الثاني (2)

نقول بسم الله

.... نفتح كراستنا المخفية.... ونقرا تاني عمايلهم السودا اللي متقسمة درجات طبعا حسب أذى كل نرجسي او قرد فيهم.... نبتدي بقى نركز كدا ونتخيل الدافع ورا التصرف دا ودا ودا.... بالراحة خالص....غيرة حقد غل افتراء.... تعطيل مصالح... سرقة مجهودك... تشويه سمعة.... لييييه؟؟؟ ببساطة مش عاوزين يقوملك قومة... ليييه؟؟؟ شايفين فيك بذرة تميز وقوة بصيرة ووجدان ربنا وهبها ليك وخايفين منها... ايوا خايفين... نورك دا بيعمي عينيهم فكان لازم يطفوك.... النرجسي خايف منك...ودا الدافع ورا اللي عمله معاك والقرود زيه حاسين بالدونية وبيصرخوا ف وشك بصوت عالي يلا اقع انهار يلا يلا.... وكلهم هتلاقيهم بيرتاحوا نفسيا لما انت بتتعب بتنهار بتمرض بتفشل... وبيتوتروا جدا لما بيشوفوك حققت نجاح... دماغك شغالة بتتميز ف حاجة ... فهمتوا؟؟؟ عرفتوا ليه كل الكلاب دول بيعملوا كدا؟؟؟ عشان تتسمروا مكانكم وتتهد قوتكم وتعجزوا وتنخوا وتقعوا وتبقى البذرة دي ماتت معاكم ويفضلوا قدام نفسهم هما الأفضل ع الساحة... زي سنو وايت... فاكرين اللي حصل معاها؟؟؟ يا مرايتي مين احلى واحدة ف الكون يا مرايتي... ولما الاجابة اتغيرت وبقت سنووايت... كان لازم يتم القضاء عليها بدري بدري.... يبقى بدل ما نبص لنفسنا اننا ضعفاء او مستضعفين.... لا احنا ف الحقيقة قوى مشعة جدا لكن معطلة ومطفية.... ودا عشان نورنا بيعمي عينين البعدا.... يقوموا ايه بقى يحطونا جوة الدايرة ويبتدوا... النرجسي يضرب وهما يعملوا دوشة حواليك ويصرخوا فيك انت غلط.. انت وحش... انت اناني... انت عاق... انت عدواني... فاحنا ما بنلحقش نستوعب اللي بيحصل... النرجسي يضرب ع الحديد والقرود تشكله وهو سخن... فلا نلحق نستوعب او نفهم ولا ندافع عن نفسنا... تقوم مع الوقت تتعطل جوانا كل آليات ترجمة الأذى ومقاومته والدفاع عن النفس خصوصا تجاه القريبين مننا........

بقلم د. إيناس
 

أنثى بعطر الورد

مراقبه سابقة / متميزات نسوة
معلومات أنثى بعطر الورد
إنضم
11 يوليو 2014
المشاركات
3,981
مستوى التفاعل
2,034
النقاط
113
استرد _حياتك _واهزم _النرجسي

الجزء الثالث (3)

اخواتي وحبايبي... نكمل بإذن الله مع بعض... دلوقتي

الاشباح الجعانين دول (اللي في صورة بشر عادي خالص) لقوا قدامهم بئر فيه خير وشيء مميز وطالع منه نور.... اول حاجة فضلوا يخبطوا فيه ويهدوه وشالوا بالفعل غطاء الحماية بتاعه(القدرة على ترجمة الأذى كأذى والتصدي له) بس هما ما لم يقتلوه... يعني لسة كائن حي موجود وبيكبر ولسة نوره موجود ومسيره هيكبر.... السؤال هنا ليه مش بيقتلوه.... لانهم بيخافوا على شكلهم قدام الناس... بس كدا؟؟ لا فيه سبب تاني... هما طمعانين النور دا يبقى ليهم هما... يعني فتحوا الحلة لقوا خيرات ربنا يسيبوها ليه بقى؟؟ هما يشفطوها... وبكدا يبقوا ضمنوا امداد دائم وضمنوا ان مايقوملوش قومة..... لحد كدا احنا فهمنا ان الحلة دي انت وغطاها دا قدرتك على حماية حدودك والدفاع عن نفسك من اذى المقربين... تمام كدا.... طيب ازاي هيقدروا ياخدوا الخير اللي جواك ويمنعوه عنك انت... ببساطة كدا ياخدوك تحفر ف المنجم بتاعهم... انت تتبهدل وتتعفر وقوتك تروح... وهما ياخدوا الخير اللي طالع دا ويستفيدوا بيه... يشفطوك.... يستغلوك لخدمتهم ومصلحتهم... طب هنا فيه سؤال.. طب ماهو انا كان ممكن أرفض... امتنع... اقول لا... مش هتستغلوني يا كلاب... بس عشان انا ضعيف مقدرتش مش كدا؟؟؟ لا دا مش صحيح واجابتك دي اجابة غلبانة زي الغلب اللي حطوك فيه.... اومال ايه الاجابة الصح... ايه اللي مش بيمنعني اقول لا... عشان يعني حدودي ضايعة وكدا بس؟؟ لا... عشان الكلاب دول بيعيشوك في عالم افتراضي موازي... هنسميه هنا مع بعض دلوقتي ... العالم الوهمي... العالم دا هو اللي انت لوحدك عشت فيه عن طريق اللي هما جوة الدايرة النرجسية عيشوك فيه.... نظراتهم... كلامهم... هجومهم ادعاءهم طول الوقت انك مقصر ووحش... وكمان العالم دا فيه تحديات واحداث... يعني مثلا جوة الدايرة دي... ييجي النرجسي يسيب الحبل لحد من اخواتك (الطفل الذهبي او احد القرود) وف نفس الوقت يحرمك بشدة من حقوقك واحتياجاتك الاساسية... هو مش بيقتلك... هو بس بيجوعك.. بيذلك... فانت تتقهر وتخبط يمين وشمال... وتقول اشمعنى.... اشمعنى دي هي التحدي الوهمي ف العالم الوهمي دا.... عاوز تبقى زيهم ومش عارف... عاوز تحس ان ليك حقوق ومش عارف... طب هل هما قتلوك؟؟؟ عذبوك؟؟؟ لا للاسف مفيش شيء ملموس واضح... لان ببساطة كل دا تحدي وهمي جدا... وهمي بالكامل.... واقولك الدليل....

بقلم د. إيناس
 

أنثى بعطر الورد

مراقبه سابقة / متميزات نسوة
معلومات أنثى بعطر الورد
إنضم
11 يوليو 2014
المشاركات
3,981
مستوى التفاعل
2,034
النقاط
113
استرد _حياتك _واهزم _النرجسي

الجزء الرابع (4)

كمان جوة العالم الوهمي في الدايرة النرجسية

هتلاقي مبدأ زرع الخوف... دايما انت خايف متشائم... انت ما تقدرش تبعد عنهم عشان العفريت هياكلك .. انت من غيرهم ما تقدرش اصل الدنيا برا الدايرة دي تخوف... الناس وحوش... طبعا زراعة الخوف دي منهم هما... هما وبس... والدليل انهم بتلاقيهم بيروحوا ويبجوا ويعملوا ما بدالهم وانت اللي بتفضل محلك سر لانك خايف... طب والعالم الوهمي دا فيه ايه تاني يا ترى... فيه المعارك الخايبة اللي بيجبروك تعيشها في مقاومة تشويه السمعة... قدام اهلك صحابك قرايبك... وهكذا... انك تثبت انك مش وحش كدا... وانت طيب وكويس ومحترم وووو.... وطبعا انت بتعمل دا لانك نفسك ف حد حنين يطبطب عليك... ودا بيضمنهلهم انك هتفضل تناحي وتجري تبيض صورتك وتقول والله انا غلبان ونفسي حد يحبني.... يبقى العالم الوهمي اللي انت عشت فيه تحت رعاية النرجسي وقروده.... هو ببساطة قايم على تدمير حدودك الدفاعية.... زرع الخوف فيك دايما... توريطك في تحديات وحروب خايبة ووهمية.... وطبعا مش هفكركم ان كل اما كنتو تحاولوا تخرجوا م الدايرة دي كان ييجي احد القرود اللذيذة يقنعكم بالبر او بانكم بيتهيالكم او ان النرجسي خايف على مصلحتكم بس انتو اللي مش مقدرين.... طيب يا حبايبي... كدا لما انا ادخلك جوة دايرة الوهم دي وابهدلك فيها كدا... هيبقى فيك حيل بقى تقولي لا لما اجي استغلك؟؟؟؟ طبعا ولا هيبقى فيك نفس لحاجة غير انك تتربط زي الطور ف الساقية.... وما تقوملكش قومة... ولا النور اللي جواك يصب ف مصلحتك ابدا... ولا تكبر ولا تتميز... لانك ببساطة مخترق تماما عن طريق كسر حدودك.... ومشوش تماما عن طريق العالم الوهمي... ومستغل تماما عن طريق توجيهك وارغامك على العمل في مناجمهم ومصالحهم هما وابعاد نظرك تماما عن مصالحك اللي تجيبلك الخير او التقدم.....
انا هستكفي بكدا دلوقتي ... وهطلب منكم تاني الكراسة اللي سبق وطلبت منكم تكتبوا فيها االي اتعمل فيكم من كل فرد فيهم في صفحة على حدة... وعاوزاكم تقروا تاني كل اللي كتبتوه... وتصنفوه.... المرادي مش عشان تعرفوا الدوافع... ولكن عشان تصنفوه حسب التلات حاجات دول....
1-اختراق حدود
2-تشويش(العالم الوهمي واحداثه وتحدياته ومعاركه الخايبة)
3-الاستغلال والتعب على مصالحهم وابعاد وتعطيل مصالحك



بقلم د. إيناس
 

أنثى بعطر الورد

مراقبه سابقة / متميزات نسوة
معلومات أنثى بعطر الورد
إنضم
11 يوليو 2014
المشاركات
3,981
مستوى التفاعل
2,034
النقاط
113
#استرد _حياتك _واهزم _النرجسي

الجزء الخامس (5)

صلوا بينا على النبي المختار

سنين ورا سنين في الاستغلال والقمع والقهر.... دا ترجمته ايه على الواقع... يعني ايه الخساير اللي طلعنا بيها من دا.... نبص لنفسنا كدا هنلاقي اللي اتسرق عمرها... واللي متجوزتش.... واللي جالها مرض مناعي او الضغط او مرض نفسي... هنلاقي اللي مبتعرفش تتكلم كلمتين على بعض.... او اللي خسرت فلوسها... ورثها.. دهبها... مرتبها... وطبعا القائمة تطووول.... بس رغم كل دا احنا ما انتهيناش... احنا موجودين... النور اللي جوانا ما انطفاش... هما من يومها بيستغلوه... بيسرقوه مننا... احنا لسة بنفهم الحب... الحنية... الجمال... السعادة وبأبسط الامور... ودا اللي عمرهم ما هيحسوه او يفهموه... احنا كنا بنتسرق لان عندنا حاجة مهمة وغالية... بتاعتنا احنا وبس... مش آن الاوان بقى نستردها؟؟؟؟؟ نستفيد منها.... نحقق بيها الحب والسعادة ونتنفس؟؟؟ طب ازاي؟؟؟
قبل ما اجاوب ازاي واشاور على طريق الخروج ونشوف هنمشيه ازاي... فيه سؤال دايما يتكرر وهو.... ازاي كلهم بيتصرفوا بنفس المنهجية دي؟؟ ليه ردود افعالهم بنفس درجة القسوة والتشابه دي... طبعا الاجابة اللي قريتها هي ان دا مرض وعبارة عن اعراض زي السكر مثلا.... فطبيعي الاعراض تتشابه عند مرضى السكر كلهم.... بس بصراحة انا جوايا اجابة تانية.... تعرفي لو انتي بتربي فراخ وعاوزة انتاج هتعملي ايه.... هتأكليهم كويس وتراعيهم كويس وتطعميهم مثلا كويس... طب لو عاوزة انتاج كتير بغض النظر عن حتة الضمير... يبقى هتحقنيهم حاجات تنفشهم... هتنوريلهم النور ليل ونهار عشان يفضلوا ياكلوا ومش مهم يناموا .... شفتي... فيه طرق للتربية المظبوطة (للفراخ) حتى وانا عاوز انتاج... وفيه طرق مش مظبوطة... السؤال بقى.. طب ازاي نفس المنهجية والخطوات بالتطابق دا؟؟ الاجابة هي التفرغ... لما هتركزي مع الجشعين في اي مهنة مثلا هتلاقيهم بيتبعوا نفس الطرق بالمللي... لان الطرق دي بتكسبهم.... والنرجسي امتهن استغلال الناس وتدميرهم.. وبقت دي شغلته اللي بيفرغ فيها كل طاقته ليل نهار.... من صغره.... تمام؟؟ يعني انتي لو عقلك البشري ركز ف الأذى هيدي نفس النتيجة لاي عقل بشري في اي حتة ف العالم... لان عقلنا واحد...

بقلم د. إيناس
 

أنثى بعطر الورد

مراقبه سابقة / متميزات نسوة
معلومات أنثى بعطر الورد
إنضم
11 يوليو 2014
المشاركات
3,981
مستوى التفاعل
2,034
النقاط
113
استرد _حياتك _واهزم _النرجسي

الجزء السادس (6).. ( طريق الخروج )

كبش الفداء... دا المصطلح اللي بيتوصف بيه الشخص اللي قرر النرجسي واعوانه انهم يقضوا عليه ويشفطوه عشان هما يعيشوا.... الناس دي بعد اتفاق ضمني بينهم بتدبحك (وتاخد خيرك) وبعدين ترميك ولذلك تم تسميتك كبش الفداء او خروف العيلة.... ونفس المعنى لكلمة الامداد النرجسي... معناها ان النرجسي يتغذى على ضحيته... اظن المعنى واضح.... ولما شفنا مع بعض ازاي بيتم دا عن طريق:
كسر حدودك (النرجسي يضرب وبغبغاناته يحاصروك ويصرخوا ف وشك)

وتشويشك (العالم الوهمي المليء بالاستفزاز والتشكيك واختلاق التحديات والمشاكل)

واستغلالك (توجيهك دايما لمصالحهم وابعادك عن مصالحك)

فدلوقتي نقدر نقول اننا شايفين ازاي دا تم معانا من زمان... وازاي الناس دي بيشوفونا... وازاي احنا مهمين جدا ليهم كغذاء.. ككبش فداء.. كدبيحة.... لسة فاضل بقى نقول لنفسنا... ازاااااي نسيبهم يعملوا دا فينا... وكفاية كدا... الكلاب دول عاوزين اننا دايما اللي نضحي عشان كلهم (ايوة كلهم لانها مصالح مشتركة طبعا) يستفيدوا ويعيشوا ويزهزهوا.... طب ما تضحوا انتوا حبة وانا حبة.... طب ما كل واحد فينا يضحي وندي وناخد ونعيش كلنا... انما لا... دول ما ينفعش معاهم كدا... ما ينفعش غير اننا نسترد قوتنا ونستغل النور اللي جوانا دا... اللي اهو اصلا الغاية اللي هيموتوا عليها.... ودا معناه ان هو دا اصلح شيء نضربهم بيه.... نورنا... قوتنا... مبادئنا... تميزنا... دماغنا... مواهبنا.... وجداننا.... باختصار... سلاحنا ضد النرجسي واعوانه الوحييد... هو طاقتنا المضيئة... هنحولها من طاقة مهدرة إلى معبر لينا لبر الامان... دي اللي هتاخد بايدنا لفوق... دي اللي هتطبطب على قلوبنا... دي اللي ربنا هيعوضنا بيها خير.... السؤال هنا... هو دا كلام فلسفي ولا ايه... احنا عاوزين كلام واقعي..... واجابتي دا هو دا الكلام الواقعي اللي كل الأطباء وعلماء النفس لقوه المخرج.... (طاقتك) اللي مجرد ما تستردها... هترفعك لفوق وتبعد عنك الاوباش دول.... هتعوض اللي فاتك وهتفخر بنفسك وهما هيضطروا ساعتها يشوفولهم نور تاني وضحية تانية يسرقوها... دا لانك ببساطة فهمت وفقت واسترديت نفسك....

كدا عرفنا بوضوح هدف النرجسي واعوانه... وعرفنا كمان من دلوقتي هيبقى هدفنا احنا ايه....

بقلم د. إيناس
 

أنثى بعطر الورد

مراقبه سابقة / متميزات نسوة
معلومات أنثى بعطر الورد
إنضم
11 يوليو 2014
المشاركات
3,981
مستوى التفاعل
2,034
النقاط
113
استرد _حياتك _واهزم _النرجسي

الجزء السابع (7).. طريق الخروج ... آليات استرداد الطاقه المضيئة

البؤرة النرجسية ابتلاء... ولكن فيه درس مهم اوي هتعلم هولك التجربة دي (مهما طالت او قصرت).. ان الانسان ماهو الا طاقة.... وقود... واذا فقد الانسان طاقته... بقى لا شيء... ونقدر نقول بمعنى تاني... ان اكثر الناس تميزا واختلافا... مش هم الأذكياء ولا الاكثر جمالا او مالا او سلطة.... انما هما اللي بيقدروا يوزعوا طاقتهم صح ويبقالهم نصيب من كل دا... الناس اللي بتعرف امتى تدي وامتى تمنع... امتى تتكلم وامتى تسكت... امتى تشتغل بقوة وامتى تدي نفسها حقها ف الراحة.... امتى تتخانق وامتى تطنش... امتى تراوغ وامتي تبقي دوغري... وبيعملوا كل دا حفاظا على طاقتهم وعشان يستفيدوا وعشان كمان ما تبقاش خسايرهم كبيرة...

احنا بقى الكيفية دي مش عندنا... ضعيفة... معطلة... والخساير اللي دفعناها مع النرجسي واخرتنا شوية خلتنا نصدق اننا فعلا نيلة ومنعرفش نعمل حاجه مفيدة... مع بعض كدا ننشطها ونفعلها.... وهنا بقي يبتدي الكلام العملي.... كراستنا الجميلة المخفية هنطلعها... ونتكلم فيها المرادي عن نفسنا.... هنكتب في صفحة فوق عنوان انا محتاج.... ونكمل ونكتب احتياجاتنا (الحاجات اللي نقصانا وجعانين فيها) .... وصفحة تانية هنكتب فيها انا بحب... ودي هنكتب فيها كل حاجة نقدر نفتكر اننا بنحبها... حتى الحاجات التافهة نكتبها... نركز ونكتب كتير في صورة نقط.... الهدف من دا اننا هنتعلم ازاي نسترد طاقتنا ونوزعها صح عشان يكون لينا وجود حقيقي ونفتخر بنفسنا...
عندي تنويه بخصوص الحلول المستعجلة... وانا الحقيقة لازم امشي بالترتيب دا لان دا هو الحل الحقيقي اللي ف نهايته هنبقى محصنين جدا ونهزم النرجسي ونبطل نجذب غيره...

بقلم د. إيناس
 

أنثى بعطر الورد

مراقبه سابقة / متميزات نسوة
معلومات أنثى بعطر الورد
إنضم
11 يوليو 2014
المشاركات
3,981
مستوى التفاعل
2,034
النقاط
113
استرد _حياتك _واهزم _النرجسي

الجزء الثامن (8)... طريق الخروج... آليات استرداد الطاقة... ملف الاحتياج

سلام عليكم ويتجدد لقاءنا مع بعض عشان نكمل مشوارنا في طريق الخروج... اخر مرة طلبت منكم كتابة صفحة كاملة في خانة انا محتاج... ها؟؟ طلعت محتاج ايه؟؟ كتبت لحد فين؟؟ حب؟؟ امان؟؟ اهتمام؟؟ ثقة؟؟ اخلاص؟؟ ناس بسيطة ومريحة؟؟ تمام... كويس... سؤالي بقى.. دورت ع الحاجات دي فين وكام مرة.. ونجحت ولالا؟؟ دورت عليها دايما برة... برة البيت... برة دايرة النرجسي... وغالبا كنت تقع ف قرود او نرجسيين في بؤر تانية... صح؟؟ كنت تحاول تلبي احتياجك من برة تقوم هوووب واخد قلم جديد... يخذلك ويخزيك ف نفس الوقت... فيفضل جرح الاحتياج موجود.... ويفضل كمان مفتوح.... مستوعب انت بقى واحد ماشي ليل نهار بجرح ف جنبه بينزف ومفتوح؟؟ لا نستوعب تاني... نستوعب اكتر... احتياجك وخذلانك المتكرر عملوا عندك جرح عميق... انت ماشي بيه وسط الناس... وبتسمي نفسك (الانسان الحساس) اللي بيزعل من كسر الخاطر... الرقيق اللي بيجيله القولون ومعدته تتعب من كلمة غبية من واحد متنمر مثلا... للاسف حساسيتك دي مش فطرية... دي بسبب الجرح اللي مبهدلك دا ورافع درجة التأهب للجهاز العصبي دايما... زي اللي صابعه مجروح ومش طايق عليه الهوا... ودا بيخلينا نجاوب على سؤال خطير... ازاي النرجسي بيشم ريحتك وينجذب ليك... لانه بيشم ريحة الجرح بتاعك... اللي بينزف مع اول احتكاك قاسي او العكس مع اول محادثة ودودة انت بتندلق فيهاوما بتصدق... هو كدا شم ريحة الدم... ريحة الجرح... جرح الاحتياج والخذلان.... يقوم يلف حواليك زي سمكة القرش ويقطم كل شوية قطمة منك وينتعش بريحة الدم اكتر... وانت فاكر انه هو اللي هيداوي جرحك ويوقف نزيفك..... انا عاوزة دلوقتي... نلمس الجرح... نحط ايدنا عليه... نطهره ونغطيه.... احنا أولى الناس بدا... صح؟؟ ولا نفضل ماشيين كدا على أمل ان حد يداوينا؟؟ تمام...ازاي بقى... دا عن طريق الصفحة التانية اللي في كراستك اللي مكتوب فيها عنوان.... (انا بحب) ... ايوة.... ممكن بقى تبطل تجري ورا الناس برة....وتفكر مرة واحدة تبص لنفسك وتدور فيها.... مش يمكن تلاقي حاجة تشبع جوعك واحتياجك... وتشبع كويس كدا وتهدا.... تهدا كتير.... ويتبدل جرحك... وخذلانك... لمجرد جوع فقط... بتعالجه بالشبع من وقت للتاني... ها... ممكن... طبعا... مش انت عاوز تبقى سيد نفسك... مش عاوز تتميز وتعرف تتحكم ف طاقتك.. طب مش من باب أولى تقابل جرحك وتداويه بنفسك... يلا افتح كراستك... هات الصفحة اللي عنوانها ( انا بحب).... وركز فيها اوي.... المرادي هتبصلها وانت عارف ان فيها دواك... فيها شبعك... فيها هتطهر جرحك وتداويه.... بص فيها بس وركز والمرة الجاية هقولك ازاي (الكيفية) هتلاقي نفسك فيها وتشبع وتهدا...

بقلم د. إيناس
 

أنثى بعطر الورد

مراقبه سابقة / متميزات نسوة
معلومات أنثى بعطر الورد
إنضم
11 يوليو 2014
المشاركات
3,981
مستوى التفاعل
2,034
النقاط
113
استرد _حياتك _واهزم _النرجسي

الجزء التاسع (9)... طريق الخروج... آليات استرداد الطاقة.. المعبر (الكوبري)

اهلا حبايبي... نستكمل... على الرغم من كل اللي بنقوله من بداية السلسلة... كان لازم نعترف فعلا... اننا نشبه النرجسيين في بعض الأمور... للاسف احنا كمان مش بنعرف نبقى لوحدنا... بنخاف.. مش بنطيق... احنا كمان مش بنعرف نقعد مع نفسنا... ايوة... لازم يبقى فيه حد نروحله.. حد نكلمه.. حد يحس بينا... فينا حاجة كدا بتخلينا نرجع للنرجسي حتى واحنا مش عاوزين... الحاجات و الاوقات و الذكريات وووو.... فبيحصل لينا احباط شديد.... ولما بنحاول نتجاهل.. او نمثل التجاهل... بننفجر بعد فترة بسيطة... لانه مش تجاهل حقيقي... زي اللي بيخس... بيقول والله لأخس في شهرين... وفعلا بيخس وبعدين؟؟ بينتكس تاني ويمكن بيرجع ياكل اكتر م الاول... وعشان كده التخسيس اللي ع المدى الطويل شوية هو اللي بينجح... طب ازاي العزيمة دي بتستمر لفترة طويلة... دنا بزهق وارجع اكل تاني فعلا.... الحل في المعادلة دي... هو تغيير (اللايف استايل) اسلوب الحياة.... يعني تدخل لبرنامج يومك كذا حاجة تستفيد بيهم وهتخس كنتيجة ثانوية لتحقيقهم... لان علميا مستحيل حد يفضل بعزيمته المباشرة دي فترة طويلة.... طب واحنا هنخس ازاي... قصدي هنتجاهل صح ازاي ونفوق لنفسنا.... احنا ببساطة هنتسبدل العالم المزيف الوهمي (التعلق المرضي) بتاع البؤرة النرجسية... بعالمنا احنا الممتع اللذيذ... طب هو فين الذيذ دا؟؟ افتح كراستك... هات صفحة انا بحب.... بس هو دا.... هو دا العالم البديل اللي هتدخله حبة حبة وبالتالي رجلك هتخرج من العالم الوهمي بنفس النسبة... لحد ما تخرج بالكامل... طب السؤال... ايه اللي هيخليني استمر؟؟ هجاوبك.. انت ارض بور.. متعطشة... اول ما هتتروي بالمية هتعوز تاني وتاني... ولما تشبع وترمي فيها البذرة شوف انت بقى الدنيا هتبقى عاملة ازاي.... بمعنى تاني انت دلوقتي مسحوب قوتك... مجرد ما هتبني العالم بتاعك وتدخله بالتدريج... هتسترد طاقتك بالتدريج.... وبالتالي كل خطوة هتدخل بيها عالمك وتخرج بيها من عالمهم هتكون أقوى.. مليان طاقة اكتر.... كل مرة قوتك هتزيد ومقاومتهم هتنهار... وانت هتشوف دا بعينيك وهتستغرب ازاي كنت عامل ليهم الهالة دي كلها... وبكدا احنا نكون فهمنا ولمسنا الكوبري اللي هنعدي بيه من عالمهم الوهمي القذر المستنفذ للطاقة ونوصل لعالمنا اللي مليان حاجات بنحبها وبتملا طاقتنا.... ويظل السؤال العملي قائما... ازاي صفحة انا بحب... هتتحول فعلا... لاسلوب حياة... وازاي نبني عالمنا دا حتة حتة...؟؟؟..

بقلم د. إيناس
 

أنثى بعطر الورد

مراقبه سابقة / متميزات نسوة
معلومات أنثى بعطر الورد
إنضم
11 يوليو 2014
المشاركات
3,981
مستوى التفاعل
2,034
النقاط
113
استرد _حياتك _واهزم _النرجسي

الجزء العاشر (10).. طريق الخروج... السلاح الذهبي

سلام عليكم... حبايبي يارب بخير... نستكمل... وهسألكم في البداية.. فين الكراسة.. افتحوا صفحة.. انا بحب... كتبتوا فعلا؟؟ . كتبتوا كتير ولا مش اوي؟ ... طب حد فيكم حس انه مش عارف يكتب؟ ... يكتب كتير... يعني عن الحاجات اللي بيحبها... ناسيها.؟ .. طب اللي انت فاكره عبارة عن ايه.... بتحب الحرية؟ .. بتحب اولادك... بتحب السما والبحر والخروج.. بتحب حيوانك الاليف... بتحب الرسم... القراءة... تمام... كفاية كدا... نبص تاني... هنلاقي أغلب اللي بنحبه مميز بالبساطة... غير مكلف.. غير مادي... مش شهواني بالدرجة الأولى ... اللذة او المتعة معنوية غالبا.... صح؟؟ كويس خالص.. يعني انت اصلا بسيط... وحياتك ف البؤرة النرجسية أرغمتك دايما ع الرضا بالقليل والتنازل... صح؟؟ اومال متمسك بيه ليه؟؟ ... بيقدملك ايه؟؟ ... يعني لو سحب منك الحياة الوهمية دي... هتبقى خسرت ايه.؟؟ .. وانت اصلا مش مادي وبيرضيك ابسط الاشياء... انت اصلا اتعودت تتازل وتضحي... تحت مسمى الحب... الحب اللي علمك التضحية... آن الاوان يعلمك الاستغناء... ايوة... انت بتحب البحر والسما والخروج والجمال... ليه تدفع عمرك واعصابك قصاد خنقة وحبسة وعزلة... انت كدا كدا محروم... في عذاب وبخل وحرمان... هتخسر ايه تاني... بص تاني ف كراستك... لو اتمسكت بالحاجات اللي بتحبها مش هتخسر... بالعكس... مش هتتذل... بالعكس... دا انت أقدر الناس ع الاستغناء لانك اولا بسيط في احتياجاتك وتقدر تفرح بالبسيط... وثانيا لانك اصلا اتعلمت مهارة التأقلم والرضا بالقليل... شفت انت قوي ازاي... شفت ازاي حاجاتك اللي بتحبها هي اللي هتعلمك تستغني... ايوا هتتمسك بنفسك وباللي بتحبه رغم انف اي حد... ولما النرجسي يفكر يهاجمك ويحرمك... هيلاقي انه فقيييييير اوي... معندوش حاجة خالص انت بتحبها... خالص... هيتنطط قدامك عاوز يذلك... مش هيلاقي... اصل انت خلاص اكتفيت باللي بتحبه... طبيعتك الجميلة... اللي مش متكلفة ولا متطلبة.... اتمسك بالحاجات اللي بتحبها واتعلم تستغنى بيها واتفرج لاول مرة في حياتك على النرجسي وهو قليل الحيلة... ولما يحتار ويسالك ايه غيرك... قول في نفسك مانت اللي علمتني فن الاستغناء... علمتني اكون قوي من غير ما تقصد... رجعتني لنفسي اللي عمرها ما اجهدتني زيك.... فكرتني بالحاجات اللي بحبها وبتريحني بدون مرمطة... هتبتسم وانت شايف نفسك اخيرا جوة العالم بتاعك... وعمال تبصله وهو بيستفزك ويحاول يحاصرك ومش عارف يطولك.... بينك وبينه حاجز كبييييييير.... هو الحاجات اللي انت بتحبها واللي هو عمره ما يعرف قيمتها.... انت اخيرا اتحاميت في الحب... والجمال... والبساطة... والفن... اتحاميت ورا كل دا من النرجسي واعوانه... انت هتروي عطشك من كل دا... وهو بيموت م العطش لانه مش طايلك... ومش عارف يروي عطشه م الحب والجمال والفن والابداع زيك..... وعشان كده مش عارف يكسر الحاجز دا.... انت قوي بالفعل... لما تتمسك باللي بتحبه... بالصفحة دي (انا بحب).... لما تمسك أقوى سلاح ممكن بني ادم يمسكه... سلاح الاستغناء... وتبتدي تفكر وتحسب ازاي هتستغنى... طبعا السلاح دا محتاج تدريب وتفكير... لان اللي لسة ايده بترتعش او لسة خايف ما يعرفش يمسكه... وعشان كده... هنشوف ازاي ممكن نتدرب عليه... ونستخدمه صح من غير ما نرتعش او نخاف في المرة الجاية


بقلم د. ايناس
 

أنثى بعطر الورد

مراقبه سابقة / متميزات نسوة
معلومات أنثى بعطر الورد
إنضم
11 يوليو 2014
المشاركات
3,981
مستوى التفاعل
2,034
النقاط
113
استرد _حياتك _واهزم _النرجسي

الجزء الحادي عشر (11)... طريق الخروج... الصندوق الأسود

تاني نكمل ... في الأجزاء اللي فاتت انا قلت اننا هنعرف ازاي نحول الحاجات اللي بنحبها لاسلوب حياة... عالم حقيقي.. بدل العالم الوهمي القذر بتاع النرجسي واعوانه.. وكان ضروري عشان نعرف نعمل بديل.. هو اننا نتعلم نستغنى بداية عن الموجود (الوهمي.. الكاذب)... ومن هنا عرفنا طريق سلاح الاستغناء... بس قبل ما نعرف نطبق دا.. لقينا ايدينا بترتعش... ورجلينا مربوطة... مش عارفين ناخد الخطوة... ايوا فاهمين وحاسين وكل حاجة... بس ازاي... اصل النرجسي هيعمل... وهيحصل... وهيمنع... ووو.. باختصار احنا خايفين... احنا رغم كل اللي فهمناه ولمسناه لقينا نفسنا قدام صندوق مقفول كبير جوانا اسمه الخوف... ودا اللي بيشل اعضاءنا عن تنفيذ اللي احنا فعلا اقتنعنا ان هو الحل... اصل انا لوحدي... انا وولادي بطولنا... هنروح فين ونعمل ايه... اصل اهلي... اصل الظروف اقوى مني.. اناهعمل ايه بس... اجاوبك انا... مش انت لوحدك؟؟ طب ما تقعد مع (نفسك) كدا وتشاورها... قولها مفيش غيري انا وانتي لبعض... نعمل ايه في الزنقة السودة دي.... طبعا هتقولي اقعد مع( نفسي) ؟؟ منا وهي ضايعين مع بعض... ماحنا الاتنين خبرتنا قليلة... احنا الاتنين معندناش حيلة... ما انا من يومها ف القرف دا ومش عارف اطلع....( نفسي) دي حالها من حالي هتعملي ايه يعني لما اخد مشورتها... هتقدملي ايه يعني...

اجاوبك انا... كنت بتعمل ايه لما حد يستنجد بيك... ها؟؟ مش كانت القوة الرهيبة بتاعتك بتطلع عشان تنقذه؟؟ كنت بتعمل ايه لما حد يستشيرك في مشكلة؟؟ مش كنت بتجري تطبطب عليه وتفكر معاه وما تسيبوش الا لما تحلهاله.... ؟؟ طيب... يعني بتعرف اهو... تفكر وتحل وتطبطب... بس لغيرك.... لميييين؟؟ لغيرك... يعني نفسك اهي مش جاهلة ولا قليلة الحيلة زي مانت شايفها... نفسك دي اللي كنت بتقدمها هدية لاي حد في محنة... كان اداءها بيبقى فوق الممتاز... اومال انت مش واثق فيها ليه؟؟ ... مش مصدقها ليه؟؟ هقولهالك تاني... انت مش واثق ليه في نفسك... مش واثق انك تقدر تدعم نفسك... تنقذ نفسك.. تفكر لنفسك..

طيب هفكرك بحاجة... مش انت دايما تستغرب ان النرجسي عنده قدرة عالية ع التخطيط... وازاي نجح انه يعزلك ويزنقك كدا... ؟؟ عارف ليه لانه بيقعد مع نفسه وبيخطط معاها يتكلم معاها ويفكر معاها... يعني من الاخر بيقعد مع نفسه ويرتبوا سوا هيعملوا ايه.... مفيش حاجه بيعملها تلقائية... وانت اللي فيك القوة دي كلها.... سايب نفسك للريح... للشارع... وقاعد من غيرها وبقيت متعري... وبدل ما تتدارى في نفسك... بتروح تجري تتدارى في اي حد تاني... عمره ما هيخاف عليك ويحبك قدها....
ايوة ما تستغربش كلامي... انت مش بتطيق تقعد مع نفسك لانك مش بتحترمها... مش بتصدقها... مش شايف فيها سند حقيقي ليك... ولا انها تقدر تعملك حاجة... ولا ينفع تتعاون معاها على اعداءك... فهتفضل طول عمرك كدا لاااااايص... تاااايه... والاهم انك هتفضل خاااااايف... على فكرة القرود كمان بيقعدوا مع نفسهم وبيقرروا يتنازلوا عنك مقابل مصالحهم... ايوا... يعني كل دول نفوسهم امارة بالسوء... وانت نفسك الطيبة اللي بتنقذ اي غريق... انت للاسف رافضها... مش مؤمن بيها...

جربت تقعد مع نفسك... تفكر... ان لو حد مكانك وف محنتك كنت هتعمل عشانه ايه... كام مرة لومت جوة نفسك على القرود الطايرة اللي حواليك عشان اتخلوا عنك وقلت انا لو مكانهم كنت مستحيل ابقى ندل كدا.... طب ما تقعد مع نفسك وتعمل دا لنفسك... ادي لنفسك الدعم دا... هتقولي ازاي... هقولك اعتبر انك انت ونفسك مش شيء واحد... اعتبرها صديق في محنة... هتعمل عشانه ايه؟؟ هتحاول تحميه صح... طب محدش مصدقه... انت هتصدقه وتساعده صح؟؟ طب خلاص... احنا فيها... صديقك دا محروم اوي وجعان اوي وفيه حاجات كتير اوي بيحبها نفسه يعملها... هتعمل ايه معاه؟؟ صديقك دا بيتعرض للاهانة... للتحقير... للاستغلال... هتعمل ايه معاه؟؟؟
اتصرف زي ما بتتصرف دايما بجدعنتك وطيبتك وطلع قوتك دي.... ودافع عن صديقك... عن نفسك... ما تسيبش النرجسي يبهدله كدا... لما يحصل موقف يجرح نفسك... حس بيها قولها انتي اتوجعتي؟ ... وصدقني ساعتها هيبقي رد فعلك مختلف مع النرجسي... أبسط حاجة هتعملها انك هتمتنع عن التعامل مع المؤذي... هتبطل كلام معاه... هتبطل تقعد معاه...هتبطل تتبررله تصرفاتك... لانك شايف كلامه غريب ومش منطقي وملوش لازمة... هتفضل انك تحمي نفسك... هتفكر مع نفسك قبل ما ترد... هتقولها هو قصده ايه... هو بيعمل كدا ليه... طب اتصرف ازاي... هتعمل شباك تبص منه على برا... وتقرر وتفكر هتعمل ايه وتنطق بايه وايه اللي المفروض يبان منك... هتقولها ماتزعليش دلوقتي نعمل اللي بتحبيه... ولما هتلاقي النرجسي بيمنعك... هتقولها يلا نشوف بدل الحاجة اللي بيقرفنا بيها الف بديل... ونخترع الف سبب للخروج... ونرفض التحقير... ونحس انه واحد مجنون عمال يحدف طوب... واضحك واقول لنفسي .. سيبك منه...

ببساطة كدا... هنعرف اننا لنفسنا ونفسنا لينا... وانها هي جيشنا الوحيد وونيسنا الوحيد... ولما نعمل بينا وبينها حوارات داخلية داعمة... يعني نضحك معها ونفكر معاها... هنلاقي نفسنا مش بنخاف من العزلة... او الوحدة... وهتبقى بالنسبالنا شيء اختياري بنعمله اوقات... بنشحن البطارية ونرتب امورنا ونعرف هنتعامل ازاي مع النرجسي واعوانه... هنرتب ردود... هنلبش وش ما يريحوش.. مش هنتفاعل... هنمسك كراستنا... نبص دايما لاحتياحاتنا في صفحة انا محتاج... هنص للحاجات اللي بنحبها في صفحة انا بحب... وهنفكر طول الوقت ازاي نحقق دا وتكون دي أولوياتنا... وبدل ما النرجسي مستعبدنا... احنا اللي هنحطه بين خيارات كلها داخلة ضمن احتياجاتنا واللي بنحبه... عشان نبقى دايما راضيين عن نفسنا... ونعرف اخر اليوم نحط راسنا ع المخدة واحنا فخورين اننا انبسطنا.. اتطورنا... ارتحنا... ونفكر بكرة هنعمل عشانا وعشان نفسنا ايه تاني...

بكدا نبقى حضرنا الجيش (انا ونفسي) ومعانا السلاح (الاستغناء)... فاضل بقى نعرف تكتيكات الحرب الباردة في المرة الجاية

بقلم د. إيناس
 

أنثى بعطر الورد

مراقبه سابقة / متميزات نسوة
معلومات أنثى بعطر الورد
إنضم
11 يوليو 2014
المشاركات
3,981
مستوى التفاعل
2,034
النقاط
113
استرد _حياتك _واهزم _النرجسي

الجزء الثاني عشر (12)... تكتيكات الحرب...تعرف p53؟

سلام عليكم.. نكمل مع بعض... آخر مرة قولنا اننا خلاص على مشارف البدء في الدخول للمعركة.... ومعنا الجيش ... والسلاح جاهز ... يلا بينا بقى نحمي الحدود... طب ازاي... نفهم مع بعض... الاصابة اللي سددها نحوك النرجسي... أصابتك ووجعتك فعلا لانها دخلت حدودك... اخترقت ثغراتك... يبقى اول تكتيك معانا هو حماية الحدود... تغطية الثغرات... ودا المسمى المفهوم لكلمة( المناعة) ... يعني (تمنع) الشيء الضار من اختراقك... وتكون حصن (منيع) ... ودا يخلينا نستعين ببعض الامثلة على الاختراق اللئيم اللي بيتم فعلا على جسم الانسان.. ودا بغرض التعلم والفهم...اكيد كلنا نسمع عن المرض الوحش... المرض الخبيث... طيب تعرف مين p53؟ دا الجين الموجود في كل خلية ودوره يمنعها تتسرطن... ولما بيحصل فيه طفرة بتبقى النتيجة ان الخلية بتتجنن.. وتتسرطن وتتكاثر بشكل جنوني متحولة إلى ورم... يضغط ويدمر الخلايا المجاورة ويشفط التموين الغذائي للجسم كله لحد ما ينتصر عليه ويهده... طب فين المناعة؟؟ نامت؟؟ ولا ف اجازة؟؟ المرض دا خبيث لانه بيقدر يخدع المناعة وبتتقال كدا حرفيا في الكتب الطبية... خداع جهاز المناعة ...و أهم الطرق في دا انه بيخبي أنيابه او بيلبس وش... بيمثل انه كيوت ومش شرير.... فالخلايا المناعية مش بتعرف اصلا تتعرف عليه وتدرك انه مؤذي...

طيب مين فينا ما يعرفش الايدز... الفيرس اللي ظهر في اوائل التمانينات وعنده شراسة عجيبة وباله طويل... يدخل الجسم يعمل شوية مناوشات ويفهم جهاز المناعة انه مات وانتهى ولكنه بالفعل استخبى... فييين... في بيت الخلايا المناعية نفسه... جوة بيتهم... ويخبي وشه ويتكاثر جوة الخلايا المناعية لمدة ممكن توصل ل ٢٠ سنة... وفجاة يقوم زي العفريت ويدمرها بالكامل... ويصبح المريض بلا مناعة... ويموت بأي طفيل عبيط كان بينتهي بعطسة تطرده برا الجسم...

النرجسي ما يفرقش كتير عن السرطان او الايدز في خداع جهاز المناعة... خصوصا لو كان الشخص بالفعل مناعته ضعيفة... بيبقى ملطشة... بيصطاده ويبرطع فيه...

في تكتيك حماية الحدود (المناعية) هنشوف ع البطيء ازاي بيتم اختراقك باساليب متعددة هنقولها... وهنقف شوية عند اللقطة اللي تم فيها خداع المناعة وصنع ثغرة الدخول... هنقول امثلة على طرق الاختراق المباشرة والغير مباشرة في حياتنا اليومية ... وفين بالظبط اللقطة... اللي المفروض ما تتكررش... وازاي متتكررش...

بقلم د. ايناس
 

أنثى بعطر الورد

مراقبه سابقة / متميزات نسوة
معلومات أنثى بعطر الورد
إنضم
11 يوليو 2014
المشاركات
3,981
مستوى التفاعل
2,034
النقاط
113
#استرد_حياتك_واهزم_النرجسي

الجزء الثالث عشر (١٣).... تكتيكات الحرب... حماية الحدود

سلام عليكم.. الحقيقة انه مش سهل ابدا انك تحس انك فجأة صحيت على كابوس النرجسية... ومفاهيمها... وان في بشر كدا... وتتفاجئ بالصدمة الكبيرة انك للاسف كان عندك القطعة الناقصة اللي بييجي النرجسي ويكملها... كأنه معاه مفتاحك... ليه هو بالذات؟؟ ... وليه انت بالذات.؟؟ .. بصراحة.. الحقيقة مش رومانسية كدا خالص... الحقيقة انك مش محصن بس... وهو دخل ليك من إحدى ثغراتك... وللاسف لو انت اتربيت في أسرة نرجسية هتكون ثغراتك دي متسعة جدا... وبتجذب النوع دا من البشر... طيب امتى النرجسي دخل... وازاي... عاوز تعرف... عندك فضول تشوف المشهد دا حتى لو هيوجعك؟؟ ...

لما مثل عليك دور الاحترام بدون مواقف حقيقية... وانت (صدقت)
لما قعد يحكيلك ان احزانه ومشاكله سبب عدم اتزانه... وانت (تعاطفت)
لما فرض نفسه عليك وعطل نظام يومك... وانت (تقبلت تعطيل مصالحك)
لما اتجرأ عليك وعمل نفسه بيهزر وغلط فيك... وانت (سكت وابتسمت)
لما مد ايده واستباح حاجات انت بتحبها... وانت ( اتكسفت تقوله لا)
لما شفته في لقاء عابر... وانت (فتحتله قلبك)
لما استهزأ بيك وعايرك... وانت (قعدت تبرر)
لما وقف يزاحمك وياخد دورك... وانت (اتنازلت عن دورك)
لما ضغط عليك تعمل شيء غصب عنك... وانت (استجبت)
لما بخل عليك بالمشاعر والمادة... وانت (اكتفيت بالفتات)
لما جرك لجدل عقيم ومستفز وادعى البرود... وانت (انفعلت)
لما هاجمك باسم الدين او التقاليد... وانت (كشيت)
لما وجعك مرة واتنين وعشرة... وانت (مامشيتش)
لما اتنفخ عليك واتكبر... وانت ( قلت ماحنا الاتنين واحد)
لما تجاهلك بقسوة وكسرك... وانت (فتحتله الباب تاني)

للاسف القائمة تطول ولسة فيه امثلة... ودا فعلا اللي بيحصل... وكل مثال من دول بيشكل مواقف لا حصر لها... وبتحصل يوميا... وللاسف استجابتك دي هي مفتاح الدخول... طيب ليه بتدي الاستجابة دي... مع انك بتتعرض للأذى وبتشيل فوق طاقتك وبتيجي على نفسك؟؟؟ الاجابة ببساطة انك (انت) مش الاولوية عند نفسك.. ودا بيرجعنا لنفس النقطة المحورية.... لو انت كنت في كل موقف من دول فكرت مع نفسك... وفصلت نفسك عن الموقف للحظات... وسألت نفسك... اعمل ايه... حاسس ان فيه حاجة وجعتني.. فيه محاولة اختراق.... اعمل ايه... وساعتها الاجابة الصح دائما وأبدا.. هي احمي حدودي... محكيش اسراري.. مضيعش مصالحي.. مثقش في حد معرفوش كويس... اي اهانة مرفوضة... متكسفش اقول لا للاستغلال والضغط... ومع الوقت هتتطور معاك الاساليب الدفاعية.... فبدل ما تقول لا.. هتبتدي تخلي استجابتك دي درجات... بمعنى انك هتقول لزميلك (لا) بشكل واضح.. لكن ممكن تقول لمديرك بلباقة او دبلوماسية (جملة معناها الرفض).. بدل ما هتقول مثلا( انا رافض المناقشة او الجدل) ... هتنهيه انت ببساطة او تقول( انا مشغول) ... لما حد يضغطك عشان تبرر... ممكن تقوله( وانت مالك.) .. وممكن تقول (دي رغبتي) او (كدا)... بدل ما هتقول لحد حاول يتجرأ عليك بالكلام (اخرس) ممكن تقوله (اسلوبك مش كويس)...

ودائما وابدا ابعد كل البعد عن اي مكان تشعر فيه مجرد شعور انه سام... وابعد عن اي شخص يدعي محبتك بس لما بتتكلم معاه بتلاقي نفسك مخنوق... اتعلم و درب نفسك على عبارات الهروب اللطيفة المصمتة... (مفيش معرفش مش واخد بالي عادي طبعا ربنا يسهل... ولما تسمع اللي قدامك بيتكلم في موضوع معين ماتوقفش حدسك... افصل منه واتحاور مع نفسك وقيم كلامه بدون ما يبان على وشك... وخد بالك ان في الغالب اللي مش بيتكلموا كتير بيتعملهم حساب... ومحدش بيعرف يغلطهم بسهولة.. والغموض بيحمي حدودهم... حاول تكون منهم...

اذا حصل ولقيت حد دخل حدودك وكانت استجابتك الدفاعية عليه غلط... اوعى تلوم نفسك... ابدا... بالعكس.. الادراك هو نص الحل.. وفاضل بس تعمل رد فعل دفاعي... الامر بسيط... فعلا بسيط... انت بس ينقصك التركيز والتطبيق الفعلي... جمد قلبك... وجرب تنفذ.... واوصفلي احساسك وانت حدودك محمية وعندك ثبات انفعالي وحدس عالي....

دا كان بالنسبة للامور اليومية اللي بيحصل فيها محاولات اعتداء واختراق... ولكن هدف النرجسي الرئيسي هو تجويعك وحرمانك من احتياجاتك واذلالك... وطبعا لو هنحاول حماية الحدود.. يبقى من باب أولى تأمين الاحتياجات... ازاي تاخد احتياجاتك بدون ذل... ازاي تطمن نفسك وتقف على رجليك بدون ما تتحوج او تخسر جزء من كرامتك او تحتاس وتتوتر وتحس بالعجز...

اللي فاكر كلامنا قبل كدا عن ازاي نحول تلبية( احتياجاتنا) والحاجات اللي بنحبها لاسلوب حياة يومي (لايف ستايل)... بمعنى اخر... ازاي تتعلم تاخد.. وتتطور.. و ويبقالك مكان... و تعلن عن وجودك بدون التفريط في حدودك..


بقلم د. إيناس
 

صوت البلبل

Active member
معلومات صوت البلبل
إنضم
22 أبريل 2010
المشاركات
409
مستوى التفاعل
62
النقاط
28
هو الشخص النرجسي فعلا مريض
باستطاعته انه يخرب علاقات ويوقع بين الناس بالضغينة والبغضاء..
والله المستعان.
 
التعديل الأخير بواسطة المشرف:

أنثى بعطر الورد

مراقبه سابقة / متميزات نسوة
معلومات أنثى بعطر الورد
إنضم
11 يوليو 2014
المشاركات
3,981
مستوى التفاعل
2,034
النقاط
113
#استرد_حياتك_واهزم_النرجسي

الجزء الرابع عشر (١٤)... تكيتيكات الحرب... القرار المهم

سلام عليكم..

. نستكمل اللي بديناه... وعشان ما نتوهش من بعض... احب افكركم باننا جبنا كراسة صغيرة (بعيدة عن الانظار) و كتبنا فيها شوية صفحات... اول صفحاتها كانت متعنونة بأسامي المحيط النرجسي بقروده والايذاءات اللي اتعرضنا ليها منهم كل واحد في صفحة... وبعدها صفحة (انا محتاج)... ثم صفحة (انا بحب)... ومليناهم براحتنا... ايه فايدة دا... فايدته اننا بنشوف نفسنا وبنتقابل معاها لاول مرة... لاننا اتعودنا نشوف غيرنا وبس وننسى نفسنا... فكان لازم نشوف نفسنا مجسمة بتفاصيلها ومكتوبة بخط ايدينا... بدموعنا وابتساماتنا.. لما نفكر ونفتكر... نشوف وجعنا... احتياجاتنا... وراح فين الكوكتيل بتاعنا اللي بنحبه من هوايات خروجات ذكريات تأملات مأكولات رقصات نغمات...

طيب احنا دلوقتي عاوزين نعيش... ايوا نعيش ونخلص من المعاناة دي... عاوزين نلبي احتياجاتنا ونستغنى عن النرجسي واعوانه... تمام... النرجسي دا عبارة عن شخص سام + متلاعب + مستغل... وانت لما بتقرر انك تستغني عن الشيء فانت بترميه في القمامة... صح؟؟ طيب ولو مش عايزه ومش عايز ترميه بتعمل ايه؟؟ بتركنه في اوضة الكراكيب... صح؟؟ دا بالظبط اللي احنا هنعمله... وهناخد بالنا انه لو سام بس كنا عرفناه بسهولة وبعدنا عنه... ولو كان متلاعب بس كان ممكن يعجبنا التلاعب ونكمل طالما الأذى مش كبير.... ولو كان مستغل بس... كنا هنرفض نستجيب لاستغلاله ونتعامل بمبدأ المقايضة... يعني هات عشان تاخد... لكن للاسف النرجسي يجمعهم التلاتة... يتلاعب بيك ويدوخك ويبخ سمه فيك زي الحية وبعدين يعصرك وياخد خيرك كله.... عشان كدا محاولة التعايش معاه لازم بتبقى تمنها كبير.... اصل هتفهم التلاعب ماشي... هتعمل ديتوكس لسمومه كل فترة (يعني تنضيف للسموم) ماشي... هتفضل تقوله لا للاستغلال اوبا هتتعرض للغضب النرجسي شديد السمية وتشويه السمعة المليان تلاعب.... للاسف الدوامة دي بتخلص طاقتك... ايوا بدل ما كنت مستنزف عن جهل بقيت دلوقتي مستنزف في المقاومة طول الوقت.... الا اذا..... ايوااااا.... الا اذا... خططت للهروب.. آمنت من جواك ان لازم هروب حتى لو بعد سنين... وتسعى لتحقيقه... أيا كان النرجسي... اب.. ام.. زوج...مدير يعني تأكد ان الشخص دا مكانه هو القمامة.... ومش معقول هترضى لنفسك تفضل معاه فيها تحت مسمى الرضا او البر او أي تبرير مهين للنفس... وعلى فكره حفظ النفس اولوية كل الأديان... فانت مع النرجسي اما هارب بالفعل او بتخطط للهروب.... هو دا طريق النجاة... ودا الانتصار الحقيقي في الحرب معاه....

وطبعا لان الاستغناء اهم مقوماته الاكتفاء المادي خصوصا ان قذارة النرجسي تكمن في عزلك وحرمانك من مواردك الأخرى غيره... فهنا يبقي رميه ف القمامة مش قرار سهل ويستحق الدراسة والترتيب وحسابة الحسابات... ولكن هعيدها تاني... التفكير مش للاستمرار او التعايش وانما للهرب او السعي والتخطيط للهرب...

كدا احنا عندنا احتمالين ملهمش تالت... يا هتمشي دلوقتي عشان جاهز تستقل... يا هتخطط تمشي كمان شوية على ما تجهز الاستقلالية... وفي الحالتين احتياجاتك لازم تتأمن... ودا مش معناه بس ان يبقى معاك فلوس او دخل... لا مانت ممكن يبقى معاك وبتغرق في شبر مية ومش بتعرف تعتمد على نفسك او تتخذ قرارات او خايف من الخطوة دي ومسئوليتها.... وكمان لو مضطر لسة تقعد لسة على ما تحقق هدفك وتيجي اللحظة المناسبة يبقى برده تعرف ازاي تأمن احتياجاتك وتحميها من استغلاله وسميته وتلاعبه...

في المرة الجاية هنعرف ازاي نأمن احتياجاتنا في الحالتين وازاي هيكون اسلوب حياتنا.. ازاي نسترد حياتنا بدون ما الخوف من بكرة او من الهروب يهزنا اوي كدا

بقلم د. إيناس
 

أنثى بعطر الورد

مراقبه سابقة / متميزات نسوة
معلومات أنثى بعطر الورد
إنضم
11 يوليو 2014
المشاركات
3,981
مستوى التفاعل
2,034
النقاط
113
#استرد_حياتك_واهزم_النرجسي

الجزء الخامس عشر (١٥).. تكتيكات الحرب...حق الاختيار

سلام عليكم.. مشينا مع بعض مشوار كويس...

وواجهت جواك وبراك حاجات كتير... وفهمنا علاقة الامور ببعضها في الدايرة النرجسية.... فاضل بس اسالك سؤال صريح...

امتى حسيت ان عندك حرية اختيار شيء في حياتك؟؟ فكر كدا بهداوة ما تستعجلش وتجاوب... اخترت ايه ورفضت ايه... كنت بتقدر ترفض؟؟ ولا الرفض كان معناه ان بترفس النعمة ومش مقدر ومتنطط ومتكبر... فاكر لما كنت تشوف غيرك يرفض حاجة وكنت تقوله انت بتتبغدد على ايه... وهو كان شايف ان كل الحلو اللي انت شايفه دا مش مقاسه... فاكر لما كنت بتتبنى فكرة انك تقبل وممكن تعمل تعديلات واللي مش مقاسك ممكن يبقى مقاسك... المهم تاخد الحلو اللي فيه وتفرح بيه... فاكر لما كنت بتسمي دا تواضع؟؟ فاكر لما كنت بتسمي دا بساطة؟؟ فاكر لما كنت دايما تقول دا انا برضى بالقليل وانت فخور انك احسن من فلان اللي متنطط ومش عاجبه حاجة...
طيب فكرني كدا بمرة حد قالك بحبك او حسسك باعجاب وانت شفت حبه مش مناسب..طب تعالى معايا كدا نروح حتة سوا... ربنا سبحانه لما خلق النبي آدم ... فاكر الملايكة قالت لربنا ايه؟؟؟ طب عارف ربنا رد عليهم ازاي... افكرك انا

{ وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً ۖ قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ ۖ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ}...

طب انت متخيل ان ربنا طلب منهم كمان يسجدوا لآدم... الملايكة المجبولة على الطاعة بتسجد لآدم البشري اللي بيخطئ ويصيب... بعد ما ربنا علمه الأسماء كلها... يعني ربنا علمه وبعدين وضعه للاختبار... الانسان اللي ربنا منحه العلم... الملايكة سجدتله... ولما اخطأ ونزل الأرض فضلت الملايكة تحتفي بيه وتفرح لما يعمل الخير ويرتقي لمنزلة أعلى من التقوى والصدق واليقين بالله....

هرجع افكرك تاني.... الانسان اللي بيختار وممكن يغلط ويصيب... الملايكة سجدتله... انت ربنا فضلك بالعلم ومنحك الاختيار... وحتى لما بتغلط... بيتوب عليك... وبيفضل بند الاختيار موجود... الاختيار هو حقك اللي ربنا منحهولك من يوم ما خلق سيدنا آدم... انت ازاي شايف انه مش من حقك... وبتتنازل عنه...

انا حاسة بيك ان ممكن جدا يكون وجودك في أسرة نرجسية حرمك من الحق دا لسنين طويلة... وعارفة كمان ان تجويعك العاطفي خلاك ما تقدرش ترفض الود... المحبة... حتى بدون ما تتبين ان كانت مسمومة او مزيفة... كنت ما بتصدق... وطبيعي ما كنتش تقدر بعدها ترفض اللي مصدقت لقيته... وعشان كده.. انت حتى رغم قدرتك على الاستقلال المادي... مش قادر تستوعب انك تسيب النرجسي وترميه في اقرب سلة قمامة... لانك ما اتعودتش تختار... وبالاخص ما اتعودتش تختار الرفض...

انت لازم تحترم نفسك وتختار الرفض... مش بس ترفض الذل او الاهانة او التحقير او البخل..... لا.... لازم تحترم نفسك وتختار ترفض الحب اللي مفيش دليل عليه... المودة المكذوبة... الاعتذارات المقرونة بالاستفزاز ورمي اللوم عليك... من حقك ترفض اي شيء مش بترتاحله حتى لو يبدو انه جيد امام ملايين الناس.... انت من حقك تختار ترفض لمجرد انك مش مرتاح... احتراما لنفسك... انت ربنا منحك القدرة على التعلم والمعرفة.... ومعاها ادالك حق الاختيار... وبيسامحك لو حاولت واخطأت...

من فضلك ما تبصش حواليك تستنى تأييد من حد... ما تستناش يوافقوك على حقك في الاختيار... اختيار رفض شيء بيمزقك انت وبيهينك... من فضلك احترم نفسك وافتكر ابوك آدم ازاي ربنا اداله حق الاختيار وشرف التعلم... من فضلك ارفع راسك.. وتأكد تماما ان من حقك تختار ترفض... اي شيء... دا من حقك... والأسباب ترجعلك انت... ما تبررش وتستنى امضاء الموافقة من حد عشان تكمل في قرارك....

من فضلك افتكر تكريم ربنا لأدم... افتكر فرحة الملايكة بيك لما تقف ضد الظلم وتقول لا... افتكر انك بالعلم أقوى من أي وهم وضلالات وأكاذيب.. من فضلك احترم نفسك وآمن بحقها في الاختيار... وبعدين هنتقابل تاني ونشوف ازاي هنأمن احتياجاتنا في حربنا مع هؤلاء النرجسيين...

بقلم د. إيناس
 

من نحن ؟؟

موقع نسوة : هي شبكه عربيه تهتم بكل ما يخص المرآه وحياتها اليوميه يعمل منذ سنوات لمساعدة والمساهمه في انجاح كافة الامور الحياتيه للمرآه العربيه