وقفه مع النفس

احصائياتى
الردود
73
المشاهدات
6K
معلومات عين تخشى الله
وقفه مع النفس
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
حبيباتى فى الله اكتب اليكم موضوعى هذا لعل الكل يستفيد
السمينه والنحيفه وذات القوام الممشوق
ولكن بالاخص كلامى موجه للبدينات
اريد من كل واحده تفتح صفحتى هذه ان تقف مع نفسها للحظات
وتفكر وتتامل نفسها اذا كانت بالقوام الذى تريده ماذا كانت ستشعر؟!!
واريدها ان تتذكر
  • كم مره تم احراجها فى محلات الملابس اذ ذهبت لتتسوق ورات مايعجبها ولكن لا يناسبها لانها سمينه وكان معها زوجها او خطيبها او اصدقاءها او حتى كانت بمفردها فياله من احراج
  • وكم مره كنتى مع زوجك فى اللحظات الحميمه وتخشى ان يرى جسدك المترهل لذلك تطفئين النور بدلا من ان يراكى فاتنه فى ملابس النوم
  • وكم مره ذهبتى لجامعتك ووجدتى الشباب يتغزلون بمن حولك وانتى لا يتكلفون حتى بالنظر اليكى لانك فقط......بدينه
  • ومن يحاول استفزازك لتفوقك فى امر ما وهو يعلم ان السمنه هى نقطه ضعفك فيسخر من السمينات او على الاقل (ان كانت امراه ممشوقه القوام سلفتك مثلا او اخت زوجك) تتباهى بجسدها ورشاقتها امامك مما يجعل الدم يغلى فى عروقك وتشعرين انك تريدين الاختفاء من المجلس
واحب ان اطرح سؤالا واحدا
لماذا ....؟!!
لماذا سمحتى ولازلتى تسمحين لكل هذه المواقف ان تحرجك ؟
من اجل الطعام؟
ام من اجل شهيتك المفتوحه دائما؟
ولربما انكى تحبى من يجرحك بالمواقف
ان الطعام لذه وقتيه تنتهى اللذه بمرور احساسك بالشبع ومثلما تدخل جسدك تخرج منه ولكن تترك فيكى اثرا وزياده وترهلات ومنظر قبيح تجعلك وان كنتى ملكه جمال العالم فى الشكل اقبح القبيحات بالشكل المتفشكل الغير متناسق والمشدود
وكل ما اريده من واحده تقرا ان تقف مع نفسها وقفه و تثق انها لن تعيش حياتها الا مره واحده فلا تجعليها تمر بمواقف تحرجك وتجرحك بل اجعليها تمر بمزيد من الثقه والتمتع بالملابس النيقه وعدم الانحصار فى ملابس كبار السن
واخيرا ادعو كل من قرات موضوعى ان تحكى لنا المواقف التى مرت بها فاحرجتها بسبب السمنه
وايضا ادعو الرشيقات ان تحكين لنا احساسهن عند الذهاب لشراء الملابس والتسوق ومواقف المغازله والثقه بالنفس حتى تعم الفائده لمزيد من الحماس
فلنعتبرها دردشه حتى نعتبر منها ونستفيد من مواقف الاخرين
واتمنى التفاعل معى
واشكركم واعتذر عن الاطاله

اسم الموضوع : وقفه مع النفس | المصدر : القوام والرشاقة
معلومات ريري الشرقيه
مشكوره أختي عالموضوع فعلا ياما مرينا بمواقف وفي السوق بالذات أكون مرتبكه دايم وخايفه من أني ألقى كلمه تحرجني من الباعه متل ياخاله أو ياأمي بس القهر لما انه لما تكون السمنه كذا مو منشان أكل أنا أكلي بسيط بس لو أترك الرياضه على طول أزيد هذي عقدتي .

معلومات احساس الدنيا
الحمدلله انا كنت دايما جسمي وسط قريب للنحف وكان يعجبني في اللبس وكدا بس بعد ما ولدت :( اتغير مررررة وسرت مايلة للدبة وكل مين يقولي ترى زدتي انحفي شوية تعقيد وربي :( واللي يقول بعد 6 شهور ترجعي بس ما اعتقد في امل

اهو على الرياضة ومع انو اكلي قليل بس ما ينزل الحمدلله

نسمة امل

معلومات نسمة امل
كلااامك دق الوتر الحسااس

اووو والله عايشة بينا

مشكوورة يا قلبي

معلومات عين تخشى الله
الحمدلله انا كنت دايما جسمي وسط قريب للنحف وكان يعجبني في اللبس وكدا بس بعد ما ولدت :( اتغير مررررة وسرت مايلة للدبة وكل مين يقولي ترى زدتي انحفي شوية تعقيد وربي :( واللي يقول بعد 6 شهور ترجعي بس ما اعتقد في امل

حبيبتى ليه تقولى مافى امل
ان شاء الله فى امل
ثم انتى مشاء الله وزنك 55 كيلو يعنى كويس الحمد لله
واللى انتى عايزة تنقصيه 5 كيلو فقط مش مشكله اوى يعنى
ادعى الله كتير حتى يوفقك

معلومات عين تخشى الله
اقولكم انا على موقف احرجنى جدا
وكثييييير من المواقف اللتى مريت بها بسبب سمنتى
كنت انا وزوجى لم نتزوج بعد وفى الملكه (كتب الكتاب بالمصرى) وكنا واخدين على بعض اوى وكان عايز يشيلنى (يرفعنى من على الارض ) حركه رومانسيه يعنى
وانه يحاول ويحاول
ولكن ........
هيهات هيهات..كان غيره اشطر
ههههههههههههههههههههههههه
موقف يضحك ولكنه كتير كتييير احرجنى واتمنيت ان الارض تنشق وتبلعنى
ونفسى لما اخس يشيلنى اوى

NAD08

معلومات NAD08
السلام عليكم

انتي هنا يابنت وانا ادور عليكي هههههههه
شكرا على موضوعك الجنان يلي زيك ربي يخليكي
تتكلمي عن المواقف والله لو احط كتاب ماراح تخلص خاصة اننا في بلد متحرر شوي يعني مو كتير بس نسبة الاختلاط فيه مرتفعة
ابتدي من الثانوي انا صح الحمد الله جميلة والكل يشهد بس سمينة مما يخفي كل انواع الجمال فكانت البنات لما تتكلم على شخص او شاب وسيم يستبعدوني من الحديث لانني مو معنية وكيف راح يشوف في وحدة زيي
بعدين في الشغل كلهم نحيفات وماراح اتكلم على انواع التريقة وفي البيت تقريبا في كل مكان
راح احكيلك عن اخر موقف رحت انا وبنت اختي لحديقة جنب البيت نتمشى وكان في واحد يبيع في الفشار و في غزل البنات (احنا نسمية لحية بابا) على فكرة بنت اختي عندها قد مافي منه كمان حلوة كتير وعمرها 22سنة فلما وقفت هي طلبت غزل البنات لها شاف فيا البايع وقلي قدام المشترية انتي كمان راح تاكلي سكر والكل صار يناظرني كاني في قفص الاتهام
وشوفي نوع الاحراج
ولا مرة انا واختي عندنا نفس لون المعطف ونفس النوع والاختلاف طبعا في الحجم لاني xxxlوهي smalههههههههههاي ولما غلطت لبسته الكل صار يضحك ويقول شوفه الفرق انا صح ضحكت بس داخلي نار تغلي بس الله المستعان المهم اني اتكلت على الله ولازم انحف وشكرا مرة تانية

reallove

معلومات reallove
حلو الموضوع ,,,
,,, قبل فتره كان مع ريلي ,,,
دخلت محل ,,,,,,,,,,,, وعقب خذيت بنطلوون وقالي لا كبيـــــر واايد قلت له اوه مانتبهت <<وانا اعرف قياسي ,,ههه هههههههههههههه
وعقب قلتله بدخل بجربه ,,,,,, وعقب خرجت وكلي احرااج ,, ضيق شوي ماحب اي شئ ضيق ,,
وااهو مادخل من بداااااايته هههههههههههههه

وعقب حلفت بلا اكل لين متى بنصحى ,,,,,
وبديت داااااايت ,,,,

ومواقف كثييييييره وخاصه اخت الريل
والله ابى اضعف علشان بس اثبت لهم اني احلى منهم

انا سمينه مع اني طويله مابين واايد بس باللبس مو كل شئ يكون اوكي

alashi

معلومات alashi
اهلا وسهلا بايمي وبمواضيعها الرائعة
شوفي يا ستي انا من اكثر المواقف إلي ما بنساها ابدا وكتير اثر في نفسي إني مرة رحت على جمعة حريم ( ستات ) وكانت يمكن هي من المرات القليلة إلي اروح فيها هيك جمعات وتقريبا كانت الأخيرة لأنو تقريبا كل إلي كانوا في الجلسات هادي من الرشيقات والرفيعات جدا واعتبر جنبهم كتييييييييييييييييير دبة بس طبعا كل واحدة فيهم كانت تخبي هاي الفكرة في عقلها بدون ما تتكلم ما عدا واحدة
كنت وقتها لابسة بنطلون اسود وجاكيت طويلة شوي عل وعسى تخبي الشحوم وتبيني اضعف شوي
فقامت اختنا في الله وفتحت فمها ويا ريتها ما فتحته وقالت ايش هالبنطلون هذا ممكن البسه انا وزوجي مع بعض من كبره وضحكت ضحكة سخيفة انا في هالموقف عملت نفسي ما سمعت وكل الموجودين عملوا مثلي حتى ما يحرجوني بس كرهتها من كل قلبي مع إني ما بحب اكره حد وقررت إني ما اروح على جلسات من هالنوع إلا إذا كان في ناس من وزني او اكثر
بيكفي هالموقف للآن لو تذكرت موقف تاني راح ادخل واقوله لكم

ديم و ريم

معلومات ديم و ريم
كلامك جميل جدا مشكورة اختي الكريمةلكن اختي الحذر ثم الحذر من التبرج واظهار مفاتن الجسدضايقني كلامك يوم قلتي تغزل الشباب الله المستعان ربما تكون الرشاقة تعذيبا لصاحبها اذا لم تحفظيها بالشكر وشكر الجمال والرشاقة هو الاحتشام والحجاب الفضفاض عند الرجال
ربما سلبت النعمة عند عدم شكرها والشكر ليس فقط باللسان بل بالفعل
كلامي للجميع
انتبهوا تفتنون الرجال وتاخذون وزر كل شخص ينفتن فيكم وكل وحدة تقلدكم

معلومات عين تخشى الله
انتي هنا يابنت وانا ادور عليكي هههههههه
شكرا على موضوعك الجنان يلي زيك ربي يخليكي
تتكلمي عن المواقف والله لو احط كتاب ماراح تخلص خاصة اننا في بلد متحرر شوي يعني مو كتير بس نسبة الاختلاط فيه مرتفعة
ابتدي من الثانوي انا صح الحمد الله جميلة والكل يشهد بس سمينة مما يخفي كل انواع الجمال فكانت البنات لما تتكلم على شخص او شاب وسيم يستبعدوني من الحديث لانني مو معنية وكيف راح يشوف في وحدة زيي
بعدين في الشغل كلهم نحيفات وماراح اتكلم على انواع التريقة وفي البيت تقريبا في كل مكان
راح احكيلك عن اخر موقف رحت انا وبنت اختي لحديقة جنب البيت نتمشى وكان في واحد يبيع في الفشار و في غزل البنات (احنا نسمية لحية بابا) على فكرة بنت اختي عندها قد مافي منه كمان حلوة كتير وعمرها 22سنة فلما وقفت هي طلبت غزل البنات لها شاف فيا البايع وقلي قدام المشترية انتي كمان راح تاكلي سكر والكل صار يناظرني كاني في قفص الاتهام
وشوفي نوع الاحراج
ولا مرة انا واختي عندنا نفس لون المعطف ونفس النوع والاختلاف طبعا في الحجم لاني xxxlوهي smalههههههههههاي ولما غلطت لبسته الكل صار يضحك ويقول شوفه الفرق انا صح ضحكت بس داخلي نار تغلي بس الله المستعان المهم اني اتكلت على الله ولازم انحف وشكرا مرة تانية
نادو حبيبه قلبى وحشتينى اوى ومبسوطه اوى انك قراتى موضوعى ولا داعى للشكر
كتير محتاجين نشوف بعض المواقف المحرجه لينا وللاخرين حتى نتجنبها
وعلى فكره الرجل بتاع غزل البنات ولا عنده زوق ابدا كيف يقول كده
كنتى انتى قلتيله فى ناس زى القطط بتاكل وتنكر وناس يا عينى بتزيد من شويه ميه
كنتى حرقتى دمه
بس معلش
مش هتكون اكتر من كسفتى لما زوجى حب يشيلنى وما قدر:24:

معلومات عين تخشى الله
حلو الموضوع ,,,
,,, قبل فتره كان مع ريلي ,,,
دخلت محل ,,,,,,,,,,,, وعقب خذيت بنطلوون وقالي لا كبيـــــر واايد قلت له اوه مانتبهت <<وانا اعرف قياسي ,,ههه هههههههههههههه
وعقب قلتله بدخل بجربه ,,,,,, وعقب خرجت وكلي احرااج ,, ضيق شوي ماحب اي شئ ضيق ,,
وااهو مادخل من بداااااايته هههههههههههههه

وعقب حلفت بلا اكل لين متى بنصحى ,,,,,
وبديت داااااايت ,,,,

ومواقف كثييييييره وخاصه اخت الريل
والله ابى اضعف علشان بس اثبت لهم اني احلى منهم

انا سمينه مع اني طويله مابين واايد بس باللبس مو كل شئ يكون اوكي
هههههههه جدعه انك قلتيلى انه ضيق وما قلتى انه مادخل من الاصل انا برضه اعمل نفس الحركه
وعلى فكره اخت الزوج اوقات تحب تغيظ مرت اخوها بانها ارشق منها
يعنى عارفه اخت زوجى صغيره 12 سنه ووزنها لا يتعدى ال50 كيلو وتقولى نفسى اخس
اقولها انتى كده حلوة
تقولى لا تخنت عن اول ومش بحب السمنه
والواحد ينحرق دمه ويسكت
لازم نكون اجمل وارشق ان شاء الله حتى لا يعتبرها الاخرون نقطه ضعف لنا ويجرحوننا بها

معلومات عين تخشى الله
اهلا وسهلا بايمي وبمواضيعها الرائعة
شوفي يا ستي انا من اكثر المواقف إلي ما بنساها ابدا وكتير اثر في نفسي إني مرة رحت على جمعة حريم ( ستات ) وكانت يمكن هي من المرات القليلة إلي اروح فيها هيك جمعات وتقريبا كانت الأخيرة لأنو تقريبا كل إلي كانوا في الجلسات هادي من الرشيقات والرفيعات جدا واعتبر جنبهم كتييييييييييييييييير دبة بس طبعا كل واحدة فيهم كانت تخبي هاي الفكرة في عقلها بدون ما تتكلم ما عدا واحدة
كنت وقتها لابسة بنطلون اسود وجاكيت طويلة شوي عل وعسى تخبي الشحوم وتبيني اضعف شوي
فقامت اختنا في الله وفتحت فمها ويا ريتها ما فتحته وقالت ايش هالبنطلون هذا ممكن البسه انا وزوجي مع بعض من كبره وضحكت ضحكة سخيفة انا في هالموقف عملت نفسي ما سمعت وكل الموجودين عملوا مثلي حتى ما يحرجوني بس كرهتها من كل قلبي مع إني ما بحب اكره حد وقررت إني ما اروح على جلسات من هالنوع إلا إذا كان في ناس من وزني او اكثر
بيكفي هالموقف للآن لو تذكرت موقف تاني راح ادخل واقوله لكم
حبيبه قلبى ونواره المنتدى العشى :32:وحشتينى اوى ازيك وازى اهل بيتك
انا كتير مبسوطه من تفاعل اعضاء قروبى فى الموضوع انتى ونادو
وبالنسبه للمواقف على راى نادو احنا نعمل فيها كتب ومراجع
وعلى فكره الست اللى قالت لك انا وزوجى نلبس البنطلون معا دى اكيد ماعندها زوق ولا ادب ولا دين لان الدين المعامله
واكيد شيفاكى احسن منها فى حاجه عشان كده حبت انها تجرحك فى نقطه ضعفك منها لله حسبى الله ونعم الوكيل قادر ربنا انه يبتليها باكثر من اللى انتى فيه
بس انا متاكده انك بكره تشوفيها وانتى رشيقه وممشوقه القوام واحلى منها كمان وتكونى اشيك منها فى اللبس وبكره تقولى ايمان قالت

معلومات عين تخشى الله
حبيبتى ديم وريم جزاكى الله خيرا على ردك الرائع الذى يدل على شخصيتك الملتزمه
لكنى حبيبتى ابدا لم اقصد بالرشاقه الفتنه والتبرج ولبس الملابس الضيقه وانما قصدت بها ان المراه السمينه والممتلئه الجسم عندما يتغزل شاب فى اخرى الى جوارها رشيقه تشعر هى بالاحراج وانعدام الثقه ولربما بالاهانه
ولكن اذا تغزل احد بالتى جوارها الرشيقه وهى ايضا رشيقه مثلها لا يشعرها ذلك بالتجريح ابدا لانه تخطى نقطه الضعف عندها والتى كانت السمنه
ابدا ابدا لم اقصد الفتنه بالرشاقه واعتذر اذا كنتى اساتى فهمى
وجزاكى الله خيرا

من نحن ؟؟

موقع نسوة : هي شبكه عربيه تهتم بكل ما يخص المرآه وحياتها اليوميه يعمل منذ سنوات لمساعدة والمساهمه في انجاح كافة الامور الحياتيه للمرآه العربيه