يا بنات انا محبطة

احصائياتى
الردود
3
المشاهدات
842

روح صافية

معلومات روح صافية
يا بنات انا محبطة
السلام عليكم يا بنات مملكة بلقيس
والله انا تعبت انا ابغى نصايحكم انا تعبت انا مثل ما تعرفون مهندسة معمارية مصرية ولكنى مغتربة واسكن بالرياض وكنت ابغى اعمل فى اى مكتب هندسى نسائى او اى شركة حتى عن طريق النت وبحثت كتير ولم اجد انا بحب التصميم جدا وبحب تصميم البرشورات والشعارات وصممت كتير فى مصر ولكن اعمالى كلها على الكمبيوتر الخاص بى فى مصر للاسف انا الحمد لله مهندسة ناجحة ومصممة ناجحة ولكن الوحدة والغربة اصابونى بعدم الثقة بالنفس من حوالى اربع ايام كان فيه عضوه هنا اسمها المصممة الماسة تبحث عن مصممات شعارات تقدمت لها وبعثت لها رسالة خاصة عن البرامج التى اعرفها وقلت لها انها ممكن تختبرنى بان تعطينى شعار اصممه وتختبرنى من خلاله تخيلو يا بنات بعثت لها اكثر من 7 رسايل خاصة وهى ما ترد على واخيرا لما قلت لها اننى محتاجة للعمل اخيرا ردت على وقالت لى انها تريد تشوف نماذج من اللى صممتها اقترحت عليها انها تعطينى شعار اصممه لها لكى ترى مستواى بعثت لها 5 رسايل اخرى ولما ردت على كلمتنى باسلوب جارح وقالت لى انها مش فاضية ترد على وانها ترد على بس لانى قلت لها انى بحاجة للعمل وبعد اسلوبها الجارح قالت لى اعيدى تصميم الشعارات التى صممتيها فى مصر وانها لن ترد على الا لمااعيد تصميم الشعارات المهم صممت شعار كنت عملته فى مصر ولكن تعرفون ان المصمم يبدع فى تصميمه عندما يجد شىء جديد يصممه لا ان يتذكر بس حاولت اعيد تصميم واحد وجريت ارسله لها واترجاها ان ترد على وتقول لى رأيها فيه حتى لو ما عجبها المهم تعطينى احترام وتقدير ولكن للاسف قرأت رسالتى ولم ترد انا استغرب يا بنات بلقيس اليست هذه مملكة النساء التى تحترم الاخريات اليست هذه مملكة النساء اللاتى لا تبخلن بوقتها ولا بمجهودها على اى امرأه اليس هذا الموقع هو ملاذ كل واحدة تحس بالاحباط اوالوحدة او تريد ان تتعلم .تخيلو يا بنات انى لا ابخل باى وقتى لاى واحدة تحتاجنى حتى اننى اعطى دروس بالمجان لبنات الجيران لكى اساعدهم .عموما ربنا معى ؟. يا ىبنات ساوريكم تصميمى وارجو ان تقولو رأيكم فيه ايه وان شاء الله سأصمم تصميمات اخرى واعرضها عليكم لان اكيد فى مملكة بلقيس عضوات ومشرفات وملكات تحب لاختها ما تحبه لنفسها .ارجو ردودكم لانى بجد محبطة ولا اعرف ماذا افعل فانا كنت محبطة ومكتئبة بعد ما رايته من العضوه الفاضله المصممه الماسة اصبت بعدم الثقة بالنفسارجو ردودكم ممكن ردودكم تشجعنى وتحولنى من حالة الى حالة افضل وشكرا يا بنات عموما هذا تصميمى ارجو تعطونى رأيكم
اجمل مملكة

ماء السما

معلومات ماء السما
لا تزعلي ولا تنحبطي تصميمك ىجميل بس تخيلي كم في عضوات يريدو المشاركه يمكن العضوه الماسه عندها ضغط طلبات واعمال الله يكون في العون وانتي اتمنى لك التوفيق وحنتظر اشوف ابداعاتك اكثر واكثر

معلومات أسماء زكي الدين
ربنا يوسع رزقك وييسره لك

شوفي حبيبتي راح اقول لك كلمتين يمكن يكونوا ناشفين لكن ضروري تقرأيهم ولو من واحدة فقط ...

ويعلم الله باكتبهم لك كإني بقولهم لنفسي ...!!!

أولا أنت ذليتي نفسك وحليتيها كأنك بتتسولي

أنت قصدك من كثرة الرسائل إنك تبيني لها جديتك لكنها ممكن أول ما تفتح صفحةالرسائل وتلاقي منك كم تحس كأنك بتحاصريها وتضايقيها

مثلا : لما بنركب المترو شوفي كم الباعة الجائلين اللي بيطلعوا العربية الواحدة ويلفوا حوالينا .. وهاتك يا إلحاح بيخلوا نفس الواحد يضيق وممكن يكون أصلا مش مبسوط من شيء آخر - مرهق .. مريض/ عنده مشاكل مع أي أحد ........ وهكذا بيجي ده ويلح عليه يخنقه زيادة ممكن ينفجر فيه وممكن حتى إذا محتاج البضاعة ما يشتريهاش) ... صح؟!

من كلامك حسيت بمدى احتياجك للعمل سواء احتياج مادي أو معنوي مش فارقة في النهاية أنت محتجاه وبتلحي في طلبه وإيجاده لكن طريقتك محتاجة تتعدل شويتين ...

معلش أنا مشغولة جدا ولازم انهي جزء من عملي ...
رايحة أخلص جزء ولما اتعب وأجلس للراحة تاني راح أكمل ردي عليك ...

روح صافية

معلومات روح صافية
ربنا يوسع رزقك وييسره لك

شوفي حبيبتي راح اقول لك كلمتين يمكن يكونوا ناشفين لكن ضروري تقرأيهم ولو من واحدة فقط ...

ويعلم الله باكتبهم لك كإني بقولهم لنفسي ...!!!

أولا أنت ذليتي نفسك وحليتيها كأنك بتتسولي

أنت قصدك من كثرة الرسائل إنك تبيني لها جديتك لكنها ممكن أول ما تفتح صفحةالرسائل وتلاقي منك كم تحس كأنك بتحاصريها وتضايقيها

مثلا : لما بنركب المترو شوفي كم الباعة الجائلين اللي بيطلعوا العربية الواحدة ويلفوا حوالينا .. وهاتك يا إلحاح بيخلوا نفس الواحد يضيق وممكن يكون أصلا مش مبسوط من شيء آخر - مرهق .. مريض/ عنده مشاكل مع أي أحد ........ وهكذا بيجي ده ويلح عليه يخنقه زيادة ممكن ينفجر فيه وممكن حتى إذا محتاج البضاعة ما يشتريهاش) ... صح؟!

من كلامك حسيت بمدى احتياجك للعمل سواء احتياج مادي أو معنوي مش فارقة في النهاية أنت محتجاه وبتلحي في طلبه وإيجاده لكن طريقتك محتاجة تتعدل شويتين ...

معلش أنا مشغولة جدا ولازم انهي جزء من عملي ...
رايحة أخلص جزء ولما اتعب وأجلس للراحة تاني راح أكمل ردي عليك ...
يا اختى الله يرضى عليكى انا لم اعرض عليها العمل لكنها هى اللى طلبت وعملت اعلان علشان اللى عنده خبرة ودراية ببرامج الكمبيوتر وموهبة فى التصميم يتقدم لها انا وغيرى يعنى هى اللى طلبت انا لم الح عليها يا ا ختى وطالما انها عملت اعلان اذن لابد من ان تحترم كل واحد يتقدم لها وعلى الاقل ترد عليه يا اختى وتقول له رأيها سواء كان بالقبول او الرفض .والله انا فى احتياج للعمل لانى زهقت من الغربة .فى احتياج للعمل لانى بعشق التصميم انا الحمد لله لست فى احتياج مادى للعمل صحيح لست غنية او ثرية لكن الحمد لله ولكن انا محتاجة انى اشتغل لاثبت ذاتى فى مجال انا بحبه وبعدين ليس من العيب ان اجرى واتابع واقدم علشان اشتغل العيب فى النفوس الضعيفة اللى بتعتبر ان اى واحد عايز يشتغل يبقى بيشحت منهم وبيتسول منهم يا اختى انا بشكرك جدا على ردك على انا بعرف انك تقصدى نصيحتى لكن فيه فرق بين الباعة المتجولين اللى انتى اخذتيهم كمثل انتى مثلا فى المترو لم تناديهم او تطلبى منهم شىء او تعملى اعلان لكى تشترى منهم شىء هم اللى بيجولك ويذهبو اليكى دون ان تكونى محتاجاهم لكن لو انتى طلبتيهم وناديتهم وفى الاخر لما حد يجى لك لا تعيريه اهتمام اذن انتى ستكونى مخطئة لانك اهنتى انسان . عموما انا عليا نصيب من الخطأ لانى اعتبرت ان كل بنات مملكة بلقيس اخواتى ورفعت التكليف لاننا دائما نفضفض مع بعض وننصح بعض فاعتبرت ان كل بنات الموقع يكنو لى نفس المشاعر ويحسو بنفس المشاعر اللى انا بحسها لما ارد على موضوع بحس اننا كلنا لازم نساعد بعض ومفيش بينا فرق ولا رسميات لكن الانسان بيتعلم لا زم دايما نتعامل وكأننا فى برج عاجى علشان الناس تحترمنا ولا تستهين بينا هىه دى الطبيعة البشرية لو انتى شوفتى فستان معروض فى شارع فى محل متواضع او حتى معروض على عربية فى الشارع ب50 ريال مش هتشتريه لكن لو لقيتى نفس الفستان معروض فى محل راقى او فى مول هتشتريه ولو ب1000 ريال وهتكونى فخورة انك اشتريته بهذا الثمن وتتباهى بيه ادام اصحابك مع انك ساعتها هيكون انضحك عليكى من البائع لان ثمن الفستان الاساسى هو 50 ريال ولكن البائع ياخذ منك ثمن ايجار المحل الراقى اللى ايجاره غالى وياخذ منك مرتبات العمال اللى بيشتغلو معاه وبياخد منك ف
اتورة الكهربا وغيره وغيره لكن لو انك اشترتيه من المحل الرخيص هتوفرى لنفسك وهتستفيدى ولكن هيه دى الطبيعة البشريه اللى انا مختلفه عنها انا ما يهمنى طريقة العرض انا يهمنى المعروض قيمته ايه .

من نحن ؟؟

موقع نسوة : هي شبكه عربيه تهتم بكل ما يخص المرآه وحياتها اليوميه يعمل منذ سنوات لمساعدة والمساهمه في انجاح كافة الامور الحياتيه للمرآه العربيه