نفسى اكرهه اواتعامل معاه بالمثل

احصائياتى
الردود
15
المشاهدات
2K
معلومات غاده ابو العلا
نفسى اكرهه اواتعامل معاه بالمثل
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا كتبت مشكلتى قبل كده وجزاهم الله اخواتى فى الله ردو عليا لكن انا تعبانه جدا من زوجى ربنا يهديه كل لما اقول هعيش لعيالى بلاقى نفسى منتبه ليه ولتصرفاته وكلامه على النت مع البنات غصب عنى اصله مش واحد غريب مع انى مش فارقه معاه دا ممكن يبصلى بقرف ويبص لكمبيوتر ويكتب ويضحك وابص كده القيه بيكتب كلام كل رومنسيه للبنات ويستخسر يقولى كلمه حلوه واقول مش مشكله ولواتعامل معايا مره كويس واجى افتكر الاساءه بلاقى نفسى نسايها انا تعبانه انا حاسه انه بيكرهنى وانا مش عارفه اكرهه لانى مبعرفش اكره حدا ماشى معايا باسلواب حبيبك ابلعله الزلط وعدوك اتمنله الغلط لو قولتله مره مالك ممكن يشتمنى ويقولى بتقوليلى مالك ليه
انا تعبت منه والله معايا تلات اطفال منه مراحل مختلفه وماليش غيره بعد ربنا وهوا عارف كده وبيستقوى عليا
عايش حياته على مواقع التواصل الاجتماعى انما انا ممنوع انا مشتركه فى المنتدى من وراه والله العظيم ممنوع اى برنامج ينزل على التليفون مع انه منزل جميع البرامج وعايش براحته ممنوع اصاحب حد ممنوع الخروج كل حاجه ممنوع ممكن افضل فى شقتى بالشهر مخرجش الا عند حماتى اروح لامى كل سنه مع انى بينى وبينها ساعتين مواصلات ممنوع شحن تليفون الا نادر ولعيزك يتصل بيكى ولو قولت اتخنقت يقولى مخنوقه من ايه كل حاجه عندك وقصده الاكل والشرب اكر ان الحياه اكل وشرب انا متهانه منه حاسه انى ماليش كرامه
بجد تعبت جدا انا قررات اربى عيالى واعيش لرضا ربنا ومتنزله عن جميع متطلباتى الشخصيه طب هعمل ايه مالوش كبير كبيره ربنا وانا ماليش اى حد غير ربنا ماليش ماوى غير بيته
فيدونى الله يكرمكم ازاى اعيش حياتى معاه فى بيته كأنه مش موجود مع اللعلم مبردش الاساءه بالاساءه لانى بخاف ربنا فيه واقول رسولنا الكريم قال كده عليه الصلاة والسلام انا بفضل الله ملتزمه دينيا الى حد ما ولله الحمد ومنتقبه يعنى بيكون هوا عايش حياته بره وانا محافظه على بيته على اكمل وجه الحمد الله على كل شىء انا بعتذر على الاطاله وعلى عدم ترتيب كلامى

khokha1818

معلومات khokha1818
الموقع الالكتروني
facebook------visitors.blogspot.com
نصيحتى ليكى حاولى تجاهلية ومتحسسهوش انك بتغيرى علية من موضوع البنات دة كل الرجالة كدا صدقينى جوزى انا كمان كدا طول الوقت فيس وتويتر ويوتيوب وضحك لوحدة انا كمان بقيت اضحك لوحدى كل لما اشوفة من غير سبب لما يسالنى اقولة اصلى مبسوطة اووى ياحبيبى احس انة وقتها هيموت ويعرف انا بضحك لية يعنى دى حاجة هتخلية يتشد ليا ويفكر شوية فى الكرسى اللى اتجوزة

غند انا

معلومات غند انا
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اختي إذا أنت تحبينه ولا لك أحد بيشيلك ويشيل عيالك خلك ببيتك احسن وانت طنشي واهتمي بنفسك ودلعي نفسك وحبيها وحاولي ماتفكرين كثير لجل صحتك أغلب الرجال كذا نايمين ع الجوال من يدخل بيته **رأسه موطيه ع جواله ولا كن أحد لمه مثل زوجي**

غند انا

معلومات غند انا
وفي حاجه مهمه توجهي لله سبحانه ادعي لزوجك بالهدايه قومي الليل صلي واطلبي الله أن يهدي زوجك ويسخره لك ولعياله والله كريم صدقيني**

معلومات غاده ابو العلا
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اختي إذا أنت تحبينه ولا لك أحد بيشيلك ويشيل عيالك خلك ببيتك احسن وانت طنشي واهتمي بنفسك ودلعي نفسك وحبيها وحاولي ماتفكرين كثير لجل صحتك أغلب الرجال كذا نايمين ع الجوال من يدخل بيته **رأسه موطيه ع جواله ولا كن أحد لمه مثل زوجي**
انا بستغرب انه عايش حياته ومنعنى من جميع كل حاجه هتى الخروج دا لو ستارة الشباك اتفتحت يسب ويلعن يعنى ولا اصحاب ولا خروج ولا مواقع التواصل على الكبيوتر والا التليفون ممنوع اشترى حاجه للبيت كل حاجه هوا بيجبها انا بقيت اتكسف اتكلم مع الناس ويا ريته رحمنى

معلومات غاده ابو العلا
وفي حاجه مهمه توجهي لله سبحانه ادعي لزوجك بالهدايه قومي الليل صلي واطلبي الله أن يهدي زوجك ويسخره لك ولعياله والله كريم صدقيني**
اللهم اامين انا توكلت على الله فى كل امور حياتى اصلى ماليش غير ربنا وهوا احن من اى حد علينا

زوجة دينو

معلومات زوجة دينو
لا حول و لا قوة الا بالله
ربنا يهديه و يصلح حالكم
توجهي لله بالدعاء حبيبتي و ان شاء الله ربنا يهديه

ضحى اماني

: : مشرفة أقسام : : , فنون الطبخ ، الزوج والزواج
معلومات ضحى اماني
رح أكون صريحة معك شوي :
تدين المرأة لنفسها لذاتها لكيانها لعفافها ، تقوى الله تستوجب أن تسعي للحفاظ ع بيتك بسعيك لاصلاح زوجك ، مو تفكري كيف تكرهيه .
لا تفكري تغيري من طبعك وصفاتك الجيدة لأجل أنك تغيضيه أو ترجعي غضبك وعصبيتك من تصرفات زوجك بتغيير شخصيتك للأسوأ .
ابحثي عن أسباب ادمانه ع النت والسبب واضح الى جانب اسباب اخرى**
- غياب الوازع الديني**
- الملل والروتين اليومي**
- الفراغ الروحي ووعدم الانشغال بتنمية الذات وتطوير المواهب مما يشغل الزوج بتوافه الأمور .
- ربما أسلوبك وطريقة تعاملك مع زوجك**
لا تكوني سلبية فمعنى أن تكوني متدينة ليس معناه أن تكوني سلبية بل اجتهدي في انتشاله من براثن الفساد وطريق السوء لأن هذا وان لم يتعدى للمحرمات وارتكاب الفواحش فهو معصية وخطوة من خطوات الشيطان .
- زوجك يعتبرك عزته وفخره وحرمته لذا يعصب ع الباب والنافذة والخروج وغير واخذ المواقع ع أساس تغيير الجو واللهو وأن غيرك تسلاية وهذا مربط الفرس لأنه لو علم أن أعراض الناس كعرضه ولو علم أن النخوة والشهامة تحتم على الرجل تقدير ذاته واحترام زوجته ما كان ليفعل هذا أمامك .
- اسعي لفهم أسباب سعيه وراء هذا**
- انشغلي بنفسك وطوري ذاتك**
- ادعيه لله بالحكمة والموعظة الحسنة ، واقطعي عليه خلوته بغيرك بحرصك بدلالك ودلعك .
- الرجل مثل العجين تملك المرأة من الكيد ما تستطيع عجنه وتشكيله كما تشاء فحاولي أن تكون بين اللين والشدة .
- حينما تنجحين بهذه الخطوة انتقلي للثانية باقناعه أن يدع لك متنفسا**
- ادخلي قسم الانماط رح يفيدك اخيتي الله يصلح حالك

Jolie femme

معلومات Jolie femme
حبيبتي كان لي صديقة عانت أفضع مما عانيت مع زوجك وكانت أي شيئ تعمله لا يعجبه ويعلق عليه ويهينها على لا شيئ ولما اشتكت مرة لأحد محارمها وكان ذو علم ودين فنصحها ان تركز على طاعة الله والتقرب منه ...اسالك سؤالا هل رايت أحدا من اصحاب الدين والتقوى مذلول ولا قيمة له ..أبدا عزيزتي فالدين هو العزة والرفعة ومن تقرب من الله زاده الله رفعة ... صدقيني صديقتي الأن تحيا حياة أخرى لانها اتجهت الى الطريق الصحيح**
.لا تقولي ليس لي أحد ..انت لديك رب السماوات والارض...(قال الله تعالى (فأن أطعنكم فلا تبغو عليهن سبيلا وكان الله عليا كبيرا )
**هل رايت بما ختم الله الاية وكان الله عليا كبيرا ان لم يكن لك احد وتسلط عليك هذا الزوج لحاجتك له وضعفك فلا تنسي ان الله علي كبير**

مزن الشرق

معلومات مزن الشرق
لازم تفكري الاول في نفسك قبل زوجك
انتي اش التقصير اللي انتي عملتيه عشان يوصل الحال بيكم لكده
هل جددتي في طريقتك في كلامك في معاملتك في مشيتك في استايك في نضافتك ونضافه البيت والاولاد
هل متفاهمه معاه وفي نفس مستوي التفكير
هل هو مزاجه متقلب وعصبي
حجات كتير قوي جاوبي عليها عشان تعالجيها معاه
متعشيش كدا بشكل سلبي

مزن الشرق

معلومات مزن الشرق
المرح في الحياة الزوجية كالسكر في الشاي..
فبالرغم من أن الكثير منه غير مطلوب.. إلا أن الحياة بدونه مُرَّة إلى درجة لا تطاق.

مزن الشرق

معلومات مزن الشرق
في الزواج لا نجاح لأحد الزوجين على حساب الآخر.. لأن الزواج شركة مشاعة،
فإما أن يربحا معاً، أو تنهار الشركة على رأسيهما معاً..

معلومات مشاعري جياشه
اختي انا لن انصحكي ان تفعلي لزوجك اي شيئ ولاكن ابدئي بنفسكي غيري طريقتكي بلكلام معه ومن اسلوبك كوني انثى بلمعن الحقيقي **انصحكي بمتابعه الدكتوره ناعمه الهاشمي وان امكنكي بتسجيل بدوره كوني ملكه والله يوفقكي وشكرن

ام خالد2015

معلومات ام خالد2015
اقسم بالله بكيتيني معاناتك تشبه ممعاناتي لحد كبير...بس انا تكلمت وخاصمت ووضحت وجيت بكل الاساليب الططيب العقل الملعنه قلة الادب مانفع شي وشوفيني بجد اكرهه بس صعبانه عليه نفسي مااتحمل احد يهضم **حقي ولا اتمنى اتركه لله وهو ياخذ بحقي منه عاجلا غير اجل بس مو قادره**
واقسم بالله انا جالسه عشان اطفالي فين يروحو لو طلقني حيتعبون تعودو ع **الاستقلاليه غير انه ممكن ياخذهم مني

ليت عندي حل حتى لمن تكرهي ماحيفرق معاهم هم كذا اذا احتقرو الزوجه وماحبوها ماهمهم انتي تحبيهم او لا مرتاحه او لا
طز لان مالك قيمه وقدر
بس ماشاء الله عليك ليتني زيك**

الله يصبرنا ويعيننا ويعوضنا خير**
الدعاء واللجوء لله هذا اكثر شي اقدر اقول انه مريح والله يرزقنا راحة البال

ادعولي انام والله من فتره ماعاد اقدر انام من الهم اقوم اقرا قران **وانعس اجي انام اتكوبس وماعاد انام

عتيبية

معلومات عتيبية
السلام عليكم مالكم غير الدعاء لله بكل وقت وربي مايخيب رجاكم وحاولي تعيشين جوك عنه صعبه بس حاولي

من نحن ؟؟

موقع نسوة : هي شبكه عربيه تهتم بكل ما يخص المرآه وحياتها اليوميه يعمل منذ سنوات لمساعدة والمساهمه في انجاح كافة الامور الحياتيه للمرآه العربيه