لا تضيعي شيئا من رمضان حتى وإن لم يكن قلبك.حاضرا

احصائياتى
الردود
2
المشاهدات
222

راجيه الرضا

مراقبة و متميزة أقسام نسوة
معلومات راجيه الرضا
لا تضيعي شيئا من رمضان حتى وإن لم يكن قلبك.حاضرا
بسم الله والحمد لله؛

لا يضيع منكِ شيء في رمضان!
حاولي أنك متضيعيش حاجة في رمضان، ومش شرط على فكرة يكون قلبك يعمل معكِ يا إما بلاش!

يعني واحدة بتقول: أنا عقلي مؤمن بالله بس قلبي لا، لأني بصلي بدون خشوع!

والأخت دي في كارثة! لأن الشيطان سوّل لها أنها مادام مش بتصلي بخشوع فهي قلبها غير مؤمن بالله يعني كافر بالله عياذًا بالله!

ودا مش صح، متخليش الشيطان ينتصر عليكِ
صلي التراويح وقيام الليل حتى لو مافيش لذة في قلبك، صلي وطولي في السجود حتى لو مش عارفة تخلي لسانك يدعي!
اقرأي قرءان حتى لو مش عارفة تتدبري شيء من آياته!
امشي بمبدأ: أحسن من مافيش! أدركي ولو تسبيحة!

يعني الأخت تيجي تتعامل مع قسوة قلبها وأنه معندهاش خشوع ولا أي استحضار للتوبة والندم، تقوم تمتنع عن فعل العبادة كلها!
مش بتحس بحلاوة ولذة صلاة التراويح وطول القيام والصلاة بجزء أو جزأين، تقوم متصليش تراويح خالص ولا تقرأ قرءان!

ودا غلط، إحنا مش بنتعامل مع نفسنا كدا، يا إما في يا إما بلاش!
طيب ما تصلي تراويح وتقرأي قرءان وتهجدي بالليل وادعي ربك: يا رب ارزقني لذة العبادة وكرِّه إلي المعصية!
قوليله بالبلدي كدا: يا رب أنا نفسي قلبي يكون حي ويحب العبادة وقراءة القرءان وميقدرش يبعد عنهم ولو بعد عنهم يموت، يا رب ارزقني القلب دا يا رب!

رمضان الشهر المُعالج، شهر بيعالج فساد قلبك في كل الشهور اللي فاتوا، أدي لنفسك فرصة أنها تتعالج، حتى لو أدركت يوم أو يومين بس في رمضان ، وشعرت فيهم بلذة العبادة وحلاوتها بعد معاناة ومجاهدة وأنت بتصلحي الفساد اللي في قلبك، فأنت على خير، وماشية صح، وهتكملي بعد رمضان صح!

ابدأي لو لسه مبدأتيش، أدركي ولو تسبيحة!
جاهدي مع نفسك ومتخليش نهار رمضان يفوت عليكِ دون قراءة وردك حتى لو قليل، وقراءة الأذكار والتسبيح والتهليل وأنت واقفة أو بتشتغلي في المطبخ
حاجات بسيطة الكل يقدر يعملها لكن لو عملناها هتفرق جدًا، فبلاش تحرمي نفسك وتكوني أنت الخسرانة المبغونة في هذا الشهر!
بلاش تكوني أنت الوحيدة في الخلف، والكل بيتسابق ويجري قدامك!

أم تيمية

من نحن ؟؟

موقع نسوة : هي شبكه عربيه تهتم بكل ما يخص المرآه وحياتها اليوميه يعمل منذ سنوات لمساعدة والمساهمه في انجاح كافة الامور الحياتيه للمرآه العربيه