قصة معاناتى مع الجنوبى بين ايديكم فانصحونى قبل ان تنهار حياتى

احصائياتى
الردود
24
المشاهدات
3K

nada_rtv

معلومات nada_rtv
قصة معاناتى مع الجنوبى بين ايديكم فانصحونى قبل ان تنهار حياتى
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
مش عارفة منين ابتدى حكايتى ،
انا بنت وحيدة اتولدت بعد15سنة من جواز ماما وبابا ولكم ان تتخيلوا غلاوتى عندهم وكم الدلع والاهتمام اللى عيشتة فى طفولتى ،اتقدملى شباب كتير وانا فى الكلية لكن فى كل مرة كنت برفض رغم ان فيهم المناسب لكن ماما بدأت تخاف عليا وفى كل مرة ارفض فيها عريس كانت بخناقة كبيرة ،لحد ماعرفت حسام هو يبقى جارى لكن مكنتش اعرفة كويس لاننا كنا ساكنين فى الشارع جديد ،القدر والنصيب خلانا نتكلم على الايميل اكتر من مرة كنا بنتكلم كلام عادى فى الحياة عموما ومع الوقت فهمت انةرافض الجواز لانة من ناحية مبيثقش فى اى بنت ومن ناحية تانية خايف يكون غير مؤهل للجواز ومسئولياتة خصوصا المادية ،كان بالنسبة لى حسام اول شاب احس انة مش زى كل اللى قبلة كان تقيل وبيفكر فى كل كلمة وكل تصرف ورغم انى سمحتلة يدخل حياتى ويقرب منى الا انة اخد وقت طويل اوى عشان يصرحلى انة معجب بيا ودةكمان كان بتشجيع منى ،كان مختلف عن كل اللى قبلة وكان فية اهم حاجة كنت بتمناها انة محترم بشهادة كل الناس، قررت انى لازم اخلية يحبنى وكانت بالنسبة لى مسألة تحدي وخصوصا مع الحاح امى انى لازم اتجوز وللاسف مأخدتش بالى او تغاضيت عن عيوبة الكتير اللى مش سهل اى زوجة تتحملها رغم انة محاولش يداريها زى مثلا انة حساس جدا زيادة عن اللزوم وانة ارادتة ضعيفة وغير طموح وانة مش رومانسى وخبرتة فى الحياة تكاد تكون معدومة وانة فى مواقف كتير بتنقصة الحكمة وانةعندة عقدة الغيرة من الاخ الاكبر وانة عندة وسواس النضافة والاهم من كل دة انة شايف ان السعادة الزوجية مسئولية الست يعنى كان بيقول 95%على الست وخمسة بس على الراجل تمت الخطوبة واتأكدت اد اية هو متسلط ومستفز وانا عصبية لكن كنت فى الاول بقدراسيطر على نفسى
يوم كتب كتابنا معرفش لية لاقيتنى ببكى بحرقة وخايفة من اللى جى .
جوازنا تم بسرعة جدا نتيجة ظروف مرض والدى لدرجة انى مكنتش لاحقة اجهز ومش لاقية حد يساعدنى لان رغم علاقاتى الكتيرة لكن كلها علاقات سطحية .
يوم الدخلة حصلتلى حاجات غريبة جدا اولا فى الكوافير وهما بيصبغولى شعرى عملوا حاجة غلط لدرجة انى لاقيت شعرى بيقع خصل وتانى حاجة انى مكنتش بعرف اعمل سويت واعتمدت على واحدة للاسف اتخلت عنى فاضطريت اعمل بكريم واكتشف ان عندى التهابات المهم فى النهاية انى رغم انى الحمد لله جميلة وجسمى حلو لكن كل دة ضاع بسبب الشعر الصغير اللى مقدرتش اتخلص منة فى المنطقة الحساسة واتحولت الليلة اللى كنت فكراها هتبقى احلى ليلة فى عمرى لأسوأ ليلة لانة مكانش حاسس معايا بأى اثارة ولا حتى انا وخصوا لما لاقانى فى صورة غير اللى كان بيتمناها ،انا كنت شايفة ان دة عادى ممكن يحصل نتيجة التوترلكن اتفاجأت بموقفة ولاقيتة بمنهى البساطة بيقولى انا مستعد اطلقك دلوقتى حالا، جانى حالة ذهول واترجيتة وانا منهارة وقلتلة انت كدة بتفضحنى الناس تقول اطلقت لية ليلة دخلتها وتانى يوم حاولت اثيرة بكل الطرق ومن غير اى خجل كان كل همى اثبتلة انة كويس وان اللى حصل دة ممكن يحصل بين اى عروسين والحمد لله نجحت .
لكن هو مفضلش فاكرلى غير العيب اللى كان فيا الشعر اللى مقدرتش اتخلص منة .
مر علينا شهر العسل زى اى شهر حاولت اطلب منة نخرج او نستمتع بحياتنا لكن كان عندة المحل بتاعة اهم ،اخد اجازة يومين بعد الجواز ونزل الشغل وبعد الجواز بأسبوعين عرفت انى حامل وحملى كان متعب جدا وخلال التسع شهور كان كل همى ارضية وارضى اهلة على حساب نفسى حاولت اعمل كل حاجة هو بيحبها واضحى واتنازل عن اى حاجة مش على هواة بس كنت بتصدم فية كتير اوى لما مثلا اتعب وانا حامل ويجينى برد ودرجة حرارتى ترتفع جدا وهو ميفكرش يعمل اى حاجة ومامتة هيا اللى تجيبلى الدوا وتسأل عنى
والصدمة الكبيرة كانت بعد الولادة هجرنى وبعد عنى من غير اى سبب مكانش بيستنى فى البيت غير عشان النوم ولو حاولت اقرب منة او اكلمة يتجاهلنى وبعدها عاتبتة حجتة انة كان خايف من المسئولية طيب وانا حقى فين انا كنت محتجالة جدا وهو اتخلى عنى .
بعدها قررت ان حياتى متكونش عشانة لوحدة ونزلت اشتغل وكانت النتيجة انة طول الوقت متضايق وزعلان منى فسبت الشغل عشان ارضية لكن مقدرش انى اتنازلت عشانة وكنت دايما لما اتناقش معاة منوصلش لاى حل لانة مستفز جدا لاقصى درجة يعنى مثلا قبل ماانزل الشغل قولتلة يا حسام انا معروض عليا شغل مواصفاتة كذا اية رأيك قاللى براحتك قلتلة لازم اخد موافقتك رغم اننا متفقين قبل الخطوبة انى اشتغل لكن قلت اعمل بأصلى وفى الاخر قاللى اللى تشوفية صح اعملية ورفض الكلام فى الموضوع دة ورغم كدة اتهمنى انى نزلت من غير أذنة وانى ماشية بدماغى .
وفى يوم والدة عمل عملية ماية بيضا فى عينة وفى الوقت دة انا كان الم ضهرى زايد جدا (انا عندى مشكلى فى ضهرى مسببالى الم طول الوقت وحلها عملية الدكاترة خايفة تعملهالى ) نزلت فى اليوم دة مسحت السلم وقعدت عند حماتى اقدم مشروبات للضيوف اللى بتيجى واخد بالى من ترتيب شقة حماتى، وطلعت هلكانة لدرجة انى مقدرتش اغسل الاطباق فى مطبخى وتانى يوم كنت المفروض انى عندى مقرأة بروح اتعلم تجويد واحفظ قرأن وكنت واخدة عهد على نفسى انى لازم اروح وقبل ماانزل طلع حمايا عندى بحجة انة زهقان من النوم وكان رافض انى اروح المقرأة وبيحاول يعطلنى بأى شكل ودخل المطبخ وشاف الحوض فية اطباق بهدلنى وقاللى كلام مفيش واحدة تتحملة قاللى انتى نازلة وسايبة مطبخك كدة انتى وسخة وانتى وانتى حاولت اهدية لكن قال كلام صعب جدا وبالصدفة جوزى كان راجع وسمع الكلام دة ومعملش اى حاجة ،والد زوجى جرحنى جدا واهانى وانا سكت منطقتش وكنت فاكرة ان زوجى هياخدلى حقى لكن للاسف معملش اى حاجة ولا نطق بكلمة ودة شجع والدة انة يكرر الغلط معايا اكتر من مرة وياريتة حتى كان بيحاول يهون عليا دة بالعكس كان بينكد عليا بحجة ان الاهانة دى معناها ان باباة مش بيعملة اى اعتبار حاولت اقنعة انى بكون محتجالة يعوضنى عن ذل والدة بأى كلمة كويسة لكن مفيش فايدة

مواقف كتيرمرت بينا كانت صدمتى فية كبيرة اوى ورغم كدة فى كل مرة كنت بسامحة لانى بحبة بخلقلة اعذار عشان اقدر استمر معاة
لكن حاليا انا حامل فى الشهر الثامن وعندى بنت وبعد مرور اربع سنين جواز قدرتى على التحمل اصبحت معدومة ولا يمنعنى عن طلب الطلاق غبر بنتى واللى فى بطنى

لااستطيع ان انكرطيبة قلبة احيانا ولكن انانيتة واستسلامة للحزن والاكتئاب وسلبيتة وعدم تحملة للمسئولية جعلونى اكرة العيش معة بل واصبحت انفر منة

انا شمالية طموحة جدا وهوجنوبى شرقى يعتمد عليا فى كل شئ اذا طلبت من ان يحضر النجار مثلا او يدفع الفاتورة او اى شئ من متطلبات البيت لا يستجيب فقط يقول حاضر حاضرواستمر فى الطلب عشرات المرات وبطرق مختلفة ودون جدوى اتكالى لدرجة عدم الشعور بالمسئولية وانا الان فى حملى لا استطيع ان افعل كل شئ بنفسى وعندما اعاتبة يستطيع بمنتهى الذكاء ان يحول النقاش الى اتهامى بالتقصير رغم انى ورب العزة الجميع يشهد بنظافة شقتى رغم الحمل والم ظهرى الا انة يدقق على ابسط الاشياء مثل ان اترك الاسدال على السرير او ان تأكل بنتى الزبادى وتترك العلبة على الطربيزةوانا مشغولة فى امور اخرى وطلبت منة اكثر من مرة ان يساعدنى فى مثل هذة الاشياء البسيطة فهو يمتلك وقت فراغ لساعات طويلة جدا يقضيها كلها امام مبارايات الكرة او الانترنت ورغم ذلك يشرب الشاى ويترك الكوب فى اى مكان ويرمى ملابسة فى اى مكان وحجتة انة تعلم منى الاهمال والله يشهد انى لااهمل الااذا كنت مريضة جدا باختصار هو يرفض ان يساعد فى امور البيت نهائيا مهما كنت متعبة ويحاسبنى على اى تقصير اما بالمصارحة بأسلوب مستفز جدا يضطرنى اكون عصبية وممكن اغلط واما انة يبعد عنى ويتجاهلنى تماما
انا بخاف علية جدا ولا اقصر معة ابدا لو اشتكى من مجرد صداع خفيف لماذا هو لا يفعل اى شئ من اجلى كم مرة طلبت منةان يضع المرهم المسكن على ضهرى واشعر بضيقة فقررت ان لااطلب منة مطلقا
اتمنى ان اشعر بحبة وتقديرة للمجهود الذى ابذلة اتمنى ان يخاف عليا ويتعب قليلا من اجلى
يوميا كنت انزل معة المحل بالساعات انظفة وارتب البضاعة واساعدة فى البيع بعد مافقدت الامل فى اقناعة بأن يهتم بة هو واخوة وبدأت الزبائن تشتكى مما اثر على ارباح المحل ونحن اصلا فى حالة ضيق مادى شديدة وتوقفت فقط من اسبوع واحد بعد ما وجدتة تعود على ذلك واصبح لايقدرة ولانى لم اعد اتحمل الم ظهرى مع الحمل
بنتنا يرفض تماما ان يكون لة اى دور فى تربيتها ويرى انها مسئوليتى انا مهما كنت مريضة فمثلا اذا طلبت منة ان يكتب معاها واجب الحضانة يرفض ويجلس بالساعات دون ان يتكلم معها كلمه واحدة او يلعب معها واذا حاولت ان اتكلم معة عن اختيار المدرسة يتهرب

كل هذا كنت اتحملة اغضب احيانا واعود لاقرر ان اصبر واحتسب الاجر عند الله
ولكن فى الفترة الاخيرة هجرنى تماما ترك غرفة نومنا بحجة ان السرير ضيق لان بنتى بتنام معانا وحاولت اقنعة ننيمها فى اوضتها بعد ما تمت الثلاث سنوات لكنة رفض بشدة عرضت علية نشترى سرير صغير ننيمها فية لم يهتم
اصبح لايقترب منى نهائيا وحتى لااظلمة انا فعلا نتيجة انشغالى بالمحل والبيت ونتيجة انى حامل فى الشهر الثامن قصرت بعض الشئ فى اهتمامى بنفسى ولكن يوجد حد ادنى احافظ علية كما اننى من وقت لاخر كنت اتفرغ لاهتمامى بنفسى وكل مايمكن ان افعلة فى حدود الامكانيات المتاحة كنت اقوم بة واحاول انا اقترب منة واعرض علية نفسى ولكن دون تجاوب منة وحجتة ان فكرة مشغول ولا يستطيع حاولت اقناعة بانى لااريد منة سوى ان اكون بجوارة ولو لمسة منة تكفينى ولكن للاسف لم يتجيب صارحتة بانى اعانى من حرمان عاطفى فهو يبخل على بأى كلمة حلوة او هدية بسيطة رغم انة يعمل فى مجال مستحضرات التجميل والعطور صارحتة بأنى احتاج لحبة وحنانة ومداعبتة لى او مدحى عندما افعل كل شئ يثيرة ولا جدوى من كلامى
تركنى اكثر من شهرين دون ان يفكر فى حقى الشرعى كنت اشتاق الية كثيرا ولكن الان تعودت على بعدة خصوصا انة منذ شهورطويلة كنت انا من يعمل على امتاعة اثناء العلاقة ومتأكدة انى كنت استطيع ان امتعة اما هو فلا يفعل اى شئ من اجل اثارتى الا اقل القليل لمجرد فقط ان لا لا تكون المنطقة الحساسةة جافة
وفى اخر مرة تعاتبنا من اسبوع تقريبا قال ان بعدة عنى بسبب انة شم رائحة غير طيبة منى فى المنطقة الحساسة ويرى ان السبب عدم نظافتى شعرت بجرح كبير وحاولت اقناعة انها والله افرازات ليس لى يد فيها وبالفعل كشفت واخدت لبوس مهبلى وراحت ورجعت تانى بسبب الحمل
اما السبب تانى ان المنطقة عندى وسعت جدا بعد الولادة الاولى ولما سألت الدكتورة قالتلى ان ولادتى عشان كانت متعسرة جدا وحصل ارتداد للمشيمة دة اللى سببلى الوسع وانها هتعاجة بعد الولادة التانية لو انا اكتفيت اطفال وبالفعل صارحتة بالكلام دة من شهرين تقريبا وغالبا مصارحتى لية سببتلة عقدة منى وانى لااصلح زوجة واصبح لايرى منى الا عيوبى وغفل حبى لة وجمالة وحقى فى الماعبة على الاقل
انا استغرب جدا كيف هو يقول انة يحبنى ولا يشتاق الى ولا يدخل البيت مرة ويقبلنى او يحضنى رغم انى لفت نظرة اكتر من مرة مهما كنت فى غاية الاثارة لا اجد منة اى تعليق لدرجة انى لم اعد ارغب فى الاهتمام بنفسى مطلقاافقدنى ثقتى تماما فى نفسى وفى كونى انثى مرغوبة .

تعودنا انة فى كل مرة نتشاجر اعود انا لاتكلم معة واحاول حل المشكلة وهو لا يبادر ولا مرة بمصالحتى او حل المشكلة حتى وان كان هو المخطأ
اماهذة المرة انا شعورى مختلف لااريد التحدث معة ولا سمع صوتة او حتى رؤيتة يومان لم استطيع التحرك من السرير ولاااكل اى شئ ثم شعرت بالذنب نحو ولدى فى بطنى وقررت ان اشغل نفسى بأى طريقة لانسى فحجزت فى كورس لغة انجليزية ونزلت مع اصحابى ولكن اعود لاتذكر حالنا واننى اصبحت لااطيقة ولا استطيع مسامحتة بعد ان كنت اتغافل عن كل عيوبة وهو لا يغفل عن اى شئ لا يعجبة فى ولكن الى متى سيظل هذا حالنا فى بيت واحد ومتخاصمان لانتكلم ولا نأكل معا انا لااريد ان اغضب الله بسببة ولكن ايضا لا استطيع ان اتعامل معة وهو بكل هذة القسوة
فى كل مرة كنت احاول ان اتغير من اجلة كنت احاول اهتم بادق التفاصيل كى ارضية ولكنة زوج لا يرضى انانى جدا ولا يتنازل عن اى حق من حقوقة بغض النظرعن ان كان يقوم بواجباتة او لا
اما هذة المرة انا لاارغب فى ارضائة ولا استطيع الصبر والعيش مع رجل لايرغب فى ولا يحبنى ولا يحرص على ارضائى ولا حتى عن ارضاء الله ولا يتحمل المسئولية ويكتفى فقط بالحزن الدائم لاتفة الامور اما سعادتة مع زوجتة لاتشغلة ولا يعمل من اجلها هو الان يعيش حياة طبيعية ياكل وينام ويمارس حياة طبيعية وكأنى نكرة فى حياتة وجودها مثل عدمة

وفى النهاية اعترف انة مرت بنابعض الاوقات كان فيها زوج مثالى ولكنها اوقات نادرة جدا جدا ويعود لحالة انا اخترتة وفضلتة عن الجميع لتدينة كنت اتخيل انة لن يظلمنى ابدا وسيعطينى حقى ولكن للاسف هو لا يعرف حق الزوجة وصارحنى بأنة يرييد ان يكون سى السيد وملك فى بيتة دون اى عطاء منة وانا لااستطيع ان اعطى طول الوقت دون ان اخذ منة اى حق.

اعتذر عن الاطالة اقسم بالله انى اكتب اليكم والرعشة لاتفارق يدى والزغللة فى عينى وهبوط ودوخة تجعلنى لا استطيع التركيز فسامحونى وارجوكم ساعدونى ولو بدعاء
انا واثقة بأنكم لن تتخلوا عنى وسوف اجد لديكم الدواء فلن اجد من اشتكى الية بعد الله سواكم .

جرح عميييق

معلومات جرح عميييق
السلام عليكم .ماحبيت امر بدون دعوة بان ييسر الله امرك ويسخر لك جنده فى السماء والارض ويوفقك لما يحب ويرضى

تشكرات

~◦ღ( حكيمة الإستشارات الزوجية )ღ◦
معلومات تشكرات
الله يفرج همك حبيبتي ندى وييسر لك أمرك ..

واضح انك تعبانه نفسيآ من زوجك ..لانك طولتي سرد القصه

كان ممكن تختصريها ..لكن شكلك تبغي تفضفضي ....فضفضي

حبيبتي وكلنا هنا أخواتك في الله ....

شــوفي حبيبتي ..يعني خطيبك كان صريح معك من البدايه ..صح

كان تفكيره غريب ومتسلط واسلوبه مستفز ..لكنه كان صريح جدآ

وقال لك أن المسؤوليه الزوجيه تقع أغلبها على المرأه ...صحيح أن

هذا الرأي خاطئ ولا مسؤول ...لكنه منتهى الصراحه منه ...فياليتك

أنتبهتي وركزتي على هذه النقطه ...لكن خلاص قدر الله وماشاء فعل...........

خطيبك رجل مستهتر ومستفز وجرئ ولا مبالي بالمسؤوليه ..لكن

( ماننكر أن له صفات حلوه ورائعه جدآ ) ...كخوفه من الله ..وكطيبة

قلبه ..وحبّه لأطفاله وخاصّة بنته ..

الآن .......انتي عندك ( ســـــــــلا حين اثنين ) ...من خلالها ( تدخلي)

على زوجك وتحلّي مشكلتك منها بحــــــــــول الله وقدرتـــه ..

السلاح الأول ...صفاته الحلوه والتي ذكرتها لك سابقآ .....وأكيد انتي

تعرفــــي نمط زوجك ..ومن خلال هذه الصفات وهذا النمط ( وفّقي)

بينهم وأشتغلي عليهم جيّدآ ...

والسلاح الثانــــي ...( والدتـــه ) ..أنــا حسّيت انها أم طيّبه وحنونه

عليكي ..فأدخـــلي لزوجك من ( بــاب أمّه ) ...يعنــــي بمعنى أدق

( ســــوّي تحـــالف بينك وبين والدتـــه ) ...وانتي تعرفي ان الأم

غاليه وعزيزه على اولادها ....فأشتــــغلي على هذه النقطه ...

أسأل الله وحده أن يكشف عنك هذه الغمّه ..وأن يسخّر لك زوجك

ويجعلك قرّة عين لـــــه ...

معلومات ام عموري وعبودي
ما فهمت كيف يعني موضوع انو يكون في شعر بسيط يقوم يقلك رح اطلقك؟؟؟؟؟؟؟؟؟
كل الحب اللي بينكم والايميلات والفترة كلها تروح ؟؟؟؟
هذه سطحبة لأبعد حد.... وكان لازم من وقتها تركتيه ....
واساسا خيارك غلط من البدايه وهو ما كذب عليك وساسا موضوع الزواج ما كان ببالو انت اللي اتحديتي نفسك انك تخليه يحبك ونجحتي بس جزئيا ....

حزنت عليك ... اتمنى لك التوفيق والسعادة ....ززربي يهدي زوجك ويجعلك له قرة عين امييييييييييييين

دانة الشام

معلومات دانة الشام
أعانك الله أختي العزيزة ,,مشكلتك لها محاور عديدة ,, المهم الآن أني سأقول لك رأيي كحلول سريعة اقترح عليك أن تلغي أي نشاطات لك خارج بيتك كدورات اللغة ماإلى ذلك فأنت حامل وعندك طفلة وزوجك مهوس بالنظافة ومعك آلام في ظهرك وضعك جملة وتفصيلا لايحتمل مزيدا من الضغوط النفسية والجسدية ,, استعيني بخادمة تأتيكي مرتين على الأقل في الاسبوع للقيام بلأعمال المنزلية الشاقة كمسح الارضيات وخلافه ,, ليتسنى لك أن ترتاحي وتعتني بنفسك فالعناية بنفسك يفترض أن تكون يومية لاأن تقتطعي فترة من الشهر مثلا لتتذكري أمر العناية بنفسك,,ونتكلم هنا عن العناية بكل شيئ اذ يبدو من كلامك أن زوجك تفصيلي أي يهتم بالتفاصيل الدقيقة ,, بدءا من إزالة الشعر في كامل جسدك باستمرار مرورا بتغيير جذري لشكلك وشعرك حتى أظافرك اذهبي لصالون تجميل واعتني بها ..لاتستغربي فأظافر القدمين واليدين لها دور عجييييييب في إثارة الرجل.. أما عن موضوع الالتهابات المهبلية ضروري تعالجيها مرة ومرتين وثلاثة وتبقي على تواصل مع طبيبتك لتمام الشفاء واستخدمي غسولات مطهرة يومية كي لاتعود إليك ,, يجب أن تبهري زوجك بتغيير كامل شامل,, أنت متعبة مرهقة محبطة أكثر منه لكل الظروف التي سردتيها لنا لذلك من الضروري الآن أن تجدي من يساعدك ويمد لك يد العون بأي طريقة كانت حتى تخلدي للراحة وتدللي وتدلعي نفسك بكل مافي الكلمة من معنى ,, يجب أن يراكي زوجك أنثى بكل مافي الكلمة من معنى,,لاتفكري نهائيا أن تنزلي معه لمكان عمله لمساعدته لأن هذا ليس عملك ودورك في الحياة.. انتبهي لتصرفاتك وكلماتك أمامه حتى طبقة صوتك ..كي تثيريه يجب أن تكوني أمامه أنثى ضعيفة لاتقومي بأي عمل أمامه يتنافى مع هذه الصفة .. لاتنتظري منه أن يدللك ويشعر بك إن لم تهتمي أنت بنفسك وتدللي نفسك أمامه لن يقوم هو بذلك يوما.. أنت اشتري عطورات ومكياج وملابس بيت وملابس نوم جديدة.. أنتي اتصلي واتفقي مع خادمة تأتيكي لتنظف لك بيتك ,,ركزي الآن كل اهتمامك به ,, دون أن تلتصقي به ودون أن تلحي عليه أي أنك متزينة متعطرة من أجلك أنت ,, فقط سيري أمامه وقومي بلأعمال البسيطة في بيتك وأنت بكاااامل أناقتك حتى لو كنت حامل: اعتني بملابس البيت التي تظهري بها أمامه ممكن أن تشتري شورتات للحمل مثلا وضعي "تاتو" بمكان يراه وأنت تتحركين وضعي مكياج ناعم خفيف .. لاتطالبيه بشيئ ولاتعاتبيه على تقصيره وتوقفي عن لومه ,, وكأن ماتفعلينه من أجلك أنت ومن أجل إسعاد نفسك,, هذا الشيئ يجب أن يكون يومي لاتيأسي ولاتدخلي في دوامة الاحباط والكسل والاهمال لنفسك كي لاتزداد الأمور سوءا,,هناك نقطة مهمة:ياليتك لم تصارحيه بموضوع التوسع لاأدري إن كان هو من لفت نظرك؟؟؟ لكن كان يجب أن تتهربي من الكلام بالموضوع بطريقة من الطرق على أن تعالجي الأمر بعميلة تجميلية بعد الولادة فورا,, المهم أنك عندما ستلدين بالسلامة إن شاء الله ابدأي فورا بالايحاء له أنك قمتي بالعملية وهذا مايجب أن تقومي به وأنك عدّت كالفتاة ,, ويجب أن تعودي لكامل نشاطك وعنايتك بنفسك من الألف إلى الياء فور ولادتك بسلامة وهذا لن يحصل إلى بحصولك على مساعدة كما قلت لك,, بقية الامور بحياتك مثل عدم تحمل زوجك لمسؤولياته صدقيني سيبقى هكذا إن بقيتي تقومي بها نيابة عنه ,, اتركي الأمور التي يجب هو أن يتولاها له حتى إن بقيت معلقة لشهور ,, وحتى إن ترتب على ذلك أشياء أخرى ,, لابأس اصبري وقاومي رغبتك بالقيام بها كي تتخلصي منها,,لأنه بنهاية الأمر سيضطر أن يقوم هو بها مهما كان الثمن,, استخدمي معه أسلوب التعزيز والشكر والمديح لقيامه ببعض الأمور وعودي لسانك على الكلام الجميل له.. واصبري إن الله مع الصابرين.. ربي يختار لك الخير.

دمعة أيام

معلومات دمعة أيام
الله يصبررك يارب ويهدي زوجك الك وتتحسن حياتكم للاحسسن

والله يقومك بالسلامه حبيبتي ما في بايدي غير الدعااء

دانة الشام

معلومات دانة الشام
الغالية رازيا هنا ستفيدك حتما بنصائحها ..لذلك سأرفع استشارتك..

nada_rtv

معلومات nada_rtv
جرح عميق
اشكرك على الدعاء وادعو الله ان يستجيب
لكى منى كل التحية

nada_rtv

معلومات nada_rtv
تشكرات
كم انا سعيدة بردك واشكرك على تعاطفك معى
ولكن اود ان الفت نظرك انى عندما اقترب من والدتة يشعر هو بالوحدة وينطوى على نفسة ولا يسعد بذلك.
ومعكى كل الحق فى انى اخطأت عندما تغافلت عن عيوبة فترة الخطوبة وقبلت الاستمرار معه ولكن كان عندى امل كبير فى ان اتمكن من تغييرة
قدر الله وماشاء فعل
اشكرك مرة اخرى

nada_rtv

معلومات nada_rtv
ام عمورى وعبودى
شكرا لكى على الرد والدعاء
نعم انا اخطأت لتقبلى سطحيتة وعيوبة منذ البداية ولكنة قدرى وعلى ان اتحملة .

nada_rtv

معلومات nada_rtv
الاخت دانة الشام
مشاركتك اراحتنى كثيرا واعطتنى الكثير من الامل ولكنى لن اتحمل ان اجعل حياتى لة وحدة فالنشاط الخارجى يريحنى نفسيا ويجعلنى اشعر بقيمتى وخاصة انى شمالي غربية ،طبعا انتى معكى الحق انا لااحتمل المزيد من الضغوط ولكن كورس اللغة الانجليزية لايساوى شئ بالمقارنة بماكنت اعانية من ارهاق وقت مساعدتى لة فى عملة .

اما عن الاستعانة بخادمة وشراء لبس فكيف وحالتنا المادية لاتسمح اطلاقا ولكن سوف اعمل بنصيحتك واطلب منة كي يشعر بالمسئولية وسوف احاول باذن اللة ان استعين بخادمة ولو مرة كل شهر وشراء ولو حد ادنى من ملابس البيت المثيرة .

اعدك بأن اتبع كل نصائحك والله المستعان وانتظر ان تتابعينى ولاتبخلى عنى بخبرتك واخيرا لكى منى خالص الشكر والتحية وجزاكى الله كل خير .

nada_rtv

معلومات nada_rtv
انا فى انتظار الاخت رازيا وخبيرات الجنوبى انصحونى بالله عليكم ماذا افعل مع هذا الرجل؟

رازيا

~◦ღ( مميزة في قسم الإستشارات الزوجية )ღ◦
معلومات رازيا
أعانك الله أختي العزيزة ,,مشكلتك لها محاور عديدة ,, المهم الآن أني سأقول لك رأيي كحلول سريعة اقترح عليك أن تلغي أي نشاطات لك خارج بيتك كدورات اللغة ماإلى ذلك فأنت حامل وعندك طفلة وزوجك مهوس بالنظافة ومعك آلام في ظهرك وضعك جملة وتفصيلا لايحتمل مزيدا من الضغوط النفسية والجسدية ,, استعيني بخادمة تأتيكي مرتين على الأقل في الاسبوع للقيام بلأعمال المنزلية الشاقة كمسح الارضيات وخلافه ,, ليتسنى لك أن ترتاحي وتعتني بنفسك فالعناية بنفسك يفترض أن تكون يومية لاأن تقتطعي فترة من الشهر مثلا لتتذكري أمر العناية بنفسك,,ونتكلم هنا عن العناية بكل شيئ اذ يبدو من كلامك أن زوجك تفصيلي أي يهتم بالتفاصيل الدقيقة ,, بدءا من إزالة الشعر في كامل جسدك باستمرار مرورا بتغيير جذري لشكلك وشعرك حتى أظافرك اذهبي لصالون تجميل واعتني بها ..لاتستغربي فأظافر القدمين واليدين لها دور عجييييييب في إثارة الرجل.. أما عن موضوع الالتهابات المهبلية ضروري تعالجيها مرة ومرتين وثلاثة وتبقي على تواصل مع طبيبتك لتمام الشفاء واستخدمي غسولات مطهرة يومية كي لاتعود إليك ,, يجب أن تبهري زوجك بتغيير كامل شامل,, أنت متعبة مرهقة محبطة أكثر منه لكل الظروف التي سردتيها لنا لذلك من الضروري الآن أن تجدي من يساعدك ويمد لك يد العون بأي طريقة كانت حتى تخلدي للراحة وتدللي وتدلعي نفسك بكل مافي الكلمة من معنى ,, يجب أن يراكي زوجك أنثى بكل مافي الكلمة من معنى,,لاتفكري نهائيا أن تنزلي معه لمكان عمله لمساعدته لأن هذا ليس عملك ودورك في الحياة.. انتبهي لتصرفاتك وكلماتك أمامه حتى طبقة صوتك ..كي تثيريه يجب أن تكوني أمامه أنثى ضعيفة لاتقومي بأي عمل أمامه يتنافى مع هذه الصفة .. لاتنتظري منه أن يدللك ويشعر بك إن لم تهتمي أنت بنفسك وتدللي نفسك أمامه لن يقوم هو بذلك يوما.. أنت اشتري عطورات ومكياج وملابس بيت وملابس نوم جديدة.. أنتي اتصلي واتفقي مع خادمة تأتيكي لتنظف لك بيتك ,,ركزي الآن كل اهتمامك به ,, دون أن تلتصقي به ودون أن تلحي عليه أي أنك متزينة متعطرة من أجلك أنت ,, فقط سيري أمامه وقومي بلأعمال البسيطة في بيتك وأنت بكاااامل أناقتك حتى لو كنت حامل: اعتني بملابس البيت التي تظهري بها أمامه ممكن أن تشتري شورتات للحمل مثلا وضعي "تاتو" بمكان يراه وأنت تتحركين وضعي مكياج ناعم خفيف .. لاتطالبيه بشيئ ولاتعاتبيه على تقصيره وتوقفي عن لومه ,, وكأن ماتفعلينه من أجلك أنت ومن أجل إسعاد نفسك,, هذا الشيئ يجب أن يكون يومي لاتيأسي ولاتدخلي في دوامة الاحباط والكسل والاهمال لنفسك كي لاتزداد الأمور سوءا,,هناك نقطة مهمة:ياليتك لم تصارحيه بموضوع التوسع لاأدري إن كان هو من لفت نظرك؟؟؟ لكن كان يجب أن تتهربي من الكلام بالموضوع بطريقة من الطرق على أن تعالجي الأمر بعميلة تجميلية بعد الولادة فورا,, المهم أنك عندما ستلدين بالسلامة إن شاء الله ابدأي فورا بالايحاء له أنك قمتي بالعملية وهذا مايجب أن تقومي به وأنك عدّت كالفتاة ,, ويجب أن تعودي لكامل نشاطك وعنايتك بنفسك من الألف إلى الياء فور ولادتك بسلامة وهذا لن يحصل إلى بحصولك على مساعدة كما قلت لك,, بقية الامور بحياتك مثل عدم تحمل زوجك لمسؤولياته صدقيني سيبقى هكذا إن بقيتي تقومي بها نيابة عنه ,, اتركي الأمور التي يجب هو أن يتولاها له حتى إن بقيت معلقة لشهور ,, وحتى إن ترتب على ذلك أشياء أخرى ,, لابأس اصبري وقاومي رغبتك بالقيام بها كي تتخلصي منها,,لأنه بنهاية الأمر سيضطر أن يقوم هو بها مهما كان الثمن,, استخدمي معه أسلوب التعزيز والشكر والمديح لقيامه ببعض الأمور وعودي لسانك على الكلام الجميل له.. واصبري إن الله مع الصابرين.. ربي يختار لك الخير.
عزيزتي فرج الله همك نفس هذا الرد عليك
يعني بعد دانة الشام ما فيه كلام ما شاء الله كفت ووفت

nada_rtv

معلومات nada_rtv
شكرا عزيزتى رازيا على الرد ولكن انا بحاجة لمزيد من النصائح كيف اتعامل مع النمط الجنوبى الشرقى اعتقد هو يحتاج لنوع خاص من التعامل انا لا اعرفة كيف اغيرحياتى معة الى الافضل بدلا من تنهار حياتى تماما ؟

nada_rtv

معلومات nada_rtv
ازاى اقدر استفيد من مستشارات بلقيس المتخصصات ليكونوا معى خطوة بخطوة وكم التكاليف
ارجو ان تفيدونى

sosocaty

معلومات sosocaty
رأيي من رأي دانة الشام

والتوفيق حليفك

nada_rtv

معلومات nada_rtv
الحمد لله المنتدى وشة حلو عليا زوجى صالحنى ولكن اذا لم اتعلم اكيف اتعامل معة واتغير فعلا ستتكرر المشكلات
افيدونى وعلمونى بالله عليكم

دانة الشام

معلومات دانة الشام
هل جربتي أن تدخلي للمواضيع المثبتة في قسم الزوج والزواج عن البوصلة الشخصية ,,حتما ستجدين ضالتك عن الرجل الذي يحمل صفات زوجك وستعرفين كيف تتعاملين معه,, ربي يختار لك الخير ويهنيكي بحياتك..على فكرة في قسم الزوج والزواج مواضيع شتى وكلها ذات فائدة في إنعاش الحياة الزوجية خذي وقتك واقرأيها على مهل..

رازيا

~◦ღ( مميزة في قسم الإستشارات الزوجية )ღ◦
معلومات رازيا
رفع لمساعدة الاخت

من نحن ؟؟

موقع نسوة : هي شبكه عربيه تهتم بكل ما يخص المرآه وحياتها اليوميه يعمل منذ سنوات لمساعدة والمساهمه في انجاح كافة الامور الحياتيه للمرآه العربيه