مرحبآ !

من خلال التسجيل في صفحات نسوة يمكنك ذلك من المشاركه وتبادل الآفكار الأيحابيه مع زميلاتك

آشتركي معنا الآن !

غيور _ وردتني على الخاص_

هدأة الغسق

اولا مشكورين على سعة صدركم وجزاكم الله خيرا

انا متزوجة من سنة ونصف وعندى 23 سنة وعندى بنت تزوجت زواج عادى لكنى احب زوجى جدا وهو ايضا

فتاة عادية جميلة الى حد ما خجولة جدا هادئة سلبية الى ابعد حد المهم مشكلتى مع زوجى انه غيور جدا هو حاليا مسافر والخروج محدود للضرورة كانمن احلامى انى اكمل دراسات او اشتغل لكن هو قالى انه ما يحب زوجتة يكون مستواها اعلى منه وبالنسبة للشغل قال لما اقصر فى واجباتى وما اقدر اصرف عليكى ابقى اشتغلى
صراحة ما قدرتش اقولة لا
المهم طبعا حصلت مشاكل وقت الزفاف وفى قترة الزواج الاولى يعنى خلال السنة ونصف حصلت مشاكل كتير كلها محورها الخروج لانه طبعا مسافر وانا فاضية مش بعمل حاجة واكيد كان الوقت كله ملل
كان فى موضوع قديم زماااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اان بينى وبين اولاد عمى وهو مش بيحب انى اروح هناك والله يعلم انى ما كنت اروح مكان هو ما يحب انى اكون فيه وعلى غرار هذا طبعا عند خالاتى لأن عندهم شباب وهو غيور وهكذا اااااا
المهم عمى توفى من كام يوم ومن الطبيعى انى اقدم العزاء وصادف ان اليوم ده اختى كانت راجعة من السفر وبيت عمى جنب بيت والدى فلازم اروح ولكن للاسف حصل زعل وخصام بينى وبين زوجى والسبب انى ما استأذنت منه عشان اروح عند عمى !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
وطبعا كل الزعل اللى فات كان بسبب كده قالى انها مش اول ولا اخر مره وانى مافى منى فايدة وعمرى ما هاتغير مع انى اعتذرت له وااستسمحتة وكان كل الكلام ده ع النت لأنه مسافر كما ذكرت لكنه قفل المسنجر بتاعةوقالى ما اتصل تانى لكنى اتصلت ع المسنجر وع الموبيل وبعت له رسائل اعتذار وعفو لكنه ما يرد عليه لحد الانومن وقتها ما كلمنى مش عارفة اعمل اية
حصلت لى حادثة صغيرةايدى اتجرحت واتخيطت وبعت قلت له لكنه ما رد برضه
اللى جارحنى انه ما اتصل ولا كلمنا يتطمن عليه اوحتى يسأل اية اللى حصل او يتطمن على بنته لكن مافى سؤال ولا اى شى

اتمنى تساعدونى بسرعة لو سمحتم

جزاكم الله خيرا

نسائيات

اختي الغاليه
اولا اسمحي ان اخبرك بانك غلطانه نوعا ما فمن حق زوجك وحتى لو كان على القمر ان يعلم
وان خرجتي من منزلك وذهبتي لاي مكان دون علمه نصيحه لا تخبريه خاصه لو ذهبتي لبيت اهلك او لمشوار ضروري
لكن ان كان الامر مثل زيارات بين الاقارب اخبريه
ومن ثم توقفي عن الاعتذار والجري وراءه وارسال الرسائي حتى انتي لا تدخلي على الانترنت
تعلمين الرجال جميعهم لا يحبون من تجري وراءهم لتعتذر بل ثقلي شوي وسوي لنفسج عزة نفس ولو اتصل كوني ثقيله وزعلانه شوي
بعدين لازم تقعدين وتتكلمين معاه بصراحه عن مسالة الشك والغيره و انها تنبع عن مسالة ثقه
حتى يخفف القيود عنك قليلا
ومع الوقت ومع تكرارك لمشاورته ستتغير طبيعة معاملته لك
وستخف الغيره ويحل محلها الثقه

شوفي اختي

من ناحية انه غيور من حقه يغار عليك بس مب من حقه يشك يعني في فرق بين الغيره والشك وشكل رجلك غيرته راح تتحول لشك وانتي بطريقتك تساعدينه على هالشي !!!

توقفي عن ارسال مسجات واستعطاف وتذلل مره اسفه ومره منجرحه ومريضه اختي الرجال شايف نفسه عليك اثقلي شوي وخليك واثقه من نفسك عشان هو بعد يثق فيك !!! بيني له انك مب غلطانه وقفيه عند حده تفاهمي معاه وقعدي وياه قعدة مصارحه لاااازم يتوقف عن اللي يسويه قولي له لو كنت ابغي عيال عمي كانو قدامي ولو كنت ابغي ايييييييييييي واحد ثاني كان خذته انا خذتك انت لاني حبيتك لانك غير لاني حسيت انك انت اللي راح تسعدني لاني ابغي واحد مميز يميزني ويدلعني ويعيشني اميره على قلبه بيني له نتيجة الغيره اللي مالها داعي كلميه عن احاسيسك لما تحسين انه يشك فيك وان هالشي يخنق الحب وما يكبره !!!

حبيبتي من حق زوجك تستأذنين منه قبل لا تطلعين فلا تعطينه مبرر عشان يشك فيك او بمعنى اصح غلطه يمسكها عليك انتي هالايام حاولي تتفاهمين معاه لما يرجع بس لا تتصلين الا لما يتصل وكلميه عادي ولا تأججين الشك اللي بقلبه وسايريه بما يرضي الله واذا حسيتي انه زاد عن حده وقفيه وفورا قولي له انت ولي امري ولك السمع والطاعه والاحترام لك مني احفظك بحضورك وغيابك وما اطلع الا بأمرك بس انا بنت ناس مربيني على العفه والاخلاق والكرامه وانت بشكك تهيني وتقلل من اخلاقي وهذا الشي انا ما ارضاه وانت حط نفسك مكاني طيب انت تسافر طول الوقت هل ترضى اني اشك فيك واقول انك ممكن تخوني او تطالع غيري ؟؟؟ مثل ما ترفع نفسك عن هالشي ارفعني انا بعد لاني عرضك وشرفك

الله يسهل لك ويعينك ويهدي زوجك

هدأة الغسق

تكلمنا مع بعض ع النت بعد هها بثلاث ايام لكن كلام بارد جاف عادى ولحد الان مازلت ارسل له رسائل حب وحنين واشتياق لكن مايرد هو اصلا فى العادى مش بيرد اكن بيكون الاحساس موجود انا تعبت ونفسى اتكلم معاه انا اصلا من النوع المنطوى وما اتحدث مع احد عن مشاكلى الخاصة لكنى تعبت جدا وعايزة اعرف هل انا على صواب ولا خطأمع العلم ان كل مرة زعل انا اللى اعتذر واتأسفوسألتة ليه كل مرة انا اللى غلط مش معقول الانسان بيكون على طول غلط محتارة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هدأة الغسق

الأخت صاحبة المشكلة أرسلت لي الرد السابق تقول أنها مستجدات في مشكلتها .

اخواتي ننتظر ردودكن.

أعلى