صرخة أنثى

الحياة أمل

معلومات الحياة أمل

استيقظت من نومي علي صوت المنبه ليعلن عن وقت دخول الفجر

كنت اشعر بالتعب الشديد والرغبه القويه في النوم كنت لا استطيع ان احرك جسدي او هكذا اوهمني شيطاني حاولت المقاومه لم يحدث لي ذلك من قبل كنت استيقظ لقيام الليل وصلاة الفجر وانا خفيفه ونشيطه ارتفع رنين المنبه

ففتحت عيني بصعوبه وقمت بتثاقل من السرير نظرت الي علي الذي كان نائما ولا يسمع صوت المنبه قربت اليه المنبه ولكن
لا حياة لمن ينادي
فدخلت الحمام واغتسلت وخرجت لصلاة الليل تذكرت علي وتذكرت حديث رسول الله عن أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " رَحِمَ اللَّهُ رَجُلا قَامَ مِنَ اللَّيْلِ فَصَلَّى وَأَيْقَظَ امْرَأَتَهُ ، فَإِنْ أَبَتْ نَضَحَ فِي وَجْهِهَا الْمَاءَ ، رَحِمَ اللَّهُ امْرَأَةً قَامَتْ مِنَ اللَّيْلِ وَصَلَّتْ وَأَيْقَظَتْ زَوْجَهَا ، فَإِنْ أَبَى نَضَحَتْ فِي وَجْهِهِ الْمَاءَ "
وتذكرت كم تمنيت ان افعل ذلك مع زوجي فقررت ان افعل ذلك
اقتربت من علي ناديته لم يجب حركته قليلا لم يجب ايضا هززته بقوه فرد علي وهو مغمض العينين

علي //همممممممم

امال //قوم ياعلي علشان نصلي الفجر

علي وهو يتكلم كانه تحت البحر //حاضر روحي صلي وانا هاجي وراكي

امال //لا ياعلي قوم قدامي
علي //يووووووه حاضر كمان شويه

امال //حاااضر كمان شويه واحضرت كوب من الماء ورششت عليه قليلا من الماء

فقام منتفضا ومفزوعا فضحكت

امال //قوم ياكسلان وانا الي بقول انك انت الي هتصحيني طلعت كسلان كسلان

علي بضيق //ينفع كده اخر مره تعمليها

امال بضحكه عاليه //حاضر اخر مره هعملها بكوبايه بعد كده لو مصحتشي من نفسك هجيب جردل واصبه فوقك

علي //تصدقي باين عليه اتجوزت واحده مجنونه وهتخلص مني كل الي انا عملته في حياتي

انا الي عملت كده في نفسي كان مالي ماكنت مستريح

امال // يلا قوم قبل اما اشدك من رجليك

علي// حاضر يامجنونه

قام علي واغتسل وجاء ليصلي فنظر الي الساعه

علي //ايه ده هو الفجر لسه مااذنشي ولا الساعه دي مش ظبوطه
امال //لا الساعه مظبوطه والفجر لسه مااذنشي احنا هنصلي قيام الليل

علي //دالسه ساعه علي الفجر

امال// ماانا عارفه وهي دي احسن وقت لقيام الليل احنا هنتكلم كتير يلا علشان تصلي بيه امام

علي //لا صلي لوحدك علشان انا لسه تايه

امال //لا ياعلي علشان خاطري انا طول عمري بحلم باليوم الي اصلي فيه قيام الليل مع زوجي

علي// حكمت تحققي احلامك النهاره وانا تعبان ومانمناش ساعتين حتي

امال //كلما ذادت المشقه ذاد الاجر وبعدين : قال رسول الله - صلى الله عليه وسلم -: «إذا أيقظ الرجل أهله من الليل فصليا - أو صلى ركعتين جميعا، كتبا في الذاكرين والذاكرات» .

واحنا عايزين مانفوتشي ولا يوم كفايه الايام الي فاتت

علي //حاضر يامال

بدأنا صلاة الليل صليت خلف علي وانا في قمة سعادتي رغم شدة تعبي

انتهينا من الصلاة وجلسنا نقرأ ايات الكتاب الحكيم
ونستغفر الله حتي ارتفع اذان الفجر اللهم لك الحمد والشكر اللهم ارزق كل البنات فرحه تملأ قلوبهم وتقر بها اعينهم يارب

يلا يا حج علي عقبال مانصلي سوا في الكعبه ان شاء الله

علي //حاضر ياستو الحجه امين يارب

صلينا جماعه ورددنا اذكار الصباح التي اختصرها علي كثيرا كثيرا ثم رمي نفسه علي السرير وغط في النوم في نفس ذات اللحظه

اما انا ففتحت النافذه واستنشقت هواء الفجر فقد قرأت انه هواء نقي ومفيد للمخ فاعتدت علي ذالك منذ ايام المذاكره والدح

ثم دخلت ورميت نفسي علي السرير وغرقت في احلااااااااااااامي
لم استيقظ الا قرب اذان الظهر ...........كنت اشعر بكسل شديد ولكنني كنت اود اكتشاف كل شيء في هذا المكان
كان كل شيء بالنسبه لي رائعا

اعددت الطعام والعصائر والفاكهه واحضرت كتاب من كتبي وجلست اقرأ فيه
سرحت في كتابي حتي قمت مفزوعه
فلقد وقف علي بجواري دون ان اشعر وصب فوق رأسي كوب ..........................ماء

ضحكت رغم انني فزعت كثيرا وكذلك ظل علي يضحك علي منظري حتي دمعت اعيننا

علي //العين بالعين والسن بالسن والبادي اظلم

امال //يعني انا ظالمه طب بزمتك مش فرحان ان ربنا اكرم علينا بالطاعه

علي// ايوه فرحان بس مش تصحيني بالطريقه دي

امال //الطريقه دي الي قال عليها الرسول عليه الصلاة والسلام : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " رَحِمَ اللَّهُ رَجُلا قَامَ مِنَ اللَّيْلِ فَصَلَّى وَأَيْقَظَ امْرَأَتَهُ ، فَإِنْ أَبَتْ نَضَحَ فِي وَجْهِهَا الْمَاءَ ، رَحِمَ اللَّهُ امْرَأَةً قَامَتْ مِنَ اللَّيْلِ وَصَلَّتْ وَأَيْقَظَتْ زَوْجَهَا ، فَإِنْ أَبَى نَضَحَتْ فِي وَجْهِهِ الْمَاءَ "

علي //صدق رسول الله صلي الله عليه وسلم

امال//انت جعت ولا ايه

علي //اوعي تكوني كلتي من غيري انا عارفك مابتقدريش تقاومي

امال// انت دايما ظالمني انا كنت جعانه جدا وقاعده مستنياك اما تصحي تقوم تخضني كده

علي //طب يلا علشان ناكل ونخرج

امال //يلا

تناولنا طعامنا بشهيه واذن الظهر فصلينا ثم ارتدينا ملابس الخروج

امال //في حد بيخرج دلوقتي في عز الظهر

علي //اكيد فيه ..........................المجانين الي زينا
بس الجو بره حلو اوي حتي في عز الظهر

امال //يلا هنشوف فيه مجانين غيرنا ولا ايه

خرجنا واخذت معي الشمسيه التي ضحك علي كثيرا ما ان رأها
وتمشينا علي الشاطيء وحقا لم نجد مجانين سوانا يتمشي في هذا الوقت

خرجنا الي الشاطيء كنت مبهوره لروعه المكان جلسنا قليلا لنستريح كان علي يشرح لي كل شيء ويحكي لي عن اهم الاماكن في مرسي مطروح

[FONT=tahoma, arial, verdana, sans-serif]وبعدها قال:[/FONT]

علي //اختاري بقي تحبي تروحي فين من كل دول

امال //بلدنا جميله اوي ياعلي كلهم احلي من بعض اي مكان تختارو انت جيت هنا قبل كده

علي //كتير بس ماجتشي هنا من زمان

امال //طيب مادام انت عارف كل حاجه هنا اختار انت احلي الاماكن

علي //حاضر يلا بينا علشان نبدأ هعملك برنامج هتحلمي بيه العمر كلو

ركبنا السياره وانطلقنا ...........................

الحياة أمل

معلومات الحياة أمل
مضي من الاسبوع في مرسي مطروح ثلاثة ايام كانت اجمل ايام حياتي اقتربت من علي اكثر وتعرفت اكثر عليه وشاهدت اجمل الاماكن علي الارض واستمتعت كثيرا بصحبته وتجرعت من حنانه ما يكفيني ويعوضني عن قسوته وعن بعدي عن اهلي ولكنني اشتقت لهم كثيرا كنت اتمني ان اكلمهم ,واطمئن عليهم ولكن كما تعلمون فلقد تحطم هاتفي واستحييت ان اطلب من علي ان اكلمهم من هاتفه فبكيت من شوقي اليهم فسمعت صوت خطوات علي تقترب فمسحت دموعي وحاولت ان ابدو طبيعيه ولكن علي لاحظ تغيري وحاول ان يستفهم عن حزني ولكنني نفيت اي حزن
في صباح اليوم الرابع بعد صلاة الفجر والاذكار والورد القرأني
خرجنا الي البحر وركبنا احد القوارب الكبيره وكان بها الكثير من السائحين جلسنا مستمتعين بالمناظر الخلابه ولكنني كنت اشعر بالم في اسفل بطني
فعرفت علي الفور ولم اكن مستعده لذلك لست ادري ماذا افعل كانت بطني تؤلمني بشده ولكنني حاولت اخفاء ذلك عن علي

علي //يلا ياامال علشان نجيب سندوتشات وعصير من الكانتين

امال //لا لا روح انت ياعلي انا هخليني هنا

علي بنظرة تعجب لانني لم اكن افارقه ابدا في الايام السابقه //براحتك تحبي تاكلي

امال //الي هتاكل منه هاكل منه

علي// ماشي

ذهب علي الي الكانتين في القارب المليء بالسياح
فضلت ان انظر الي البحر ولكن كانت هناك عين قريبه مني وتنظر لي بطريقه ملفته نظرت اليها كان شاب يبدو عليه انه ليس مصري ولكنه يبدو عليه انه عربي

لست ادري كيف عرفت ذلك ربما لان فكرتي عن الغرب هي العيون الملونه والشعر الملون ربما

ولكنني شعرت اكثر بالضيق فهذه النظره لا تبشر بالخير الم يكفيني الالم الذي يزداد في بطني وحيرتي كيف ساقوم امام الناس الموجودين وانني لم استعد لما انا فييه والحرج الشديد من علي كيف ساخبره شعرت ان انني في هم شديد والم شديد وضيق شديد ايضا

اقترب هذا الشاب مني ومازالت عينيه تنظر الي ويبتسم
كنت اريد البكاء او الصراخ من الالم و الضيق
امامه كل هؤلاء النساء الكاسيات العاريات ولا
ينظر الالي

انني محجبه ومحتشمه في ملابسي ورغم ذلك لم اسلم من تطفل المتطفلون
كيف لي المفر ادرت وجهي الي البحر والالم يعتصرني وعلي تأخر عني او كذلك هييء لي

نزلت دموعي رغما عني فلم استطيع تحمل ما انا فيه فاقترب هذا الشاب ومد يده بمنديل لي وكانه يشفق علي

كنت اريد الصراخ في وجهه ان يبتعد عني ولكنني من شدة الالم لم استطع مسحت دموعي بيدي وقلت له شكرا وطلبت ان يتركني بمفردي بادب

ولكنه اصر انه لن يتركني حتي يطمئن علي ......... كنت علي وشك الصرااخ في وجهه ولكن ظهر علي

ظهر وقد تحول وجهه الي جمرة من النيران

علي //فيه ايه بيكلمك ليه وبتقوليلو ايه علشان كده ماردتيش تيجي معايا

امال //انت فاهم غلط ياعلي

علي//فهميني انتي الصح انا مش نبهت عليكي ميت مره
ماتتكلميش مع اي راجل ...وبعدين فهميني ماجيتيش معايا ليه

امال //......................هفهمك بس لما ننزل ياعلي ارجوك وطي صوتك بلاش تفرج الناس علينا

علي //حاضر هسكت تعالي نروح مكان تاني الجهه التانيه فاضيه

امال //معلشي ياعلي خلينا هنا ولما ننزل نتكلم
لم اكمل كلامي الا وشدني علي من زراعي بقوه وذهبنا الي الجهه الاخري

امال ببكاء شديد //استريحت دلوقتي سيب ايدي لو سمحت

علي //انا مش عارف اعملك ايه وارضيكي ازاي عرفتك الحاجه الي بتضايقني وبردك مصره تضايقيني كل شويه الاقي افعالك غريبه وشويه بتعيطي

انا مش عارف انتي ندمتي علي انك اتجوزتيني ولا بتحبي حد تاني طب وافقتي عليه ليه انا بقولك اخر مره انا صبري عليكي له حدود

لم استطع تحمل الالم في بطني ولا تحمل كلماته ولا تحمل الحرج الشديد من الاشخاص الموجودين في القارب
ظللت ابكي ولا استطيع ان اتكلم من شدة البكاء كادت انفاسي تقطع كل ما استطعت فعله ان استدرت له وفردت جيبتي له وانا في شدة الخجل
عندها فهم علي وكان في شدة خجله فضمني اليه بشده وتحول الي علي الوديع ثانية

علي //طيب انتي ماقولتليش ليه يا امال انتي محرجه مني

امال .............ابكي بصوت عالي

علي //خلاص اهدي علشان نفكر هنتصرف ازاي

امال //بطني بتوجعني اوي مش قادره استحمل

علي //الرحله هتقعد في البحر طول اليوم تعالي اوديكي الحمام وانا هتصرف

ذهبت الي الحمام وخرج علي الي مكان قيادة القارب السياحي

وانا في الحمام جاء علي وطرق علي الباب //خلصتي يامال
امال //ايوه ياعلي وخرجت

علي //يلا احنا هنرجع الشاليه

امال //ازاي

علي هتشوفي
وفجأه رأيت لانش قادم في اتجاه القارب ووقف القارب في البحر وحملني علي يديه واجلسني في اللانش وركب بجواري وانطلقنا في البحر
حتي وصلنا الي الشاطيء فحملني وانا اشعر بحياء شديد اعترضت كثيرا ولكنه لم يهتم باعتراضي حتي اشار لسياره اجره وركبنا وحملني ايضا من السياره حتي باب الشاليه
فتح لي الباب

علي //ادخلي ياامال واقفلي الباب كويس وانا ثواني وهرجع

امال //رايح فين ياعلي وهتسيبني لوحدي

علي //ماتقلقيش ثواني

خرج علي لست ادري الي اين وانا دخلت وغيرت ملابسي وجهزت كوبا من النعناع المغلي وما ان انتهيت من اعداد كوب النعناع حتي جاء علي طرق علي الباب فتحت له
دخل علي وفي يده شنطتين الاولي طعام والثانيه وجدت بها مسكن لالم البطن وشنطه اخري فتحتها فشعرت بالخجل الشديد من علي الذي يبتسم بشده علي خجلي الشديد فدخلت مسرعة الي الحمام ولم اخرج منه
ظللت مده طويله في الحمام لا استطيع الخروج

علي //يلا يامال انتي ماجوعتيش الاكل هيبرد
فتحت باب الحمام وخرجت وانا في شدة حيائي

امال //يلا علشان ناكل

علي //ضيعتي علينا الفسحه يلا مالناش نصيب وضيعتي علينا باقي الاسبوع كمان بس فداكي

امال بحزن // انا اسفه ياعلي انت بتحسسني بالذنب بس والله الامر مش بايدي

علي بابتسامه //انتي هتعيطي تاني ولا ايه انا عارف والله ان الامر مش بايديك أنا بهزر ولا يهمك يلا علشان ناكل الاكل هيبرد

امال //يلا

تناولنا طعامنا وغسلت الاطباق بمساعدة علي وجلسنا سويا نشاهد التلفاز

علي //انتي كنتي بتتكلمي مع الشاب الخليجي ده في ايه

امال //ابدا انا ماكلمتوش انا كنت بطني بتوجعني اوي وبعيط فجه يطمن ويعطيني منديل بس انا والله ما اخدت منو حاجه ومسحت دموعي بايدي

علي //ههههه مسحت دموعك بايديك جدعه بس انتي لسه مكسوفه اوي كده ليه مني وبعدين هي دي حاجه تكسف انتي مكبره الموضوع اوي

امال //الموضوع عادي بالنسبالك انما انا كنت بانكسف حتي من ماما

علي ///يااه للدرجادي بس شكلك كان حلو اوي وانتي مكسوفه انتي ماكنتيش عارفه انا كنت فرحان بيكي اد ايه بالذات وانا شايلك كنت حاسس اني شايل طفله وبتستخبسي من عيون الناس كان نفسي اصورك

امال //علي

علي //ياعيون علي

امال //لالا انا مش اد كلامك انا كنت عايزه اطلب طلب منك لوبعد اذنك

علي //انت تؤمر ياقمر

امال //كنت عايزه اكلم اهلي اصلهم وحشوني اوي اطمنهم عليه واطمن عليهم انت عارف تلفوني اكسر علي الرصيف

علي //عندك حق احنا نسينا الدنيا كلها لازم نطمن اهلك واتصل علي اهلي واطمنهم انا كمان زمانهم اتصلو علينا كتير لاني كنت عامل التليفون مغلق ونسيت
وماتقلقيش هشتريلك واحد جديد
احضر علي التليفون وفتحه وجد اتصالات كثيره من بابا علي ومن والديه واخوته

اتصل علي اولا علي بابا علي وكلمه وسلم عليه ثم اعطاني الهاتف

باباعلي //ازيك ياامال وحشتينا اوي وانا وماما واخواتك كنا قلقانين عليكي اوي
الحمد لله انك بخير

امال //وحشتوني اوي ياباابا انا بخير عايزه اكلمهم كلهم
بابا علي //خدي مامتك اهي

ماما سميحه //ازيك ياحبيتي وحشاني اوي يانور عيوني كده ياامال ماتكلمنيش خالص جوزك ينسيكي اهلك اوعي يكون جوزك الي منعك تكلمينا

امال //وحشتيني اوي ياماما معلشي غصب عننا التليفون بتاعي اتكسر وعلي عايز يسلم عليكي

علي//ازيك يا خاله عامله ايه معلشي ماتزعليش احنا مانقدرشي علي زعلك ياست الكل

ماما سميحه //..........
علي //ماتقلقيش امال في عنيه وخوديها معاكي اهي

امال //ايوه ياماما عايزه اكلم اخواتي

ماما سميحه //ادهم معاكي اهو انما امنيه واميمه في مشوار

امال //ازيك ياادهم وحشتني اوي عامل ايه ياحبيبي
ادهم //انتي اكتر ياعروسه كده قلقتينا عليكي مش عارفين نكلمك ولا انتي بتتصلي

امال //انا الحمد لله كويسه ياحبيبي بس ظروف غصب عني اهم حاجه خلي بالك من ماما وبابا والبنات وماتزعلهومشي منك ماشي

ادهم //ماشي اهم حاجه اننا اطمنا عليكي وترجعي بالسلامه وتكوني مبسوطه

علي //اديني اما اكلمه

امال //علي عايز يكلمك يا ادهم

ادهم //اذيك يابشمهندس علي والف مبروك

علي //اذيك انت يابشمهندس ادهم ليك وحشه والله

ادهم //لسه بدري اوي علي بشمهندس دي انا لسه في اولي اعدادي

علي //ان شاء الله هتبقي احسن مهندس ومش هقولك الا يابش مهندس ادهم اهم حاجه توعدني انك تذاكر وتحقق حلمك

ادهم //حاضر يابشمهندس اوعدك وسلملي اوي علي امال وخلي بالك منها

علي //الله يسلمك مع السلامه يابشمهندس

اغلق علي وكنت سامعه حواره مع ادهم لانه كان معلي الصوت وفرحانه اوي من اسلوبه مع ادهم اخويا واتمنيت انهم يكونو اخوات لان ادهم اخويا كان نفسو في اخ

علي //انا هكلم اهلي انا كمان علشان اطمنهم زمانهم قلقانين هما كمان
واتصل علي علي والدته اولا

علي //ازيك ياماما وحشتيني اوي ياحبيبتي
طنط احسان .....................
علي ييقهقه// هههههههههه لا والله انا عمري مااستغني عنك يا امي
امال //ممكن اكلمها ياعلي

علي //امال عايزه تكلمك ياامي

امال //ازيك ياماما عامله ايه (كان علي ينظر لي بسعاه لاني ناديت امه ماما

طنط احسان او ماما احسان //ازيك ياعروسه كده تخلي علي ينسانا وماتخليهوش يطمنا عليكو

امال //معلشي ياماما كان فيه ظروف غصب عننا حقك عليه انا المرادي

ماما احسان //خلي بالك من علي ياعروسه لو دورتي الدنيا دي كلها ماتلاقيش ذي علي ابني في طيبته وحنيته انت امك دعيالك واجدعني عايزين نشيل عياله ونفرح بيهم

امال(باحراج شديدوقد احمر وجهها ) //عندك حق ياماما انا لو لفيت الدنيا ماالقيش ضفره حتي فعلا انا ماما دعيالي

ماما احسان //انتي بتتريقي علي كلامي ياامال ولا مايكونشي علي عاجبك هو انتي كنتي تطولي النسب ده دا علي ابني كانت البنات بتترمي تحت رجليه بس هوالنصيب

امال (وقد اصفر وجهها )// هو انا قولت حاجه باماما علي العموم انا اسفه وحقك عليه علي يعايز يكلمك

اعطيت التليفون لعلي وذهبت مسرعة الي حجرة النوم وظللت ابكي من كلماتها اللادعه يالهي فرج كربي هوانا زعلانه ليه ياتري هو كلامها عادي ولا انا الي حساسه علشان الظروف الي بمر بيها مش عارفه هو انا اخطأت علي العموم لازم اصبر عليها واستحملها دي مهما كانت مامت علي وست كبيره اد ماما واكبر منها بكتير كمان

دخل علي الحجره //انتي جريتي ليه يامال وزعلانه ليه

امال //لا ابدا مش زعلانه بس علشان تاخد راحتك وانت بتكلم مامتك

علي //طب مانا كنت جنبك وانتي بتكلمي اهلك ولا ماكنتيش واخده راحتك مني ولو كنت عايز اخد راحتي كنت هقولك او اكلمها وانا مش معاكي

وبعدين دا اسلوب ازاي تقفلي معاها من غير ماتقفل هيه وتقوليلهاعلي عايز يكلمك لما انتي بتقفلي معاها كده كنتي طلبتي تكلميها من الاول ليه

امال //ياالهي اعمل ايه اقول لعلي كلامها واعمل بينهم مشاكل واكون بوقع بين ام وابنها ولا اعمل ايه يارب اول مره امر بمشاكل ذي دي ومش عارفه اتصرف فيها ازاي ومافيش حد ينصحني
يارب يسرلي كل عسير يارب واهديني للي فيه الخير يارب
علي// انتي ساكته ليه يامال ولا مش لاقيه مبرر لتصرفك

امال //اقتربت منه ونظرت في عينيه //فيه مبرر
علي وقد هدأت ثورته قليلا //ايه هو المبرر
امال بابتسامه جذابه //لقيت نفسي غيرانه عليك من مامتك كنت فاكره انك ليه لوحدي بس لقيت فيه حد تاني مشاركني فيك وبيحبك وخايف عليك
فامقدرتش استحمل انا مش عارفه حبك ملا قلبي كده ازاي وامتي واحنا عمرنا ماشوفنا بعض قبل كده انا اسفه لو كنت ضايقتك وضايقت ماما احسان غصب عني واوعدك اخر مره

علي وقد هدأت ثورته اكتر واقترب مني وضمني اليه // ياااااه انا الي اسف اني زعلتك وما تقلقيش من ماما انا حبي ليها شيء وحبي ليكي شيء تاني خالص

...................وكانت اول مره يعترف علي لي بحبه ....................عندها علمت اني ملكت الدنيا بيدي فقد تمت فرحتي بحبه (وحبي ليكي شيء تاني خالص )*
ظلت كلماته تتردد في قلبي حتي غرقت في نوم عميق

استيقظت من نومي وقت اذان الفجر ولكنني تذكرت انني لا اصلي ذكرت الله استغفرته وحمدته علي نعمه العظيمه ونمت ثانية

كنت غارقه في احلامي ولكنها احلام عجيبه او كما يقولون اضغاث احلام............يالهي اين الحلم واين الحقيقه ................فتحت عيني

لاري اجمل وجه في نظري واجمل ابتسامه في عيني واجمل حب في قلبي وبيده اجمل ورده في....البستان

وامامي ما لذ وطاب من الطعام

مازلت في غيبوبة النوم لست ادري هل هذا هو علي وهذه ابتسامته الساحره التي يظهر من خلالها اجمل غمازتين تزيده وسامه علي وسامته وهل احضر هذه الورده لي انا انها عندي اجمل واغلي من الذهب والماس

لم يستطع قلبي تحمل هذه الفرحه فابتسمت من اعماق قلبي

علي //صباح النور علي البنور

امال //صباح النور ايه ده انا في حلم انا فين وانت مين

علي //انا جوزك حبيبك جهزتلك بايديه احلي فطار لاحلي بنت في الدنيا

امال //تعبت نفسك ليه ياعلي

علي // تعب انا الي نفسي اعوضك عن التعب الي سببتهولك

امال //وقد ترغرغت عينيي بالدموع //انتي كتير عليه اوي ياعلي

علي //احنا هنقضيها كلام يلا علشان نفطر ياقمر

امال //في نفسي (قمر ايه ياتري شكلي ايه وانا قايمه من النوم )

قمت من السرير ودخلت الحمام ونظرت لنفسي في المرأة يالهي شعري وملابسي مبعثرين و غير مرتبين
اغتسلت ولبست فستانا ساحرا وسرحت شعرى
نظرت لنفس كنت ابدو كالفراشه الرقيقه وسط الزهور وضعت القليل من الزينه و خرجت
ظل علي يرمقني بنظرته الساحره

علي //ايه ده ياامال

امال //ايه فيه ايه ياعلي

علي //ايه الجمال ده كله ماشاء الله

كانت مشاعر من الفرحه والخجل والاضطراب كنت اشعر اني طائره في الفضاء شعرت بالدم يتدفق في وجهي ودعوت الله ان يزيدني جمالا في عينيه ويزيده جمالا في عيني
تناولت مع علي احلي فطور وجلسنا سويا نشاهد التلفاز

علي //ايه ده انتي هتتفرجي علي كرتون

امال //الكارتون ده حلو اوي انا بحبه ونفسي اشوفو من زمان علشان خاطري ياعلي نتفرج عليه

علي //ياربي انا متجوز طفله

امال //طفله ايه دا كارتون لكل الاعمار

جلسنا مستمتعين بالفيلم الكارتوني مع اكواب من المشروبات الساخنه التي اصر علي ان يعدها بيديه

علي // ها ياامال عايزه تروحي فين النهارده

امال //مش عايزه اروح اي مكان عايزه افضل معاك وبس

علي //وانا كمان بس ماينفعشي نيجي مطروح ونقعد في البيت ماكناش جينا اصلا

امال //خلاص الي تشوفو طالما انا معاك ان شاالله توديني اخر الدنيا

علي وقد ظلت عيني في عينه تحكي له بصمت كل ما يكنه له قلبي الصغير من شوق ولهفه وحب

علي //يلا قومي اجهزي علشان نخرج لسه في اماكن كتير مارحنهاش والاسبوع ماعدشي فيه غير يومين

امال برقه //حاضر ياعلي

انتهيت من لبسي وكذلك علي انتهي ايضا كان قمه في الشياكه والاناقه كان حقا يملاء عيني وقلبي ودنيتي لا اري في هذا الكون احد سواه

اخذ يشرح لي كل شيء ويحكي تاريخ كل مكان نصل اليه حتي شعرنا بالجوع الشديد والتعب الممتع الشديد

علي //انا جعت اوي النهارده وحاسس اني نفسي مفتوحه علي خروف

امال بابتسامه خلابه //وانا كمان جعت بس نفسي مفتوحه علي حوت مش خروف

علي //حوت ...ويقهقه لا داحنا نروح اقرب مطعم لاتكليني ماحدش ضامن نفسه في الزمن ده

امال //خاف علي نفسك انت بتقول فيها

علي // استر يارب طب يلا بس ما اظنش يكون عندهم حيتان ممكن اي نوع سمك تاني ياسعادة الباشا ولا سيادتك تؤمر بايه
امال //لا ماتقلقشي لو سمكة قرش مافيش مانع انا اكتر اكل بحبه الاسماك بكل انواعها لو كل يوم سمك ما ازهقشي

علي //وانا كمان بحب السمك بس مش كل يوم يعني احنا هنعيش في عالم البحار ولا ايه

ضحكنا ومزحنا ثم دخلنا اقرب مطعم
طلب علي اكثر من صنف من الاكل البحري اللذيذ الشهي
وكان ذلك المطعم متخصص فقط في الاسماك البحريه
كنت اريد ان ادخل الحمام لاغسل وجهي واطمئن علي حجابي وملابسي

امال //بعد اذنك ياعلي هدخل الحمام علي اما يجيبو الاكل
علي //طيب ماتتاخريش اصل اكلو لوحدي استني اما اجي ادورلك علي الحمام

امال //لا خليك انا شوفتو واحنا طالعين

علي //طيب ماتتاخريش

امال //حاضر
تركت علي

وذهبت في اتجاه الحمام ولكنني تذكرت اني نسيت حقيبتي
فعدت ثانية لاحضرها ولكنني وجدت فتاة تقترب من علي وتبتسم وعندما رأها علي كان علي ايضا يبتسم وقام واقفا لها سعيدا بمرأها كانت حقا فاتنه كانت في كامل زينتها كانت رائعة الجمال
اشتتعلت النيران في قلبي وعقلي وجسدي
يالهي مدت يدها الي علي فمد اليها يده وسلمت عليه كيف يحق لها ان تقف امام زوجي هكذا كيف تبتسم له من اعطاها الحق ان تلمس يد زوجي

لقد شعرت ان هناك خنجرا طعن في قفصي الصدري وسمعت صوت تكسير هذا القفص وقفت الدموع في عيني من تكون هذه المرأه وما جاء بها الي هنا
وما هذه النظره التي ينظر بها اليها شعرت ان الكون يدور بي وان هناك يد تخنقني هذا شعورا لم اشعر به من قبل يالهي يالهي يالهي مددت لك يدي فاعني علي ماانا فيه
جلست هذه الفتاة مكاني ونظراتها له جريئه كانها حبيبته اااااه ماذا افعل .............

مدت يدها ومسكت يده وكانها تبثه اشواقها من تكون هذه الفتاة هل هي من ماضيه لم اكن اعلم ان ماضيه سيلاحقني وينغص علي انفاسي ظننته ماضي وانتهي
ولكن ماذا افعل هل اذهب اليهم لاخذ زوجي واهرب به بعيدا عنها ام اذهب الي الحمام وانتظر حتي تخرج هي وانتظر ان كان علي سيخبرني ام لا

الحياة أمل

معلومات الحياة أمل
ظللت في حيرتي لا اعلم ماذا افعل انها من الممكن ان تكون قريبته لانني اعرف اخواته جيدا ولكن حتي لو قريبته هل يحق لها ان تسلم عليه وتمسك يديه وتنظر له تللك النظره لست ادري
قررت ان اذهب الي الحمام لاصلح من شأني واغسل وجهي ثم اعود ربما اعود فلا اجدها

ذهبت الي الحمام ونظرت في مرأة الحمام الكبيره وجهي وان كان يخلو من الزينه الا انني علي قدر كبير من الجمال الرباني حجابي بالطبع يحجب من جمال شعري ولكن هذا الحجاب فريضه من الله لا جدال فيها ولا يحق لي ولا لغيري ان اوافق او امتنع لان الطاعه في الفرائض من اصل الايمان

كانت ثيابي بسيطة لا تشف ولا تصف وليس فيه من الزينه الملفته ولا يشبه ملابس الرجال نظرت طويلا االي نفسي لم اكن بفتنة هذه الفتاه الكاملة الزينه والتبرج ولكنني ان تزينت سافوقها جمالا ولكن يكفيني رضي الله عني فهو خالقي واعلم بما يضرني وما ينفعني

انتهيت من امري وذهبت الي المطعم وكنت اريد حقيبتي نظرت فوجدتها مازالت جالسه مع علي ومازالت تتكلم كانت هي في واجهتي اقتربت منهم وهم مازالو يتحدثون

الفتاة الفاتنه //هستني منك تليفون يا علي عايزين نرجع ايام زمان
لم انتظر حتي يرد عليها زوجي فاقتحمت جلستهم مسرعه

امال //السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

نظرت لي الفتاة نظرة اندهاش ثم تحولت الي نظرة استخفاف //هي دي المدام

امال // مش تردو السلام الاول وبعدين نتعرف

فردا السلام ولكن كان رد علي متحشرج

امال //مش هتعرفني يا علي علي المدام

الفتاة //اعرفك بنفسي انسه سمر لسه مابقتشي مدام وحضرتك اسمك ايه

امال //اهلا بيكي ياانسه سمر انا اسمي امال مدام امال

سمر //انا الي اتشرفت بيكي يا مدام امال واتمني نبقي اصحاب

علي وقد تغيرت ملامح وجهه //دي انسه سمر ياامال كانت زميلتي في الجامعه

سمر //زميلتك وبس احنا كنا شبه مخطوبين وكان بينا اجمل قصة حب

امال //اااه ودا بقه الي عايزين ترجعوه علشان كده عايزه نمرتو علشان ترجعو الحب بتاع زمان انتي لسه بتقولي كان انا اسفه ياانسه سمر الوضع دلوقتي مختلف

علي دلوقتي مجوز وانا مش من حقي احاسبو علي افعال زمان لاكني مش هسمح لاي انسانه تدمر حياتي وتخطف مني جوزي

سمر // انتي الي خطفتيه علي فكره وعلي عمرو ما هاينسي حبي والايام هتسيتلك وهتشوفي هو يختار مين فينا

امال //انتي بجد انسانه غريبه هو احنا في سبق هو لسه هيختار هو اختارني انا وسابك انتي لو كان بيحبك ماكانشي اتجوزني

سمر //كان فيه سوء تفاهم ووضحتلو كل حاجه دلوقتي وما اظنش ان فيه ست محترمه تقبل انها تعيش مع راجل وهيا عارفه ان قلبه مع واحده تانيه

امال //نظرت الي علي الذي هب واقفا صارخا

علي //هو انا لعبه في ايديكو عمالين تشدوها من بعض خلاص كفايه كده

سمر //بلييز ياعلي لازم تردلي اعتباري من البتاعه دي

امال //وقد امتلات عيني بالدموع وتوقفت نبضات قلبي انتظر سماع كلمات علي لتحسم الموقف

فاخذت سمر يد علي وسحبته //علي تعالي عايزاك سوري عن اذنك يا مدام

وذهب علي معها وتركني في الوقت الذي جاء به الجاارسون بالطعام لم استطع التحمل ماهذه المهانه التي وضعت نفسي فيها لقد اخطأت حين اتيت اليهم يجب ان اارحل اان ابقي علي ماتبقي من ماء وجهي اسرعت لا اعلم اين اذهب اختفيت من المكان واختفت امام عيني الاشياء فقد انهمرت دموعي لتجعلني اري الناس خيالا والاشياء ضبابا

كاد نبضي يتوقف من انا من هؤلاء ماهذه الحياة التي تغرقني في دوامة الاحزان تشدني الي اعماق البحار بحار من الدموع والاهات والالام

سرت علي اقدامي ما يقرب من ساعة لست ادري اين انا ولا الي اين اتجه كنت تائهه حتي وصلت الي احد الشواطيء جلست امام البحر كنت اريد ان ارمي نفسي فيه لاغتسل من همومي والامي ولكن كانت نظرتي له تكفيني فقد اغرقت قلبي بين امواجهه المتلاطمه والتي تشبه اضطراب مشاعري وخفقان قلبي
ظللت ادعو الله
ان يرزقني الصبر علي ما اصابني ويهديني الي ما فيه الخير

بكيت حتي ظننت اني بكيت بحرا من الدموع جفت دموعي ظللت في مكاني اشتد التعب في جسدي واذداد الخوف من علي هل سيختارها هل انا من سرقته منها ارتفع في اعماااااااااااااقي صرخاااااااااااااات لا يعلمها ولا يسمعها الا الله سبحانه فهو يعلم السر وما اخفي

اقترب الليل وانا مازلت في مكاني لم اتناول سوي فطوري الذي اعده علي بيديه.........عجبا له لقد رفعني الي سابع سماء ثم تركني اهوي في اعماق بئر سحيق في ظلمات تركني وكانني لا شيء عاد الي ماضيه الي حبه القديم .........والذي فيما يبدو انه مازال ينبض في قلبه حتي الان اذا فقد خدعني اوهمني بحبه
تعالت صرخات قلبي انني حقا تائهه في هذه الحياة لم تكد تصفو لي حتي تظهر لي وجهها القبيح انها حقا الدنيا
تسرب البرد الي اوصالي فعدت الي واقعي المرير ليس معي هاتف وليس معي ايضا نقود ولاحتي حقيبتي

ولا اعلم اين ذهب علي هل نسي وجودي في حضورها وذهب معها ام انه يبحث عني الان
هل سيتخلي عني وهو لي كل شيء ليعود الي حبه القديم هل اقاتل من اجله ولا اتركه ام انسحب من حياتهم في هدوء
قمت من مكاني وظللت اجرجر في قدمي لاصل الي الطريق رفعت يدي بصعوبه لاوقف سيارة اجره اخبرت السائق باسم المكان الذي يوجد فيه الشاليه
واخبرته انني لا اعرف مكانه بالتحديد كنت اسير مع علي لا افكر في شيء سواه لم يكن في مخيلتي ان اهتم بالعنوان او بشكل الشاليه لاميزه عن غيره
ظل السائق معي وكان يبدو عليه انه رجلا رحيما ودودا صبر معي كثيرا كلما وصلنا الي مكان واظنه الشاليه فتبوء محاولاتي بالفشل حتي يئست ولكن السائق جزاه الله كل خير اخذني الي ادارة الشاليهات وهناك حضر معي شخص من الاداره عندما اخبرته عن حجز باسم علي شاكر احمد سالم وركب سيارة الاجره معنا حتي يدلنا علي الشاليه الخاص بعلي وصلت الي الشاليه لم يكن معي نقود انقدها للسائق لم اعرف ماذا افعل ورأي السائق حيرتي
خفت ان يشك في امري او يظن بي ظن سوء دعوت الله من اعماااااقي ان يفرج عني ماانا فيه

السائق //اتفضلي انزلي يامدام ولا عايزه تروحي مكان تاني

امال //لا شكرا انا هنزل بس هو الحساب كام

السائق //انتي يامدام بتلفيفيني من ساعتين انتي كلك نظر
امال //بصراحه يااسدي
انا مش معايا فلوس ممكن حضرتك تتفضل الخاتم ده

السائق بعد ان اخذ الخاتم وفي عينيه نظرة ريبه //ماينفعشي يامدام انا اجرتي 150جنيهه والخاتم ده شكلو يسوالو 2000 او 3000جنيه ده ما يرضيش ربنا

امال //عندك حق الخاتم ده كان بابا جايبهولي لما نجحت في الثانوي بس مش عارفه ادفعلك الاجره ازاي مافيش حل قدامي غيرو

السائق //لا يابنتي انا مابستغلش ظروف حد وانا مش عايز غير حقي وانتي ..

ولم يكمل السائق كلماته الا وقد اضاء نور سيارة علي اتية من بعيد اقترب علي لم انظر اليه

ونزل من سيارته تكلم من السائق الذي شرح له ماحدث بالتفصيل عندما علم انه زوجي
اعطاه علي حسابه وفتح لي الباب فنزلت من السياره وقدمي لاتستطيع حملي تحاملت علي نفسي
فتح علي باب الشاليه فدخلت لم اتكلم كلمة واحده دخلت الي حجرة النوم ثم اخذت لي ملابس للنوم ودخلت الي الحمام ملئت البانيو بالمياه ونزلت فيه

اغمضت عيني ومنعت عقلي عن التفكير ساترك امري بيد خالقي وسارضي بما قسمه لي لن احمل نفسي فوق طاقتي فليختار علي من يريد

انتهيت من حمامي فلبست ملابسي ودخلت الي السرير اغمضت عيني حمدت الله علي نعمة المأوي والامان رددت اذكار النوم ثم رحت في نوم عميق
لم اشعر بشيء الا قبل الفجر بقليل فتحت عيني وجلست علي السرير لاجد علي جالسا بملابسه كما هو علي الاريكه فهو اذن لم يبدل ملابسه ولم ينم
نظرت اليه فوجدته ناظرا الي لم استطيع ان اتكلم معه نهضت من فراشي تناولت روبا وحجابا وخرجت دون ان افتح فمي بكلمه ذهبت الي شرفه فتحتها ووقفت فيها لقد اقترب الرحيل من هذا المكان واقترب ايضا الرحيل من حياة علي كانت اياما معدوده ولكنها كانت عمري
ساتركه انا حتي لا يشعر بحرج فيبقيني معه رغما عنه او حتي لا يتركني هو فيكون بذلك قد ذبحني مرتين مره ببعده عني وحرماني منه ومره برفضه لي لم يكن بيدي الاختيار ارتفعت صرخااااات قلبي وارتجف جسدي حتي شعرت بيده علي كتفي !!!!!

الحياة أمل

معلومات الحياة أمل
ارتفعت صرخااااااااات فلبي وارتجف جسدي حتي شعرت بيده علي كتفي فنظرت اليه سريعا فرغم نظرته الغاضبه وصمته الا ان قربه مني القي بالسكينة علي قلبي وهدأت صرخاتي كنت اتمني ان ارتمي في احضانه ولكن تلك النظره الصارمه قد الجمتني انتظرته ان يتكلم ولكنه لم يتكلم وقف بجواري وظل ينظر الي السماء
عطره يلفح وجهي استمع الي صوت انفاسه كانها تتسارع في معركه يقف بجواري ولكني اشعر ان بيني وبينه الف حائط
ما هذا الضعف الذي يمتلكني في وجوده لم اجرؤ علي الافصاح عما كنت انوي منذ قليل كان قراري الانسحاب ولكنني الان امرأه اخري
هل اتنازل عن زوجي رغم مااعانيه في قربه هل ادمر حياتي وانا مازلت في اولها ولكنني تعلمت معه معني الصبر ساصبر حتي يمل الصبر مني
لابد ان اعد العده لاتاهب للمعركه معركه من اجل الحفاظ علي بيتي وزوجي مهما كان ذلك سيكلفني
لقد قبلت التحدي ليس مع هذه الفتاة التي تدعي سمر ولكن مع كل سمر تحاول ان تاخذ رجل من زوجته حتي وان لم يكن يربطني به طفل ولكن يربطني به ميثاق غليظ الا وهو عقد الزواج الذي اعلم انه عند الله عظيم ولا يجوز فضه الا بحقه
فرغم خبرتي القليله في الحياة الا انني تعلمت ان بناء البيت السعيد يقع علي عاتق الزوجه اولا وان كان لابد من مشاركة الزوج ولكن الزوجه هي الاساس وهذا ماتعلمته من ماما سميحه ..........ااااااااه ياامي لو تعلمين ماحل بي
هل اخبرها ماانا فيه ....ولكن امي نفسها لم تكن تفعل ذلك مع امها جدتي الحبيبه رغم ان جدتي طيبه الي اقصي حد فكانت امي لا تفشي سر بيتها لاي مخلوق كانت لا تشكي الا لله
ولكن علي زوجي يختلف عن علي ابي
ولكن كلهم رجال ولقد طال ما كان هنالك خلافات بين امي وابي ولكنها كانت تواجهها امي بالصبر والتسامح لقد احبها ابي كثيرا وحمد لها صنيعها هذا فيما بعد
تذكرت رؤيايا لامي الثانيه السيده خديجه رضي الله عنها وتذكرت نصائحها الغاليه

ساقتفي اثرك ياامي الغاليه لن اضيع زوجي الذي ملأ حبه كل كياني لن اترك الرياح تعصف بحياتي لتتركني ركاما

عندها ارتفع نداء الحق ليعلن عن وقت صلاة الفجر

افقت من شرودي لاري علي ايضا شاردا ربما اكثر مني تمنيت لو بامكاني ان اعلم مايدور في هذا الرأس الجميل

رددت اذان الفجر وابتسمت لعلي لا تظنون ان ابتسامتي تعني ضعفي ورضايا بالذل والمهانه ولكن يجب ان اتعلم كيف احيا كريمه بحكمه ... وتعقل يجب ان اتعلم ذلك وان كنت لا اتقنه فلقد تذكرت بعض الكتب الموجوده علي الانترنت التي بها الكثير من الاستشارات الزوجيه وفن التعامل مع الزوج وبعض المواقع المحترمه التي تسقي من يدخلها بكل الوان المعرفه تسقيهم بعسل فيه شفاء للناس

وكأن شيء لم يكن مؤقتا ابتسمت لعلي وربتت علي كتفه

امال بابتسامتها الساحره //علي يلا علشان تغير هدومك وتتوضي وتصلي الفجر
علي وقد اصابه الدهشه وقد ظن ان هذه الفتاة بشوبها شيء من الجنون فتح فمه لبرهه ........... اظنه كان يبحث عن كلمات في راسه ليجعلني اصفح عن ذنبه ولكنه افاق علي ندائي ثانية ويدي فوق كتفه وابتسامه تزين وجهي

امال //ايه ياعلي انت نمت وانت واقف ولا ايه

علي //ايه ..بتقولي ايه ..لا لا حاضر وتركني وهو ....... واجما
ضحكت من قلبي كثيرا علي منظره

ذهبت خلفه سريعا احضرت له ملابسه واعددت له الحمام وعلي وجهي ابتسامتي التي اعلم حقا انها مفتاح القلوب فالزوجه الذكيه هي التي لاتختفي الابتسامه عن وجهها فالازواج اكثر ما يكرهونه الزوجه النكديه دائما

ورغم ان قلبي حزين فان ابتسامتي لها مفعول السحر حتي علي نفسي ايضا فصدقت المقوله الحلم بالتحلم والصبر بالتصبر وازيد انا اليها والسعاده بالتبسم
فكأن هذه الابتسامه اقنعتني انا ايضا انني سعيده لست ادري هل قضاء اسبوع مع علي جعلني بهذا الجنون فكيف حالي اذن بعد شهر او عدد من السنون
قررت الا اعطيه فرصه ان يفكر في غيري سأملأ عليه حياته حتي وان كان لا يستحق ذالك فانا من استحق ان ابذل ذلك من اجلي انا لانني احبه واحب ان ارضي الله فيه احبه رغم اني اشعر انه لي ابتلاء عظيم لعل صبري عليه يكون سببا في دخولي الفردوس الاعلي وادعو الله ان يصلح احواله واحوالي ويكون في صحبتي
انتهي علي من صلاته فكست الصلاة وجهه نور واشعت منه ابتسامته التي طالما سحرتني كان انيقا حتي في ملابس البيت
اسرعت اليه كنت حقا جائعه فانا لم اتناول طعامي منذ صباح اليوم السابق هذا الفطور الشهي الذي اعده علي بيديه
امال //انا جعانه ياعلي يلا علشان نفطر

علي وكانه يجاريني في تصرفاتي //انا جعان اوي انا كمان مااكلتش من ساعة فطار امبارح بس انا جعان نوم اكتر انام شويه واما اقوم افطر حاسس اني ممكن اكل خروف

امال //خلاص نام ولما تقوم نفطر

رتبت له السرير والقيت عليه الغطاء بكل حنان كانني امه وخرجت
هذه المره الثانيه التي يتمني علي فيها اكل خروف في يومين متتاليين فكرت كثيرا كيف احقق له امنيته لتكون له مفاجأه
احترت كثيرا ماذا افعل وكيف اعد له ما يتمني توصلت في نهاية تفكيري ان اتصل بادارة الشاليهات من هاتف علي ليخبرني برقم مطعم قريب واطلب منهم فخذه مشويه بكل لوازمها كما يقولون واجعل الحجز باسم علي وسيعرفون المكان من الادارة
هذه الخطوات هي ماقمت بتنفيذها كاملة

واعددت العصائر وصلطة الطحينه التي اجدت صنعها فلقد علمت ان علي يحبها كثيرا منذ ايام الخطبه
اعدت مائده رائعه وان لم اكون انا الطاهيه لهذه الوليمه
كانت رائحتها نفاذه وشهيه وكنت اشعر بجوع شديد ونفسي تراودني لتذوق شيء منها ولكنني تصبرت لقد اقترب اذان الظهر لابد انه سيستيقظ قريبا
لم اعتد ان اعذب نفسي هكذا عندما اجوع خاصة وانا لست صائمه عندما ضعفت مقاومتي قررت ان اقوم بايقاظه ولكن في هذه اللحظه وجدته خارجا من غرفة النوم

علي //الله انا شامم ريحه اكل حلوه اوي اظاهر من كتر الجوع كنت بحلم بالاكل

امال //صباح النور الاول تعالي يلا علشان انا الي عصافير بطني بتنونو

علي وهو يفرك يديه من الجوع دخل خلفي المطبخ وجلس علي المقعد فقمت بازالة المفرش من فوق الطعام
فتسمر وجه علي وعينيه للحظه وفغر فاه ثم سأل باستغراب كانه قادم من كوكب اخر //ايه ده

امال بسعاده // فخدة خروف مشويه

علي وكانه يصارع نفسه وتغيرت ملامحه //ماانا عارف وشايف انا اقصد ازاي يعني جيبتيها منين وازاي

امال بكل فرحه وبرائه //وقصصت عليه ماقمت بفعله باختصار من شدة الجوع

كنت اظن انني قمت بشيء عظيم سيكافأني عليه ولكن من نظرته فهمت انني قد ارتكبت جريمه استحق عليها اقصي العقوبه
ندمت ندما شديدا انني انتظرته ليتني اكلت بدونه يبدو انني سابدأ في عراك جديد ولكنني قررت ان اتذاكي هذه المره لقد سمعت عن حيل النساء فلا بد من تعلمها واكتسابها لتفادي مثل هذه المشاكل
اسرعت باخذ قطعه من اللحم ووضعتها في فمه وكانني اطعم طفل بابتسامه وادلل في صوتي
يبدو ان لفعلي هذا وقع السحر اوان قلب الرجل يحتفظ به في معدته ولكنني تاكدت من شيء مهم هو

. ان الرجل ما كبيييييييير

مر الامر علي خير مؤقتا ولكنني متأكده انه طالما وضع علي الامر في راسه فلن يفوته لي وانا ايضا قررت الا اعطيه الفرصه لذلك

تناولنا طعامنا هذه المره في جو يملأه القلق والتوتر كان هذا واضحا علي وجوهنا وكلماتنا وصدق الله العظيم اذ يقول (وتلك الايام نداولها بين الناس)

امس كان افطارا رائعا في جو يملأه المحبه والمرح
اما اليوم فرغم فخامة الطعام الذي نتناوله الاانني لم اشعر بمذاقه واظن ان علي كان مثلي كنت اتناوله من شدة الجوع كنت كاني القي باللقيمات الي معدتي مباشرة لاهديء من ثورتها دون ان اتذوقها بفمي ورغم محاولاتي لكي اخفف من حدة القلق والتوتر الا ان محاولاتي لم تبوء بالنجاح المطلوب
انتهينا من هذه المهمه التي انتهت سريعا كان يكفي معدتي القليل من اللقيمات لتمتليء فانا بفضل الله اتبع تعليمات المنهج النبوي منذ ان تعلمت الحديث الشريف الذ قال فيه سيد الخلق سيدنا محمد صلي الله عليه وسلم
(ماملأابن ادم وعاء شر من بطنه فان كان ولا بد فاعلا فثلثا لطعامه وثلثا لشرابه وثلثا لنفسه )
بعد ان انتهينا رتبت المائده وغسلت الاطباق ثم ذهب علي الي اداء صلاة الظهر

وانا قررت ان اهتم بزينتي واغير من هيأتي لاجعل عينه و قلبه لا يرو سواي استعنت بالله سبحانه وتعالي وجددت نيتي في عملي ان يكون خالصا لله رددت دعاء لبس الثوب ثم ارتديت عبائه رائعه فيها الكثير من الفصوص الرائعه وكان مع هذه العبائه حجاب بلونها فارتديته ايضا بعد ان وضعت الوان من الزينه التي تعلمت طريقة وضعها من صديقتي ساميه التي تتقن هذا العمل بمهاره كما ذكرت سابقا
نظرت لنفسي في المرأة نظره شامله فحمدت الله علي نعمه فرغم انني لست شقراء وليست عيوني ملونه كماتتمني اغلب الفتايات الا ان الله انعم علي بجمال هاديء فانا ارضي بما قسمه الله لي...
اخيرا انتهيت من ارتداء عبائتي ووضع اللمسات الاخيره من زينتي حينها دخل علي ونظر الي وعلي وجهه ابتسامته الرائعه
لست ادري لما هذا الخجل الشديد الذي يعتريني كلما نظر الي بنظرته الساحره خفضت بصري بحياء

علي //ايه يامال انتي مستنيه حد هيجي يزورنا ولا ايه

امال //لا بتقول كده ليه

علي //اصلك يعني لابسه الحجاب ومش معقول هتخرجي بالعبايه دي لانها مش نظام لبسك في الخروج وكمان وانتي حاطه ميك اب كده

امال بابتسامه لانه لفت انتباهه التغير الذي طرأ علي وايضا لانه يعلم نظامي في اختيار لبس الخروج وعدم وضعي الزينه في الخارج

امال //لا مش مستنيه حد ومش هخرج كده عادي يعني

علي //علي فكره انتي جميله اوي وزوقك في اللبس جميل جدا
لقد اسعدتني كلماته واخجلتني وحمدت الله ان جملني في عينيه ولكنني فكرت هل تكون سمر هذه في عينيه اجمل مني
لقد بدأ ابليس اللعين يقوم بمهمته وبدأ ينفس في عقلي سمومه كنت اود حقا ان اسأله

هل مازال يحبها ....هل يراها اجمل مني ......هل ..ينوي العوده اليها
ولكنني اثرت الصمت وتمنيت ان اخمد هذه النار التي اشتعلت في قلبي

امال //احنا هنرجع بيتنا امتي ياعلي

علي //مستعجله اوي يعني

امال //عايزه اعرف علشان اجهز نفسي

علي// هنسافر بكره ان شاء الله من الفجر علشان نوصل قبل الحر وعلشان ورايا شغل كتير متعطل لازم اطمن عليه

اذن فلقد حانت العوده الي البيت فرغم انني لم امكث فيه الا وقت قليل الا انني اشتقت له كثيرا

وكان هناك سببا خفيا اخر يجعلني اريد الاسراع من هذا المكان الاوهو الهروب من هذه السمر ...............وتمنيت الا اجد سمر اخري هناك

بدأت في الاستعداد للعوده الي ارض الوطن الذي طالما هزنا اليه الحنين اشتقت الي اهلي وكل من اعرف اشتقت الي كل شيء في بلدتي

اعددت الحقائب واحكمت اغلاقها حاولت ان اترك الشاليه نظيفا اعلم ان هذا من اختصاص عمال النظافه ولكنني لا اريد ان اكون عبئا علي عمال النظافه لان نظافة المسلم من كمال ايمانه
في هذه الاثناء كان علي قد خرج لينهي اجراءات ترك الشاليه وانا قد انتهيت من مهامي كاملة جلست لاسترح واشاهد التلفاز ظللت اقلب في قنواته

ولا شيء يجذبني لمشاهدته
عندما مللت من التلفاز اغلقته وشعرت اني اجلس وحدي منذ فتره طويله فشهقت شهقه عاليه
هل عاد علي الي سمر هل ذهب ليقابلها وليودعها عندما طرأت علي عقلي هذه الفكره شعرت ان يدا قويه تعتصر قلبي بقوه

مهلا.... ماهذا الذي افعله في نفسي يجب الا اكون ضعيفه الي هذا الحد ولكن هذا الوسواس الخناس لا يهنأ له بال حتي يصل بي الي الجنون

هل ذهب زوجي اليها ليعدها بالزواج ام ليتزوجها
اذن فان ليلته قضاها ساهرا علي الاريكه يفكر فيها وانا اظنه يشعر بالذنب علي مافعله بي
يبدو انه كان يشعر بالذنب حقا ليس مما فعله بي ولكن مما سيفعله بي
اهدأي ياامال ماذا اصابك ان بعض الظن اثم هل اصابتك العدوي من علي بمرض الشك

لا لا يجب ان تثقي بنفسك اكثر من ذلك ويجب ان تثقي به ايضا فان كان قرران يتزوجها فلابد انه سيخبرني
ولما انا متاكده انه سيعود اليها او يتزوجها انه لم يعترف انه مازال يحبها ولكنني يجب علي الا اقلق الا منها هي ان تلف حبائلها حوله فلا يستطيع الفكاك منها
لايجب ان اتركه وحده ابدا لن اعطيها الفرصه لذلك
اولي خطواتي التي يجب ان اخطوها ان اجلس معه واستخرج مافي قلبه من اسرار واعطيه الامان حتي لا اترك نفسي لهذا الوسواس الخناس
فانه استغل فرصة انعدام الحوار بيننا وعدم المصارحه خطرت لي فكره حتي يتكلم معي علي بكل صدق انها حقا فكره سيئه ولكنني سابذل كل مافي وسعي حتي احافظ علي بيتي وزوجي

انتظرت علي كثيرا ولكنه لم ياتي شعرت بالرغبه في النوم فدخلت واستسلمت للنوم رغما عني فكان حقا يوم شاق
نمت نوما عميقا حتي استيقظت علي صوت حركه فقمت من الفراش وعدلت ثيابي وخرجت لاجد علي قد حضر ويبدو عليه ان قد حضر لتوه نظرت الي الساعة فوجدتها تزيد عن منتصف الليل

تراه اين ذهب وتركني وحيده هل كان...لا لالن اترك لشيطاني ان يوسوس في عقلي
استقبلته بابتسامه مرحبه

علي// انتي لسه صاحيه لحد دلوقتي ليه يامال

امال //خير ياعلي انت كويس انا قلقت عليك

علي //انا كويس ماتقلقيش

امال //انت كنت فين ياعلي

علي //امال لو سمحتي الاسلوب دا ماينفعشي معايا دا مش استجواب

امال //انت زعلت ولا ايه اناعايزه اطمن عليك

علي //ماانا طمنتك وقولتلك انا كويس ماتقلقيش لازمته ايه بقي كتر الاسأله ولا انا مش همشي اي خطوه الا بالاذن

امال //انا اسفه ياعلي بس من قلقي مش هسألك تاني هجهزلك العشا علي بال ماتاخد شاور

علي //ماتتعبيش نفسك انا اتعشيت بره مع ناس اصحابي

امال //بالف هنا وشفا ...احضرلك الحمام ولا لا

علي //ادخلي نامي انتي ماتتعبيش نفسك

امال //حاضر ياعلي الي يريحك

دخلت الي حجرة النوم في ذهول شديد لم ارد ان اجادله لانه يبدو ان الجدال لم يكن في صفي
وضعت رأسي علي الوساده وتعاركت في عقلي الافكار والكلمات
رددت دعاء النوم وفوضت امري الي خالقي ولكنني شعرت انني اقوي من قبل ومتماسكه اكثر وصارت عندي القدره علي التحكم في مشاعري وألامي

نمت وتركته
استيقظت من نومي في نفس ميعادي قبل الفجر بقليل كان علي مازال نائما ويبدو عليه الارهاق الشديد

ظللت استغفر الله وادعوه واحمده وارجوه واطمأننت علي الحقائب وكل الاشياء الخاصه بنا وكان كل شيء جاهز اعددت فطورا خفيفا لنتناوله في السياره
واثناء ذهابي وايابي في الشاليه سمعت صوت علي يتكلم بهمس ترددت في ان استمع لما يقول ومع من يتكلم ولكنني خشيت ان اكون بذلك اتجسس عليه فلقد نهانا الله عز وجل قائلا في كتابه الكريم ( ولا تجسسو )

فغادرت مكاني مبتعده ودت حقا لو اعرف مع من يتحدث وماذا يقول ولكن ان امر الله كله خير لعلي ان سمعت وعلمت سيكون وقع هذا الامر علي سيئا
ولكنني اشعر بالقلق
خرج علي من غرفة النوم ليجدني مستعده للسفر

علي //انتي لبستي يامال بدري كده

امال //ايوم مش انت قلت هنسافر الفجر علشان شغلك

علي //ااه بس فيه ظروف هنسافر بالليل ورايا كام مشوار ضروريين ونسافر بالليل

امال باندهاش //حاضر ياعلي الي تشوفو هنروح فين

علي //ايه ..لا لا انتي ماينفعشي تيجي انا هخلص الي ورايا وانتي خليكي مستريحه هنا

امال //هفضل لوحدي ياعلي خدني معاك وماتقلقشي مش هتحس بوجودي

علي //ماينفعشي ياامال

امال //خلاص ياعلي وديني اي مكان علي البحر علي اماتخلص مشاويرك وبعدين ابقي تعالي خدني

علي //انتي بتهرجي انتي عايزه تبقي لوحدك علشان اي احد يضايق فيكي

امال //وهو انا هنا مش هكون لوحدي وممكن اي حد يضايق فيه

علي //لامش ممكن

امال //وانا ياعلي مش ممكن اقعد هنا لوحدي طول اليوم ياتخدني معاك ياتوديني مكان وتبقي لماتخلص تيجي تاخدني

علي //لا ده ولا ده والي اقوله هو الي يتسمع ياريت يكون مفهوم

امال //طيب براحتك ياعلي وانا لما اعوذ منك حاجه ضروريه اوصلك ازاي

علي //ماهو انتي لو ماكانتشي تصرفاتك مريبه ماكانشي زماني كسرت تليفونك

امال // انا اسفه علي تصرفاتي المريبه والحل ايه دلوقتي هتسبني كده من غير حتي مااعرف اوصلك او اطمن عليك
علي العموم براحتك ماتقلقشي

علي //تقصدي ايه هتعملي ايه يعني

امال //هعمل ايه وانا بايدي ايه وانا هنا ماليش حد هقعد وهحط ايدي علي خدي علي اماتيجي بالسلامه
تركني علي ودخل الي الحمام وارتدي ملابسه وودعني وخرج
ماذا به هل هناك شيء يضايقه لابد ان هناك امرا ما غير ما يقول كتبت رقمه في نوته صغيره معي في حقيبتي قبل ان يخرج تحسبا لاي ظرف وتابعته بنظري حتي ابتعد كثيرا واختفي
احضرت من حقيبتي التي كنت احكمت اغلاقها بعض القصص والكتب المختلفه وجلست اقرأ حتي لا اعطي نفسي فرصه للتفكير فيما يحدث

كانت قصص شيقه للغايه انسجمت مع شخصياتها واحداثها كنت اقرأها لاول مره مضي وقت طويل وانا علي هذا الحال استمتع بالقراءه حتي انتهيت من اكثر من قصه
فتحت التلفاز وشاهدت بعض البرامج الهادفه والممتعه ايضا احضرت الفطائر والساندوتشات التي كنت اعددتها لنتناولها اثناء السفر واعدت كوبا من مشروبي المفضل وجلست اشاهد التلفاز واتناول االفطائر اللذيذه كنت احاول ان استمتع لكي لا اعطي للقلق فرصه ان يتسلل الي قلبي ولكنني قد نفدت كل محاولاتي

وبدأ ت الهواجس والالام ووساوس الشيطان تتسرب الي نفسي كدت انساق اليها ولكنني تزكرت جهاز اللاب توب الخاص بي فتحت الحقيبه الكبيره واخرجت كل مافيها حتي توصلت اليه
ثم اعدت كل شيء بنظام الي مكانه
وفتحت حقيبة اللاب توب كان بها كل مستلزماته حاولت تركيب كل شيء في مكانه ولكن بعد محاولات عديده بائت بالفشل ولكن بفضل الله اخيرا نجحت
فتحت الجهاز وقمت بالتصفح علي صفحات الانترنت ظللت اقرأ وأ قرأ وابحث عن حل لما اعانيه
فانني حقا اتوكل علي الله سبحانه وارضي بقضائه ولكن كما علمنا نبينا ( اعقلها وتوكل ) يجب ان نأخذ بالاسباب ونستعين باهل المشوره والخبره
انجذبت الي هذا الجهاز السحري الذي جعلني لا اشعر بالوقت واستفدت منه كثيرا وعزمت ان يكون صديقا لي مقربا
حتي فوجئت بعلي يدخل الي الشاليه لم اسمع صوت السياره من شدة انجذابي بما اقرأ علي صفحات الانترنت
عندما دخل نظرت اليه بدهشه فقد كانت علي وجهه اثار معركه داميه فكان وجهه به بعض الجروح علي ملابسه اثار الدماء

قمت مسرعة اليه ولاادري كيف انهمرت مني دموعي اقتربت منه وانا في شدة زهولي وبداخلي الف علامة استفهام لم استطع الا اسأله

امال//علي مالك ياعلي ايه الي حصلك ومين عمل فيك كده

علي //ماتقلقيش ياامال انا كويس خناقه بسيطه وعدت

امال // خناقه بسيطه اتخانقت مع مين وليه ياعلي طيب الاول يلا علشان تغير هدومك الي كلها دم دي واعقملك الجروح دي استرها يارب
دخل علي الي الحمام وانا احضرت له ملابس نظيفه وقطن ومطهر للجروح كانت يدي ترتعش من الخوف والقلق وعبراتي تنساب علي وجهي والحيره تشتت عقلي
قمت بمساعدته وطهرت له الجروح التي كانت متفرقه علي وجهه ويديه لم اتكلم اثناء ذلك احضرت له كوبا من العصير

امال // لوعايز تحكيلي ياعلي الي حصل اتخانقت ليه ومع مين احكي لوشايف انو مش من حقي اطمن علي جوزي واني كده باخنقك انا مش هلح عليك
بس لازم تعرف انك كده بتبعدني عنك وبتحسسني اننا اغراب عن بعض وانا اتمني اننا نكون اصدقاء قبل اما نكون ازواج اعتبرني صديقتك او اختك جربني ولو مالقتنيش اد الصداقه والاخوه دي ابقي قرر الي انت عايزه وانا اوعدك اني اكون ليك نعم الاخت والصديقه والزوجه والحبيبه

علي //الكلام الي قلتيه جميل جدا لكن دا ماينفيش انو مجرد كلام صعب جدا تحقيقه عمري ما سمعت عن زوج وزوجه اصدقاء

امال //ان كنت عمرك ما سمعت عن كده فمش معني كده ان مفيش زوج وزوجه اصدقاء اكيد فيه كتير وان ماكنتش سمعت ياسيدي اعطيني الفرصه وانا هثبتلك انو ممكن يكون فيه واوعدك مش هتندم

علي وكانه يبحث عن مهرب مما هو فيه// طيب ناجل الكلام ده بعدين

امال //براحتك ياعلي بس وقت اما اتحس انك محتاج تتكلم معايا هتلاقيني فتحالك قلبي وصدقني عمرك ماهتندم

علي وكانه اطمأن الي كلامي // حاضر ياامال ويلا جهزي نفسك يلا علشان هنسافر دلوقتي

امال //هنسافر دلوقتي ازاي ياعلي وانت بالظروف دي

علي //ماينفعشي نتأخر اكتر من كده مافيش وقت بسرعه ياامال

قام من مكانه وحمل بعض الحقائب وخرج اطمأننت اننا لم ننسي شيء يخصنا في الشاليه
كنت سعيده لان علي سيحكي لي عما به
شعرت انه مريض نفسي وانا طبيبته التي يجب ان اصبر عليه واساعده علي الشفاء
ثم قمت بحمل الحقائب المتبقيه ولحقت به صرخت صرخه عاليه
عندما رايت رجلا ياتي من خلفه وبيده شيء حاد يريد ان يضربه به فرميت مافي يدي واسرعت نحوه لابعده فجائت الضربه مقاسمة بيني وبين علي
هرب الرجل سريعا وتركنا كنت في شدة ذهولي والمي من شدة الضربه
من هذا الرجل وماذا يريد من علي وما سر هذه العداوه الشديده لا لم يستطع عقلي التحمل
حضر عدد من الاشخاص الموجدين بالمنطقه وقامو بنقلنا الي اقرب مستشفي وانا في المستشفي وجدت نفسي اضحك
حقا صدق القائل شر البلية ما يضحك وفيما اتذكر ان القائل هو سيدنا علي بن ابي طالب رضي الله عنه
ماالذي يضحكني وهل ماانا فيه لا يثير الضحك
عروسان في اول ايامهما يذهبان في شهر العسل الي المستشفي
كلما تخيلت امي وابي وهم يروني انا وعلي ونحن عائدون اليهم اجد نفسي اغرق في الضحك
انني حقا في دنيا العجائب
كان علي يبدو عليه القلق الشديد علي ولكن الحمد لله كانت جراحي خفيفه وكذلك علي
خرجنا من المستشفي رغم التساؤلات التي تملأ راسي الا انني حمدت الله كثيرا ان الامر لم يكن اكبر مما نحن فيه
اصر علي علي السفر رغم حالته وجراحه
لم اكن ادري ماذااصابني بعد هذه الضربه علي راسي كل ماكنت افعله انني اضحك ربما اثرت الضربه علي توازني العقلي وفقدت القدره علي التحكم في رد فعلي
ولكن مايضحكني هو اصرار علي علي السفر وهو في هذه الحاله
وعدم موافقته ان يقوم بعمل محضر في القسم وانكر انه يعرف هذا الشخص الذي اعتدي علينا فشعرت انني في فيلم عربي
وشعرت بشيء اخر زاد من ضحكي بصوت عالي هو انني احسست ان نهايتي ستكون علي يد زوجي الحبيب

امال وانا اضحك بقهقهه // انت هتقدر تسوق ياعلي المسافه دي كلها وفي وقت متأخر كده

علي // ماتقلقيش ان شاء الله هقدر بس انتي بتضحكي اوي كده ليه مش شايف حاجه تضحك يعني

امال بنفس الضحكات //انما انا شايفه

علي بتعجب شديد //شايفه ايه بيضحك اوي كده

امال //شايفه ان نهايتي علي ايدك او نهايتنا احنا الاتنين هتكون علي ايد بعض
.وارتفعت ضحكاتي ............ ........

يبدو انني حقا جننت ....

ركبنا السياره وانطلقنا رددت دعاء السفر مره ولكنني رددت الشهاده الف مره كنت موقنه ان هذا اليوم هو اخر يوم في عمري لم اكن اعلم الطريق التي ساموت بها وايا كانت الطريقه فكل الطرق متاحه لنا
اما ان يتبعنا هذا الشخص الذي لا اعلم حتي الان من هو ويقتلنا ويدفن الجسس ليخفي معالم الجريمه هذا الاحتمال جائز ولكن بنسبه قليله
او ان يغفو علي اثناء القياده فتنقلب بنا السياره ونكون في الفردوس الاعلي مباشرة وهذا هو الاحتمال الاكيد
او يهجم علينا قطاع طرق فياخذونا اسري لهم او ان يقطعو رقابنا ربما فالطريق قي اماكن كثيره عباره عن صحاري واراضي زراعيه مظلمه ومخيفه
ظلت الهواجس تراودني بين الحينة والاخري
كنت اخشي ان انام رغم ان الوقت ليل وجو السفر يساعد علي النوم
لا اتكلم مع علي الذي ظل واجما مشغول الفكر بامر خطير فيما يبدو بالطبع لا اعرف ما هو ولكنني كنت اراقبه حتي لا يغفل او ينام
بالطبع مثل اي شخص في مكاني ينتظر الموت باي طريقه او باكثر من طريقه تذكرت كل ذنوبي ظللت استغفر الله العظيم منها واتوسل اليه ان يعفو عني ويغفر لي وخشيت ان ينطبق علي قول الله عزوجل (وليست التوبة للذين يعملون السيئات حتى إذا حضر أحدهم الموت قال إني تبت الآن )
دعوت الله ان يغفر لي وعاهدته سبحانه ان اتوب عن كل ذنب ان احياني واعطي لي الفرصه وهو قادر علي ذلك حتي وان كان الموت يلاحقني من جميع الجهات
وفي هذه الاثناء وفي وسط طريق صحراوي مظلم لم يكن علي الطريق غيرنا وكان علي ينير مصابيح السياره ويطفئها وكاني اشاهد فيلم رعب
لست ادري لما يفعل ذلك كأن مابي لا يكفيني ولم ارد ان اخبره بذلك حتي لا يستخف بي ويبدو عليه انه كان في واد اخر
واذا بعلي توقف في هذا الطريق المظلم ظل قلبي ينبض بشده حتي شعرت انه سيخترق قفصي الصدري ويخرج من ضلوعي
فتح علي باب السياره ونزل
ظننت انه سينزلني في هذا المكان ويتركني ويرحل ولكن كذبت ظنوني هذه المره فوجدته ياخذ زجاجة ماء ويفتح غطاء السياره الامامي ويصب الماء في شيء فيها يبدو انه تانك مخصص للماء ربما
وعاد مره اخري الي كرسي القياده فلم اجد نفسي الا اضحك بهستيريه ظل علي مندهشا ويسألني عن سبب ضحكي ولكنني لم استطع ان اتكلم من كثرة الضحك حتي دمعة عيناي ظللت كذلك مده طويله لست ادري ماحدث لي هل اضحك هكذا من شدة الخوف ام انني فقدت عقلي حتي صرخ علي في وجهي
كدت ان افقد النطق من صرخته

علي بصوت عالي //فيه ايه ياامال انتي اتجننتي ولا ايه احنا عايزين نعدي الليله دي علي خير

شعرت برعب شديد من صوته العالي وفي نفس الوقت كان يسير بسرعه شديده كاننا نطير فوق الارض في مكان غطي الظلام كل ارجائه

فسكتت في الحال ولكنني وجدت نفسي لا اراديا ابكي في البدايه كنت ابكي بدون صوت كانت دموعي تتسابق دون ان اشعر ثم بدا صوت بكائي يرتفع كانين يهمس
بشهقات متتاليه كنت اريد ان اتوقف عن البكاء ولكن صوت البكاء ارتفع اكثر ليكون كصراخ الاطفال عندها اوقف علي السياره وكأن صبره قد نفد من ضحكي وبكائي

ظننته سيعاقبني عقابا اليما
ولكنه وضع يده علي راسي وضمها اليه كان يهمهم بكلمات لا اسمعها ولكنني ظننت انه يهديء من روعي بدأت اهدأ بالفعل وتنفس علي نفسا عميقا شعرت انه يحمل علي صدره جبلا تمنيت لو اساعده او احمل عنه هذا الهم الكبير ولكن كل شيء بأوان
كان الجو ساكنا فانا لاول مره اسمع صوت السكون لاصوت لا حركه رغم انني احب الهدوء ولكن هذا السكون اخافني لعل ما جعلني اشعر بذلك هو الظلام المطبق علي كل شيء ولكن هذا السكون اتاح لي ان استمع الي نبضات علي سرحت بخيالي مع هذه النبضات كانها تهمس لي بشيء تخبرني وتؤكد لي ان زوجي في امر عظيم وكانها تخبرني انني استطيع ان اساعده بل وتشجعني علي ذلك وتتوسل الي الا اتركه ظللت اتحدث مع نبضات قلبه واتوسل اليها ان تحكي لي مابه ولكنها لا تستطيع عاهدتها ان الا اتركه مهما كان وكانها بدأت تهدأ وتنبض وهي سعيده بوعودي لها لافتح عيني فاجد اننا نسير بالسياره بالقرب من مدينه تتلألأ بالانوار وانني انام علي صدر علي وعلمت انني كنت في

حلم عجيب

امال //ايه ده احنا فين ياعلي

علي //اخيرا صحيتي كل ده نوم

امال //ليه انا نمت اد ايه

علي //بقالك ساعتين نايمه لا وايه كنتي بتحلمي كمان

امال //بحلم بحلم بايه ايه الي عرفك اني كنت باحلم

علي وهو يقهقه //من ساعة مانمتي وانتي بتتكلمي ومش فاهم ولا كلمه من الي بتقوليها

امال //طب ماصحتنيش ليه ياعلي

علي//ماهانشي عليه اصحيكي وبعدين كنتي مسلياني صحيح مش فاهم بتقولي ايه بس احسن من ضحكك وبكاكي الي صدعوني اكتر ماانا مصدع

امال //انت مصدع بجد

علي //ياريت اكون مصدع بس انا مش حاسس بجسمي خالص

امال //خلاص ياعلي وقف في جنب ونروح اي فندق تنام فيه وبعدين نكمل

علي //عندك حق مافيش قدامنا حل الا كده بس ياريت نلاقي فندق قريب فيه مكان فاضي

امال //ياسيدي الي يسأل مايتوهشي

علي //خلاص علي خيرة الله

دخلنا هذه المدينه التي نسي علي ان يخبرني عن اسمها ولكني قرأته انها الاسكندريه
عروس البحر وحقا لها ان تكون عروس البحر لا بل اميرة او ربما ملكة البحر انها رائعه تخلب الانظار رغم الليل لكنك تشعر انك في وسط النهار

راجيه الرضا

مراقبة و متميزة أقسام نسوة
معلومات راجيه الرضا
اهلا بك حبيبتي راضية،نورت الصفحة بتعليك.
صحيح امال شخصية خجولة و وديعة وعلى قدر من التدين،لكنها صبوورة جدا ومازادها ثباتا على صبرها هو احتساب الأجر وعلمها ان الجزاء من جنس العمل سواء في الدنيا أو الآخرة..
اما علي،فشكوكه هذه كلها نابعة من ماضيه الاليم وتربيته ومحيطه الذي عاش فيه
والاهم بعده بعدا تاما عن الدين...

تابعوني حتى نتعرف ماهو ماضيه وماذا سيجري ...
انارت بك حبيبتي

PrincesseLoucy

أميرة فضية ,
معلومات PrincesseLoucy
لم اكمل القراءة بعد، شكرًا لك اختي العزيزة ام زينب وحفصة على هذه القصة.
اعشق القصص والروايات.

الحياة أمل

معلومات الحياة أمل
دخلنا الاسكندريه تذكرت عندما كنت في المدرسه الثانوي وكنت اتمني ان اذهب مع صديقاتي الي الاسكندريه في رحله مدرسيه ولكن امي لم توافق من شدة قلقها علي كنت حقا حزينه وحزنت اكثر عندما عادت صديقاتي من الرحله وظللن يحكين عن الاسكندريه وجمالها لمدة اسبوع ولكنني رضيت بما قسمه الله لي
وكنت اتمني انني في يوم من الايام ان اذهب الي الاسكندريه وها قد تحققت امنيتي
ذهبنا الي اكثر من فندق لكي نقضي فيه ليلتنا ولكن كل الفنادق كانت تقابلنا بكلمة سوري كومبليت يافندم
انتبهت الي اسماء الفنادق المكتوبه مثل فندق رينسانس الاسكندريه و هلنان فلسطين وفندق شيراتون المنتزه والسلاملك وفور سيزونز سان استيفانو وباراديس
ظللت افكر
هل هي اسماء قديمه تعود الي عهد البطالمه ام انها ماخوذه من شيء اخر
اخيرا بفضل الله وصلنا الي فندق هلنان فلسطين جلسنا في الاستراحه او كما يقولون عنها البهو
كنت في اشد انبهاري بهذا الفندق العريق يبدو عليه انه بني منذ زمن بعيد
[FONT=tahoma, arial, verdana, sans-serif]بعد إنهاء الإجراءات [/FONT]
دخلنا الي الحجره المخصصه لنا ونمنا بملابسنا من شدة التعب

..استيقظت من نومي ولكنني لم استطع فتح عيني كنت اشعر بالم شديد في جميع انحاء جسدي
كنت لا انذكر اي شيء لا ادري هل نحن في الصباح ام في المساء......... اين انام هل في حجرتي في بيت اهلي ................هل ساسمع صوت امي يناديني ................لالا ربما في بيت زوجي فانا صرت زوجه .............
ولكننا لسنافي بيتنا اننا في شاليه بمطروح .................ولكننا تركنا مطروح اااااااه ...........................تذكرت كل شيء تذكرت هذا الفندق الذي جئنا اليه وهذه الغرفه التي دخلناها واغلق علي الباب من خلفه جيدا وارتمينا علي الفراش لا ندري متي ولاكيف ولا حتي بدلنا ملابسنا

فتحت عيني بصعويه بالغه كانت جراحي تؤلمني بشده رددت دعاء الاستيقاظ من النوم و نظرت الي علي وجدته يغط في نوم عميق ولكنه نائم بطريقه مضحكه فتيسمت فقط ختي لا يستيقظ من نومه ثم نظرت الي الغرفه لن اثقل عليكم بتفاصيل الغرفه ولكنها اعجبتني حقا

ولكنني كنت اشعر بالضيق من نفسي ارغب بشده بالاستحمام ولكن حقيبة ملابسي في السياره فماذا افعل كنت اشعر بتكسر عظامي

عندما تذكرت ان امامنا سفر طويل شربت كوبا من الماء لعل هذا الكوب بهديءمن لهيب الجوع ورميت نفسي علي الفراش وغططت في نوم عميق كانني اهرب من هذه الرحله الطويله او ادخر بعض الراحه لأستطيع ان اكمل هذه الرحله الشاقه
استيقظت من النوم ونهضت من السرير وانا شعر ببعض النشاط والحيويه فتحت النافذه لاري منظررائع ولكن مااذهلني ان الشمس تعلن الرحيل

فنحن الان في وقت المغرب لقد نمنا مايقرب من يوم بليله وكان علي ما زال نائما

لم اعلم ماذا افعل هل اوقظه ام انتظر ان يستيقظ بنفسه ولكنه فاته معظم صلوات اليوم واريد ملابسي من السياره لاستحم واصلي انا الاخري

فكرت ان اخذ المفتاح وانزل الي السياره واحضر حقيبة الملابس ولكنني خشيت ان يغضب علي من فعلي لم يكن امامي حل سوي ان اوقظ علي ولكن يجب علي ان اوقظه بحذر حتي لا يغضب وانا في حيرتي هذه

اذا بصوت طرقات علي باب الغرفه فقفزت من مكاني وايقظت علي
امال //علي اصحي ياعلي في حد بيخبط علي الباب

علي بتثاؤب //حاضر

قام علي وفتح الباب وتكلم مع شخص يبدو انه الروم سيرفيس ثم دخل الي الغرفه اخذ شيئا وعاد به الي

علي //امال جاهزه علشان نسافر

امال //لا مش جاهزه

علي باندهاش //ليه فيه ايه

امال //عايزه اغير هدومي واستحمي علشان اصلي

تبسم علي //حاضر هنزل اجيب الشنطه من العربيه تخلصي بسرعه

امال //حاضر

خرج علي وتركني ظللت انظر من النافذه وانا مبهوره بروعة المكان ثم حضر علي واعطاني الحقيبه واخذت ملابسي ودخلت الي الحمام انتهيت وصليت عندما انتهيت كان علي ايضا قد انتهي من حمامه وصلي مافاته من صلوات سعدت كثيرا لان زوجي حريص علي صلاته

حمل علي الحقيبه ونزلنا الي السياره وانطلقنا

كنت بفضل الله قد استعدت نشاطي وكانت نفسي تنعم بالهدوء وخاصة بعد اداء الصلاة فقد كان صلي الله عليه وسلم دائما يقول (ارحنا بها يا بلال )

فلك الحمد يالهي علي نعمة الصلاة التي هي الصله بينا وبينك ، دعوت الله ان يلين لي قلب زوجي وان يصبح بنا احوالنا وقبل ان انهي دعائي قال علي

علي //سامحيني ياامال علي حصل ليكي بسببي

امال بابتسامه مرحه //مش عارفه بصراحه اسامحك علي ايه ولا ايه علي العموم هفكر اسامحك بس في حاجه اكيد مش هاسامحك عليها

علي بحزن شديد واستفهام //ايه هي

امال //انك مجوعني في شهر العسل يابشمهندس ما كنتش عارفه انك بخيل للدرجادي

علي بفرحه تتخللها الشعور بالذنب //حقك عليه بس انتي شايفه الظروف الي مرينا بيها

امال //انا لما بجوع ماباشوفشي قدامي الحق نفسك بسرعه علي اقرب مطعم

علي بسعاده شديده تكاد تقفز من عينيه //حاضر من عيوني يااحلي واحن جعانه في الدنيا

امال // احلي واحن جعانه في الدنيا و ده تسميه غزل صريح ولا غزل عفيف

علي //اسميه غزل المعده الخاويه

امال //الله تصدق ينفع عنوان قصه جديده او بيت شعر (غزل المعده الخاويه )

علي //اه صحيح فكرتيني ايه القصص الي انتي ماليه بيها الشنطه دي انتي من هواة القصص

امال //لا انا مش من هواة القصص انا من مدمني القصص

علي//علي كده لو الواحد زعلك وعايز يصالحك يجيبلك قصه هديه

امال //لو كده يبقي انا ضامنه يبقي عندي مكتبه اكبر من مكتبة الاسكندريه مليانه قصص

علي وهويضحك هذه الضحكه الرائعه التي تسحر قلبي فتجعله يذهب اليه رغما عني //
اظن انتي نفسك ازعلك كل يوم علشان يبقي عنك مكتبة القصص

امال / / انا حاسه انك مش هتخلي نفسي في اي قصه بس انت لو انا زعلتك بعد الشر يعني تحب اجيبلك ايه

علي //انا واثق انك عمرك ماهاتحاولي تزعليني صح ولا ايه

امال //ايه الثقه العاليه دي بس بقول لو نفرض يعني وحصل اجيبلك ايه بجد

علي وهو بغمز بعينيه //علشان تصالحيني تجيبيلي بيبي ويكون شبهك

اما بابتسامة خجل ودهشه //بيبي .0.0.0.0.0.0.0

علي وهو يقهقهه //ايه مالك

امال بتحدي //يعني لما ازعل تجيبلي قصه ولما تزعل اجيبلك بيبي دا ظلم انا مش موافقه انا لازم افكر علي رواقه في الحاجه الي انا عايزاها

علي بمكر ظريف //طب فكري يلا

امال //مااعرفشي افكر وانا جعانه علي فكره وانا جعانه جدا جدا
علي //ااااااااااااااااااه طيب يلا نجرب المطعم ده شكلو كويس

امال //بلا

نزلنا من السياره واتجهنا الي المطعم وتوجهنا الي مائده مربعه صغيره عليها مفرش باللون الاخضر وجلسنا

علي //هتاكلي ايه ياامال اختاري يلا

امال وهي تنظر الي القائمه //ايه ده فيه محشي انا عايز محشي بكل الاصناف الموجوده

علي بابتسامه //محشي ماشي وانا كمان زيك مش هتعوزي حاجه تانيه فيه بط ورومي وحمام ولحوم تانيه

امال // لا انا كفايه عليه المحشي اهو مضمون اكتر من اللحوم

علي //فيه صنف كويس جربيه وعلي ضمانتي

امال //الي تشوفه

وطلب علي لنا المحشي وبعض انواع اللحوم التي لاول مره اسمع عنها

علي //امال بتعرفي تطبخي المحشي

امال //الي حد ما بعملو كويس

علي //ربنا يستر لازم تتعلمي تطبخي كويس علشان هنعمل عزومه كبيره لعيلتي وعايزك انتي الي تعمليها

امال //ان شاء الله قريب هكون اشطر طباخه بس ربنا يستر علي قرايبك بعد العزومه دي

علي وامال //ههههههه

تناولنا طعامنا بشهيه من شدة الجوع وخرجنا لنكما مسيرة السفر

وصلنا بحمد الله الي بيتنا الحبيب والذي اما ان دخلته الا وقد شعرت براحه عجيبه وشوق له اعجب كانني احيا فيه منذ اعوام

علي بحنان بالغ // حمد الله علي السلامه نورتي بيتك ياحبيبتي

امال بحب شديد // الله يسلمك انتي نورنا

وضعنا الحقائب ونظرت في ارجاء الشقه بفرحه كبيره ورايت الملابس المنشوره علي سلك الكهرباء في حجرة النوم الصغيره فابتسمت لتلك الذكري الرائعه وتنهدت بعمق ثم احضرت لعلي ثياب نظيفه ودخل الحمام الخارجي

وانا احضرت اجمل طقم عندى ودخلت الي حمام حجرة النوم تحممت ولبست و وضعت لمسات رقيقه من الزينه وعطري المفضل ثم صليت وحمدت الله ان مد في عمري وجاهدت نفسي لكي اسامح واكون لعلي نعم الزوجه الصالحه

..بداية يوم جديد اطل علينا ... بدات فيه بالاغتسال والوضوء وقيام الليل وقراءة وردي القرأني والاستغفار حتي ارتفع اذان الفجرمذكرا بان الصلاة خير من النوم ومعلناعن بداية يوم جديد وعلي عمل ابن ادم شهيد فان ذهب فانه لا يعود الا يوم القيامه ايقظت زوجي الحبيب للصلاة ثم صليت

خلف زوجي الذي ماان انتهينا من الصلاة ورددنا اذكار الصباح حتي اخبرني انه سينام ثانية وطلب مني ان اوقظه الساعه التاسعه ليذهب الي عمله كويت له ملابسه ولمعت له حذائه ووضعت له كل شيء جاهزا في الغرفه وتركته نائما واغلقت باب الغرفه خلفي واتجهت الي المطبخ اعددت الفطور ووضعت الملابس الملونه في الغساله والبيضاء قمت بنقعها في مسحوق وصابون مبشور

مررت علي اثاث الشقه بالتلميع والتنظيف والنوافذ من الداخل فقط

ذهبت الي المطبخ ثانية لاعد ما سأتم طهيه للغداء لم اجدشيء في الفريزر او في الثلاجه فكما تعلمون انني كنت اخذت كل الاطعمه الموجوده معنا الي مطروح

فتحت ارفف المطبخ بحثا عن اي شيء اعده للغداء واخيرا وجدت في كرتونه مغلقه جميع البقوليات والمكرونات والعبوات المختلفه مثل الكاستر وخلطة الفراخ وخلطة الارز والبشاميل وغيرها الكثير من الخلطات والمشروبات ظللت افكر ماذا اعده اليوم للطعام كان هذا هو اول اختبار حقيقي لي في عملية طهي الطعام
كان اهل شيء لي ان اعد المكرونه او كما يسمونها المعكرونه ولكنها كما تعلمون لها اكثر من طريقه في اعدادها
هل اقوم بطهي معكرونه بالبشاميل ولكني ساحتاج الي اللحم والذي لم يكن موجودا وكذلك بعض الاغراض الاخري اللازمه
كنت في حيره شديده من امري كيف ساحضر هذه الاغراض هل اطلب من علي احضارها ولكن متي اعدها للغداء
هل اطلب منه نقودا لاقوم انا بالشراء رغم اني اشعر بحرج شديد في ان اطلب منه ولكنني لست ادري هل سيوافق ولكنني حتي لا اعلم من اين ساشتري هذه الاغراض الازمه فانا لا اعرف مكان الجزار او مكان السوبر ماركت او حتي مكان اقرب صيدليه من هذه العماره
انتهيت الي قرار قد هداني الله اليه

اخذت هاتف زوجي وذهبت الي الحجره الاخري واغلقت خلفي الباب
قمت بالاتصال علي والدي الذي سعد حقا لسماع صوتي ولعودتنا الي بيتنا سالمين وبعد السلام والاشواق اعطي الهاتف لامي الحبيبه ماما سميحه
والتي بعد ان انتهينا من الكثير من السلامات والاطمئنان علي وعلي زوجي قمت باخبارها بالامر الذي انا فيه وطلبت منها ان تخبرني ماذا افعل
ولكنها كعادة اغلب الامهات حفظهن الله من كل سوء لم ترد ان تتعبني وانا في شهر العسل واخبرتني انها ستطهو لي الطعام وتحضره لي
لتطمئن علينا ولكنني توسلت اليها الاتطهوه عندها وطلبت ان تحضره وتجعاني اطهوه في حضورها لانني حقا كنت اريد ان اتقن طهي كل شيء واشعر انني في امتحان صعب واخشي من الفشل
ندمت انني لم اتعلم من امي طهي كل شيء منذ نعومة اظافري حتي اكون طاهيه ماهره ولكنني قد استعنت بالله وعزمت ان اكون بحق ماهره واكون لزوجي نعم الزوجه الصالحه
بعد ان انتهيت من كل مهامي المنزليه كانت الساعه الثامنه تذكرت قول الرسول الكريم صلي الله عليه وسلم ( اللهم بارك لامتي في بكورها )
فحقا البكور بركه بركه في الوقت وفي العمر وفي الصحه لان المرء في اول يومه يكون في اوج نشاطه

اردت ان براني زوجي في ابهي صوره وهو حارج الي عمله حتي تظل هذه الصوره في عقله طوال اليوم ابدلت ملابسي بثوب رائع بلون الصباح المشرق وتعطرت بعطري المفضل مع تسريحه بسيطه تناسب الصباح مع بعض االلمسات الرقيقه من الزينه والاكسسوار الرقيق ثم قمت بتدليك كف يدي بكريم مرطب حتي تخفي اثار الجفاف الذي يسببه الغسيل والتنظيف ولتكون لينة الملمس فكما تعلمون ان الاعمال المنزليه تصيب كف اليد بالخشونه فان تركتهم كذلك سيظنها يد صديقه في العمل
ولم انسي كذلك كف القدم من الاهتمام والعنايه

عندما حانت الساعه التاسعه كنت قد انتهيت من كل شيء ثوبي زينتي مائدة الفطور التي ابدعت في اعدادها وتزينها رغم بساطة الفطور

ذهبت الي زوجي الحبيب بكل رقه ونعومه لا بد ان يشعر بفارق كبير في حياته بعد ان اختارني شريكة له
رققت من صوتي وناديته باعذب الكلمات اضيفو الي ذلك رائحة عطري التي هي اول شيء يستنشقه انفه
فتح عينه ليري وجهي الباسم فعلت محياة ابتسامته الرائعه التي تذيدني له عشقا
نهض من الفراش ليجد كل شيء حوله رائعا ثيابه حذائه منزله فطوره وقبل كل ذلك زوجته وحبيبته

استعنت بالله ان يعينني ان اجعله لا يستطيع العيش بدوني فهل ذلك من دهاااء النساء ام انه من الفطره

الحياة أمل

معلومات الحياة أمل

مر من الزمن ساعه لم اترك زوجي حتي انتهي من ارتداء ثيابه وتناول الفطور وودعته بسيل من الدعوات

بدأت في اكمال اعمالي المنزليه اخرجت الغسيل من الغساله ووضعته في سبت الغسيل ثم وضعت الملابس البيضاء المنقوعه في الغساله ليتم غسلها

لبست اسدال الصلاة وتوجهت الي البلكون التي ما ان فتحتها وجدتها مغطاة بالاتربه ......قمت بكنس وتنظيف البلكونه والباب والنافذه المطله عليها ثم مسحتها بالماء والمنظف ثم جففتها وبدأت في نشر الغسيل

واثناء عملية النشر سمعت صوت يناديني فنظرت اليها كانت سيده فيما يبدو في الاربعين من عمرها ذات وجهه صبوح مبتسم
تقف في الشرفه المقابله لي

الجاره \\ صبا ح الخير ياعروسه الف مبروك وحمد الله علي السلامه

امال بارتباك \\ الله يبارك فيكي

الجاره //انا جارتك في العماره هنا واسمي حنان ام كريم

امال //اهلا بيكي انا اسمي امال

الجاره //انتي وراكي حاجه دلوقتي اصل كنا عايزين نيجي نزورك انا و باقي الجارات

انا لسه شايفه الباشمهندس علي خارج من شوي

امال //لا ابدا انتو تشرفوني اتفضلو

دخلت الي الشقه وبدلت ملابسي بعبائه مزخرفه تناسب عروسه في شهر العسل واعددت واجب الضيافه كالعصائر والشيكولاته والكعك والبسكويت

فكما علمنا نبينا محمد صلي الله عليه وسلم ( من كان يؤمن بالله واليوم الاخر فليكرم ضيفه )ولقد وصانا ايضا علي الاحسان الي الجيران فكما قال عليه افضل الصلاة والسلام (مازال جبريل يوصيني بالجار حتي ظننت انه سيورثه )

جددت نيتي في استقبال ضيفاتي والاتي في نفس اللحظه هن جاراتي ايضا فاكون بحس استقبالهن قد اكتسبت الكثير من الاجر

القيت نظره سريعه علي الشقه لكي يكون كل شيء مرتبا ونظيفا
سمعت صوت رنين الجرس ففتحت الباب لاجد امي الحبيبه وهي تحمل حقيبة سوق ثقيله ولان شقتي في الدور الرابع فكانت تتنفس بصعوبه ادخلتها وحملت عنها حقيبة السوق التي كانت ثقيله جدا واحضرت لها كوبا من الماء وكوبا من العصير الذي كنت اعددته للجارات

جلست امي وشربت ماء وبدأت في الارتياح قليلا فرميت نفسي في احضانها ابكي علي فراقها وشوقا لها

لامتني كثيرا علي بكائي ولكنني تذكرت جاراتي فحكيت لها
فلامتني ايضا وشددت في نصحي الا يجب ان استضيف احد في البيت الا بعد الاستئذان من زوجي ويكون حضورهم في وجوده وان كان لا يجلس معنا

انتهيت من اعداد صينية المكرونه بالباشاميل وصينية الفراخ المشويه التي كانت امي الحبيبه توجهني في كل خطوه وتعطيني خلاصة خبرتها في الطبخ

عندما انتهيت من اعداد المكرونه بالباشميل ايضا رن جرس الباب فذهبت لفتح الباب لاجد ستة من النساء يصطحبن اطفالهن ويرحبن بي بشده

ادخلتهن الي حجرة الاستقبال ورحبت بهن كثيرا وقدمت اليهن واجب الضيافه وكذلك رحبت بهن ماما سميحه
تعرفنا اليهن وظللن يتكلمن في كل شيء تذكرت الطعام فخرجت الي المطبخ مسرعه بعد ان استأذنت منهن لاجد مفاجأه

كانت المفاجأه هي اطفال جاراتي الذين ما ان رايت مافعلوه كدت اصاب بصدمه عصبيه فلقد قلبو لي الشقه راسا علي عقب
كدت ابكي ولكنني تمالكت نفسي ناديت علي امي حتي اذا ما جائت الي شهقت شهقه كبيره

ادخلت امي الاطفال الي امهاتهم وانا كنت اتحسر علي التحفه التي تكسرت والعصير الذي سكب علي االاثاث والسجاد والبسكويت الذي تكسر وملأ السجاد والشكولاته التي احضروها من المطبخ بعبوتها والتهموها كاملة ولم يتبقي الا غلافها المبعثر في كل مكان في الشقه
لست ادري كيف ومتي دخلو هؤلاء الملائكه الصغار الي الشقه فلقد كانت حجرة الضيوف ممتلئه بالاطفال لذلك لم اشعر بدخول بعضهم هكذا ودون اهتمام من امهاتهم
تذكرت الطعام الذي مازال في الفرن فذهبت مسرعة

ولكن احمد الله لم يكن هناك حريق او شياط
ذهبت اليهن وانا اكتم في غيظي ظللت اتابع اطفالهن حتي لا تكثر الحوادث والاصابات
وبفضل الله اخيرا استأذن للانصراف

بدأت مع امي الحبيبه التي اصرت علي معاونتي في البدأ في معركة التنظيف وازالة اثار التكسير والتحطيم وكانت امي ساخطه بشده علي تصرفهن

انتهينا من التنظيف واخبرتني امي انها يجب عليها العوده الي البيت لتعد الغداء لابي واخوتي

تذكرت صلاة الظهر فتوضأت وصليت وقرأت بعض ايات القرأن الكريم ودخلت لاستعد لاستقبال زوجي الحبيب

فرشت اسناني وشعري وارتديت فستان سهرة ولكنني تذكرت اننا في منتصف النهار فخشيت ان يسخر مني علي ثم ابدلته بثوب من الحرير ثم وضعت زينتي وارتديت اكسسوار عقد لولي رائع في تصميمه ورششت عطر اخر يعجبني هدوئه ورائحته الطيبه
ذهبت الي المطبخ لالقي نظره سريعه علي االطعام والسلطه والعصير واتاكد ان كل شيء جاهز

تذكرت انني لم اتصل علي علي في عمله لاطمئن عليه واعرف متي سيعود ولكن كما تعلمون فكان يومي ممتليء بالاحداث ولكن ضميري بدأ في تأنيبي

وهممت ان اذهب لاتصل عليه وانا اخرج من المطبخ لاتجه الي التليفون الارضي خشيت ان لا يكون به خاصية المباشر او الزيرو لانني لا اعلم رقم الشركه الارض

واثناء تفكيري كنت اشم رائحة عطر زوجي الحبيب فظننت ان زجاجة عطره قد كسرت فانتشر عطره في المكان ولكنني عندما اقتربت من الهاتف لاطمئن عليه
مسكت سماعه الهاتف واذا بيد تمسك مني الهانف
.................
...........
......
....
صرخت صرخه عاليه وكاد قلبي يقف وعندما نظرت اليه وجدته
زوجي علي

امال //حرام عليك ياعلي انا كنت هموت من الخضه

علي //داانتي طلعتي قلبك خفيف اوي ايه يابنتي دانا الي

اتخضيت من صرختك بهزر معاكي

بس انتي كنتي رايحه تتصلي علي مين

امال //كنت رايحه اتصل عليك علشان وحشتني اوي وكنت عايزه اعرف هترجع امتي

علي //وهو يضيق في عينيه انا ماليش ميعاد محدد ارجع فيه ممكن تلاقيني طابب عليكي في اي وقت

امال //طابب عليه بس مش المفروض تعرفني هترجع امتي علشان اكون مستعده

علي //مستعده لايه انتي تكوني مستعده طول الوقت اني ممكن ارجع في اي لحظه ايام هروح الشركه وارجع علي طول وايام ممكن افضل في الشركه لنص الليل علي حسب الشغل يعني

امال //نظام غريب بس لازم تديني خبر قبل ما ترجع بمده علشان الاكل يكون جاهز واكون مخلصه كل الي ورايا

علي // ربنا يسهل ............اشتري غدي جاهز ولا اشتري الاكل تجهزيه انتي

امال //فيه غدا ياعلي ماما سميحه جابتلي الخضار واللحمه وانا طبخت علي اما تغير هدومك هيكون الغدا جاهز

علي //علشان كده اتصلتي عليها من تليفوني..... علي العموم كتر خيرها وماتتعبيهاش تاني انا هتصرف انا في موضوع طلبات البيت دا وانا مش هغير هتغدي وهرجع الشركه تاني بسرعه ورانا شغل كتير انا كنت جاي اطمن عليكي واشوف لو عايزه حاجه واعملي حسابك علي طول هتلاقيني عاملك مفاجأه وموجود قدامك من غير ميعاد وفي اليوم مرتين اوتلاته

فهمت جيدا ان كلماته ليس لها معني الا الشك وعدم الثقه وانه سيفاجأني بوجوده لكي لا يعطي فرصه لي بان اخونه كما يظن ولكني لن اعطي له الفرصه في ان يسيطر عليه هذا المرض الوسواس

امال بفرحه //طبعا ياحبيبي دي تبقي احلي مفاجأه في حياتي وربنا يعينك ويوفقك في شغلك يارب انا عايزه اعرف عملت ايه بالتفصيل من ساعة ما خرجت وانا هحكيلك كل حاجه حصلتلي النهارده من ساعة ماسبتني بس علي الغدا يلا ورايا علي المطبخ
ساعدني علي في غرف الطعام وجلسنا نتناول طعامنا الذي مدح علي فيه كثيرا وحكي لي بعض الاحداث المختصره بشده عن يومه

اما انا فحكيت له بالتفصيييييييييل الممل عن يومي كما تملون منه انتم ولكن يبدو ان هذه عاده سيئه في
او في كثير من النساء

طبعا لم اسلم من انتقادات علي وتوجيهاته ونصائحه التي نزلت علي كالسيل المنهمر
ليس لكي علاقه بالجيران لا تزوريهم ولا يزوروكي
لا تفتحي الباب لاحد مهما كان لا تتصرفي اي تصرف الا باذني
سيحضر لي هاتف جديد لا اتكلم مع احد غيره واهلي لا اكلمهم الا في وجوده
ووو...................................
ووو..............................
ووو..........................

سيل من التحذيرات والتنبيهات والتوجيهات
كنت اشعر ان هناك حبل يلتف حول عنقي ويلتف ويلتف كدت اختنق واموت فعلت صرخااااااااات قلبي لا يسمعها الا الله .............

انتهي علي من توجيهانه وتنبيهاته وتحذيراته التي كادت ان تخنقني
وانتهي ايضا من تناول غدائه ....ثم ابلغني بحضور عائلته لزيارتنا في التاسعه مساءا
ودعني علي وتركني اشعر بضيق شديد من هذا القفص الذهبي الذي وضعني فيه ولكن للاسف قضبانه من الشك والتخوين وعدم الثقه
كنت سأرضي بهذا القفص ان كانت قضبانه من الحب والموده والرحمه والثقه

كنت اشعر بارهاق شديد فبدلت ثيابي بقميص قطني رقيق واستسلمت لنوم عميق

استيقظت قبل اذان المغرب بساعه اسرعت الي الوضوء وصلاة العصر ورددت اذكار المساء وتلوت بعض ايات القرأن الكريم
تذكرت حديث سيد الخلق ( من لزم الاستغفار جعل الله من كل هم فرجا ومن كل ضيق مخرجا ورزقه من حيث لا يحتسب )

مازال لساني رطبا بالاستغفار حتي ارتفع اذان المغرب فصليت ودعوت الله ان يعينني ويرزقني الصبر والرضا ويرزقني حب زوجي ويجملني في عينه فلا يري غيري
ويجمله في عيني فلا اري سواه
انتهيت من صلاتي وقمت بتحضير العصائر والفواكه التي ساقدمها كواجب للضيافه الي عائلتي الجديده
اعددت الحمام لكي اخذ شاور مهدئا قمت بعمل الكثير من الماسكات وحمامات الكريم للشعر والوجه والجسم
انتهيت من حمامي وشربت كوبا من اللبن الدافيء المحلي بعسل النحل فهو يساعد علي الاسرخاء

صليت العشاء بعد الاذان ورددت اذكار الصلاة
وقفت في حيره شديده امام دولابي فماذا ارتدي حتي استقر اختياري علي فستان بسيط من اللون الموف الهاديء
ارتديت ثوبي فبدا رائعا اكثر بعد ارتدائه فلم اكن اظن انه بهذا الجمال

وضعت لمسات من الزينه التي لا يكاد يراها الناظرون ثم ارتديت حجابي فهو عزي ووقاري
وحذاء بسيط انيق
نظرت نظره سريعه علي الشقه فكان كل شيء علي ما يرام بفضل الله
اقتربت الساعه من التاسعه الا ثلث ولم يحضر علي اتصلت عليه كثيرا ولكنه كان غير متاح
ما ان اقتربت الساعه من التاسعه الاعشر دقائق سمعت صوت المفتاح في الباب
دخل علي القي السلام سربعا
فقد كان يحمل الكثير من علب الجاتوهات والحلويات وافخر انواع الشكولاته و المشروبات المثلجه
وضع مافي يده علي مائدة السفره ثم التفت الي
فعندما وقعت عينه علي ابتسم ابتسامته الرائعه واطلق صفيرااااااااااااا طويلا

فكانت هذه احدي ثمااار الاستغفار والدعاء ...فلك الحمد ........ياااااا ...الله ...

——————————-
هكذا اخواتي أكون قد انهيت جزء اليوم
الى الغد ان شاء الله، :)

شكرا لكل من مرت هنا وتركت بصمتها
والشكر موصول للمتابعات بصمت كذلك ^^

قراءة ممتعة للجميع...

ودمتم في حفظ الله...

رهف 88

Well-known member
معلومات رهف 88
ياااااه..
اندمجت كتير مع القصة.. وحبيت كتير آمال..
آمال شرقية جنوبية.. عسل مصفى كما قالت عطآء ..
مشكورة كثيرا على النقل ام الحلوتين.. ربي يجعله في ميزان حسناتك ..
بجد القصة راااااائعة

الحياة أمل

معلومات الحياة أمل
ياااااه..
اندمجت كتير مع القصة.. وحبيت كتير آمال..
آمال شرقية جنوبية.. عسل مصفى كما قالت عطآء ..
مشكورة كثيرا على النقل ام الحلوتين.. ربي يجعله في ميزان حسناتك ..
بجد القصة راااااائعة
اهلا رهوفة الحبوبة ،
سررت بمتابعتك معنا للرواية،،

اللهم امين،شكرًا ?

الحياة أمل

معلومات الحياة أمل
عجبا لهذا القلب الذي ترضيه ....................................نظره ...كلمه ....همسه

الحب الذي يرعاه ويرضي عنه الاله
اجمل حب واحلي حب واروع حب في الحياه
ادعو الله الا يحرم منه اي فتاه

دقائق توهج القلب واشتعل حبا .............نظره لها فعل السحر علي قلبي البريء
توقف العمر عند نظره لدقائق ولكنها حقا من دقائق عمري القليله الغاليه
انتبهت فجأه ارتفع صوت رنين الجرس معلنا عن وصول العائله الكريمه
كاد قلبي يتوقف للحظات حين اقترب علي من الباب وفتحه ليدخل الاهل مهللين ومرحبين
كان اول تعارف مباشر بيني وبين اهل زوجي الحبيب
جلسو في غرفة الاستقبال وانا اسرعت واحضرت صواني تقديم الجاتوهات والفواكهه والعصائر والشكولاته
كانو جميعا محملين بالهدايا القيمه
وجلست معهم هل تريدون ان تتعرفو علي اهل زوجي كما تعرفت عليهم وان سمحتم لي ساجعلكم تشاركوني انطباعاتي عنهم
حماتي المصون ماما احسان سيده رغم سنها تبدو جميله جدا فكيف كانت ياتري في شبابها ان كانت في هذا السن بهذا الجمال والشياكه والاناقه
تحب علي كثيرا وان كانت تغار عليه اكثر فهو اخر العنقود
حمايا المصون بابا شاكر رجل ذو هيبه شديده ووسامه رائعه يقولون انه كان في شبابه دنجوان عصره اكثر شبها به هو علي زوجي اما بقية اخوته فقد اخذو قسطا كبيرا من جمال ماما سميحه
نبدأ بالاخوه والاخوات بالترتيب او كما يطلقون عليهم امبراطورية عين
عماد ثم عايده ثم علاء وعلياء توأم ثم علا واخرهم زوجي علي اخر العنقود
عماد رجل في اوائل الاربعين متزوج ولديه طفلتين
عايده جميله جدا ورقيقه وفي اواخر الثلاثين وان كان شكلها يدل انها في العشرين
متزوجه ولديها طفل وطفله
علاء وعلياء متشابهان كثيرا كل منهم متزوج وكل منهم لديه طفله
علا اكبر من علي بعام جميله ايضا ولكن دلوعه جدا ومتزوجه ولم تنجب بعد ويبدو انها تكن لي قدرا ليس هينا من العداوه التي لا اجد لها سببا غير حبها الشديد لعلي وغيرتها عليه
طبعا لم يحضر ازواجهم واطفالهم علي وعد بحضورهم جميعا في المره القادمه
كان الحوار بيننا متشعبا ومتنوعا تعارفنا اكثر واقتربنا اكثر ورأيت جانبا اخر من حياة زوجي علي في تعامله مع اهله
فكان يعامل اخوه عماد باحترام شديد كانه والده واخته عايده التي شعرت انا بحبي وارتياحي الشديد لها فكان علي يحبها كثيرا ويعاملها علي انها والدته الثانيه فهي من ربته واعتنت به وما زالت فيما يبدو
كانو اسره يجمعهم الحب والاحترام المتبادل وشعرت ان علي له عندهم مكانه خاصه

كنت اجلس معهم واقوم لاخذ الصواني الفارغه واحضر غيرها المملوءه باصناف اخري مختلفه من الجاتوهات والحلويات والعصائر

كان اخوته جميعا مراكز مرموقه فعماد استاذ دكتور في كلية الطب قسم جراحه

وعايده طبيبه اطفال
وعلاء وعلياء طبيبان في نفس التخصص وهو النساء والتوليد
اما علا فكانت خريجة تجاره وتعمل محاسبه في بنك كبير
ولاول مره علمت ان حمايا مهندس كبير وصاحب شركه كبيره وان جماتي المصونه كانت زميلته في الجامعه وانها ايضا مهندسه ولكنها لا تعمل فزوجها كان يحبها كثيرا ويغير عليها اكثر وجعلها تترك عملها وتكون ربة منزل وانجبو هذه الامبراطوريه العظيمه

اذن فزوجي الحبيب هو اكثر شبها بوالده وايضا اقتفي اثره في العمل في مجال الهندسه
مرت ساعه علي التعارف واستأذن الاهل بالانصراف وقام علي بايصالهم حتي ركب كل منهم سيارته

كادت ثقتي بنفسي تهتز فمن انا وسط هؤلاء البشر
لن تصدقون شعرت اني اقل منهم جمالا ومستوي اجتماعي ومستوي مادي حتي شعرت كان كلية التربيه التي تخرجت منها كانها شهادة محو اميه
ولكني استعذت بالله من الشيطان الرجيم وحمدت الله علي نعمه الكثيره وظللت اعد نعم الله علي التي لا تعد ولا تحصي
حتي دخل علي فهو لي ابتلاء ونعمه عظيمه يجب علي ان احمد الله عليها

..............................................
جلسنا سويا ورغم الارهاق الشديد علي وجه علي الا انه كان يبدو سعيدا جدا

علي //ياااااااااااااه كان يوم صعب اوي كان عظمي متكسر

امال //سلامتك الف سلامه قوم خد شاور وانت تبقي كويس وانا هدفيلك كوباية لبن

علي //تعرفي انك وش الخير عليه
امال //ازاي

علي //النهارده الشركه عملت اكبر صفقه ولا كنت حتي احلم
بالصفقه دي ولا بعد عشر سنين

امال //بجد الف مبروك ربنا يباركلك يارب ويرزقك برزق حلال
علي //انا فرحان اوي
امال //طيب بالمناسبه السعيده دي قوم خد شاور علشان تصلي ركعتين شكر لله والافضل لو نقيم الليل سوا
وكنت عايزه اطلب منك طلب لو بعد اذنك
علي بتعجب //طلب ايه ؟

امال //عايزين نكفل اسره فقيره ولو افضل تكون اسره يتيمه ونتكفل بكل مصاريفهم علشان ربنا يباركلنا في رزقنا وفي عمرنا
علي بحب شديد //انتي اجمل ملاك في حياتي

كان علي قد انتهي من حمامه وشرب كوب اللبن بالف هنا وشفا ....وصلي بي امام ركعتي شكر لله ثم القيام رغم انه كان يتلو صغار الصور الا ان صوته كان نديا
عذبا شجيا مؤثرا

كان علي يشكر الله علي الرزق الوفير الذي اصابه ولكنني كنت اشكر الله علي نعمه التي لا تعد ولا تحصي ومنها زوجي الحبيب
انتهينا من القيام وابلغت علي بزيارة عائلتي في الغد فرحب بزيارتهم كثيرا
ثم امرني باغماض عيني فاطعته وعندما امرني بفتح عيني رأيت

علبه صغيره بها خاتما لا استطيع وصف روعته يبدو عليه انه كلفه الكثير من المال ثم تبعه بعلبه بها هاتف نقال اجمل مما تمنيت او تخيلت سجل عليه رقمه فقط والنغمه المخصصه له
شكرته كثيرا علي هداياه الرائعه واخبرته انه عندي اجمل هديه في حياتي
ثم .........................
استسلمنا الي سلطان النوم بعد يوم طويييييييييييييييييييييل
استيقظت من نومي علي رنين هاتفي الجديد فاشرقت ابتسامتي لتضيء قلبي بشمس الحب
اغتسلت وفرشت اسناني وشعري ووضعت بعض الزينه والعطر وارتديت ثوبا رقيقا بلون الروزممزوجا بالفضه
ايقظت زوجي الحبيب لصلاة الفجر ولكنه كان يردد بانه متعب كثيرا
حزنت كثيرا لرده فانا اعلم ان اثقل صلاة علي المنافقين هي صلاة الفجر والعشاء كما اخبرنا بذلك رسول الله صلي الله عليه وسلم
ولاني احبه كان لابد لي ان القنه درسا لا ينساه مدي الحياه
ولكن لست ادري ماذا افعل...................... ظللت افكر ..................فهداني تفكيري الي فكره ...عواقبها وخيمه ولكني اظنها ناجحه
وبدأت في تنفيذ خطتي الطفوليه
امال//علي اصحي ياعلي
علي وهويتكلم بصعوبه دون ان يفتح عينيه //مش قادر ياامال افتح عيني علشان خاطري سيبيني شويه
امال //طيب قوم كلم باابا شاكر واقف علي الباب عايزك ضروري
فزع علي فزعا شديدا ........ القي الغطاء وقفز من فوق السرير مسرعا الي خارج الغرفه ثم الي باب الشقه

اسرعت خلفه ولكني وجدته يفتح باب الشقه ثم رايته عائدا بعينين حمراوتان يشعان شرارا
فاقتربت منه واغلقت باب الشقه وانا ابتسم اعلم انه يريد ان يقتلني علي خدعتي او مزحتي
ولكنني امسكت يده
امال //علشان بحبك خفت عليك يفوتك صلاة الفجر حاضر وكمان جماعه في المسجد بس انا حبيت اوصلك ان لازم يكون ربنا عندنا اكبر من اي حد ومن اي شيء في الوجود .............الله اكبر من بابا شاكر لما ينادي علينا نقوملو مهما كان حالنا الله اكبر من ظابط يجي يصحيك تقوملو بسرعه ..الله اكبر من رئيس من اموال وكنوز الدنيا كلها الي ممكن ناس كتير تقوم علشانها وماتقومشي لما تسمع نداء الله اكبر
اخفض علي راسه الي الاسفل فشعرت ان رسالتي قد وصلت اليه فلم ارد ان ازيد من ضغطي عليه فقبلت يده معتذره عما بدر مني مبررة له ذلك بسبب حبي له وخوفي عليه
ذهب الي الحمام واغتسل واحضرت له ثيابه وذهب ليصلي الفجر في المسجد القريب وانا في شدة سعادتي ادعو الله ان يتقبل عمله وعملي
خالصا لوجهه الكريم واستعذته من النفاق والشرك والرياء انه سميع قريب مجيب الدعاء
صليت ورددت اذكاري ووردي القرأني وحضر زوجي من صلاة الفجر يشع وجهه نورا الي نوره ويزيده وسامه علي وسامته
كان مبتسما منشرح الصدر رغم انه لم يتكلم بكلمه الا ان نظرته لي قد قالت كل شيء
نزع ثيابه وذهب الي النوم ولكن يبدو عليه انه قد اصيب بالبرد ظل يسعل ولم يستطيع النوم
اعددت له مشروبا ساخنا محلي بعسل النحل وغسلت له ليمونه وقطعتها الي قطع صغيره واقسمت عليه ان يتناول الليمونه بقشرها وبذرها ففعل علي مضض ثم اسقيته المشروب العشبي المكون من عدة اعشاب كحبة البركه والنعناع والشمر وبعض الاعشاب الاخري
ثم جلست بجواره اضع يدي علي راسه ارقيه بيدي بتلاوة بعض ايات الرقيه والاستشفاء
اسأل الله العظيم رب العرش العظيم ان يشفيك .....لا بأس طهور باذن الله
كنت اشعر بالذنب لما حدث له بسببي ولكنه هون علي الامر كثيرا واخبرني انه سعيدا بما فعلت
واخيرا استسلم زوجي للنوم فحمدت الله كثيرا
وبدأت في اعمال المنزل من تنظيف وتلميع وغسيل ونشر وكوي
بعد ان انتهيت من اعمال التنظيف بدأت في اعداد الفطور وتجهيز الغداء ولاول مره قمت بعمل البيتزا بالعجينه السريعه كما تعلمتها من علي الانترنت وكانت حقا لذيذه وشهيه وطازجه قدمتها علي الفطور مع حليب وعسل وبيض وخيار مقطع باشكال رائعه

وعزمت في المرات القادمه باذن الله ان اقوم بعمل صنف جديد كل يوم بسبب اعجاب علي بالبيتزا كثيرا وتشجيعه لي
بعد ان استيقظ زوجي وتناولنا فطورنا سويا وارتدي ملابسه التي كانت مكويه ومرتبه وحذاءه نظيف وملمع وكذلك شرابه ايضا واحضرتت له كل ادواته بنفسي مثل حافظته وهاتفه وميدالية المفاتيح
قبل زوجي يدي وجبيني وودعني الي عمله تابعته حتي ركب سيارته

وانطلق في رعاية الله وامنه
كان منزلي نظيفا وكل اعمالي المنزليه بفضل الله قد انتهيت منها
ففتحت جهاز اللاب توب وجلست اكثر من ساعتين ونصف انتقل بين صفحاته ومواقعه
مابين وصفات للطعام والحلويات ومابين وقصص واشعار وثقافه
ومابين خطب ودروس دينيه بالاضافه الي الاطلاع علي الاخبار العالميه والمحليه
وفن التعامل مع الزوج واهل الزوج
مر بي الوقت سريعا دعوت الله ان ينفعني بما علمني وبدأت في تطبيق بعض الاصناف التي تعلمتها فصنعت كيكه اسفنجيه
ومهلبيه
واثناء ذلك قمت بالاتصال بزوجي لاطمئن عليه فرد باختصار لانه كان مشغول ولديه اجتماع مهم
قمت بطهي الطعام وشعرت بالرغبه في النوم فالقيت بنفسي علي الفراش واستسلمت للنوم
لم انم الا نصف ساعه لاني استيقظت علي رنين هاتفي وكان المتصل بالطبع علي لانه لا يعرف رقمي غيره
اطمأن علي وطمأنني عليه واخبرني ان امامه وقت طويل علي الحضور فطمأنته واخبرته الا يشتري جاتوه او حلويات لانني اعددت كيك وعصير ومهلبيه
انهيت المكالمه
ورن هاتف المنزل وكان المتصل ابي
بعد السلام والاطمئنان اخبرني بموعد حضور عائلتي وكان في االتاسعه ايضا وسألني ان كان مناسبا ام لا
فاجبته بان يشرف في اي وقت واخبرته بان علي سعيد كثيرا بزيارتهم مثلي
سالني والدي والح علي في السؤال ان كنت اريد او احتاج شيء معين ليحضروه لي ولكني شكرته كثيرا واخبرته انني لا يتقصني سوي رؤيتهم والاطمئنان عليهم وانهيت المكالمه واكملت نومي وما ان ابدأت في النوم حتي شعرت باني اسمع صوت فتح الباب وحركه في الشقه نهضت من الفراش لاجد
ان مصدر الحركه هو زوجي العزيز
الذي اوهمني انه امامه وقت طويل لينتهي من عمله ويحضر الي المنزل ولكنه داهمني بحضوره وبالطيع فهمت مغزي الزياره ولكني تغابيت
هل سأظل اعاني كثيرا من مرضه هذا هل من علاج للزوج الشكاك هذا مانويت البحث عنه علي صفحات الانترنت
علي //االسلام عليكم
امال //وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته انت كويس ياعلي البرد عامل ايه معاك ؟
علي //الحمد لله الليمون والخلطه بتاعتك دي جابته من جذوره
امال //حمد الله علي سلامتك يلا علشان تتغدي
علي //انا فعلا جعان هغير علي اما تغرفي
امال //انت مش هاترجع الشغل تاني
علي //لا هما الجماعه هايجو امتي
امال //الساعه تسعه ان شاء الله
علي //انا هتغده وانام شويه وهخرج شويه مع اصحابي وهرجع ان شاء الله قبل تسعه
امال // حاضر بس اوعي تتاخر ياعلي اصل يزعلو
غرفت الطعام وكان عباره عن محشي كوسه وباذنجان وورق عنب ونصف فرخه باقيه من اليوم السابق
بدأنا في تناول الطعام ولكن علي لمح لي ان اسأل والدته طنط احسان عن طريقة عمل المحشي لانه يفضل المحشي بطريقة والدته
رغم انه كسر بخاطري واشعرني ان تعبي ومجهودي ذهبو هباءا الا انني لم اظهر له ذلك وحاولت ان ابدو واثقة من نفسي
ووعدته بان استشير والدته في كل اصناف الطعام ورغم انني كنت ابتسم الا انني كنت اشعر ان في حلقي غصه
انتهينا من تناول الغداء وقدمت له طبقا من الكيك والعصير وانا قلقه من رأيه في ماقدمته اليه ولكن احمد الله فقد مدح صنيعي هذه المره

ولكنه تابع انه يجب علي ان استشير والدته ووالدتي فهما ماهرتان ويجب ان استفيد من خبراتهما
دخل علي الي الفراش لياخذ قسطا من الراحه
اما انا فظللت في ضيق من نقده لطعامي ومقارنتي بوالدته واشعر كأن السماء قد وقعت علي رأسي
وبعد طول عذاب
استعذت بالله من الشيطان الرجيم وتوضأت وصليت ركعتين دعوت الله ان يكشف عني الهم وتلوت بعض ايات القرأ، الكريم
فشعرت براحه وطمأنينه وبدأت اري الامر من جهة اخري وبدأت نفسي تطمئن واشعر انني هولت امرا ليس بحاجه الي كل هذا التهويل
مضي الوقت فاستيقظ زوجي وارتدي ثيابه وخرج ليجلس مع اصحابه في النادي القريب
وانا قمت ببعض الاعمال المنزليه مثل غسل اطباق الغداء ومسح البتوجاز وترتيب ضلف المطبخ واعادة تقسيم محتوياته بالشكل الذي يناسبني ويريحني في استخدامه ثم كويت ملابسي وملابس زوجي وانا اشاهد التلفاز ثم صليت الفريضه ورددت اذكار المساء وبدأ الوسواس ثانية اين ذهب زوجي العزيز وتركني وحدي
هل يري سمر هذه او يتصل بها ومن هو الشخص الذي تهجم عليه واصابنا عندما حاولت ابعاده عنه
لقد وعدني علي ان يحكي لي وان يعتبرني صديقه قبل ان اكون زوجته وكيف لي ان اعرف هل اتكلم مع احد من اهلي لا لا
اذن اكلم احد من اهله مثل اخيه الاكبر دكتور عماد لا لا ربما بغضب علي ايضا اذن ليس امامي الا الانتظار حتي يقضي الله امرا كان مفعولا
حانت التاسع وحضر اهلي ورحبت بهم ولم ياتي علي بعد كنت في شدة القلق عليه وشدة الاحراج من اهلي
كذبت عليهم واخبرتهم انه خرج لامر ضروري وسيعود باذن الله وحاولت ان اكلمه من الهاتف ولكن كان الهاتف مغلق
جلست مع اهلي نصف ساعه قدمت لهم المشروبات والكيك والمهلبيه التي اعددتها بيدي فمدحوها كان الجو مشحون واظن ان والدي ووالدتي يبدو عليهم الضيق من عدم حضور زوجي لاستقبالهم
ولكن ادهم واميمه وامنيه ازالو هذا التوتر بنكاتهم ومشاجراتهم الظريفه وابدائهم الرأي في الكيكه التي سخرو منها وظلو يدعون لعلي الا يحدث لمعدته تلبك معوي
من اصنافي الجديده
جميعهم اهداني بهديه لي ولعلي وعلمت ان امي هي من اقترحت علي كل منهم الهديه التي يشتريها لي لانها اشياء بالفعل مهمه لي وتنقصني
وعندما تاخر الوقت وهمو بالانصراف حضر زوجي المصون
وياليته ماحضر فقد كشف لهم كذبي عليهم واخبرهم انه كان في النادي وقد نسي ميعاد زيارتهم ..................
.....................................وكالعاده ارتفعت صرخات قلبي التي لا يسمعها الا الله

الحياة أمل

معلومات الحياة أمل
ايها القلب ...لما تبكي وتئن في صمت ....
ايها القلب ....لما تنزف....اليس لك صوت ..
ايها القلب ...اصرخ ..فماذا بعد الموت .....
هل الحب ذل ..بئس الحب هذا وان لم يكن له فوت ...

الهذا الحد هنت الهذا الحد لا يتذكر زيارة اهلي الذي يعتبرونه ابنا لهم الهذا الحد انا لاشيء
نظرة امي وابي تقطع شرايين قلبي
صمتت طويلا وصبرت اطول من طول الصبر
انا لست ضعيفه كما تظنون ................فلا بقوي علي الصبر الا الاقوياء .......ولان الصبر طعمه مر فلقد اعتدت مرارته حتي صار حلو الذاق

اما الضعفاء هم من ينهارون امام اول فيضان لا يتحملون مرارة الصبر

ظل قلبي يصرخ يتألم ان كان الجرح لي وحدي فانا اعلم الصبر كيف يكون الصبر

ولكن في هذه المرة كان الجرح اكبر من الصبر انه اهان اهلي
.......هل كان سيقبل اهله مني نفس الفعل ...هل كان سيتقبله هو مني علي اهله

....الامر هنا ليس ليس مرضا فاصبر عليه
الامر هنا انا من اخطأت فيه لم اضع الخطوط الحمراء التي لا يجب تجاوزها

انا من تنازلت من البدايه ففلم اطلب منه ان يشتري لاهلي واجب الضيافه كمااشتري لاهله

هل من احد يدلني

هل اصارحه .....ام اخاصمه ..... ولكني اخشي الله واخشي ان تلعني الملائكه

تعس هؤلاء الرجال عندما ظنو ان المرأه اذا نامت وزوجها غير راضي عنها باتت تلعنها الملائكه

فقط افلا يعلمون ايضا ان من بات وهو ظالم زوجته فستلعنه الملائكه ايضا لا وسيكون عقابه مضاعفا لانها هي الاضعف وهي في رعايته

فكلكم راع وكلكم مسؤل عن رعيته والرجل راع في بيته ومسؤل عن رعيته هكذا قال الحبيب صلى الله عليه وسلم
وايضا المرأه راعيه في بيت زوجها ومسؤله عن رعيتها
هل قصرت في مسؤليتي

ليس لي حل الا المواجهه فيما مضي كنت اري المواجهه تضر اكثر مما تنفع كنت اري الصبر طاعه اثاب عليها
ولكن الان ليس من حقي ان اصبر فاني اظن ان الصبر في هذا الموضع ذنب احاسب عليه
اذن فلابدأ المواجهه

امال // لو سمحت ياعلي ممكن نتكلم شويه

علي //امال اذا كان بخصوص الي حصل في مطروح فانا مش مستعد للكلام ده دلوقتي
.

امال //مش بخصوص مطروح براحتك في الموضوع ده دي حاجه تخصك لوحدك انما عايزاك في موضوع يخصني انا

علي //موضوع ايه الي يخصك لوحدك اقعدي واقفه ليه

امال بعد الجلوس //هو عادي عندك لما اهلي يجي يزوروك في بيتك وانت ماتعبرهمش وماتجيش تقعد معاهم

علي //ماانا اعتذرتلهم ياامال وبجد انا نسيت هو انا هكذب عليكي انا كان عندي مشكله كبيره ونسيت خالص

ماافتكرتش الا لما دخلت الشقه ولقيتهم وماتكبريش الموضوع
امال //بعني حضرتك شايف الموضوع عادي مايستحقش يكبر لوكانو اهلك كنت ممكن تنسي وماتجيش علي العموم انا هلتمسلك العذر

بس ياريت لو انا كمان مااستقبلتش اهلك في البيت واكون نسيت ميعاد زيارتهم تلتمسلي انت كمان العذر

علي وبدأ صوته يرتفع //انتي بتهدديني ياامال انتي فاهمه الكلام الي بتقوليه ده معناه ايه

امال //ايوه انا فاهمه كويس بقولك تلتمسلي العذر ذي ماانا بلتمسلك العذر

علي //طيب ياامال انا عايزك بس تفكري انك ماتستقبليش اهلي في يوم من الايام وساعتها هتعرفي هيحصلك ايه

امال // يعني الي تقبلو علي اهلي ماتقبلهوش علي اهلك

علي // انا قايم وسايبلك البيت علشان تتشاكلي براحتك

خرج علي وتركني وحيده شعرت ان اركان بيتي تهتز
هل انا مخطأه هل انا من اعطيت الشيطان الفرصه ليدمر بيتي بدلا من املأه بالضحك والمرح
ملأته بالصراخ والبكاء هل اخطأت ام انا محقه فيما فعلته
استعذت بالله من الشيطان الرجيم وتوضأت وصليت ركعتا ن سجدت فيهم طويلا اناجي ارتفع فيها صرخااااات قلبي
لم اشعر كم مر علي من الوقت وانا ساجده

(امن يجيب المضطر اذا دعاه ويكشف السوء )
ناجيت ربي دعوته شكوت له مااعانيه فانا لا حيلة لي ولا ملجأ لي سواه
سلمت من صلاتي ورفعت عيني لاجد زوجي يفتح باب الغرفه ويدخل وبيده باقة ورد رائعه

وعلي محياه اعذب ابتسامه

جلس علي سجادة الصلاة وهو يقدم لي باقة الورد التي ينتشر شذاها في ارجاء الغرفه

علي //حقك عليه .......

امال ومازالت اثار الدموع في عينيها //......................
.....

علي //ان شاء الله بكره الصبح هنروح نزور عمي علي وطنط سوا وهعتذرلهم تاني وهسيبك اليوم كله هناك وهعدي عليكي بعد الشغل علشان نروح سوا بس ماتزعليش

امال بابتسامه صغيره // خلاص مش زعلانه
علي //صافي يالبن

امال //حليب ياقشطه

حمدت الله من اعماق قلبى فهو قريب مجيب سميع الدعاء
تبدل الحال سبحانه مغير الاحوال
واستسلمنا لنوم عميق

وغرقت في احلامي السعيده

وفي زوجي بوعده اخبر بابا علي بالهاتف بامر زيارتنا
بعد ان انتهيت من عبادتي ووردي واعمالي المنزليه تناولنا فطورنا وارتدينا ملابس الخروج واتجهنا الي بيت اهلي
واثناء ذهابنا قام علي بشراء افخر انواع الشكولاته والحلويات والجاتوه وهديه لكل شخص من افراد عائلتي ثم فتح علي كاسيت السياره مشغلا سورتي التوبه والسجده للشيخ مشاري راشد
واخبرني انه يحب الاستماع الي هاتين السورتين بصوت الشيخ مشاري راشد وحقا له فلقد كانت تلاوته مؤثره جدا
وصوته شجيا عذبا

وصلنا بفضل الله واستقبلنا والدي استقبالا حارا
واعتذر لهم علي ثانية فتقبلو اعتذاره بصدر رحب واخبروه انه ابنهم ولا يغضبون منه ابدا وظل علي يتودد اليهم ويحسن معاملتهم كثيرا
واستأذن للذهاب الي عمله واخبرني انه سيتصل بي ليخبرني بميعاد قدومه
وقضيت يوما رائعا مع اسرتي ماما سميحه وبابا علي بعد قدومه من عمله

واميمه وامنيه وادهم بعد قدومهم من مدارسهم
ضحكنا ومرحنا ولعبنا سويا علي الكمبيوتر وتناولت غدائي معهم ونمت في حجرتي التي قد احتلتها اختي اميمه
ولكنها وعدتني ان تتركها لي في ايام زياراتي لهم
حنيني الي زكرياتي يزيد القلب شجنا سريري دولابي سجادتي مصحفي احساس عجيب
شعرت باني تركت غرفتي منذ اعوام كثيره شعرت باني غريبه بداخلها رغم انني قضيت فيها عمري
لست ادري كيف اصف احساسي الم ...حنين ....شوق ....ما اجمل رائحة الماضي

طفولتي مراهقتي شبابي ..فرحي ضحكاتي حزني ..دمعاتي ..احلامي ..طموحاتي ...طاعاتي ...

لم اشعر الا بدموعي التي اغرقت وسادتي
افقت علي رنين هاتفي بنغمة رائعه اختارها لي زوجي
ففتحت الخط وعلمت منه انه انهي عمله وهو في الطريق الينا ليصطحبني الي البيت

حضر زوجي وتستقبله اهلي بالترحاب واصرو ان نقضي الامسيه معهم ووافق

وتعشينا سويا ومرحنا كثيرا وتقرب علي من ادهم اخي ودخل حجرتي لاول مره ظل يتامل كل شيء فيها ودخل جميع غرف بيتنا حتي المطبخ واحضرت ماما سميحه البومات الصور الخاصه بنا وشاهدناها سويا وسط ضحكات وسخريات ادهم اخي وصوري التي اعجب بها علي كثيرا وقدمت لنا ماما سميحه ايضا الكثير من الحلوي والعصائر والمشروبات الدافئه

صليت العشاء وذهب علي مع بابا علي لصلاة العشاء في مسجد حينا ثم اتي واستأذن لكي ننصرف وانصرفنا بصعوبه بسبب اصرار ابي وامي علي ان ننام في حجرتي ولكن علي اصر بلطف
انطلقنا بالسياره ووصلنا بيتنا يفضل الله
حقا لقد كان يوما رائعا

راجيه الرضا

معلومات راجيه الرضا
ما شاء الله انا بدات اتنفس .حقيقه كنت اشعر بالاختناق من اسلوب علي .اشعر بان الله سيجازيها هير الجزاء علي صبرها وليتنا جميعا نمتلك هذا الصبر ولكن من الواضح ايضا انه لابد للمراه من القوه فقليل منها لا يضر اكملي حبيبتي

الحياة أمل

معلومات الحياة أمل
ما شاء الله انا بدات اتنفس .حقيقه كنت اشعر بالاختناق من اسلوب علي .اشعر بان الله سيجازيها هير الجزاء علي صبرها وليتنا جميعا نمتلك هذا الصبر ولكن من الواضح ايضا انه لابد للمراه من القوه فقليل منها لا يضر اكملي حبيبتي
سنرى كل شيء في الحلقات القادمة يا راجية،،
"الصبر مر المذاق لكن عواقبه احلى من العسل"

تسعدني متابعتك :)

الحياة أمل

معلومات الحياة أمل
عجيب امرك ..يامن ملكت القلب ...
واعجب منه امري فلطفا بي يارب ..
احبك ...............يا رفيق الدرب.....
احبك ...يامن علمتني الحب ...
ولكن ..صدقا قالو فالحب كرب ....

دخلنا عش الزوجيه ....تغمرني سعادة لا توصف ...
اخذت شاور سريع وصففت شعري وفرشت اسناني
وارتديت فستان سهره كما يسمونه
وضعت لمسات من الزينه الرقيقه وعطر فواح مع تسريحه رقيقه لشعري ووضعت فوقه تاج رقيق

ابتسامتي تعلو وجهي لا استطيع اخفائها
وخرجت الي زوجي الذي اخذ شاور وجلس يشاهد الاخبار وهويتناول بعض الفاكهه
علي با نبهار وقد توقف عن الاكل // لا انا كده هخاف عليكي

امال تبتسم رغما عنها //خايف عليه من ايه وليه
علي //خايف من الشمس لا تلمح طلعتك وتدوب في رقة بسمتك
خايف عليكي من القمر ..من النجوم ..من الهوا ..من الفستان الي انتي لبساه
خايف عليكي من عيوني
كلمات تسكر العقل وتذيب القلب

علي // انتي غيرتيني وغيرتي حياتي كلها .....
امال وقد افاقت من ذهولها //انت متأكد انك علي شاكر احمد سالم ولا واحد شبهه

علي يقهيقه ثم يهمس //هههههههههه انا علي ياقلب علي
امال // ماهو لو انت علي يبقي انا نايمه وبحلم
ولو مش نايمه يبقي بحلم وانا صاحيه
وبكده يبقي اكيد اتجننت ولو ماتجننتش يبقي انت الي اتجننت
علي //هو فيه حد يشوف الجمال والرقه البسمه دي وما يتجننشي
امال // يعني اتجننت فعلا
علي //اتجننت بيكي

لن تصدقون مثلي تماما فانا ايضا لم اكن اصدق ماانا فيه
اين علي زوجي يالهي مابه ماذا حدث له
ما سر هذا التغير ....هل يخفي سر ا
كان الامر فوق عقلي ...كنت اشعر بغربه مع هذا الشخص الرقيق الحنون هههههههههه
لن تصدقون كنت ابحث عن زوجي الحقيقي هل ادمنته واشتقت اليه
ربما ................
انتهي هذا اليوم الرائع ..............اليوم السعيد ...........اليوم العجيب

بدابة يوم جديد يبدأ بالقيام والاستغفار والقرأن حتي اذان الفجر ايقظ زوجي ليصلي الفجر في المسجد ثم الصلاة واالاذكار
ثم اعمالي المنزليه وتجهيز الفطور وتناوله مع زوجي الحبيب وتجهيز ملابسه ووادواته وتوديعه حتي يذهب الي عمله
الانتهاء من باقي اعمالي المنزليه وتجهيز طعام الغداء
وفتحت اللاب توب لاتصفح المواقع المفضله لدي
اذا بهاتفي النقال يعلن عن اتصال من زوجي الحبيب
فاسرعت للرد عليه
امال //السلام عليكم
علي //وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اخبارك ايه
امال //الحمد لله انت عامل ايه
علي// انا كويس الحمد لله جهزي نفسك علشان هعدي عليكي بعد ساعه هنقضي اليوم عند اهلي وهنتغدي معاهم
امال //فيه حاجه ولا ايه
علي //لا بس ماما عرفت اننا كنا عند اهلك امبارح فزعلت اننا ماروحناش عندهم واصرت اننا نتغدي عندهم ونقضي اليوم معاهم
فمرضيتشي ازعلها
امال //بس انا طبخت ياعلي ماتيجي نتغدي وبعدين نروحلهم
علي //ماينفعشي ياامال ماما هتزعل وبعدين انا عايز اكل من ايد امي اكلها وحشني
امال // يعني اكلي مش عاجبك
علي //هيعجبني اكتر لما تتعلمي من امي وتعرفي هيه بتطبخ ازاي
امال //حاضر ياعلي هجهز وخلي بالك من نفسك وانت سايق
علي // يلا مع السلامه
امال //في رعاية الله

شعرت بالضيق والقلق من هذه الزياره لست ادري هل هذا الامر طبيعي ربما
فانا اشعر بين عائلة زوجي بالغربه وانني اقل منهم لست ادري هل انا اشعر بذلك ام هم من يشعروني بذلك
واستثني منهم اخته عايده التي دخلت قلبي واحببتها وارتحت لها
اخذت شاور طويل يتخلله ماسكات وحمامات كريم
نظرت الي الطعام الذي اعددته وكان طاجن باميه باللحمه المفرومه وملوخيه
فاشفقت عليه وقررت ان اتناول غدائي قبل ان ياتي زوجي وبالفعل تناولته وحفظت باقي الطعام في الثلاجه

وقفت كثيرا امام ملابسي احترت كثيرا ماذا ارتدي
فحماتي وبناتها في غاية الاناقه
ظللت ارتدي ثوب واخلعه وارتدي غيره الي ان استقريت اخيرا علي فستان اعجبني كثير

نظرت نظره سريعه علي شقتي علي الغاز والمياه والكهرباء والنوافذ والابواب حتي حضر علي
سمعت كلاكس السياره فاخذت حقيبتي ونزلت
رايت نظرة رضا واعجاب من زوجي فاطمأن قلبي
ركبت السياره رددت دعاء السفر وانطلقنا

اول زياره لمنزل اهل زوجي حاولت ان اتناسي القلق وظللت اذكر الله
وصلنا الي حي راق واذا بمنزل كبير حوله حديقه بصور عالي كان المنزل يشبه القصور ولكنه ليس قصرا ويشبه العماره ولكنه ليس عماره
لست ادري
ولكن ماعلمته ان بيت والدي باكمله يعد حجره بالنسبه لمنزلهم هذا
دخلنا الحديقه بالسياره ووضعها علي في جراج ونزلنا
استقبلنا الاهل بالترحاب والتهليل
كان جميع اخوته واقاربه ايضا في استقبالنا
كنت خلف علي كاني استنجده لينقذني من الغرق وهو لم بترك يدي
دخلنا الي هذا الصرح العظيم الذي بدا حقا رائعا
جلسنا في الليفنج كما يطلقون عليه
وبدأت عايده اخت علي تعرفني علي الحضور
كان الكثير من الاقارب يبدو عليهم انهم مراكز مرموقه وكانو الجميع سعداء ماعدا ثلاث فتيات علمت انهن بنات اعمامه واخواله
مي ولينا و فيروز كانت نظراتهن تشبه نظرات اخته علا وربما نظراتهن اشد عداوه
واستخفاف واحتقار
لست ادري ماذا فعلت لهن واخته علا التي اسائت استقبالي في حين انها رحبت بعلي بحراره مبالغ فيها
وما ادهشني هو تجاوز حدود الفتايات الثلاثه مع زوجي فسلمن عليه وقبلنه واكثرهن تجاوزا فيروز

فيروز بيضاء شديدة البياض ان اوجزت وصفها فهي فائقة الجمال
ولكنها كانت تتصرف مع علي بجرأه متناهيه اثارت حفيظتي وغيرتي
وددت لو انصرفنا سريعا فانا لم استطيع التحمل
كانت نظراتها لي تتفحصني باستخفاف ويبدو ان علي لاحظ ذلك فاقترب مني وامسك بيدي مما زادها كرها لي
وكانت الفتاتان الاخريتان لا تقلان عنها جمالا ولكنهما كانا اقل منها جرأه وكرها لي
اخبرت علي برغبتي في الذهاب الي الحمام
فا شار لاخته عايده واخذتني لاري ان لديهم الكثير من الخدم وتعجبت اكثر عندما علمت من عايده ان الطعام مسؤلية ماما احسان
فحمايا المصون لا ياكل الا من يدها
دخلت الحمام لابتعد قليلا عن هذا الجمع
وبعد ان انتهيت اخذتني عايده الي حجرة علي
وكانها تعلم انني اشتاق لرؤيتها
ولكنها كانت تريد ان تفضي لي امرا
وكان بخصوص فيروز ومي ولينا

وكانها لاحظت افعالهن وضيقي من تصرفاتهن
فاخبرتني انهن يحاولن كثيرا ان يتقربن من علي ولكنه لا يعطيهن الفرصه لذلك
ففهمت سبب كرههن لي وتقبلت الامر بصدر رحب وعذرتهن
ولكني مازلت لا افهم سوء معاملة علا

فاخبرتني عايده بانها صديقة فيروز كما انها ابنة خالتنا وكانت تتمني وتسعي ان يتزوج علي من فيروز
فهمت انني دخلت حربا ضروس لا تكاد تنتهي لتبدأ

تركتني عايده في حجرة علي التي كانت حقا رائعه اثاث فاخر وفراش وثير وستائر مزخرفه

تحررت من حجابي وفردت شعري الاسود الطويل المموج
جلست علي مقعد صغير امام المرأة نظرت لنفسي طوبلا
لا اشعر بالراحه في هذا المكان
فرغم ان لديهم ذينة الحياة الدنيا وزخرفها وكل ما يتخيل الانسان انه يجلب البه السعاده
الا انني رايتها حياة ملوثه خاليه من السعاده الحقيقيه رايتهم اشباه بشر متلونون بتباهون بالمعاصي والذنوب لحظات قليله قضيتها معهم الا انني شعرت بالاشمئزاز من هذه الحياة
المستهتره وهؤلاء الاشخاص المخدوعون بهذه القشور من السعاده ولكنني اشفقت عليهم
استرجعت ذكرياتي مع علي وتذكرت تصرفاته معي فتعجبت كثيرا منها

فاخواته البنات و قريباته متبرجات بكشفن اكثر مما يخفينا بملابسهن
التي استحي ان ارتدي مثلها ولو في غرفة نومي
كنت الوحيده المحجبه في هذه العائله بالطبع انا وحماتي المصون
كانت هناك الكثير من الفتايات في هذه العائله
وجميعهن جميلات ويبدو من مظهرهن انهن فاحشات الثراء
خطر لي شيء اوقد السعادة في قلبي
اذا فعلي اختارني انا من دونهن
وفضلني عليهن
ترك نساء العالم واختارني يااااااااااااااااااااه سبحانك يالهي
هنا خمدت نار غيرتي

وشعرت بمسؤلية تجاه هذه العائله ساتقرب منهن فلقد صارو عائلتي
فيجب علي ان استوصي بهم خيرا فهم رحم زوجي وصلة الرحم امر الهي امرنا به الله ورسوله من كان يؤمن بالله واليوم الاخر فليصل رحمه
قال تعالي
: (( يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيراً وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيباً )) (النساء:1).

وقال سبحانه وتعالى : (( فَهَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ تَوَلَّيْتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ وَتُقَطِّعُوا أَرْحَامَكُمْ * أُولَئِكَ الَّذِينَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَأَصَمَّهُمْ وَأَعْمَى أَبْصَارَهُمْ)) (محمد:23).

وفي الحديث النبوي
4- عن عائشة_ رضي الله عنها_ قالت : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ((الرحم معلقة بالعرش تقول : من وصلني وصله الله،ومن قطعني قطعه الله ))

وفي الحديث الشريف ايضا
عن أنس بن مالك_ رضي الله عنه_ قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ((من سرهُ أن يبسط له في رزقه ، ويُنسأ له في أثرة فليصل رحمه))

شعرت انني في جهاد عظيم فوجب علي ان امد اليهم يدي بالحسني والمعروف وحسن العشير
لعل الله اوجدني في هذا المكان لرساله عظمي يجب ان احملها علي عاتقي
فنحن خير امة اخرجت للناس نامر بالمعروف وننهي عن المنكر ونقيم الصلاة ....وقال صلي الله عليه وسلم بلغو عني ولو اية ...

ولكن مهلا فالامر ليس هيننا كما اظن ربما لا بتقبلون مني الامر فاغلبهم يكنون لي الضغينه
وبعتبروني دخيله عليهم وبشعرون اني اقل منهن كلا فلابد ان اثق في الله اولا ثم في نفسي
ساستعين بالله وساتقرب اليهم وساصبر علي اذاهم
ولاكن يجب ان اتقرب اكثر الي زوجي واتعرف اليه اكثر
ويجب ان اكون قدوة حسنه في كل تصرفاتي واخلاقي وافعالي

جددت نيتي خالصة لله تعالي وعزمت ان اجاهد نفسي الاماره بالسوء وشعرت يسعاده بالغه لاتوصف
افقت من شرودي ووجدت انني يجب ان اكون معهم اكبر وقت ممكن
ارتديت حجابي ونزلت اليهم
طلبت من عايده التي غضبت كثيرا عندما ناديتها (ابله )
واكدت اننا اخوات وهي تحب ان اناديها عايده فقط
طلبت منها ان اذهب المطبخ مع ماما احسان

وفعلا وصلت الي مطبخ كبير جدا كانت تقف هناك ماما احسان يقف حولها الخدم يساعدونها وهي من تقوم بالاشراف والطهي
تذكرت حديث الحبيب صلي الله عليه وسلم
(تبسمك في وجه اخيك صدقه )
فاحببت ان اكثر من الصدقات فتبسمت ابتسامه واسعه في وجهه الجميع سلمت علي من لم اتعرف عليهم من الخدم وتباسطت معهم مما اغضب ماما احسان
ولكنني حاولت ارضائها
والتقرب اليها عاونتها في اعداد الطعام وتعلمت منها بالفعل اشياء كثيره فصدق علي عندما قال انها طاهيه ماهره
لديها نفس رائع في الطهي رغم انني شعرت ان حماتي سيده متكبره ومغروره
الا انني عذرتها فهذا الثراء يشعر الانسان انه مخلوق غير كل البشر وفوق كل البشر

حاولت حماتي كثيرا التقليل من عملي والاستهزاء به ولكنني تقبلت الامر بصدر رحب وظلت ابتسامتي علي وجهي
كانت تعد اصنافا والوانا من الطعام الذي معظمه لاول مره اسمع عنه
ظللنا اكثر من ساعتين نعد الوان الطعام فحمدت الله انني اكلت في بيتي قبل المجيءهههههههههههههه والا فماذا كنت افعل اذا اشتد علي الجوع
فلقد علمت انهم يتناولو فطورهم متأخرا جدا وتذكرت ان زوجي ربما هو الان جائعا وتذكرت انني تركته منذ وقت طويل مع اقاربه في الحديقه ااااه يالهي لقد تذكرت انه مازال جالسا مع هؤلاء الفتايات
اخبرت ماما احسان انه ربما علي جائعا لانه يتناول فطوره مبكرا فهل لي ان احضر له كوب عصير

ولكنها امرت الخدم بعمل عصير لجميع الموجودين واعطائم لهم ههههههههههههه
انها محقه اذن كيف كنت ساعطي علي العصير وسط هذا الجمع الغفير
ضحكت واستحيت من نفسي
وتذكرت كيف لي ان اذهب لزوجي فحماتي لا تعطي لي فرصه لان اتركها كانت سعيده وهي تقوم بدور المعلمه وانا التلميذه
تعلمني فنون الطهي وتتكلم بلهجه امره عنيفه
ولكنني تقبلتها فلقد كان لي غايه ساميه واهداف نبيله
والغايه الاكبر هي رضا الله والفوز بالفردوس الاعلي ..............

راجيه الرضا

معلومات راجيه الرضا
اسمي شئ بهذه الروايه انها. يغلب عليها الطابع الديني وتوصل هدفا معينا بل اهدافا  ساميه  واهمها الصبر.  .صراحه ما اصبرها

الحياة أمل

معلومات الحياة أمل
اسمي شئ بهذه الروايه انها. يغلب عليها الطابع الديني وتوصل هدفا معينا بل اهدافا ساميه واهمها الصبر. .صراحه ما اصبرها
معك حق يا راجية،.
كانت هذه ورواية اخرى( انقلها لكم لاحقا)
من أحسن الروايات التي قرأت ذات طابع ديني،
توصلك لك المعلومة وتجعلها تتغلغل من دون ان تعلم،
وتكتفي بالتلميح فقط في المواقف الخاصة والحساسة،اذكر أنها الرواية الوحيدة التي ارسلتها لامي حتى تقرأها ،فأعجبت بها هي الاخرى...

الحياة أمل

معلومات الحياة أمل
انتهت حماتي المصون اخيرا من الاشراف علي الطهي
كانت منظمه ونظيفه وماهره رغم غرورها وقسوتها الا ان يشعرت ان بداخلها حب وحنان بالغين ولاكنه لا تبديهما الا لابنائها
تمنيت ان اكسب قلب حماتي وانال محبتها وحنانها ولكني اعلم ان الامر ليس بهذه السهوله فسيحتاج مني وقتا طويلا
احترت كثيرا كيف ابدأ معها الحديث وفيما اكلمها

امال //ماشاء الله عليكي ياماما انتي جميله اوي وهايله في كل حاجه يابخت بابا شاكر بيكي

حماتي ميرسي لذوقك ولمجاملتك

امال //مجاملة ايه انتي ماشاء الله الي يشوفك يفتكرك اخت علي مش مامتو

حماتي وهي تقهقه//اخت علي اصغر ولادي طب قولي اخت عماد مقبوله شويه

امال //ماشاء الله عليكي ربيتي اولادك كويس وكلهم متفوقين في مجالاتهم

حماتي //انا فعلا ربيتهم تربيه راقيه علي اعلي مستوي
علشان كده انا عايزاكي تنسي كل الي اتعلمتيه في بيتكم وفي الحي بتاعكم انتي بجوازك من علي ابني اتنقلتي لمستوي تاني خالص علشان تكوني مناسبه لابني ويكمل معاكي لازم تغيري من اسلوبك وطريقتك وتفكيرك وكمان طريقتك في الطبخ انا علي ابني ليه نظام خاص لازم تحافظي عليه وعلشان تكوني عارفه من الاول انا علي ابني عندي

وعند ابوه حاجه تانيه خالص غير باقي اخواته بعني انتي اخدتي اغلي حاجه عندنا

كانت كلمات جارحه اثارت دمائي في عروقي كانها طعنتني فيقلبي

كنت اريد ان القنها درسا لا تنساه مدي الحياة ولكنني تذكرت الدرس الذي يجب ان اعلمه لها ولابنها ولعائلتهم الكريمه ساعلمه لهم بحسن اخلاقي وتربيتي ليعلمو جميعا ا ن اسلوبي وتفكيري وتربيتي افضل الف مره من حياتهم باكملها علمت ان المعركه لم تبدأ بعد وان هذه هي الشراره الاولي التي تطلقها حماتي في وجهي وما خفي كان اعظم
ابتلعت كلماتها علي مضض ورسمت الايتسامه علي وجهي بمراره

امال //ان شاء الله ياماما ربنا يخليهوملك كلهم وانا ماما سميحه ربتني اني احترم زوجي واتكيف مع حياته ايا كان مستواه ومستوي عيلته بس حضرتك اتعلمتي تطبخي الاصناف دي كلها ازاي وامتي

حماتي //من وانا صغيره وانا بحب المطبخ ودايما بتعلم كل الاصناف الجديده رغم اننا كان عندنا خدامين ولما اتجوزت وجوزي مابيكلشي الا من ايدي مابيثقشي في اي حد غيري

امال // ربنا يخليكو لبعض

حماتي //يلا نروح الجنينه زمانهم جاعو نقعد معاهم شويه علي اما يجهزو السفره ويكون باقي الولاد جم وحشوني واولادهم كمان وحشوني اوي وعقبال مااشيل ولاد علي قريب

امال //ربنا يخليكي

اخذتني حماتي وذهبنا الي الحديقه

رايت زوجي جالسا وبجواره فيروز التي جلست ملاصقه له بشده وكانها تجلس علي ارجله ما هذه الجرأه

ولكني رايت علي وهو في ضيق شديد وعندما راتني فيروز فاسرعت واقتربت اكثر من زوجي وامسكت بذراعه
وكان علي يحاول ان يبعدها عنه

ماهذه الفتاه ان لم تكن تخشي الله افللا تستحي ممن حولها ولكن يبدو ان من حولها مثلها ويعتبرون ان ذلك شيئا عاديا وكأن الحياء صار في هذا المكان من الماضي وليس له وجود بينهم
حاولت جاهدة ان اتمالك وابدو طبيعيه وان اكسبها كصديقه واخت
عندما اقتربنا راني علي فابتسم ربما لان امه كانت تمسك بذراعي كانها تستند علي

ولم اشعر انه مرتبك او يهتم لجلوس فيروز بجواره بهذه الطريقه تذكرت سمر وهذه الان فيروز ولست ادري هل هناك المزيد ينتظرني

وصلنا اليهم واستقبلنا باقي اخوة زوجي الذين قد حضرو للتو ومع اولادهم وازواجهم

فاكتمل عدد الاخوه

عماد وزوجته دكتوره ريهام وطفلتيه ملك ومنه
عايده وزوجها ملازم اول سامح وطفليهم امير و جني
علاءوزوجته معيده جامعيه د/سالي وطفلتهم رنا
علياء وزوجها الطيار كابتن امجد وطفلتهم سما
واخيرا علا وزوجها أ/ شهاب رئيس القسم في نفس البنك الذي تعمل به علا وليس لديهم ابناء

عرفتني حماتي علي افراد الاسره واطفالهم وبعض الاقارب المدعوون علي الغداء

سلمت علي النساء فقط وقبلت الاطفال الذين يبدو انهم متعلقون كثيرا بعلي ويحبونه حبا جما

كنت اقف بين حماتي وزوجي اقترب ا/ شهاب زوج علا بنظره لم ارتاح اليها ليمد يده لي بالسلام

((انني لا اسلم علي الرجال))..

عندما رفع الاستاذ شهاب يده لي بالسلام شعرت بحرج وخجل شديد وشعرت بوجنتي متوهجه من الاحمرارودعوت الله ان ينقذني

كل ذلك في لحظات

انقذني الله من هذا المأذق الذى يراقبني فيه جميع الحضور بان رفع زوجي الحبيب يده في يد الاستاذ شهاب زوج اخته علا
واعتذر منه واخبره انني لا اسلم علي الرجال

ورغم ان زوجي انقذني من هذا الموقف الا انني لم اسلم من انتقادهم لفعلي وهجومهم الشديد علي رجعيتي واتهامهم لي باني متزمته
ومتشدده واخبروني ان الدين يسر وكان اكبر مهاجم لي حماتي المصون وقريباتها ولكن المفاجأه هي ان حمايا المصون قد دافع عني

ولكن ليس لانه مقتنع بذلك ولكنه يري ان ذلك حريه شخصيه
اما زوجي الحبيب فاحتضنت يده يدي سعيدا وكانه فخور ان هذه اليد لا يلمسها اي شخص سواااااااه

توجهنا الي المائده الكبيره لتناول الطعام بعد ان اعلن الخدم بان السفره جاهزه

كانت سفره رائعه صفت عليها الوان الطعام بطريقه جذابه وشهيه

بدأ الجميع في تناول الطعام وشعرت بانهم يراقبوني فتذوقت الطعام فقط وحاولت القيام لكن حماتي وحمايا اصر و علي بقائي والحو علي كثيرا فجلست دون ان تناول طعامي رغم اصرارهم

اما علي فكان يشعر بالضيق من تحرجي من عائلته فلم يكمل طعامه هو ايضا

تركناهم يكملون طعامهم واصطحبني الي حجرته

علي //ايه يامال مااكلتيش ليه فيه

امال //مافيش

علي // الاكل مش عاجيك ولا ايه

امال // بالعكس الاكل لذيذ

علي //فيه حاجه مزعلاكي ولواني عارف حتي لو زعلانه بتاكلي بردك

امال // مش زعلانه

علي بضيق //طيب قومتي ليه انتي كده بتزعلي ماما وبتزعلي اخواتي

امال// مافيش ياعلي محرجه اني اكل براحتي في وجود الرجاله الموجوده

علي بابتسامه //طيب ماتزعليش نفسك انا هخليهم يجيبولنا اكل لوحدنا

امال //كده هيزعلو اكتر لما اروح ابقي اكل انزل انت كمل اكلك معاهم

علي// يعني انتي عايزه تدخلي بيت اهلي وتخرجي وانتي جعانه ولا ايه

امال //مش جعانه اوي وبعدين ماهناك بيتك بردك ولا ايه

علي //لا هناك مش بيتي هناك بيتنا فرق كبير

امال //خلاص ياعم الفرق الكبير انزل انت كل

علي //مش هاكل من غيرك

وعلي فكره احتمال كبير نبيت هنا الليلادي يعني لازم تاكلي ولا هتنامي جعانه

امال //نبيت هنا ليه وانا اصلا مش عامله حسابي علي بيات

علي //اي مكان تبقي معايا فيه تكوني عامله حسابك علي اي حاجه

امال //بلاش النهارده خليها مره تانيه

علي //الموضوع اتقفل ماعتشي ينفع فيه جدال

امال //طيب انزل كل انت انا نفسي اتقفلت خلاص

علي //اهي نفسك اتقفلت دي لا يمكن اصدقها لما بتجوعي مابتعرفيش اخوكي

امال //يسلام طب انا مش جعانه

علي // انتي اكلتي وانتي في المطبخ ولا ايه

امال //ايه الي عرفك اني كنت في المطبخ

علي // لما جيتي اوضتي انتي وعايده افتكرتك هتريحي شويه ولما عايده جت سالتها عليكي قالتلي انك في المطبخ مع ماما بتساعديها

قولت اكيد جاعت علشان كده راحت علي المطبخ هههه

امال //ههههههه لا ياسيدي ماكنتش جعانه كنت رايحه اساعدها فعلا واتعلم منها زي ما وعدتك

علي // لما عرفت انك كونتي مع ماما في المطبخ كنت فرحان اوي ولما شوفتكو جايين مع بعض وماما ماسكه ايدك فرحت اكتر كنت حاسس انكو ذي الاصحاب

تخيلي عمرها ماعملت كده مع مراة عماد ولا مع مراة علاء وهما عمرهم مادخلو معاها المطبخ ولا حاولو يتقربو ليها ولا حتي بيقولو ليها ياماما زيك بيقولولها ياطنط
علشان كده علاقتها بيهم متوتره

امال //ما تفرحشي اوي كده ربنا يستر وانا هفرق عن مراة علاء وعماد في ايه

علي //لا داانتي تفرقي عن الكل انتي حاجه وكل الي هنا حاجه تانيه خالص

امال //ليه يعني مش حاسه بكده علي فكره

علي // اولا كفايه انك مراة علي ثانيا كفايه برائتك وزوقك وطيبتك وحيائك الي صعب تلاقيهم هنا

امال //بالراحه عليه لاصدقك وبعدين توقعني علي جذور رقبتي

علي //لا صدقي انتي احلي واجمل وارق واغلي هديه من ربنا ليه........

حسيت معاكي معني الحب مع اني عمري ماتخيلت في يوم اني ممكن احب

امال //................................ .

علي//لا وكمان لما ماردتيش تسلمي علي شهاب كان قلبي طاير بيكي وحبك زاد في قلبي

امال // ااه ماانا كمان قلبي طاير مش عارفه الاقيها من سمر ولا من فيروز ولا ياتري فيه مين كمان

ولم اكمل كلامي حتي سمعنا صوت اقدام تقترب من الغرفه وكانها جائت لتنقذ علي مني

فتح علي الباب ليجد امه ومعها خادم يحمل صينيه ممتلئه بالطعام وتدخل بوجهه غاضب وامرته بوضعها علي المائده الصغيره الموجوده بالحجره والخروج

حماتي //ايه ياعلي انت ومراتك احنا عاملين العزومه دي علشانكو تقومو ماتكلوش وتسيبو الناس كده

علي //معلشي ياماما احنا اكلنا

حماتي //اكلتو ايه مراتك مامدتشي ايدها علي الاكل وانت قومت وراها من غير ماتاكل انا كده مش هطمن عليك وانت بعيد عني

علي //ماتكبريش الموضوع ياماما احنا لسه في شهر العسل وامال مش عارفه تاخد راحتها علشان اول مره بكره تاخد علي العيله

حماتي //ليه طب ما ريهام وسالي ماكانوش واخدين علي العيله وكانو بياكلو براحتهم ولا الست امال بتتحجج علشان تبعدك عننا
وماتجيش تتغدي معانا بعد كده

امال //لا والله ياماما بتقولي ايه انا اسفه واوعدك اخر مره بس بجد كنت محرجه علشان اول مره

حماتي // طيب ومن الذوق انك ماتسلميش علي الاستاذ شريف وتحرجيه

علي// هو الي احرج نفسه ياماما هو شاف انها راحت سلمت علي الستات بس وكل الموجودين فهمو انها مابتسلمشي علي رجاله هو بقي رايح يحرج نفسو ويحرجها ليه

حماتي //عاجبك يامدام امال من اولها كده هتوقعي بين العيله وبعضها وهما طول عمرهم اخوات مع بعض

علي //ماما مافيش حاجه حصلت للكلام ده دي طباع ولازم نحترم طباع بعض ذي ما بابا قال ودا شيء طبيعي يحصل علشان لسه مش واخدين علي بعض واول مره يتعرفو علي بعض

حماتي //خلاص براحتكو اتغدو انا عايزه الاكل دا كلو يخلص وانزلو تحت حصلونا علي الجنينه وانا هحاول اصلح الموقف واقولهم ان امال كانت تعبانه

علي //خلاص الي تشوفيه وبعد كده الرجاله ياكلو علي سفره والستات علي سفره

حماتي // والله عال الست امال هترجعنا لعصر الحريم علشان خاطرها

امال //لا ياماما انا هاكل معاكو عادي هو الموضوع حصل غصب عني وانا اسفه ومستعده انزل اتاسف لهم كلهم

علي //انتي بتهزري ياامال تتاسفي لمين وليه كل واحد حر في تصرفاتو وانا هنا المسؤول عن تصرفاتك وانا الي احاسبك وبس

حماتي // انتو هاتتخنقو ولا ايه انا نازله اتغدو وحصلونا واعملي حسابك ياامال هتباتو معانا اذاكان علي ماقلكيش

امال //حاضر ياماما علي قالي

حماتي //طيب كويس يلا بسرعه

تركتنا حماتي المصون وتناولنا طعامنا واثناء الطعام كان علي يحاول ان يخفف من قلقي فكان يحكي لي عن بعض زكرياته في غرفة نومه

انتهينا من طعامنا ولم نستطع اكل ربع الطعام الموجود
دخلت الحمام الخاص بغرفة علي وغسلت يدي ووجهي كان حماما صغيرا وانيقا

امال //طيب انا هنزل كده من غير ما اخد شاور ولا اغير هدومي حاسه اني مش مستريحه

علي// مش مشكله استحملي وان كان علي لبس النوم ماما قالتلي انها هتتصرف ايقي خدي شاور قبل النوم

بعد ان عدلت من حجابي وثيابي خرجنا اليهم في الحديقه
جلسنا في الحديقه فكانو يتناولون الحلو والفاكهه ويتسامرون

كانو جميعا يتكلمون ويضحكون وفي نفس الوقت يرمقونني باعينهم

ولكل منهم نظرته المختلفه

فهناك نظرة حب من زوجي ...ونظرة ااحترام من حمايا العزيز.... ونظرة ضيق وممزوجه بالرضا من حماتي

ونظرة كره وغيره من بعض فتايات العائله... ونظرات حنان ورفق من عايده .... ونظره تعجب من عماد وعلاء وعلياء وازواجهم .........ونظرة احتقار من علا ........

ولكن كانت هناك نظرة لا تفارقني طيلة الوقت ولكنها نظره لا افهمها ولا ارتاح لها وكانها نظرة تحدي تتوعدني بالانتقام
فمن يكون صاحب هذه النظره؟؟!!!

انه الاستاذ شهاب زوج علا

حاولت ان لا اهتم بنظرات احد فنظرة الله عندي اهم من الجميع

رغم اني كنت اشعر اني في المكان الخطأ لا يتحمل قلبي هذه الاجواء لا يتقبل عقلي هذ التجاوز في كل شيء

فوجئت بفتاة من العائله تخرج سيجاره وتشعلها ارتجفت من الخوف فوجئت بها تشرب السيجاره دون تعليق من احد
شعرت باني في كوكب اخر غير الكره الارضيه ما هذا العالم الغريب
هل انا رجعيه ومتزمته كما بقولون
اذا لم يوجد ميزان الدين والاخلاق والعقل فبما يتميز الانسان عن سائر المخلوقات
اليسو اطباء ويعلمون ان التدخين ضار بالصحه فلما لا يعترضون إلا يخافون من عقاب الله لا حول ولا قوة إلا بالله !!!
كان ماانا فيه صدمه قويه لعقلي
هل االعري والتدخين وانتهاك حرمات الله هو في نظرهم الرقي والتقدم شعرت باشمئزاز شديد فبئس الرقي والتقدم والتحضر

فارتفعت صرخااااات قلبي التي لا يسمعها الا الله علام الغيوب
صدقت باحبيبي يارسول الله عليك افضل الصلاة والسلام
يدأ الاسلام غريبا وسيعود غريبا كما بدأ فطوبي للغرباء
قال ايضا صلى الله عليه وسلم : « يأتي على الناس زمان القابض على دينه كالقابض على الجمر » رواه الترمذي .

دعوت الله ان يثبتني علي دينه وان يرزقني حسن الخاتمه وبقيني شر نفسي الاماره بالسوء

...************************

فيروز //انتي مابتتكلميش ليه ياامال شكلك سرحانه ومش معانا اصلا

امال //لا ابدا انا بسمع ليكو

فيروز // طيب انتي خريجة ايه ولا مامعكيش مؤهل

امال// انا خريجة تربيه

فيروز وهي تضحك بسخريه //يعني انتي شغاله ميس تصدقي انتي الوحيده في عيلتنا الي خريجة تربيه العيله اغلبها كليات قمه

انا كنت فاكره ان المهندس علي مش هيتجوز غير مهندسه او دكتوره مثلا
انما مدرسه اخر حاجه كنت اتخيلها

ابتسمت فانا افهم ما ترمي اليه من كلامها واعلم علم اليقين انها لاتقول ذلك الا لانها تتالم من زواجي بعلي فانا لم اقدم لها اي اسائه لكي تقلل من قيمتي بهذه الصوره ولكني ساصبر علي اذاها فدائما الشجره المثمره هي التي يقذفها الناس بالحجاره

علي //علي فكره يافيروز اني طول عمري اتمني الي اتجوزها تكون خريجة تربيه لانها علي الاقل هتكون مربيه ناجحه لاولادها وامال مش ناويه تشتغل هي هتطبق الي اتعلمتو لاولادنا في المستقبل باذن الله

(صعقت عند سماعي هذا الخبر فحلم حياتي ان اكون مربية اجيال حاملة لرساله ساميه ولكني اثرت الصمت مؤقتا )

فيروز //بس انا اموت واعرف هي امال وقعتك ازاي وخلتك تتجوزها رغم انك تعرف بنات اجمل منها واحلي منها ميت مره وكنت رافض فكرة الجواز دي نهائي

علي // مش هتصدقي لو قلتلك ان امال اول مره تشوفني يوم ما روحنا نتقدملها

فيروز //طبعا بتهزر يعني ماكانشي بينكو قصة حب وعلاقه قبل الجواز

علي //اسالي ماما وعايده هما شاهدين علي كل حاجه ومامتك طنط الفت كانت عارفه كل التفاصيل

عايده //فعلا يافيروز علي كان بيحكيلي كل حاجه اول مره شافها جالي وحكالي وقالي انو عايز يروح يتقدملها

الاستاذ شهاب بلؤم //معقوله يعني اتجوزتو جواز صالونات مش قادر اصدق علي شاكر اكبر دنجوان يتجوز بالطريقه دي بس ايه الي غير رايك في الجواز مش انت كنت رافض الفكره نهائي

علي //انا فعلا ماكنتش ناوي اجوز ابدا انما اول اما عيني شافت امال حسيت اني اعرفها من زمان اوي وانها هي دي الي بدور عليها في احلامي ماكنتش مصدق اني لقيتها

فيروز بغيظ // ياه للدرجادي طيب شوفتها فين اتعرفت عليها ازاي

علي //كنت راكب عربيتي ورايح الشركه والطريق كان واقف شوفت امال كانت واقفه زي الملاك مستنيه الاتوبيس اول اما شوفتها نسيت نفسي ونسيت الشغل ولما ركبت الاتوبيس لقيت نفسي ماشي وري الاتوبيس لغاية اما دخلت الجامعه نزلت ودخلت وراها وسألت عليها كل دفعتها وحضرت محاضراتهم لغاية اما خلصت وروحت وانا وراها لغاية بيتها سالت عليها وعرفت عنها كل حاجه وروحت علي عايده وقولتلها انا لقيت الانسانه الي بحلم بيها وعايز اتقدملها واجوزها طبعا فرحت هيا وماما ماكانوش مصدقين وبالفعل روحت انا وبابا واتقدمتلها لكن باباها قال انو مش عايز يشغلها عن الدراسه واتفقنا اننا نتقدم تاني بعد النتيجه لما تظهر وطبعا طول الفتره دي وانا كنت متابعها ومتابع اخبارها وعرفت عنهها كل حاجه من غير ماتشوفني ولا تعرفني لاني وعدت باباها بكده والحمد لله نجحت وكان وشي حلو عليها واتقدمنا تاني ووافقو وحتي لو ماكنوش وافقو انا كنت هتجوزها غصب عنها يااما كنت هعمل جنايه
ارتجف قلبي من الفرحه التي حاولت اخفائها فحمدت الله علي نعمه ...

فيروز //ليه يعني ايه المميز فيها سوري ياامال انا حاسه انك عاديه يعني وفي بنات اجمل منك بمراحل فمش معقول يعني بعد ملكات الجمال وبنات العائلات الي كانو يتمنو من علي اشاره او نظره ...يعجب بيكي ويختارك انتي

بابا شاكر حمايا العزيز //انتي زودتيها اوي يافيروز عيب كده ماتزعليش ياامال يابنتي هيا ماتقصدشي

امال //لا ابدا يابابا هزعل من ايه مافيش حاجه تزعل انا الحمد لله واثقه من نفسي جدا بفضل الله وعارفة قيمة نفسي كويس وانا سعيده بكلامك جدا يافيروز وحاسه اننا هنكون اصحاب اوي وتصدقي انا لاول مره اسمع الكلام ده من علي

عايده //مش معقوله ياعلي يعني انت ماعرفتهاش لغاية دلوقتي انت اتعرفت عليها ازاي وامتي

امال //لا هو كان واعدني انو يحكيلي واهو حكالنا كلنا

علا // بعني وانتو في مطروح ماحكاش ليكي وجاي يحكيلك دلوقتي لا بجد مالكشي حق ياعلي وبعدين مش المفروض يكون شهر عسل مش اسبوع عماد راح شهر عسل في باريس وعلاء راح لندن وانا وعايده وعلياء قضينا شهر العسل في احلي اماكن في العالم اشمعني انت يعني الي تروح اسبوع بس وكمان جوه مصر
زمان امال زعلانه

امال بابتسامه ساحره // لا ابدا ياعلا هزعل ليه انا اي مكان اكون فيه مع علي بالنسبه لي جنه

علي // ان شاء الله هعوضعها وهنروح سوا احلي الاماكن في العالم وهخلي عمرها معايا كلو شهر عسل

ماما احسان // ربنا يفرحكو ويسعدكو ويرزقكو الذريه

علا //اشمعني بتدعيلهم هما واحنا مش موجودين ولا ايه

حماتي //لا ازاي ربنا يسعدكو جميعا يارب

علياء //اعملو حسابكو انتو معزومين عندي الاسبوع الجاي اختارو اي يوم يناسبكو

عايده// احنا اتفقنا كل واحد فينا عازمكو يوم هنقضيه سوا وانتو اختارو اليوم الي تحبوه

علي //اجلو موضوع العزايم دا شويه انا مش فاضي اليومين دول ورايا شغل كتير ومتعطل

فيروز //ايه ده انت بتروح الشغل وانت لسه في شهر العسل

علي //ايوه لاني عندي شغل كتير وامال متفهمه الوضع ماتقلقيش

علاء //ماانت ياعلي الي مارضيتشي تخلي حازم صاحبك يشاركك في الشركه دي كان زمانو شايل عنك

علي بوجهه غاضب عند ذكر صديقه حازم هذا // مالوش لزوم الكلام في الموضوع ده لو سمحت ياعلاء

علاء //انا نفسي اعرف ايه الي حصل بينكم انتو كنتو مابتفترقوش عن بعض

عايده //كويس انهم بعدو عن بعض انا طول عمري مابستريحشي لحازم وبحزر علي منه

علي //لو سمحتو ياجماعه قفلو الموضوع ده واكلموا في حاجه تانيه الموضوع ده انتهي من زمان

بالطبع فانا لم افهم شيء من هو صديقه حازم وماهو سر بعد علي عنه

ارتفع الاذان ليعلن عن معاد الصلاة فاشرت لعلي فاستاذنا وقمنا للصلاة صلينا وذهبنا اليهم وكان الجميع يجلسون لم يقم منهم للصلاة الا حمايا وحماتي ود/عماد واخيه علاء وعايده وزوجها

تناولنا عشاء خفيف وعصير في الحديقه
تحدثنا كثيرا وتعرفت علي عائلته اكثر وحاولت ان اقترب منهم واحسن في معاملتهم

قام دكتور عماد واخيه دكتور علاء ليلعبو لعبة الشطرنج وبعد اذان العشاء استأذنت علياء وزوجها كابتن امجد للانصراف
ظل الاستاذ شهاب يرمقني بنظراته التي لا اطمأن لها ويراقب كل تصرفاتي وتحركاتي بطريقه ملفته جعلتني اشعر بالحرج الشديد بدأت اشعر بارهاق ورغبه في النوم
فلاحظ ذلك علي فاستأذن من الحضور

وامهلتنا ماما احسان لتصعد معنا بعد ان استأذن الجميع وانصرفو

واحضرت لي حماتي العزيزه قميص نوم وعبائه كانت قد اشترتهم لي كهديه شكرتها كثيرا وانا اشعر بالخجل الشديد

كان قميص رقيق وبسيط وانيق جدا
وكانت العبائه رائعه

اخذت شاور وصففت شعري وصليت العشاء ونمت في سرير زوجي ايام العزوبيه

كنت سعيده جدا وانا انام علي فراش زوجي الحبيب فكان النوم في غرفته له مذاق خاص

استيقظت من نومي في ميعادي قبل اذان الفجر كنت في قمة نشاطي فكلنت ليله هانئه ونمت فيها نوم عميق
دخلت الحمام واغتسلت وتوضأت
وارتديت العبائه التي اعطتها لي حماتي وصليت القيام وقرأت وردي القرأني
ايقظت زوجي فاستيقظ ويبدو عليه السعاده وانشراح الصدر
قام وذهب الي الحمام وتروش وصلي ركعتي قيام فارتفع اذان الفجر
رددنا الاذان وسمعت صوت حمايا العزيز الذي يبدو عليه انه يحافظ علي صلاة الفجر

خرج زوجي الحبيب مع والده الذي كان يبدو عليه التعجب وذهبا سويا الي المسجد

وانا صليت الفجر مع حماتي الغاليه
واستأذنتها في اعداد تمر وحليب تيمنا بسنة الحبيب صلي الله عليه وسلم
حيث قال (من تصبح بسبع تمرات اوعجوات لم بصيه سم ولا سحر ولا مرض )

ظللت استمع الي نصائح حماتي الغاليه حتي حضر زوجي ووالده
جلسنا نتناول التمر والحليب

حماتي //عجيبه ياعلي انك بتحافظ علي صلاة الفجر انت كنت بتصلي فرض وتسيب فرض وماكنتش يتصلي الفجر غير في رمضان

علي //ههههههه انا عارف انك مش مصدقه اصل كنت بصحي قبل الضهر بنص ساعه امال هيا الي بتصحيبي

حمابا //انا كمان مش مصدق بتصحيك ازاي الي احنا ماقدرناش نعملو في30سنه عملتو هيه في اسبوعين

حماتي //انتي بتصحيه بجد ازاي ياامال

علي //اوعي تقولي يامال خليه سر

حماتي //سر عليه ياعلي لازم تقولي يامال

علي //عارف حب الاستطلاع بترش عليه ميه وتفضل تزن لغاية ماتخنقني وعودتني انام بدري واصحي بدري ولما بتزهق بتقولي كلم بابا شاكر واقف بره هه

حماتي //ميه كده يبرد ياامال انتي عايزاه يجيلو برد ويعيا ولا ايه وكمان تخليه يخرج بره وتخضيه كده غلط ماتعمليش كده تاني

حمايا //ماشاء الله عليكي يامال ربنا يباركلك يابنتي ..... حافظ علي الهديه الي ربنا اهدهالك ياعلي واوعي تزعلها دي نعمه من ربنا يابني

وانتي يامال ماتزعليش من كلام المعتوهين الي كانو هنا دول بيحسدوكي وبيحقدو عليكي وغيرانين منك وحاسين انك احسن منهم

حماتي //تقصد مين يابو عماد المعتوهين وهيغيرو منها ليه وهيااحسن منهم في ايه

امال //لا ابدا ياجماعه انا مش زعلانه من حد وبتمنالهم كلهم الخير

حماتي //وهما زعلوكي في ايه ولا هيا تلاكيك وخلاص

امال // بجد ياماما احبيتهم كلهم ومافيش حد زعلني ولا حاجه هو بابا شاكر فاكر اني كنت زعلانه بس فبيراضيني

علي بتثاؤب//احنا هندخل نكمل نوم عايزين حاجه

حماتي //ايوه عايزاك تراجع نفسك وتوافق تيجي تعيش معانا هنا البيت فاضي علينا وانا مش قادره علي فراقك يابني

علي // ياماما احنا مش كنا قفلنا الموضوع ده لازمته ايه نفتحه تاني واحنا ياستي بايتين معاكو اهوةواحنا لسه في شهر العسل

وعلطول هنيجي نزوركم ونبات معاكم كمان ...

حمايا //سيبيهم علي راحتهم ياام عماد ماتغصبيش عليهم هما عارفين بيتهم مفتوح ليهم في اي وقت

ووقت ما يحبو يعيشو معانا هيلاقو قلبنا قبل بابنا مفتوح لهم

سكتت حماتي علي مضض وانا شعرت بالاسي عليها وعلي حمايا العزيز

كنت اود اسعادهم ففكرت في قرارة نفسي في امر لا ادري ماذا تكون عواقبه

هل تفكرون مثلما افكر!!!!

الحياة أمل

معلومات الحياة أمل
شعرت بالاسي والحزن علي حمايا العزيز وحماتي الغاليه وتالمت كثيرا لمعاناتهم

يالهي ماهذا الجحود الذي اصاب الابناء الكل يبحث عن سعادته فقط
انجبا ستة من الابناء ربياهم وافنو عليهم شبابهم وضحو من اجل سعادتهم بالغاالي والنفيس
فرحو لفرحهم وحزنو لالمهم حتي اذا اصابهم المشيب وفارقهم القريب

وتخيلت نفسي اعاني معاناتهم واتوسل لابنائي ان يزوروني او يجلسو معي

ولكنهم يتركوني ويذهبون ا لي حياتهم ولكنهم كل حياتنا فمن لنا اذا تركونا نعاني الم فراقهم ومن لنا عندما تنحني ظهورنا ويخط الزمن خطوطه علي وجوهنا وايدينا...

ذهبنا الي حجرة النوم

نام زوجي وانا تركت لدموعي العنان

قررت الا اكون عاقه بهم سابرهم وساعين زوجي علي برهم ونلتمس الجنة بهم

سادفع زوجي الي زيارتهم كل يوم صباحا ومساءا وتناول الطعام معهم ولكني شعرت بان هذا لا يكفي

هل نعيش معهم كما يتمنون

ام ياخذني علي اليهم في وقت عمله ثم نذهب الي بيتنا
لست ادري ما هو الطريق الصحيح للوفاء بحقهم
عزمت علي التحاور مع زوجي في هذا الامر ولم استطع صبرا لذلك
فاقتربت من الفراش وايقظت زوجي

امال / علي علي علي ياعلي انت نمت

علي/ ايوه خير يامال

امال/ عايزه اتكلم معاك في حاجه مهمه

علي/ سيبيني انام شويه وبعدين نتكلم

امال / الموضوع ماينفعشي تاجيل علشان خاطري
فتح علي عينه بصعوبه / خير

امال /انا هكلمك وانت نايم قوم اقعد علشان نعرف نتكلم

علي / وادي قاعده ياستي في ايه خير

امال / انت مش موافق اننا نعيش هنا ليه

علي باندهاش / بعني انتي مصحياني يامال وخلتيني احس ان الدنيا هاتتهد علشان تسأليني السؤال ده

امال / ارجوك يا علي جاوبني ضروري

علي/ بتسألي ليه

امال / لما تجاوب هاتفهم

علي / انا حابب استقل بنفسي وبحياتي وعلشان قعادي هنا هيجيبلي مشاكل كتير انا في غنا عنها

امال /مشاكل زي ايه يعني مش فاهمه

علي/ ماكنتش حابب اتكلم في الموضوع ده بس امري لله ا
اخواتي معظمهم بيغيرو مني ودايما حاسين ان والدي ووالدتي بيفرقو في المعامله والحب بينا

وبيميزوني عليهم ودا بيسبب مشاكل كتيره بينا باستثناء عايده انما عماد علي خفيف فيه حساسيه بردك بس مش بيبين
انما علاء وعلياء وعلا الموضوع زايد عندهم هما صحيح بيحبوني جدا بس في نفس الوقت فيه حساسيه بينا وخصوصا في الازمات

فوجودي هنا في البيت هيزود الموضوع ويخلي بينا عداوه

امال شاردة في هذا الكلام / تصدق عندك حق انا فعلا لاحظت ان مامتك وباباك بيميزوك عن باقي اخواتك وهما الي قالولي كده فعلا
علي عندنا غير باقي اخواته

علي / هما قالولك كده فعلا امتي وفين

امال /مش مهم امتي وفين المهم ليه ليه بيفرقو بينكم كده يولدو بينكم العداوه هما مش متعظين من قصة سيدنا يوسف
والي حصل له من اخواته لما حسو ان ابوهم بيفضل اخوهم عليهم

علي / ماقولتيش كنتي بتسألي ليه

امال / اصلي كنت بفكر اننا نيجي نعيش معاهم بس بعد الي سمعتو ده مش هينفع
فلازم نلاقي حل تاني

علي/ حل لايه انا مش فاهم حاجه انتي بتخططي لايه

امال /اصلي زعلت اوي وصعبو عليه لما لاقيتهم بيتحايلو عليك تقعد معاهم وانت مش موافق وتخيلت نفسي مكانهم بعد ماتعبو وربو وكبرو يقعدو كده لواحدهم عايشين مع ناس مش اهلهم واولادهم يسيبوهم وتذكرت قول الله عز وجل ( وبالوالدين احسانا )
فقولت اقولك نقعد معاهم او نلاقي طريقه تانيه نبرهم بيها

علي/ انا ماكنتش ناوي ابعد عنهم كنت هازورهم كده كل فتره

امال / ماينفعش لازم تيجي تزورهم كل يوم الصبح قبل الشغل
وبعد ماتخلص شغل تعدي وتطمن عليهم ودااقل حاجه وتفطر وتتعشي معاهم كمان

علي /طب وانتي هترضي تبقي لوحدك طول الوقت ده

امال / انا راضيه طبعا وبعدين المهم هما يكونو راضيين عليك وانا ارضي او ان شاالله عني مارضيت مش مهم دول فضلهم عليك لا يمكن تقدر توفيه

علي بحب كبير //انا كل يوم بتثبتيلي انك احسن ملاك شافتو عينيه وانك علي راي بابا هديه من ربنا ليه بس انا مش هيهون عليه اسيبك تفطري وتتعشي لوحدك

امال / خلاص انا جاتلي فكره تاخدني معاك الصبح وانت رايح الشغل نفطر معاهم وافضل معاهم لغاية اماتيجي من الشغل نتغدي معهاهم وبعدين نروح وبكده نكون راضينا كل الاطراف وكمان اتعلم الطبيخ من ماما احسان

علي // انا موافق بس الموضوع ده مش هينفع كل يوم هانيجي تلات ايام في الاسبوع ويوم نروح نزور مامتك وباباكي
ايه رايك

امال بفرحه /موافقه مبدأيا هنروح النهارده علشان اطمن علي الشقه واظبط احوالي ونشوف ايه الايام المناسبه ليك
نهض علي من فراشه وهو سعيد سعاده بالغه
نزلنا حيث يجلس حمايا وحماتي
اعددت مع حماتي الفطور الخفيف

تناولنا فطورنا ثم
ارتدينا ملابسنا استعدادا للرحيل ودعنا الاهل انصرفنا
ركبنا السياره وانطلقنا
كماتعلمون فلكل منا شيطان لا يتركه ليعيش هانئا

ظل يوسوس لي شيطاني ليجعاني شعر بالزهو والفخر بما قمت به وانني انسانه جيده
فانتابني الشعور بالزهو لدقائق عندها كدت ابكي خوفا من ضياع اجري واسرعت واستغفرت ربي فلو لاه لما هداني الي فعل الخير

وصلنا بسلام الي منزلنا

تركني علي وذهب الي عمله
دخلت الشقه وتنهدت بعمق فلقد اشتقت اليها كثيرا
وضعت هدايا حماتي في خزانتي
واستمتعت بحمام دافيء

ثم بدأت في اعمالي المنزليه
و اثناء ذلك يمر في شريط خيالي كلمات واحداث اليوم السابق
ابتسم حينا واغضب حينا واتكلم مع نفسي حينا اخري
ههههههههههههه لقد جننت فيما يبدو
تذكرت ساميه فجأة فهي صديقتي ورفيقتي منذ الطفوله
شعرت بحنين شديد اليها وددت لو اجلس معها واستشيرها فانا اثق بها كثيرا
دائما تنصحني وتحب لي الخير كثيرا فهي ونعم الاخت والصديقه
لم ارها منذ اخر مره زارتني فيها مع والدتها واختها ساره في ايام زواجي الاولي
لا احفظ في ذاكرتي رقم هاتفها الشخصي او المنزلي
وهي بالطبع لا تعرف رقمي الجديد ولا تعلم بما فعله علي في هاتفي
اشتقت لها كثيرا وتعجبت لما لم تزورني مرة ثانية
اريد ان استشيرها في امري فهي دائما ناصحه امينه
ولكن مهلا هل يحق لي ان احكي لها دون ان استأذن زوجي في ذلك
ولكني حقا في حاجه لمن استشيره في قراراتي واثق في استشارته
فكرت ان استشير ماما سميحه ولكنني اعلم يقينا انني بذلك ساجعلها تكره زوجي علي افعاله معي وكذلك ستكره اهله

وانا اريد ان احافظ علي صورة زوجي واهله طيبه في نظر اهلي واحافظ علي حب اهلي واحترامهم لزوجي
ربما اكون محقه وربما اكون مخطئه
بعد الانتهاء من اعمالي المنزليه علي اكمل وجهه صليت ركعتي الضحي وقرأت وردي القرأني
ثم احضرت طبق فاكهه وقصتين وجلست للقرائه انسجمت في قرائتي

ثم فجأه رايت علي زوجي امامي فصرخت صرخه عاليه كاد قلبي يقف من شدة المفاجأة
ثم انهمرت في البكاء والصياح

علي وقد انتفض من صراخي //يخرب بيت شيطانك انتي خضتيني فيه ايه

امال بصياح وبكاء //حرام عليك انا الي خضيتك انا كنت هموت انت دخلت امتي وازاي

علي يقهقه // انا دخلت من السقف هكون دخلت اذاي انا فتحت الباب وخبطت ودخلت ولسه هقول السلام عليكم لقيتك بتصرخي ايه
انتي بتقري قصة رعب ولا ايه

امال //رعب ايه انا كنت منسجمه في القصه فامحستشي بحاجه فجأه لقيتك قدامي

علي //للدرجادي القصه حلوه

امال // ايوه يلا علشان نتغدي

علي //يلا وانا هفرجك علي فيلم رعب هيعجبك اوي بعد الغدا

امال //رعب اكتر من الي اني فيه دايبقي كتير اوي

امال وعلي//هههههههههه

وقفت بجوار زوجي احضر له ملابسه واخذت منه ملابسه التي خلعها واضعها في اماكنها
ثم جاء معي المطبخ وساعدني في تجهيز مائدة الطعام
كما تعلمو ن فانا لم اطبخ اليوم فكان عندي في الثلاجه طاجن باميه باللحمه وملوخيه وارز وخبز وصلطه

كنت جائعه بشده وفي نفس الوقت احب الملوخيه حبا جما
وافضل تناولها بالارز ولكني خشيت ان يستخف علي بي فتناولتها بالخبز
ومن شدة حبي للملوخيه قرأت عنها كثيرا وعرفت عنها اشياءا لم اكن اعلمها من قبل

واثناء تناول الغداء ظللت اذكر لزوجي الحبيب كل ما قرأته عن الملوخيه سبب تسميتها وفوائدها وكان مستمتعا جدا بهذه المعلومات التي لم يسمع عنها من قبل تكلمت عن الملوخيه اكثر مما التهمته منها ولكن ما كان بمتعني ليس تناول الملوخيه ولا االكلام عنها ولكن استماع زوجي لي واعجابه بثقافتي وحبي للقراءه ومعرفة كل ماهو جدبد فشعرت كم هو فخورا بي فعادة ما يحب الزوج الزوجه التي تثقف نفسها...

بعد ان انتهينا من الغداء،غسلت الاطباق ورتبت المطبخ ذهبت الي الحمام وفرشت اسناني بالفرشاة والمعجون اكثر من مره

وتناولت قطعة نعناع لتغير رائحة الفم

وتذكرت اني مازلت بملابس التي قمت باعمالي المنزليه بها ا شعرت بالحرج فاسرعت واحضرت فستان رقيق اعلم انه مخصص للخروج ولكني لا يمكنني الخروج بهذه الثياب فارتديها لزوجي حتي اعفه عن النظر للاخريات واللاتي بلاحقنه في كل مكان

جلسنا نشاهد التلفاز سويا وعندما اتابع برنامج واهتم به يقلب علي في القنوات ويضايقني

علي //تسلم ايديكي باامال الاكل النهارده كان جامدفعلا اكل ملوكي

امال //ههههههههه بالهنا والشفا كنت عايزه اتكلم معاك شويه

علي //اتكلمي خير

امال //كنت عايزه اتكلم معاك بخصوص سمر وحازم وفيروز و....

علي // لا لا لا انا بعد الاكل الملوكي ده حاسس اني عايز اريح شويه

امال // براحتك طيب تحب اصحيك امتي

علي بهمس //ماتيجي تريحي انتي كمان وانا اظبط المنبه

امال بخجل //انا مرتاحه ومش عايزه انام (رغم ان الملوخيه تشعر من ياكلها بانه مسطول ويشعر برغبه شديده في النوم )

علي// مش عايزه تنامي ايه انا حاسس ان دماغي تقل ولا الملوخله مااثرتشي فيكي

امال //لا بس مش عايزه انام دلوقتي علشان انام بدري بالليل
جذبني علي من زراعي برفق وادخلني غرفة النوم وهو يقول انا عايز اعرف انتي طبخه الملوخيه دي ازاي حاطه فيها ايه
ياخوفي تكونني طبخاها زي مسرحية المتزوجون ههههههههههه

امال // مش انت بتقول عليها جامده ايه الي غير رايك

علي// هي طعمها حلو ماانكرشي بس مش عارف حاسس ان عيني بتحول

ووداني طالع منها نار وشايف كل حاجه اتنين بجد انتي طبختيها ازاي ولا حاطه عليها ايه انا حاسس ان دماغي بيلف

وفجأه وقع علي علي الارض مغشيا عليه وانا صعقت ثم بدأت اشعر بدوار

كاد قلبي يقف واشلائي تشل حركتها
ظللت ابكي وانا انادي عليه واضمه الي
عندما لم يرد فكرت ان اسكب علي وجهه ماء فان لم يجدي النفع ساتصل علي بابا علي لينقذه

حاولت ان اشده الي السرير ولاكن محاولتي بائت بالفشل
تركته كما هو وووقفت لكي احضر الماء وانا اسير بصعوبه لا تستطيع قدماي حملي وجسدي يرتجف بشده
ودموعي لا تتوقف عن الهطول
ااحضرت كوب ماء واقتربت من علي وهممت ان اصب فوق راسه الماء فرايت شيء غريب علي وجهه
رايت قطرات من الدماء تسيل علي وجهه صدمت صببت فوقه الماء وقد وارتفعت دقات قلبي وصرخت جازعه ادعو الله بهمهمات
وانا اكلم الله

امال // يارب ياحبيبي يارب نجيه وخليهولي يارب احفظهولي يارب ياعلي ياحبيببي قوم ياعلي قوم ماتسبنيش

يارب دلني اعمل ايه اكلم بابا ولا مين وظللت اهذي بكلمات كثيره
مسكت الهاتف لاتصل علي والدي وانا اكلم نفسي وابكي
وفجأه وجدت يد تمسك الهاتف من يدي
انفجر قلبي صارخا واتسعت حدقتا عيني في ذهول
انها يده نظرت اليه وهو نائم علي الارض بنظر لي ويبتسم

علي // انتي هتعملي ايه يامجنونه

امال صائحه //عليييييييييييييي

علي قام من رقدته وضمني اليه بشده لان جسدي يرتجف بشده واتصبب عرقا كدت افقد عقلي حقا

امال ببكاء بصوت عالي //انت كويس ياعلي

علي //كويس وزي الحصان كمان

امال //طب ايه الي جرالك

علي //مافيش حبيت العب معاكي واشوف غلاوتي عنك

امال وهي تحاول ان تهديء من روعها // حرام عليك انا كنت هموت

علي //بعد الشر عليكي انشاء الله انا ...بس ايه الحب الي جواكي ده انتي عمرك ماقولتيلي كلمه حلوه داانا طلعت غالي عندك اوي

امال //يعني عملت كل ده علشان تعرف غلاوتك عندي يعني انت مش عارف ومافيش ا ي حاجه انا عملتها خلتك تحس بده

علي // لا طبعا مش عارف حاسس انك بتعملي الواجب الي عليكي علشان ترضي ربنا وبس

عمري ماحسيت انك بتعملي ليه اي حاجه علشان بتحبيني علشاني انا وانك ممكن تعملي ده لاي حد اتقدملك واتجوزك سواء كان انا او مش انا
اقشعر بدني من كلامه ولكني تذكرت
ا
مال // بس انا فاكره كويس اني قولتلك اني بحبك

علي //فاكر بس ماكانتشي طالعه من قلبك كنت بتقوليها علشان الموقف علشان تخليني اثق فيكي وكمان كنت حاسس انك بتخدعيني
فكنت عايز اتاكد من مشاعرك نحيتي

امال // كنت حاسس اني بخدعك ماشي واتاكدت كده
علي // لسه شويه

امال // حرام عليك علي العموم براحتك
كانت قدمي لا تستطيع حملي وكنت اشعر باني علي وشك انهيار عصبي

تماسكت قدر استطاعتي حتي جلست علي اقرب مقعد
كنت اشعر بشده باني اريد ان اتكلم مع ساميه صديقتي ان احكي لها ماحدث لي
وان تدلني ماذا افعل وهل انا علي صواب ام علي خطأ
كنت اشعر بالضيق الشديد بماذا بشك في حبي ماذا فعلت من اجل هذا
اليس من حقي ان يصدقني زوجي في مشاعري واحساسي اليس من حقي ان يثق في وفي اخلاصي
شعرت بالاختناق الشديد لما يجب عليي دائما ان اثبت صدقي واخلاصي وحبي ووفائي له
شعرت اني قد ضقت بما انا فيه

استغفرت الله ودعوته ان بفرج همي وان يثبتني علي ماانا فيه
ولكنني بشر احتاج لمن يتكلم معي ويخفف عني
هل اكون بذلك اشكو الله لعباده
لا يارب لا اشكوك ارضي بقضاءك وصابره ومحتسبه يارب سامحني يارب

اعذرني لن اشكو ولكني ساستشيرها فقط
اطمأن قلبي الي هذا الامر

امال //علي انا عايزه اطلب منك طلب بعد اذنك

علي //خير

امال //كنت عايزه اروح ازور ساميه صحبتي ضروري

علي //ساميه .....اه افتكرتها الي كانت موجوده معاكي يوم الفرح

امال //ايوه دي صديقة عمري وطفولتي ودراستي كمان

علي //ايه سبب الزياره

امال //مافيش كنت عايزه افضفض معاها شويه واستشيرها

علي //تفضفضي معاها في ايه وتستشيريها في ايه

امال //حاسه اني مخنوقه ومتضايقه شويه وهي طول عمرها بتهون عليه وبتصبرني وبحس اني برتاح لما بتكلم معاها

علي // امال انا عايزك تقطعي صلتك بيها واي حاجه عايزه تقوليها قوليهالي وانا سامعك

امال //اقطع علاقتي بيها ليه باعلي وايه الي حصل لكده بص انا مااقدرشي ابعد عنها

علي //ماتقدريش تبعدي عنها ليه يبقي اكيد كان ليكي علاقه باخوها علشان كده مش قادره تبعدي عنها وعايزة تروحي له وعاملاها حجه علشان تشكيله من العذاب الي انتي فيه وتعوضي معاه الحرمان الي نتي عايشه فيه

امال بصراخ //حراااااااام عليك ساميه مالهاش الا اخت واحده بس واسمها ساره ومالهاش اخوات تانين
وحتي لوليها اخ وكان بينا علاقه ذي مابتقول كنت استحاله هتجوز واحد غيره لو كانو موتوني
انا بجد ياعلي تعبت من الافلام الي كل شويه تتخيلها وتعيش فيها انا ذنبي ايه انك كنت بتكلم واحده متجوزه
وكانت بتخون جوزها انا اشيل ذنبها ليه

علي //علشان الخيانه دي شيء في دمكم كلكم وانا واثق انك اول ماتجيلك الفرصه مش هاتكوني افضل منهم

امال //علي بص انا تعبت وصبري نفد اول لما تلاقيني خنتك ذي مانت متوقع ابقي ارجمني لغاية مااموت
ولا اقولك انت هتستني لما اخونك انت عند حق انا مش افضل منهم انا زي كل ست خانت جوزها وعندك حق لو جاتلي الفرصه اني اخونك

هخونك طالما انت متاكد كده اني هخونك في يوم من الايام عايز مني ايه مهما اعمل مش هتصدق غير نفسك ومهما اقولك اني مش خايفه منك انا خايفه من ربنا واني مش هكون بخونك هكون بخون ربنا حتي لو فكرت بيني وبين نفسي في واحد غيرك لان دي خيانه وربنا هايحسبني علي كل نفس اتنفسته

مهما اقولك مش هتصدقني وانا ماعنتش هاقولك ولا هحاول اني اثبتلك انت اعمل الي انت عايزه
عايز تصدق ان خاينه خلاص انا خاينه طالما ده هيريحك ايه المطلوب مني دلوقتي
انت متجوز واحده خاينه او هتخونك في يوم من الايام عايزه اعرف قرارك ودلوقتي حالا
قام علي واقترب مني وانا لا اعرف فيمايفكر ولا استطيع ان افهم نظرته

كان قلبي يخفق بشده
اقترب اكثر وانا ارتجف وتعلو صرخاااااااااااااااااااااااات قلبي

وجدته يضمني اليه بشده كنت اريد ان اقترب منه وابتعد عنه في نفس الوقت كان الامر فوق تحملي
ولكنني قررت ان اصمد ولا اضعف هذه المره
فحاولت ابعاده عني ولكن قبضته كانت قويه فتململت من قبضته واشعرته بضيقي منه فابتعد عني وعينيه تلمع وترتجف

امال //صعب اني استحمل اكتر من كده ياعلي
مش كل مره تجرحني وتطعني وبعدين انا اسامحك بكل سهوله وتجرحني تاني عادي انا بجد تعبت لا وفي الاخر طلعت باخدعك
لو انت مش هاتتغير يبقي كل واحد يروح في حاله احسن .........
انا كنت باصبر وبصبر نفسي انك هاتتغير وانك هتثق فيه وهتعرف اني غير الي عرفتهم
لاكن اظاهر طلعت غلطانه
انت بكلامك ده يبقي عايز تنهي الحياة بينا
ودا اخر كلام عندي ومستنيه ردك
حاول الاقتراب مني وانا اري الدمع يقف في عينيه كدت اضعف لسحر عينيه وكدت اجسو عند قدميه لاستسمحه علي ماقلت ولكنني تماسكت رغما عني
كدت ارمي نفسي في احضانه واقول له ان قلبي سامحك حتي بدون ان تعتذر ولاكنني كنت صامده لا اطاوع قلبي
لست ادري ماهذه القوه التي اصابتني
نظرت له نظره حاده لا تعبر عما يجيش بقلبي
حاول ان بقترب مني مرة ثانيه وبذلك ينتهي الامر ولكنني لم اعطه الفرصه
نظر لي نظرة ريبه
وكاني اجرمت حقا خرج من الغرفه وتركني كدت ابكي ولاكني صرت اقوي من قبل
دخلت الحمام واخذت شاور سريع وارتديت بيجامه مريحه فكان هذا الثوب الذي ارتديته يضايقني بالفعل

ارتديت فوق البيجامه اسدالي وصليت المغرب قبل اذن العشاء بنصف ساعه
جلست اقرأ قرأن وانتظر اذان العشاء لكي اصلي وانام

صليت العشاء ورددت اذكار مابعد الصلاة وظللت اناجي ربي وادعوه ان يغفر لي ذنبي ويصلح لي امري وان يرزقني الصبر علي مااصابني

لم اذهب اليه ولم ابحث عنه حاولت ان استمع لصوت حركه في الخارج لاطمئن عليه ولاكني لم اسمع شيء
ذهبت الي الفراش ومددت جسدي عليه كان جسدي منهكا
ظللت اتقلب علي الفراش في ضيق ظللت افكر وافكر اتذكر اول مره رايته فيها اول كلمه قالها لي تذكرت قسوته وتذكرت ضعفه
تذكرت حبه وحنانه وشكه واهانته سرحت في خبال

ليلة الزفاف ..الصبحيه ..نشر الملابس ..السفرلمطروح ..المسجد ...الشاليه ...القارب السياحي ..... ليلة صفاء وحب وليله حزن واسي ...سمر ...شجار ......سفر ورجوع .....تغيره وتحوله ...نظرته الساحره ...صوته الرجولي الذي يهتز له قلبي
لمساته ....قربه ....فيروز ...عائلته .. شهاب زوج اخته ...وقوفه بجواري وحبه لي ..
.

ظللت شارده افكر كيف لي بانتشاله من هذا المرض الذي يكاد يقتله ويدمر حياته انني حقا اتنفس حبه وعشقه
ولا استطيع العيش بدونه وكانني ادمنت عذابه وحبه وقسوته

ورغم ذلك لست ادري ماذا حدث لقلبي كيف صار كيف جرأ علي تركه هكذا

لست ادري هل مافعلته صواب ام انني مخطأه
يالهي انر لي عقلي وقلبي واعفو عني يارب

من نحن ؟؟

موقع نسوة : هي شبكه عربيه تهتم بكل ما يخص المرآه وحياتها اليوميه يعمل منذ سنوات لمساعدة والمساهمه في انجاح كافة الامور الحياتيه للمرآه العربيه