الطفل الحركي ...مره اخري

احصائياتى
الردود
5
المشاهدات
345

راجيه الرضا

مراقبة و متميزة أقسام نسوة
معلومات راجيه الرضا
الطفل الحركي ...مره اخري
الطفل الحركي ...انا حاسة بيكم بس ركزوا معايا ?
الطفل الحركي مواصفاته؛ :
1(حنون جدا من الداخل
2(كثير القفز او الحركة
3(محب للفك والتركيب
4(لا يجلس علي الكرسي
5(لا يمنح تركيزه بالاساليب التقليدية للمذاكرة =لا يركز وهو جالس بل يتشاغل ويتهمه الناس لعدم التركيز
المذاكرة معه مشكلة...لاننا نريد ان نذاكر بالاسلوب المعتاد وهو لايركز ولا يستجيب.....من فضلك نعمل التالي ،؛:
1(ساعة المذاكرة اجيب فشار بالكرامل اوغزل البنات او اي حاجة عادي كده من غير ما اقوله انا جايبة لك ده وكأن المذاكرة من الان سترتبط بشئ محبوب..مش بالام نفسية
2(سيبيه يتحرك بس....عشان ميمشيش...ممكن تديله كورة يويو يحركها وهو جالس او قطعة صلصال (الحركي كلما تحرك زاد تركيزه)
3(لا تطلبي سرد المعلومة فورا بالتسميع (ده ينفع مع الطفل الحواري)لكن مع الحركي اشرح ولا اسمع له ورايا
4(دايما داعبي مشاعره عشان يحفظ اما تحكي له الشئ بأسلوب يضحك او بأسلوب مؤثر...لانه طفل مشاعر....وكده بيحفظ....
5(علي قد متقدري هاتي ادوات ملموسة :"مثال كرة ارضية او خريطة كبيرة للدراسات الاجتماعية.....
6(لو راعيتي ده في سنواته الاولي مع الوقت......الدنيا هتهدأ
7(امنحيه احضانك القوية صباحا ومساء بلا طلب منه
هتلاقيه ان شاء الله تعالى اكثر واحد مركز....#انت لو عملتي كده انت اهم من المدرسة انت الاساس
دعواتكم بحسن الخاتمة

د ايناس فوزي مركز ايناس و الأطفال

mhaanwar

Member
معلومات mhaanwar
تسلمي اختي راجية وان شاء الله حااجتهد معاها واجبلو االعاب وكل شي ينفع عشان يركز معايا سبحان الله محمد اكتر واحد حنين في اخوانو بس متعب الناس بحركتو الكتيرة

راجيه الرضا

مراقبة و متميزة أقسام نسوة
معلومات راجيه الرضا
تسلمي اختي راجية وان شاء الله حااجتهد معاها واجبلو االعاب وكل شي ينفع عشان يركز معايا سبحان الله محمد اكتر واحد حنين في اخوانو بس متعب الناس بحركتو الكتيرة
ان شاء الله خبيبتي يكون في مقالات اخري هذا مقال مختصر

من نحن ؟؟

موقع نسوة : هي شبكه عربيه تهتم بكل ما يخص المرآه وحياتها اليوميه يعمل منذ سنوات لمساعدة والمساهمه في انجاح كافة الامور الحياتيه للمرآه العربيه