الحمد لله مبقيتش خايفة

احصائياتى
الردود
15
المشاهدات
2K

Farida2005

معلومات Farida2005
الحمد لله مبقيتش خايفة
انا صاحبة موضوع الخوف هيموتني،انا سمعت نصايحكو والحمد والشكر لك يارب اتجرأت وعملت كل اللي نفسي فيه،وجوزى كان هينط من الفرحة،وسافر بعدها بيومين علي أساس أنه شغل،وعلشان كنت دائما أقوله انا موكلة ربنا لو خنتني نعرف علشان ربنا وكيلي،لو عاوز تعمل حاجة اعملها بعلمي وانا مش هعمل مشاكل ولا هعرف حد من اهلي بس متخدعنيش،افوم قدرا افتح الماسنجر بتاعه الاقيه بيكلم صحبه اللي يارب بحق حرقة قلبي دلوقت ربنا ينتقم منه ومن كل واحد أو واحده بيخربو البيوت العمرانة،باعتله صور بنات قليلة الادب وبيقولو انا مسحت المحادثة بيني وبينها وهامسح المحادثة بيني وبينك،اتجننت ،اتصلت بيه قعد يحلف أنه مايعرفش انا بتكلم عن ايه،وقلب الموضوع عليا وقالي اني ظنانة وشكاكة،وقلي خلاص الموضوع انتهي،كده بكل بساطة وبجاحة،حسبي الله ونعم الوكيل

~UniQuE~

مراقبة أقسام الأستشارات الزوجية ،الأنماط الشخصية
معلومات ~UniQuE~
انا صاحبة موضوع الخوف هيموتني،انا سمعت نصايحكو والحمد والشكر لك يارب اتجرأت وعملت كل اللي نفسي فيه،وجوزى كان هينط من الفرحة،وسافر بعدها بيومين علي أساس أنه شغل،وعلشان كنت دائما أقوله انا موكلة ربنا لو خنتني نعرف علشان ربنا وكيلي،لو عاوز تعمل حاجة اعملها بعلمي وانا مش هعمل مشاكل ولا هعرف حد من اهلي بس متخدعنيش،افوم قدرا افتح الماسنجر بتاعه الاقيه بيكلم صحبه اللي يارب بحق حرقة قلبي دلوقت ربنا ينتقم منه ومن كل واحد أو واحده بيخربو البيوت العمرانة،باعتله صور بنات قليلة الادب وبيقولو انا مسحت المحادثة بيني وبينها وهامسح المحادثة بيني وبينك،اتجننت ،اتصلت بيه قعد يحلف أنه مايعرفش انا بتكلم عن ايه،وقلب الموضوع عليا وقالي اني ظنانة وشكاكة،وقلي خلاص الموضوع انتهي،كده بكل بساطة وبجاحة،حسبي الله ونعم الوكيل
[FONT=times\ new\ roman]كم مرة نقوول للبنات مش من مصلحتكم تواجهوا ازواجكم
لازم تعرفي تشتغلي من تحت لتحت و تصلحي علاقتك فيه و اذا شفتيه لا يزال بيخوون هنا يحق لك تواجهيه و تعملي مشكلة كبيرة
و تخلينه يعرف انه ممكن يفقدك و ما ترجعي له ابدا ...

بالله شو استفدتي الحين لما واجهتيه ؟! انكر و قلبها عليكي و قال عنك بقوة عين شكاكة و انه ما يعرفش انتي بتتكلمي عن ايه
[/FONT]

Farida2005

معلومات Farida2005
من تحت لتحت ازاي،ده عاوز يتجوزها عرفي،ودي واحدة مش كويسة،استني لما يبليني بمرض ،هو أنكر أنه كلم صاحبه،بيقول أن الفيس اتسرق،وانا متاكده مليون في المئه أنه هو اللي كلمه،ودلوقت بعتلي رسائل واتس بينه وبين صاحبه ده،بيقوله هو اي الصور اللي انت بعتهالي دى،وانا رديت عليك ازاي وانا مافتحتش الفيس،اداءهم هما الاتنين مصطنع وباين انهم بيمثلو،حسبي الله عليهم

PrincesseLoucy

أميرة فضية ,
معلومات PrincesseLoucy
أختي العزيزة الله يفرج همك ويهدي زوجك.
حبيبتي لست أدري إن كنت تعرفين الأستاذة ناعمة الهاشمي فهي تنصح دائما النساء بعدم مواجهة أزواجهم بالخيانة.
والله حاسة فيك، نصيحة عليك بقيام الليل والدعاء ثم الدعاء وقراءة القرآن، فهذا ابتلاء تقربي من الله عز وجل أكثر فأكثر فالحل يأتي من عند الرحمن الرحيم. والله لي قريبة مرت بنفس ظروفك والآن تحمد رب العالمين و تحفظ القرآن وتصلي الفجر في وقته.
أعلم جيدا انه جرحك، افرشي حبيبتي سجادتك و صلي ركعتين و ابكي في السجود واشتكي لرب العباد هكذا كي تفرغي ما في قلبك. حاولي في هذه الفترة إلا تكلميه في الموضوع وكلما يضيق صدرك عليك بالصلاة. الله يفرج عليك.

~UniQuE~

مراقبة أقسام الأستشارات الزوجية ،الأنماط الشخصية
معلومات ~UniQuE~
من تحت لتحت ازاي،ده عاوز يتجوزها عرفي،ودي واحدة مش كويسة،استني لما يبليني بمرض ،هو أنكر أنه كلم صاحبه،بيقول أن الفيس اتسرق،وانا متاكده مليون في المئه أنه هو اللي كلمه،ودلوقت بعتلي رسائل واتس بينه وبين صاحبه ده،بيقوله هو اي الصور اللي انت بعتهالي دى،وانا رديت عليك ازاي وانا مافتحتش الفيس،اداءهم هما الاتنين مصطنع وباين انهم بيمثلو،حسبي الله عليهم
يا قلبي هدي شوي الله يهونها عليكي
انتي استعجلتي في المواجهة و ما كان عندك الادلة الكافية عشان تواجهينه فيه عشان كذا قلبها عليكي و جاب لك قصة صاحبه و مادري اييش ..

لو كنتي صبرتي شوي و جمعتي ادلة اكثر كان موقفك بيكون اقوى و ما كان راح ينكر و يقلب عليكي الطاولة ...

لكن لعل اللي حصل خير باذن الله انتي الحين هدي و صلي لك ركعتين و مثلي عليه انك صدقتي كلامه ...

على فكرة زوجك على حسب موضوعك السابق ليس سيء بدليل انه نبهك و قالك بالتفصيل شوو اللي ما يعجبه فيكي .. حاولي تصلحي علاقتكم و تكوني مثل ما هو يريد و اذا شفتيه لا يزال مستمر بهذا الطريق واجهيه بقوة و دخلي اهلك و اهله بالمشكلة ...

راجيه الرضا

مراقبة و متميزة أقسام نسوة
معلومات راجيه الرضا
بصي يا خبيبتي من خلتل الواحد اللي بيشوفه دهتبين ان الخيانه دي بتبقي  عند بعض الرجال زي مرض مزمن موجود وزاد واصبح مزمن فمحتاجه صبر مش في يوم وليله كده هيبقي مخلص خاصه اصلا لو هو مذ متدين ولو كمان لو اصحاب زي  اللي بعتلو الصور د.ه.النوعيه دي بنغذي الجانب الشيطاني كل ما يقل والله اعلم ليه بيعملوا كده  هل عاوزين الكل بيبقي وخش. ولا تعود. المهم لا بد وانك تتصرفي بهدوء  كده وهناك فكره كده حقيقه لا اعلم ان كانت تنفع ولا لا انت اعلم بظروف زوجك.اشتغلي معاه بهدوء الفتره القادمه وكثفي  الشغل وحاولي اصلا تملي فراغه كله متخليهوش يتنفس وده طبعا مش تخنقيه لا  حاولي مثلا تقترحي رحله وتفهميه انك هتعيشيه جو  عمره ما عاشو  تطلبي كده مبلغ عشان تجيبي ملابس خاصه جديده  ولوازم الرحله اعتقد كده هستنزفي مبلغ  ممكن يصرفه ف الحرام.ثانيا لازم توحيلو بطريقه غير مباشره كيف هي قذاره البنات اللي بيمشوا في هذا الطريق القذر واحتماليه تعرضهم للامراض الخطيره  وممكن كمان تعملي عمليه ايحاء بانهم بنقلوا مراض جلديه  مقرفه وده ممكن تعمليه بطريقه  غير مباشره بمعني تقراي القصصىدي وتحاولي تحطيها امامه وتثيري فضوله ليقراءها من غير ما يحس  انك قاصده.المهم غذي عقله  بخطوره هذا الطريق .وتستمري ع احتواءه  توصليلو انه كما تدين تدان وتحاولي تستغلي اي حاجه بتخصل حولكم لتوصيل الفكره.ولا تنسي اهم شئ علاقته بربنا صدقيني لو علاقته بربنا كويسه هيبعد لوحده.وانت محتاجه كذلك توثيق علاقتك بربنا.وادعي متير قبل اي تخطيط واعلمي ان كل شئ بقدر الله.وحاولي اي مال هيروح لحرام تتصرفي في اي حاجه تستنزفيه فيه في الحلال واستغفري كثيرا وعليك بالحكمه والتروي والصبر في خطتك معه

معلومات القلب الحريري
خليكي مركزه معاه قوي قوي وانتي ح تعرفي تشتغليه من تحت لتحت قبل مايفكر يعمل اي حاجه ----وخليكي غامضه عشان الست الغامضه بتخاف الرجاله منها لكن الست الواضحه بيعرف يلاغيها ازاي ويسيطر عليها بسهوله ويخرج من عمايله زي الشعره من العجينه لان مفاتيحها في ايده وهي واضحه جداااااا قدامه

Farida2005

معلومات Farida2005
احنا خلاص انفصلنا وانا طالبة الطلاق،الموضوع ده حصل منه من 5 سنين،والله اعلم اتجوز ولا كان هيتجوز،لحد دلوقت متاكدتش،وبصراحة شايفة اني لو رجعت كملت معاه ممكن يستسهل الموضوع ويعرف اني كلام عالفاضي،وتعبت قوى من المراقبة والشك،نفسي اعيش في هدوء ،انا هسيبله الولاد،لاني حاليا غير مؤهلة اني اربيهم أو اتعامل معاهم،لو فضلو معايا هيتعبو وهيعانو،ادعولي ربنا معايا ويقويني عاللي جاي

راجيه الرضا

معلومات راجيه الرضا
احنا خلاص انفصلنا وانا طالبة الطلاق،الموضوع ده حصل منه من 5 سنين،والله اعلم اتجوز ولا كان هيتجوز،لحد دلوقت متاكدتش،وبصراحة شايفة اني لو رجعت كملت معاه ممكن يستسهل الموضوع ويعرف اني كلام عالفاضي،وتعبت قوى من المراقبة والشك،نفسي اعيش في هدوء ،انا هسيبله الولاد،لاني حاليا غير مؤهلة اني اربيهم أو اتعامل معاهم،لو فضلو معايا هيتعبو وهيعانو،ادعولي ربنا معايا ويقويني عاللي جاي
اختي  وهل الانفصال هو الحل حبيبتي؟ وهل استخرتي ؟ وماذا عن اولادك ؟ انت غير مؤهله وانت امهم  فهل تعتقدين ان اهل زوجك سيكونوا مؤهلين؟ اختي لو الطلاق هو احل لكنا اشرنا به عليك. وبعدين الموضوع من خمس سنوات ماذا حدث خلالها ليجعلك تصرين ع الطلاق هكذا الامور نوعا ما مش واضحه

راجيه الرضا

معلومات راجيه الرضا
وبعدين ياختي انت قلتي عاوز يتجوز  واحده عرفي وكان الامر جدي من فضلك وضحي اكثر

Farida2005

معلومات Farida2005
نعم،تكرر مرتين او 3 ،والان بعد أن هدأت وبدأت بترتيب افكار ى حاسة بان احسن حل هو الانفصال،صعب جدا الانسان يعيش في جو ترقب وقلق ،والحمد لله أنا كنت بعمل فوق طاقتي لاجعل بيتي وزوجي واولادي في احسن حال،ومكانش في غير نقطة الخجل دى بس،ولم يكن خجل في كل شئ،للتوضيح لم يكن هناك خجل في علاقتي به،يعني لم يكن هناك سبب،وقلت له كتير لو فكرت في يوم انك تتزوج لن امانع ولكن اعطيني حقي في أن أعيش في هدوء،لن ازعجك ولن اخرب البيت،واجهة البيت الاجتماعية هتكون محفوظة،وانت هيكون لك حياتك الاخرى،.طلبت منه الطلاق أو علي الاقل الانفصال وهو الان لم يرجع بعد،بيبعت لي رسائل كثيرة ملخصها أنه بيحبني واني متوهمة وبظلمه،لكن قلبي الان من ناحيته قاسي جدا،واشعر بأنه صار غريب عني ولا اود رؤيته مره اخرى

راجيه الرضا

معلومات راجيه الرضا
طب اختي هناك قصه هنا تقريبا بقسم الروايات اسمها "غدير تحت اقدام الزير" اطلعي عليها  للنهايه ثم قولي رايك وعليك بالدعاء كثيرا والاستغفار وفقك الله??

Farida2005

معلومات Farida2005
حبيبتي قرأتها،ورايي انه بالرغم من الالم الذي تملك غدير الا أنها باتت واقفة على أرض صلبة،قبل اكتشاف الحقيقة كانت متأكدة ولكن بدون دليل ولكنها الآن علي يقين،وان اجلا أو عاجلا،كان أمر وليد سينكشف،يعني لما يموت كانت زوجته الأخرى ستطالب بحقها وأبنائها،وقتها كانت غدير ستصدم ولكنه ليس أمامها لتنتقم منه،لكنه الان امامها،تستطيع أن تشفي غليلها كما تشاء،وتستطيع أيضا أن تعيش لنفسها وسعادتها

راجيه الرضا

معلومات راجيه الرضا
حبيبتي قرأتها،ورايي انه بالرغم من الالم الذي تملك غدير الا أنها باتت واقفة على أرض صلبة،قبل اكتشاف الحقيقة كانت متأكدة ولكن بدون دليل ولكنها الآن علي يقين،وان اجلا أو عاجلا،كان أمر وليد سينكشف،يعني لما يموت كانت زوجته الأخرى ستطالب بحقها وأبنائها،وقتها كانت غدير ستصدم ولكنه ليس أمامها لتنتقم منه،لكنه الان امامها،تستطيع أن تشفي غليلها كما تشاء،وتستطيع أيضا أن تعيش لنفسها وسعادتها
حبيبتي  جيد انك قراتيها .ولكن هل نالت غدير السعاده ووقفت علي ارض صلبه؟ انا لا ادعو للخنوع والتسليم بالخيانه وان تعيش المراه. كالست امينه. مستسلمه لسي السيد بل بالعكس اكره الضعف .ولكن في قصتك نقاط مهمه .اولها انه صارحك بما يحب والذي افتقده لسنين طوال  وهذه نقطه ايجابيه. منه اذ انه ليس من النوع الذي يتلكك للزوجه ليرميها.ثانيا  هو لن ينصلح حاله بين يوم وليله سياخذ وقت وصبر وانا اسالك بعد ان وضعتبي يدك علي الداء وبامكانك العلاج الا يستحق بيتك واولادك الصبر قليلا خاصه وانه يحاول الرجوع.من حقك ان تقفي علي ارض صلبه. ولكن بامكانك ام تقفي عليها في بيتك.خذي قرارا حاسما انك لن تتهاوني هذه المره   ولعل ما فعلتيه يكون رادعا له.قولي له لك شروط لعودتك وقولي له انا تغيىت وساكمل التغيير ولكن  انت لابد ان تتغير  ايضا والا فلن تجدني في حياتك واول خطوه لابد من الرجوع الي ربه قطع علاقته برفقه السوء الذين يغذون  الجانب السئ به .ثم فلينظر الي بناته ومستقبلهم وان ما يفعله ببنات الناس سيرتد الي نحره مستقبلا    في بناته .قولي له حان وقت التوبه. كوني قويه كما شئتي ولكن اعلمي شيئا لو غلبك الحنين يوما الي بيتك واطفالك ستكون  نقطه ضعف عندك  اترضين ان تزرعي ويحصد غيرك اان تلدي وياتي لهم بغيرك لتربيهم.لا تنظري تحت قدمك واستشرفي المستقبل. يا اختي  لولا  ان زوجك يبدو منه نقاطا ايجابيه ما قلت ذلك. فحاولي بقوه هذه  المره وخوضيها معركه بيتك وزوجك .اتتركيه للساقطات وانت احق به منهن  فانت زوجته وام اولاده وحلاله .يا اخت استخيري كثيرا وادع كثيرا وارجعي انت نفسك الي  الله تعالي واساليه البصيره فيما انت فيه.وفقك الله

من نحن ؟؟

موقع نسوة : هي شبكه عربيه تهتم بكل ما يخص المرآه وحياتها اليوميه يعمل منذ سنوات لمساعدة والمساهمه في انجاح كافة الامور الحياتيه للمرآه العربيه