ادعولى ى ى ى يا اخواتى ابنائى مرضى لكن جوزى!!!

قوة إرادة

معلومات قوة إرادة
بسم الله الرحمن الرحيم

أختي حيرانة ...أسأل الله أن يبعد عنك شبح الحيرة ويكفيك شر ماأهمك...
حبيبتي...فعلا حالتك مع زوجك كأنها نسخة طبق الأصل من حالات أخرى وكثيرة أيضا..هدانا الله وأصلح حالنا وحال أزواجنا وأبنائنا جميعا...
عزيزتي...حمدا لله على سلامة أبنائك الله يحفظهم لك أصحاء وسعيدين يارب.
بالنسبة لزوجك...إن أكثر ماأخشاه عليك هو وقوعك في الإثم بالاستمرار في العيش مع رجل كما تقولين والله أعلم أنه يرتكب الكبائر ويتعاطى الأمور المحرمة...وقد يكون مع هذا كله لا يحافظ على صلواته التي هي عمود الدين..فأخشى أن يلحقك الضرر أنت وأبنائك ...(كلامك عنه بأنه زاني)...يعتبر قذفا...ولايحق لك ذلك إلا بشهادة أربعة شهود...أنا هنا لا أدافع عنه ولكن أخشى عليك أن تتحملي إثم قذفه بهذه الصفة وأنت غير متيقنة من ذلك...وإن كنتي متيقنة فلابد أن تستشيري عالما صادقا ليفتيك في أمرك وأمر استمرار حياتك مع هذا الزوج...هداه الله وأصلحه وسخره لك ولأبنائك وألهمك رشدك في جميع أمرك.
مع خالص دعواتي وحبي..

مدمنة صبر

معلومات مدمنة صبر
الحمد لله عاد قلبى بين ضلوعى مرة اخرى فقد شف ى الله ابنائى خصوصا الرضيع
فقد وصل الأمر بان أحضرنا شيخ يقرأ قرآن عليه وتعطيره بالمسك لعل مكروه أصابه من عين او سحر
والحمد لله بمجرد ان أحسست انه بدأ يتماثل للشفاء عدت الى بيتى حيث ان اختى لم ترد ان أرجع بدون ان تطمئن علينا حيث أرسلت بي الى طبيب آخر حتى تطمئن على ابنائى تماما
وعدت امس ليلا ثم اتصلت بزوجى واخبرته برجوعى فوجدته فرحا جدا برغم ان يومها صباحا حدثت مشاده بسيطه بينى وبينه لأنه قالى خليكى عندك على ما أقبض المرتب وآجى اخدك فعصبت منه وقلت له يعنى انت راهن رجوعنا على كذا يعنى احنا بنرمى بلانا على الآخرين فزعل وقفل الخط وشويه وبعت له رساله لانى حسيت انى كنت بايخه معاه شويه مع انى عندى حق فى كلامى وقلت له بيها (
انت بتزعل ليه على العموم بعدين نبقى نتكلم) فف وجئت به يرد برساله يشكرنى و يقولى خدى بالك من نفسك ومن العيال
المهم بعد ما خبرته ان احنا رجعنا قمت و ظبطت نفسى ونيمت العيال وعطرت الجو برغم ان البيت كانت حالته سيئه بس حاولت اوضبه شويه بسرعه ولما دخل البيت قعد يتشمم ريحه البيت المعطره وانا ظليت بغرفه النوم الى ان دخل عليا عشان اشوف رد فعله لقيته مشتاق قوى ومتلهف واخذنى بحضنه وضمنى جامد وعجبه لبسى وبعدين حصل اللى حصل احم احم بصراحه كان شكله مبهدل قوى وهو نفسه قالى انا كنت مخنوق قوى ومضايق من عدم وجودك والله مش قادر أقولك قد ايه انا مبسوووط برجوعك وطبعا فرحت بكلامه ده قوى اللى ماسمعتوش منه من زمان ولا حتى بعد ماصالحنى من أخر خلاف بينا
وأكلنا وحلينا ونمنا وقمنا الحمد لله على خير
ولقيته النهارده باعت لى اهداء أغنيه رومانسيه جميله على صفحتى بالفيس بوك اول مره يعملها
بصراحه اللى بيعكنن عليا بقه هو ان دايما عقلى يقولى هو بيعمل كده بس عشان يدارى نفسه ويغطى على عمايله
او يمكن ضميره بيأنبه مش عارفه والله ولا يمكن ربنا هيحقق أملى انه هيتصلح حاله ( أنا أصلى بستودعه كل يوم عند ربى )
مش عارفه بس برضه انا متأكده انه لسه مستمر بعلاقاته المشبوهه خصوصا انى لقيت الحشيش مخبيه بمحفظته برضه فتألمت كثيرا واحسست انه بيعمل كده معايا عشان يخدعنى ويموه على تصرفاته.
لله يصلح حاله وحال المسلمين جميعا قولوا
آآآآآآآآآآآميننننننننننننننن

أول شي الحمدالله على سلامت اودلاك ويا ليت تسجدين لله سجود شكر على سلامتهم
لئن شكرتم لأزيدنكم ولئن كفرتم إن عذابي لشديد}..

ثانيا

اعجبتيني يوم قلتي ان ما اصاب عيالك من ربي يمكن ابتلاء بما يفعله ابوهم لالكن لاحظت فيك وكأنك تطبقين هذه الايه
قال الله تعالى : ((وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَن كَثِيرٍ ))

ولقيته النهارده باعت لى اهداء أغنيه رومانسيه جميله على صفحتى بالفيس بوك اول مره يعملها
!!
ربي اشفى عيالك هكذا نستقبله بااغنيه !!!

معلومات حيرانه جدااا
شكرا على ردودكم يا اخواتى
اختى قوة ارادة :أعتقد ان الشهاده دى تخص المرأة لتأكد من انها زانيه وليس الرجل ولو كنت مخطئه فى اعتقادى هذا صححى لى
واظن ان معظم الزوجات الشاكيات من خيانه زوجها مش لازم تكون جابت شهاده اربع شهود لأن ده طبعا شئ صعب لكن كل واحده يبقى عندها دليل اكيد على هذا
أنا عن نفسى عندى بدل الدليل عشره(ولا مجال لذكرها الآن) دى غير احساس المرأه الذى أخصها به ربها حتى تستشعر الخطر على بيتها فتهب للدفاع عنه
لكن حتى لا اشتت الاسره فبلجأ لاساليب كثيره حفاظا على بيتى أولها الدعاء والاستغفار لعل الله يكتب لزوجى الهدايه وانا متعشمه بالله خيرا ولا ارجو منك الا الدعاء بظهر الغيب لعل الله استجاب منك ومنى
الأخت مدمنه صبر أنا طبعا شكرت الله على سلامه ابنائى وزوجى ايضا بل طالبته باخراج صدقه ايضا
ولكن هذا الاهداء منه ما هو الا تعبير عن حبه لى وفرحته برجوعى للبيت ولكن بطريقه رومانيسه على الأقل أفضل من ان يرسله لامرأه اجنبيه عنه
و ما العيب ان يفرغا الزوجين مشاعرهما معا بكل الطرق حتى ولو كان باغنيه حلوه بعيده عن الابتذال والخروج عن المألوف او ب شعر او حتى قطعه موسيقيه يتراقصان معا عليها والا ف كيف سيكون الحب واالمشاعر الملتهبه بين الزوجين والا سيف عل كل منها هذا بطريقه محرمه بعيده عن الطرف الآخر
استعجب دائما من بعض الاعضاء اللى بيستنكروا ان يسمع الزوج مع زوجته موسيقى او اغنيه يعبران بها من خلاها عن حبهم واشتياقهم لبعض
وفى نفس الوقت اجد مثلا عضوه تطالب باقى العضوات ان يعلموها كيف ترقص وماذا تفعل وماذا تلبس لان زوجها عاوزها ترقص طبعا من حقه بدل ما عينه تزوغ بره طيب هى الزوجه هترقص ازاى لزوجها مش برضه على الموسيقى والأغانى ويمكن يطبلها كمان
معلش بقه انا كان نفسى من زمان اقول الكلمتين دول لان دايما اجد بعض العضوات لما واحده تجيب سيره الاغانى او الموسيقى تهاجمها وا تعارضها على طول
انا طبعا مش بقول نسمعها عمال على بطال بس تكون فى الاوقات المطلوبه والمناسبه بس وانا مره سمعت شيخ يقول ان سماع االزوجين للاغانى معا فى لحظات الحب مادامت بعيده عن الابتذال ليست حرام زيها زى الرقص بالضبط
وربنا يهدى الجميع

مدمنة صبر

معلومات مدمنة صبر
شكرا على ردودكم يا اخواتى
اختى قوة ارادة :أعتقد ان الشهاده دى تخص المرأة لتأكد من انها زانيه وليس الرجل ولو كنت مخطئه فى اعتقادى هذا صححى لى
واظن ان معظم الزوجات الشاكيات من خيانه زوجها مش لازم تكون جابت شهاده اربع شهود لأن ده طبعا شئ صعب لكن كل واحده يبقى عندها دليل اكيد على هذا
أنا عن نفسى عندى بدل الدليل عشره(ولا مجال لذكرها الآن) دى غير احساس المرأه الذى أخصها به ربها حتى تستشعر الخطر على بيتها فتهب للدفاع عنه
لكن حتى لا اشتت الاسره فبلجأ لاساليب كثيره حفاظا على بيتى أولها الدعاء والاستغفار لعل الله يكتب لزوجى الهدايه وانا متعشمه بالله خيرا ولا ارجو منك الا الدعاء بظهر الغيب لعل الله استجاب منك ومنى
الأخت مدمنه صبر أنا طبعا شكرت الله على سلامه ابنائى وزوجى ايضا بل طالبته باخراج صدقه ايضا
ولكن هذا الاهداء منه ما هو الا تعبير عن حبه لى وفرحته برجوعى للبيت ولكن بطريقه رومانيسه على الأقل أفضل من ان يرسله لامرأه اجنبيه عنه
و ما العيب ان يفرغا الزوجين مشاعرهما معا بكل الطرق حتى ولو كان باغنيه حلوه بعيده عن الابتذال والخروج عن المألوف او ب شعر او حتى قطعه موسيقيه يتراقصان معا عليها والا ف كيف سيكون الحب واالمشاعر الملتهبه بين الزوجين والا سيف عل كل منها هذا بطريقه محرمه بعيده عن الطرف الآخر
استعجب دائما من بعض الاعضاء اللى بيستنكروا ان يسمع الزوج مع زوجته موسيقى او اغنيه يعبران بها من خلاها عن حبهم واشتياقهم لبعض
وفى نفس الوقت اجد مثلا عضوه تطالب باقى العضوات ان يعلموها كيف ترقص وماذا تفعل وماذا تلبس لان زوجها عاوزها ترقص طبعا من حقه بدل ما عينه تزوغ بره طيب هى الزوجه هترقص ازاى لزوجها مش برضه على الموسيقى والأغانى ويمكن يطبلها كمان
معلش بقه انا كان نفسى من زمان اقول الكلمتين دول لان دايما اجد بعض العضوات لما واحده تجيب سيره الاغانى او الموسيقى تهاجمها وا تعارضها على طول
انا طبعا مش بقول نسمعها عمال على بطال بس تكون فى الاوقات المطلوبه والمناسبه بس وانا مره سمعت شيخ يقول ان سماع االزوجين للاغانى معا فى لحظات الحب مادامت بعيده عن الابتذال ليست حرام زيها زى الرقص بالضبط
وربنا يهدى الجميع

يالغلا قدوتنا النبي صلى الله عليه وسلم يعني لا يهمك فلانه تسمع والا تطلب رقص !!!!!

سؤال يالغلا الاغاني تغضب ربنا والا لا ؟ لا يهمك الشيخ الفلاني

انا اسئل بما فيه القران والسنه

معلومات حيرانه جدااا
وأنا كنت عاوزه اسمع تعليق على ان
صحيح ممكن جوزى يكون بيتغير للأفضل وبيحبنى بجد ولا هو بس بيدارى عمايله
مع العلم انه جنوبى غربى

وهل استخدام الرسائل فى العتاب او الاعتذار أفضل ولا أكلمه فى وشه على طول ختى لا يعتبرنى ضعيفه او خايف ه منه

رندا كووول

~◦ღ( حكيمة الإستشارات الزوجية )ღ◦
معلومات رندا كووول
وأنا كنت عاوزه اسمع تعليق على ان
صحيح ممكن جوزى يكون بيتغير للأفضل وبيحبنى بجد ولا هو بس بيدارى عمايله
مع العلم انه جنوبى غربى

وهل استخدام الرسائل فى العتاب او الاعتذار أفضل ولا أكلمه فى وشه على طول ختى لا يعتبرنى ضعيفه او خايف ه منه

زوجك حس بقيمتك لما خرجتي من البيت ..ولما يرجع للبيت وما يشوف اولاده ولا يسمع اصواتهم والبيت كئيب ومظلم
حس بأهمية الاسره ف حياته .وان شاءالله يكون صادق بحبه لك ومش بيداري ع عمايله..والجنوبي يحب الجو الاسري
لو مايجلس ف البيت لكن يحس فيه..
استخدام الرسائل حلو .ع الاقل افضل من المواجهه وف الغالب تكون النتائج طيبه ...لكن اذا ماجابت نتيجه فالمواجهه مطلوبه.........والحمدلله ع سلامة اطفالك متعهم الله بالصحه والعافيه.

معلومات حيرانه جدااا
شكرا راندا كوول
كلامك منحنى كثير من التف اؤل
الله يخليكى ليا
والله ساعات هناك ردود تحبط او كأنها تصيد الأخطاء لصاحبه المشكله ولا يدخلوا فى صلب الموضوع
شكرا لكى

ean2000

معلومات ean2000
اسأل الله العظيم ان يشفي اولادك ويهدي زوجك ويحنن قلبه عليكم

من نحن ؟؟

موقع نسوة : هي شبكه عربيه تهتم بكل ما يخص المرآه وحياتها اليوميه يعمل منذ سنوات لمساعدة والمساهمه في انجاح كافة الامور الحياتيه للمرآه العربيه