نصيحه مني عفي زوجك ??

احصائياتى
الردود
2
المشاهدات
529

أنثى بعطر الورد

مراقبه سابقة / متميزات نسوة
معلومات أنثى بعطر الورد
نصيحه مني عفي زوجك ??
لان عفه الزوج مش معاشره وبس ، كل راجل احتياجاته مختلفه عن التاني
اساس الزواج انك تعفي زوجك .. وظيفتك من يوم ما اتجوزتي ..
انتي كزوجه مطلوب انك تعفي زوجك بحسابات زوجك ، بحساباته هو ، مش بحساباتك انتي !
لو زوجك يتعف بالمغازله .. عفيه بالمغازله
لو زوجك يتعف بالأكل ، نوعيله في اكله
لو زوجك يتعف بالنظافه ، خلي بيتك علي سنجه عشره
لو زوجك يتعف بالاولاد .. عفيه بالاولاد
لو زوجك يتعف بالمنظر ، لبس وصبغه وكوافير وجيم ، عفيه بده
لو زوجك يتعف بانه عايز حد يتكلم معاه
اتكلمي معاه بعيد عن الواد والبت والطبيخ فضي نفسك ليه واتكلمي معاه بدل ما يدور علي اللي تتمني تفضاله ...
لو زوجك رومانسي كوني رومانسيه ، عملي خليكي عمليه ، اجتماعي خليكي اجتماعيه
هتقوليلي ودوره هو ايه ؟ هقولك ليه دور والف دور كمان ، بس احنا في بلد بتفرم الرجاله ، ماتكونيش مفرمه معاهم ، دي نقطه
النقطه التانيه : كل ست تقدر تخلي جوزها يجي زي الحمل الوديع يشرب من ايدها ..
الدفه في ايدك انتي ...
دايما تلاقي واحده تشتكي من انها عامله لزوجها كل حاجه ومش عاجبه ، لا هو مش عاجبه ، هو حساباته غيرك ومش هيطمر فيه لانه مش عايز ده .. الموضوع بسيط ..
هو اصلا مش عايز كل ده يكون علي حسابه ، هو عايز يجي يلاقيكي صاحيه تحكي معاه شويه حتي لو قصرتي في الباقي هو عايز كده
غيره عايز يجي يلاقي العيال مصحصحين وقاعديله ، غيره عايز يرجع يلاقي شموع وورود ، غيره عايز يرجع يلاقكي علي سنجه عشره .. المهم هو عايز ايه مش انتي فاضيه لايه
وهتتسألي عن ده ، عن عفه زوجك ، لانك انتي مسؤله عنها واعرفي انك لما بتعفي زوجك بتعفي مجتمع بحاله لان ساعتها جوزك مش هيبقي زي المسوخ اللي في الشارع دول ..
تاني بقولك : عفي زوجك بحساباته هو ، لا حساباتك ولا حسابات اهلك .. ومترحيش تشتكي لصحبتك لا صحبتك بتعف زوجها بحسابات زوجها واللي هي مختلفه عن حسابات زوجك فمش هتفيدك بحاجه
انتي كده عملتي اللي عليكي معاه وتمام وعلاماات ان ده تمام انك تلاقيه مايبصش بره .. هو عامل زي واحد شبعان قاعديه علي سفره مش هيبص لحد لانه شبعان حتي لو مقالش بس هو شبعان ..
? وخلاصه القول ....
ماتحكيش لحد علي مشاكلك ، الحسابات مختلفه من بيت لبيت وممكن يتهد بيتك مش يتعمر وهما ما يقصدوش
ماتحكيش لانك كمان وانتي بتحكي تتصابي بعين في حاجه بتعمليها وغيرك مش عارفه تعملها
يا أختي العزيزه حافظي علي بيتك والله الطلاق ده حاجه بشعه و 90% من اللي عملوه ندموا وان لم يعترفوا بذلك
يا اختي انتي لو قعدتي اتكلمتي مع زوحك وفهمتوا بعض 80% من مشاكلكم هتتحل لا دي مش هتحصل من أصله.
وانت كمان عف زوجتك ... عفها بالستر عفها بعدم الاهانه عفها برضا عفها بانك متبصش لغيرها عفها بانك تكون سندها عفها بالأمان عفها بكلمه حلوه تهون عليها تعب اليوم والاولاد عفها بانك متقلش منها قدام اهلك عفها بانك متقولش عيوبها وتتريق عليها
ليك دور زى مهيأ ليها دور
عفها وعفيه العفه في راحتكو نفسيا ومتبقوش اناننيين

اسم الموضوع : نصيحه مني عفي زوجك ?? | المصدر : الزوج والزواج

رهف 88

Well-known member
معلومات رهف 88
كلام جميل لكنه ينحاز الرجل ككل المواضيع الذكورية التي لا تسمن ولا تغني من جوع
لنعترف ان الرجال في مجتمعاتنا معاقين عقليا وأظن السبب في إعاقتهم هو مثل هذه النصائح المثالية التي تحمل المرأة وحدها مسؤولية سعادة بيتها مهما كان نوع الزوج حتى ان كان غير صالح
الزواج مسؤولية طرفين اثنين بل صرت أعتقد يقينا ان نجاح الزواج يعتمد على الزوج اكثر منه على الزوجة لان العصمة والقوامة في يده فهو المسؤول والراعي والناصح والمربي والمسؤول عن زوجته وصلاحها و حتى سعادتها والا لما اباح الاسلام الرجل الزواج من كتابية في حين أنه حرم على المسلمة الزواج بكتابي
مشكورة انثى على موضوعك هذا
ولا تزعلي مني بليز فمسل هذه المواضيع صارت تستفز اعماقي

أنثى بعطر الورد

مراقبه سابقة / متميزات نسوة
معلومات أنثى بعطر الورد
كلام جميل لكنه ينحاز الرجل ككل المواضيع الذكورية التي لا تسمن ولا تغني من جوع
لنعترف ان الرجال في مجتمعاتنا معاقين عقليا وأظن السبب في إعاقتهم هو مثل هذه النصائح المثالية التي تحمل المرأة وحدها مسؤولية سعادة بيتها مهما كان نوع الزوج حتى ان كان غير صالح
الزواج مسؤولية طرفين اثنين بل صرت أعتقد يقينا ان نجاح الزواج يعتمد على الزوج اكثر منه على الزوجة لان العصمة والقوامة في يده فهو المسؤول والراعي والناصح والمربي والمسؤول عن زوجته وصلاحها و حتى سعادتها والا لما اباح الاسلام الرجل الزواج من كتابية في حين أنه حرم على المسلمة الزواج بكتابي
مشكورة انثى على موضوعك هذا
ولا تزعلي مني بليز فمسل هذه المواضيع صارت تستفز اعماقي
وجهة نظر احترمها رهوفه
بس رهف عندما تقرائين موضوع لا تاخذين الموضوع كلمه كلمه حرف حرف يعني مثل افعل ولا تفعل
لا
في كل موضوع في فكرة والذي لديه او تعلم الذكاء العاطفي يفهم المغزى
في مثل هذه المواضيع عندما اعرضها لا اعني ان تكونوا روبوت
لا
انا اعطيك فكرة عن مداخل الزوج التي تساعدك
انا ارى ان الرجل قوى بقوامته وهو المسسسسسسسول عن رعية اهله الاول....انا معك
بس هذه قلبوها وصارت المراءة هي المسوووولة عن البيت عن الزوج عن الاطفال
كله لان الاسلام كرم المراءة تكريييييييييم كبير عززها
واعطاها حقوق كثير لدرجة صارت اعلي في الحقوق من الرجل
بعض الشيوخ اخفوا هذا
واظهروا الطاعه وووووو
وصار الرجل كلما يفعله هو من حقه كرجل ولا يعيبه شيء
المهم
لو شوفنا كمية القصص بين الزوج والزوجة
راح انشوف المراءة او الزوجة مرعوبه ضائعه كل يوم الزوج بيفاجاءها بشيء
كل يوم بقصه
والزوجة تستقبل
والزوج يعمل علي اساس ان بيده الاسباب التي تعطيه التعاطف والتوافق
فرعبها هذا لانها لم تفهم مداخل الزوج او الرجل
عندما تفهم ويكون واضح امامها وتملك المفاتيح وتكون مسوليه الامور الم يقولوا هي المسوله
اذا مسوليه الامور في يدها
ويرتفع درجات تقديرها لنفسها لن ترتعب مره اخرى
وستغلق امام الرجل او الزوج الباب عليه
وسيحترمها ويعظم من شانها
وستعاد الموازين لاصلها
انا من خلال عرضي للمواضيع اريد ان اعطيكم الفكرة والمداخل
عندما تفهم الرجل الذي امامها ما هي اساليبه وما الغاية من وراء هذه الاساليب راح تفهمه الزوجة وراح تصل اليه
ويعيشوا في ثبات وبنات ?

من نحن ؟؟

موقع نسوة : هي شبكه عربيه تهتم بكل ما يخص المرآه وحياتها اليوميه يعمل منذ سنوات لمساعدة والمساهمه في انجاح كافة الامور الحياتيه للمرآه العربيه