من مذكرات "الخاطبة" في رحلتي لتوفيق راسين في الحلال

احصائياتى
الردود
7
المشاهدات
513

راجيه الرضا

مراقبة و متميزة أقسام نسوة
معلومات راجيه الرضا
من مذكرات "الخاطبة" في رحلتي لتوفيق راسين في الحلال
#الخاطبة
من صفحة رحاب فكري ..

من خلال رحلتي في السعي لتوفيق راسين في الحلال..يمكنني ان ادون بعض الملاحظات:
1-كل الرجالة بلا استثناء باختلاف السن والمستوى والتعليم والعمل والشكل والصلعة والكرش وسلفني شكرا، عايزين بنت حلوة وبيضاء البشرة وقوامها ممشوق..
بتنور في الضلمة
فول اوبشن مالتي انترناشونال
تقفيل اوروبي
كاسيت وجنوط ويو اس بي
بغض النظر هو شخصيا شكله عامل ازاي واراهن اذا كان بيبص في المراية اساسا
2-الراجل اللي عنده 40 و50 و60 سنة عايز واحدة 20 علشان بعد كده بتتحول البنت تقريبا لزومبي بتمص الدماء..
3-المهندس عايز مهندسة والدكتور عايز دكتورة
على اساس ان بقية الكليات بتعلم أنا بسمة وأخي باسم وبتقرطسهم في بقية المنهج
4-اللي ساكن في التجمع عايز من التجمع واللي ساكن في اكتوبر عايز من اكتوبر
علشان انتوا عارفين في مشاكل في الحدود بين البلاد
5-المطلق والأرمل واللي عايز زوجة تانية كلهم عايزين انسات.. وبقية الفئات النسوية ممكن ييجوا معانا كوكب المريخ يشوفوا كاىنات تانية قابلة للزواج
6-معظم الرجالة عايزينها بتشتغل وكسيبة، معلش الست ميعيبهاش غير جيبها ، واحنا بنشتري ست بفلوسها وسلاطتها وبابا غنوجها
7-الرجالة بتخاف من الست الذكية والمثقفة والقارئة والمتعلمة والقوية والمستقلة والمادية والعاطفية والغيورة واللي مش بتغير وذوات الدم البارد والاجنحة المكسورة والمناقير الحادة وانا وانت وجتها نيلة اللي عايزة تتجوز
طبعا دي نبذة صغيرة عن طلبات العرسان
البنات بأه
1-وريني صورته علشان انا اهم حاجة عندي يبقى مسبسب
.. ايه مسبسب دي؟
انا اخر عهدي بالوجاهة كان الراجل يبقى وسيم
2-لا انا مسافرش بره انا بنيت هنا امبراطورية سترونج اندبندنت زفت على دماغهم ومقدرش اسيب ده كله واسافر علشان اتجوز راجل يتحكم فيا
3-اهم حاجة الشقة جنب ماما، ااه امال انا هاروح ارمي بلايا على مين لما اتجوز ومين هيطبخ ويغسل ويحمي العيال ويلطم انه جوز بنته ع الفاضي
4-لا انا متجوزش واحد اكبر مني بخمس سنين، انا عايزة واحد يفهمني
ماهي المصيبة انك لو بتفكري كده، فانتي كده بتلعبي في رينج رابعة ابتدائي وهتقعدي تذاكري دراسات
5-هاتي الاكونت بتاعه علشان ادرس شخصيته قبل ما نتقابل..
اكونت مين؟ راجل اعزب على الفيس بوك؟!
اومااااال
الاهم في كل ده..اخر حاجة الناس بتتكلم فيها الدين والاخلاق!
اخر حاجة يقولها..ده لو قالها اصلا..اخبار الاخلاق ايه..
اخر حاجة تسألها هل بيصلي؟ هل مشهود له بحسن الخلق؟
هل هي بنت ناس؟ اخبار البيت اللي خارجة منه ايه؟
ونرجع نقول الطلاق زاد ليه والمشاكل بقت مش طبيغية في المتزوجين حديثا..لا بجد العقليات بقت صعبة والله
والزمن مش متحمل تناكة الله يكرمكم ..لما تتجوزوا هتكتشفوا ان البشرة البيضا والقوام الممشوق رفاهيات..المسؤوليات صعبة ومحتاجة زوجة متفهمة وواعية وقادرة على تخطي المشاكل بعقل وحكمة مش ببشرتها البيضا.
لما تتجوزي هتفهمي انه يتحمل مسؤولية بيته وولاده اهم من موديل عربيته ومساحة شقته.
محتاجين احلال وتبديل في ثقافة انتقاء النصف الاخر فعلا.
محتاجين ناس بتتقي ربنا وعندها وعي وخبرة وحكمة تدي للمقبلين على الزواج دورات تدريب حقيقية ازاي يبتدوا حياتهم وازاي يختاروا شريك الحياة
ومحتاجين زيهم يفضوا مشاكل وخناقات بمنتهى العقلانية والحيادية والحكمة والصبر والرغبة في اعمار الامة
محتاجين فكر متجدد بثوابت راسخة!

من صفحة Rehab Fikry

#رحاب_فكري

راجيه الرضا

معلومات راجيه الرضا

صدقه جاريه

Active member
معلومات صدقه جاريه
صحيح مااذكرت وفي كل مجتمعات العربيه بالتحديد اجد هذا الشئ ام المجتمعات الغربيه فهي اافضل بكثير منا حتى لو منفتحه قرات قصه لامره تعمل على تزويج هناك تقول ان اغلب الشروط لشباب هي ان تحبه كما هو ووهو كذالك وتقول في فتره الاخيره بدا شباب لايريد رؤيه البنت قبل الزفاف كنوع من المفاجاءه والمغامره والتحدي له على ان تكون اخلاقها كما يريد فانه لايهتم بشكل كثيراً ، سبحان الله اصبحت الاخلاق عندهم والاشكال عندنا ، (( اللهم اني اسالك الهدايه للمسلمين والمسلمات وستر والعافيه))

دانسميز

Well-known member
معلومات دانسميز
صحيح مااذكرت وفي كل مجتمعات العربيه بالتحديد اجد هذا الشئ ام المجتمعات الغربيه فهي اافضل بكثير منا حتى لو منفتحه قرات قصه لامره تعمل على تزويج هناك تقول ان اغلب الشروط لشباب هي ان تحبه كما هو ووهو كذالك وتقول في فتره الاخيره بدا شباب لايريد رؤيه البنت قبل الزفاف كنوع من المفاجاءه والمغامره والتحدي له على ان تكون اخلاقها كما يريد فانه لايهتم بشكل كثيراً ، سبحان الله اصبحت الاخلاق عندهم والاشكال عندنا ، (( اللهم اني اسالك الهدايه للمسلمين والمسلمات وستر والعافيه))
أي اخلاق عند الغرب تقصدين.. الذي يريدها الرجل الغربي!...ومنذ متى الغرب يتزوجون بهذه الطريقة؟
فهي تسكن معه من دون زواج...

صدقه جاريه

Active member
معلومات صدقه جاريه
قد تجدين ذالك غريباً ولكن هذا مايحدث ولا اعمم ذالك ولاتنسي ان هناك في غرب لازال يووجد. بعض القيم حتى وان ذهبت او انحلت العقائد تبقى القيم موجوده ليس الكل كما ظننتي وانا لا ادافع انما اوضح اننا اصبحنا لانبالي بالاخلاق والقيم هذا مااقصدته بكلامي

راجيه الرضا

معلومات راجيه الرضا

نعم الغرب قد تكون تكونت لديه وتلك القناعات ولانهم يفكرون بطريقة عملية ...جربوا الجمالةوكذا وكذا

والحقيقة انهم مهما جربوا فلن يجدوا راحة لانهم يمشون بالطريق الخطا .مقاييس الجمال عندهم. مختلفه عن عندنا لا مشكله ان يتزوج الاشقر من السمراء ولا يتزوج من النحيفة جدا انما بالشرق رغم التطور لا تزال هناك مقاييسا. للجمالىالكل يعرفها

وبعد ان دخل الشرقيون طاحونه الحياة الراسمالية بدا الرجال يفكرون بطريقة عمليه يبحثون عن. الزوجة المفيدة التي تساعده ولا اعمم انما فعلا الافكار بدات تتغير عند البعض القليل...

يعني ستجدين خليطا من الافكار والنماذج نتيجة للانفتاح والتغير

ولكن من يربط قلبه بالله تعالي يعفه الله ولو كانت زوجته ليست بجميلة. وعامة الارواح جنود مجندة..شكرا لمرورك اختي يسعدني دايما. وحودك وارجو ان تكوني بخير

من نحن ؟؟

موقع نسوة : هي شبكه عربيه تهتم بكل ما يخص المرآه وحياتها اليوميه يعمل منذ سنوات لمساعدة والمساهمه في انجاح كافة الامور الحياتيه للمرآه العربيه