لو فات عشرون فقد تبقي عشرة ..جد واجتهد ما استطعت

احصائياتى
الردود
0
المشاهدات
245

راجيه الرضا

مراقبة و متميزة أقسام نسوة
معلومات راجيه الرضا
إنضم
18 فبراير 2017
المشاركات
14,541
مستوى التفاعل
9,665
النقاط
113
لو فات عشرون فقد تبقي عشرة ..جد واجتهد ما استطعت
لو ضاع عشرين فاضل عشرة، وليال الوتر ، وليله قدر ، ودعاء وبكاء، فاضل فرصه..

ودول عشرة نقاط مُختصرة ومُحدّدة:

1 - ليلة القدر سُمّيت هكذا لإنها تُقدّر فيها مقادير العباد السنوية

مثال ..إذا كتب الله لك قدر سيء للسنة القادمة (وفاة ابن، فشل في زواج، فشكلة خطوبة، حادثة سيارة، الخ)..وصرت تدعو بإخلا‌ص في ليلة القدر بالتوفيق والسعادة والعافية والنجاه ...فإن الله عز وجل يأمر الملائكة أن يمسحوا الصحيفة التي كُتب فيها الشقاء ويكتبون لك ما طلبت ( يَمحُوا اللهُ مَا يشاء ويُثبِت وَعِندَهُ أُمُّ الكِتاب )

2 - ليلة القدر بعبادة 84 سنة، ليلة واحدة ب 84 سنة عبادة، الساعة في ليلة القدر ب 8 سنين عبادة، والدقيقه ب 50 يوم عبادة ....فأين المُشمّرون رهبان الليل فرسان النهار ؟



4 - مفيش أي دليل شرعي ثابث صحيح عن النبي صلي الله عليه وسلم, ولا أحد من الصحابة, ولا سلف الأمه, يُجزم ( وحط علي كلمة يُجزم ده ألف خط ) إن ليلة القدر ليلة 27 ... كل اللي انت بتسمعه ده عباره عن إجتهادات من بعض الفُقهاء والعلماء، والأثر الوارد عن الصحابيّ أُبيّ ابن كعب رضي الله عنه إن ليلة 27 هيا ليلة القدر كان الظاهر من مقصود كلامه إنها كانت ليلة 27 لتلك السنة وليست في كل السنين والله أعلم.

4 - معلوم وثابت ومتواتر إن ليلة القدر تتنقّل وليست ثابتة, سنة تبقي مثلا 25 .. وسنة تبقي 27. وسنة تبقى 29 .. وسنة تبقي 23 وهكذا, في الحديث ( التمسوها في الأوتار )



5 - خطأ كبير وخلل عظيم إنك تجتهد ف القرآن والقيام والدعاء واعمال الخير ف الليالي الوترية فقط (21 _ 23_25_27_29) وتتكاسل وتتراخى ف غير هذه الأيام، إنت كده عملت بالظبط زي اللي عنده امتحان ف 10 دروس فذاكر 5 منهم بس ودخل الامتحان، أبسط قواعد المنطق بتقول إنّه لايمكن يجيب ( full mark ) ف الامتحان لانّه أكيد هيجيله سؤال من الدروس اللي مذكرهاش .



6 - متسخّرش طاقتك ومجهودك في الانشغال بليلة القدر هتكون يوم كام، ولا تشغل نفسك بعلاماتها .، سخّر جهدك وطاقتك في إنك تشتغل ال 10 ليالي دول وكأنهم أخر 10 ليالي ليك في الدنيا، وليلة القدر تطلع زي ما تطلع .. وكلما كنت صادق وجاد سيكون إحساسك وشعورك بها صادق وجاد.



7 - لو كنت من الناس الل فرّطوا وضيّعوا من أول رمضان ..أو لو مكنتش لسه بدأت أصلاً لسة عندك فرصة متضيّعهاش يقول شيخ الإسلام ابن تيمية ( العبرة بكمال النهايات لا بنقص البدايات ).. لومش هتعدّي مع النّاس الل هتعدّي الأيام ده هتعدّي إمتى ؟!
إنقذ ما يُمكن إنقاذه..قال أحدهم( حُسن الختام خيرٌ من حماسة البدء ).



8 - بالنسبة للناس الل بتطلع من المسجد بعد فجر كل ليلة وترية فتلاقي الجو جميل ومنعش والسما صافيه والشمس جميلة ويصورا ويرفعوا معلّقين ( أشعر أنها ليلة القدر )

‎ممكن فضلاً وليس أمرا بعد إذنكوا منعملش كدة .. مش شطارة والله ولا سبق صحفي بل بالعكس طبيعة المنشورات دي بتضعف الحماسة وتقتل الهمّة عند بعض الناس.

‎تخيّل معايا كدة إنّ واحد همّته ضعيفة وشاف كذا منشور من كذا حدّ بيأكد إن ليلة القدر كانت ليلة كذا .. تفتكر هيكمل باقي الليالي بنفس الحماسة والقوة الل دخل بيها العشر ؟! تفتكر إنه ممكن يكمّل أصلا ؟!

‎الحكمة من إخفاء ليلة القدر إننا نجتهد في ال 10 الأواخر كلهم .. وإلا كان ربنا أطلعنا عليها كما الحال في يوم عرفه في ال 10 الأوائل من ذي الحجة.


9 - جهّز ورقة وقلم واكتب فيها حاجاتك ورغباتك ودعواتك، حاول ما تكتّرش، خليهم 4 أو 5 حاجات علشان تركّز عليهم .، وافضل ادعي بيهم وتحرّي أوقات الإجابة وخصوصا الثلث الاخير من الليل .. وماتدعيش بلسانك ادعي بقلبك وحاول تبكي وانت بتطلب الحاجه ( اصنع قدرك بنفسك )!
قال ابن عبّاس رضي الله عنه ( للعبد مع الله قدران، قدر بالدعاء، وقدر من غير الدعاء )

10 - للشباب.ابتداء من اليوم لو عرفت تعتكف في المسجد من بعد التراويح لحد الفجر يبقى كويس جدًا...إعتكافك في المسجد بعيد عن الاختلاط بالناس هيساعدك علي إتيان العشر الأواخر بشكل مختلف.

نتعب ياجماعه. . نتعب.

يقول ابن الجوزي -رحمه الله-( إن الخيل إذا شارفت نهاية المضمار بذلت قصارى جهدها لتفوز بالسباق، فلا تكن الخيل أفطن منك، فإنما الأعمال بالخواتيم، فإنك إذا لم تحسن الاستقبال ..لعلك تحسن الوداع )

تلك عشرةٌ كاملة والله من وراء القصد.

#حنفاء
 

من نحن ؟؟

موقع نسوة : هي شبكه عربيه تهتم بكل ما يخص المرآه وحياتها اليوميه يعمل منذ سنوات لمساعدة والمساهمه في انجاح كافة الامور الحياتيه للمرآه العربيه