قصه تربويه جديده...هامه ...اسلام والالحاد

احصائياتى
الردود
5
المشاهدات
1K

راجيه الرضا

مراقبة و متميزة أقسام نسوة
معلومات راجيه الرضا
إنضم
18 فبراير 2017
المشاركات
14,541
مستوى التفاعل
9,665
النقاط
113
قصه تربويه جديده...هامه ...اسلام والالحاد
قصة تربوية جديدة بقلم. دكتورة ايناس فوزي مكاوي
صاحبة صفحة ايناس و الأطفال

نشأت في بيت متدين شكلا..?
الكل فيه يصلون ويصومون...لكنهم يشتمون ويصرخون ويعنفون..
اسمي اسلام
أتذكر من يوم ان أتممت عامي السابع وامي تصرخ صلي صلي صلي صلي.
ابي كان يضرب امي كأنه ينتقم
علي تقصيرها في اي شئ
اخي محمد كذاب جدا اكبر مني ب ٣ أعوام يقول صليت وهو لايصلي ....ياكل ويقول صائم
اما اختي الصغري نانسي فهي تصوم وتصلي لكن تعيسة جدا
اول يوم سألت فيه فين ربنا كان عمري ٦ أعوام ثم سألت من خلقه....فبرق أبي بعينيه في وجهي اخرس
كنت اسأل امي لماذا اصلي
تقول عشان ربنا يحبك
كنت اغتاظ ولماذا لا يحبني بلا سبب؟؟
كانت تنزعج من الكلمات
كنت اسأل لماذا خلقنا الله؟؟؟
لماذا يعذب؟
امي كانت تهدد هتدخل النار وانا في سن ٧ و٨
انا مش كذاب زي محمد انا اصارح وانضرب
كنت اري ابي شديد القسوة شديد الحفاظ علي الصلاة..!!!
سألت مرة عن الكعبة لماذا نعظمها وهي من الحجر؟
ما بين التبريق والضرب والتهرب عشت
يإما انضربت لكني لم احب الله ولم اصل له
نانسي حجبوها وهي ١٠ سنوات حمدت الله اني لست بنت
لكن مع المراهقة
ترك محمد الصلاة
وأصبحت خناقات مع بابا وماما وطرد من البيت علي السجاير والبانجو والرسوب والبنات
لكن انا منتظم في دراستي
ومنفوق وناجح
لكن لا اصلي الا نادرا
ويتشاجران معي
نانسي فقط تصلي وتصوم وتتحجب وتعيسة
اراها تخاف العقاب
وفي الثانوية العامة هجرنا ابي ليتزوج ويقول ان التعدد شرع '
تزوج من فتاة بعمر نانسي
لان امي شاخت
?
بئس الرجل انت
يرسل المصاريف
وامي تبكي ولكن تصلي
سألتها الله لم ينقذك لماذا تصلي له؟
بكت أكثر
محمد ضاع خالص
وبابا هجرنا الا مظروف النقود الشهري
وانا ونانسي مع ماما...
دخلت كلية الطب
ماما فرحت
وقالت ربنا جبر بخاطري
قلت لها في تعجب انا اللي جبرت بخاطرك...هو انا اللي ذاكرت...
بكت
عدت يوما من الجامعة
لأجد ماما مفتحة العينين...صامتة
ماما ماتت
خفق قلبي
ما هذا اللاعدل؟
جلست الي جوارها أتذكر لم تفرح.رغم أنها كانت تصلي ولم تقصر في الصيام وزوجها تركها والان تموت!!!!كرهت كل ماله صلة بالله
نانسي بكت
دفنا ماما ولم اصل عليها لن اصلي
نانسي تدعو كثيرا
وقلت لها لماذا تصلي ارتاحي بقه محدش هيحاسبك ابوك في حياته الجديدة وامك ماتت
كان عمرها ١٩ عاما
نظرت الي هو انت فاكرني بصلي عشانهم
؟؟
ضحكت هازئا
قالت في دموع(انا اصلي لله واصوم لله)
ضحكت ليه عمل لك ايه؟؟؟؟؟؟؟؟
قالت في اقتناع حزين(خالقي.....الله)
ضحكت من قلبي وتدفعين التمن صلاة وصوم؟؟؟
قالت (بص انا مش هعرف اقنعك انا مقتنعة بقلبي بس معنديش ردود...انا كنت بخاف من العقاب وانا طفلة بس وانا كبيرة فعلا باحب كده باحس بالأمان.. اسأل حد عنده علم )
قلت لها مفيش أمان انت بتضحكي علي نفسك
انسحبت
من امامي
الأيام التالية حملت الأسوأ
محمد كمان دفناه.. مات ... هو وواحد صاحبه كانوا شاربين وعملوا حادثة
واللي أكد لي اني صح
ان ابو صاحب محمد بلحية طويلة وامه منتقبة
?????
وهزا قلبي
ابويا اتهز من موت محمد وبقي بيسأل علي انا ونانسي
وانا متهزتش
دنيا ظالمة
بس شدتني اوي اخت صاحبه اللي مات
اسمها سالي محجبة بس مريحة اوي
تواصلنا ع الفيس
حبيتها
اول مرة احب
بتصلي وتصوم
بس متقبلة حالي
واتقابلنا كذا مرة في شقتي بحبها فعلا
لكن
صدمتي لما عرفت انها كدابة كدابة شفتها مع واحد في كافيه في موقف رومانسي
جرتها صرخت مالك عندي حاجة امشي
اتازمت حياتي جدا
ونانسي حاولت معايا ادي اللي بيصلوا....كدابين خاينين
كملت في دراستي بتفوق وحاولت المجرمة ترجع لي بهدلتها
وقفلت قلبي
ونانسي جات لي في نهاية دراستي كانت هي اتخرجت
عشان كلية الطب اطول
وقالت لي انه فيه واحد هيجي يقابلني
كانت محرجة
قابلت حمزة
زميلها
ويشتغل الآن في شركة محمول
محترم
بس بيصلي!.
وبيصوم!
اوف
اتكلمت معاه
اي ده صريح !!!
قال لي اهلي مش مرحبين اتجوز الآن وانا ضاغط عليهم وعمرنا متفاهمنا
مش عاوزين يساعدوني ماديا لكن انا أقنعت ماما تديني شقتي
قلت له ده ظلم قال في بساطة حياة مفيهاش عدل فعلا
دنيا غريبة
لم اشا ان اسال لماذا تصلي وانت تعرف؟
حتي لا يترك اختي بسببي
لكنه قال لي انا حبيتك
يارب نبقي اخوات
اتهزيت من جوايا محدش عمره اتمني لي أمنية طيبة
__
اتخطبوا
ونانسي فرحانة.اول مرة احس انها فرحانة
عزمناه علي الفطار في رمضان
كنت هقوم لاني مش صايم
ونانسي بصت لي
قعدت
سالني تصلي التراويح فين؟
قلت له روح انت ورايا مذاكرة
نظر في هدوء
ثم نزل ....حكي لي أن مامته قررت متديهوش شقته
فكرت ليه ميتجوزوش..معايا في الشقة؟
واقترحت علي نانسي
عينيها دمعت وقالت لي ياريت انا كنت خايفة اسيبك
استغربت
بابا وافق علي الاقتراح وأهل حمزة
وفعلا حمزة اتجوز نانسي في شقتنا
انا مصدوم
_____
هادي الطبع جدا
ومهذب
ومش حشري
لو مرحتش اقعد معاه ميقتحمش خلوتي
عرضت عليه نشوف اباحيات مع بعض ونانسي برة
رفض بادب
قلت له مش هقول
قال لي مبتسم ده مش عشان نانسي
____
نانسي حامل وزي عادتها حريصة تصلي ولما تسجد بترجع.قال لها في انزعاج يا بنتي الدين يسر صلي جالسة!
اندهشت الدين ايه؟؟؟؟؟؟ده كله عسر!
زوج متعاون معها جدا
أحببته
لأول مرة أشعر أني انتمي لعائلة
لو اتأخرت يرن رنة
يرحب بي عند عودتي
يسمعني
حكي لي عن عرض جاءه للعمل بالسياحة في مكان به خمور و باجر كبير
وانه رفض
غلطته
قال لي في هدوء والله خير وابقي
لم بحاول مرة ان يحرجني بعدم صلاتي
انا وهو كنا في المستشفى ونانسي بتولد وجابت ولد سماه اسلام
بكيت
وانهرت
انا ملحد عاوزه زيي؟؟؟
قال في يقين عاوزه زيك من غير الحاد
انت طيب اوي ومحترم وتعبت كتير
نانسي حكت لي عن مسؤوليتك عنها وحبك ليها
__
اتعلقت بابن اختي
اي فلوس دفعتها ردها لي حمزة
وبيشيل الولد ويسهر بيه عشان اختي تنام
وبيشيله وهو بيصلي...
وبيساعدني في كل حاجة يقدر عليها
قلت لنفسي هو كده عشان انسان كويس مش عشان دينه
بس الاباحيات و..!!
معرفش
_____
اتجرات مرة وسألته ليه انت كده
كان لسة قافل التليفون مع والدته وبتزعق له
وهو شكله متضايق بس بيعاملها بالراحة
قال لي ازاي؟
قلت له ازاي قادر تعبد الله وهو عمل لك كل حاجة وحشة؟
قال متنهدا
بص يا اسلام...الله لم يخلق جنة في الأرض الله اوضح لنا ان الدنيا مكان مؤقت رايحين الآخرة بعده انا مش متوقع ارتاح في الدنيا اصلا
قلت في اندفاع ليه العذاب ده كله ليه يعذبنا
قال لي ده امتحان لينا مش عذاب فيه حجات حلوة وحشة امتحان لينا
قلت كطفل مهتاج بتصلي عشان يحبك
قال لا
بصلي عشان بحبه....بصلي عشان أفضل علي اتصال بيه في الدنيا لحد ما اروح عنده
قلت في ثورة واي عرفك انه موجود؟
قال ده
وأشار الي وريد في يده
هذا الوريد الذي لا أدري عن إدارة شؤونه شيئا ويسير بداخلي
اري مواسير الشارع تطفح رغم ضخامتها وهو يسير رغم صغره
الله هو من يدير جسدي كله وانا تحت أمره...وليس لي من تدبير شئون جسدي من الداخل شيئا إلا بعض الأفعال الارادية
نظرت مندهشا
اللي بيصلوا أخلاقهم زفت
قال لي فعلا معاك حق
الناس فاهمة الدين غلط
لم نتكلم ثانية
في الأمر
لكن انا افتتحت عيادة ونجحت
ولاحظت مع تقدم اسلام الصغير في السن انه لا يخوفه بالنار كالمعتاد
سألته ليه؟
قالي وهل يعذب الله الطفل غير المميز؟
ليه اخوفه؟
عمره ٤ أعوام
!
أحببت حمزة من كل قلبي رغم اختلافنا
ولكن في يوم جاءني اتصال عجيب
زوج اختك في المستشفى
هرعت بمعني الكلمة
لوحده يلفظ أنفاسه الأخيرة بعد أن دهسته سيارة واوصاني أصعب وصية (ربي اسلام علي الاسلام)
انتظر
انتظر
انتظر
انا اريدك
انا لست اهلا
انا...وبكيت منهارا..
__
السواد أحاط بي من كل جانب
انا منهار من الداخل
احتضن اسلام الصغير فقط
ونانسي متماسكة
وتقول ان الله لن يضيعها
ارحموني بقه سيبوني......
واسلام الصغير يربت كتفي مالك يا خالو؟؟؟؟
ابكي
وابي متعاطف معنا
وتذكرت محمد وماما وانا اتمم الاجراءات فليأخذني ربهم ويتركهم يعبدوه
___
اربي اسلام؟؟
علي الاسلام؟؟
ما هذا؟؟؟
وعهدت به لامه....لكن الوصية كانت تقتلني
وبدأت اقرأ عن الإسلام
عمري ما قرأت الحدت وخلاص
كيف اربي طفلا علي الاسلام؟؟
لماذا لا أقرأ عن النبي محمد؟
وانذهلت
كان لا يضرب الأطفال؟
كان لا يحفظ القرآن بالضرب؟
كان لا يشتم؟
كان لا يهدد الطفل بالنار؟
وقلبي وجعني جدا
اصطحب اسلام لما كبر الي صلاة الجمعة
زهقت من أسئلته ادخل معايا وبقيت بادخل واصلي تمثيل
من غير وضوء
وعرفت ان التدريب علي الصلاة يستغرق ٣ أعوام من سن ٧ الي ١٠؟؟؟؟
مش لازم الطفل يلتزم فيهم تماما ولا حاجة ؟؟؟؟
امال اي كمية الاذي دي؟
وسمعت الخطبة معاه كانت عن سلمان الفارسي
سالني عنه ١٠٠مرة
قرأت عنه الباحث عن الحق الذي هاجر ليؤمن...
وحدثته عنه
ونانسي راضية
البيت هادئ
ولأول مرة من اعوام
اصوم في رمضان شكليا لاني ادرب اسلام الصغير علي الصيام اللي طلع برضه مش لازم يصومه كله من اولها كده
اسلام مش كداب
ولا خواف
ويحبني من قلبه
وسألني هل كان ابوه مثلي؟
بكيت وتهربت
وسألني ليه يخليه يصلي وهو فين ربنا وليه عاوز الناس تصلي؟
معرفش قلت له هقرا واجاوبك
وقرأت قصة آدم و ابليس
بعد الخداع من ابليس نزل آدم الي الارض والصلاة لكي يتصل بالله
ما يفعل الله بعذابكم ان شكرتم وامنتم
الله لا يريد العذاب للناس
الله يمتحن الناس
ويسامحهم بسهولة علي أصعب الذنوب
هكذا حدثت اسلام الصغير
لكنه قال لي في حزن انت مش بتحب الله وانا مش هحبه...
كيف يشعر بي هذا الصغير؟؟؟
كيف؟؟
تمثيلي متقن
ناجح في عملي ولا افكر في الزواج رغم كثرة المحيطات بي
وفي يوم اتصلت بي نانسي صارخة الحقني
اسلام الصغير يصرخ
الزائدة الدودية ستنفجر
لأول مرة ارتبك ارتعب
ودخوله العمليات
وابكي منهارا
و لاول مرة اخر راكعا يا الله لا تأخذ هذا الصغير اتوسل اليك
لا تأخذه مني انه يجعل لحياتي معني
انا انسان وحيد
ارجوك انا غير مؤمن بك ولكن لا تأخذه لقد أخذت امي واخي وحمزة
بكيت...لكن شيئا غريبا حدث عارف لما تبقي بتدعي وتحس انه سامعك وتحس انه معاك...؟مش عارف اوصل المعلومة
حتي اشفقت الممرضات اللاتي يعرفن عني جمودي
وتم إنقاذ ابني ابن اختي
و لاول مرة أشعر بهذا الشعور
الله سمعني
احساس غريب انا لست وحدي
واحتضنت اسلام
كانه عاد من معركة
وشعرت بضعفي
ودعوت انت تسمعني اهديني الصواب
اهديني
الحادي كان ضريبة لسوء التعامل معي دينيا كطفل....
وعدم التدرج واستخدام العنف
نحن نعظم من أمر بتعظيم الكعبة
والان فهمت ان هذا كان اختيار القائمين علي التربية وليس أمر الله...الله جعلني أقرأ من البداية لاعود إليه ....عن اقتناع
لا اله الا الله
محمد رسول الله
[/SIZE]. منقول. عن دكتوره ايناس فوزي مكاوي
 

رهف 88

Well-known member
معلومات رهف 88
إنضم
15 يناير 2017
المشاركات
2,649
مستوى التفاعل
1,708
النقاط
113
اقشعر بدني وانا اقرا القصة خاصة نهايتها
هالقصة ذكرتني بقصة سيدة مع ابنها الصغير كانت تخوفه بجهنم وبعقاب الله وصغيرها لا يرتدع بل يزداد عنادا وتمردا الى ان نصحتها احدى الاخوات ان تكف عن ذكر جهنم والعقاب بل تذكر الجنة والجزاء فأصبحت تخبر ابنها عن ما ينتظره من مكافآت ان هو كف عن السب وعصيان اوامرها وغيرها من تصرفات الاطفال المزعجة .. صارت تذكر له الجنة وهو يسألها بفضول هل فيها العاب .. هل سيكافئني الله بكذا وكذا وامه تجيبه بالايجاب
وسبحان الله تغير ابنها وصار هادئ وبار طمعا في الجنة
مشكورة جدا على نقل القصة رجو
 

راجيه الرضا

مراقبة و متميزة أقسام نسوة
معلومات راجيه الرضا
إنضم
18 فبراير 2017
المشاركات
14,541
مستوى التفاعل
9,665
النقاط
113
نفعنا الله وإياكم جميعا بها صراحه قصص الدكتوره ايناس كلها مؤثره وهادفه.بالنسبه لتخويف الأطفال ففعلا يا رهف الأمور لابد أن تسير بتوازن مع الاطفال ونتبع السنه في تربيتهم .وما ارفق رسول الله صلي الله عليه وسلم قولا وفعلا..حتي الكبار أنفسهم لابد من دعوتهم بالترتيب والترهيب وبالحكمهفما بالك بالأطفال .نفعنا الله وإياكم وهدانا الي صراطه المستقيم
 

من نحن ؟؟

موقع نسوة : هي شبكه عربيه تهتم بكل ما يخص المرآه وحياتها اليوميه يعمل منذ سنوات لمساعدة والمساهمه في انجاح كافة الامور الحياتيه للمرآه العربيه