صديقي ظلمته ولكنه جبر خاطري

احصائياتى
الردود
0
المشاهدات
355

راجيه الرضا

مراقبة و متميزة أقسام نسوة
معلومات راجيه الرضا
صديقي ظلمته ولكنه جبر خاطري
سنة 2019 تحديداً شهر 4 كنت بمر بفترة مادية صعبة جداً لدرجة اني كنت رايح اقعد مع واحد صاحبي علي القهوة وعارف انه هيحاسبلي لاني معيش فلوس كوباية الشاي الي هشربها

صاحبي ده كان شخص قريب مني جداً كان مفيش بينا فرق عمرنا ما اتكلمنا في حساب او فلوس الي معاه هيحاسب علي القهوة ، القريب من المطعم هو الي هيجيب اكل ، الي هيطلع الفلوس الاول في المواصلات هو الي هيدفع مفيش مرة حد فينا قال للتاني حساب

الفترة دي كان ليا فلوس شغل متأخرة وفعلاً كانت حياتي واقفة علي الفلوس دي ومعيش غيرهم ، وقعدت حكيت لصاحبي قد ايه الدنيا مزنقة معايا جداً واني محتاج فلوس الفترة دي علشان اقدر اتحرك واجيب فلوسي انا قاعد في مكاني مش عارف اعمل حاجة لأني حتي مش معايا فلوس اشحن رصيد او اركب مواصلات علشان اجيب فلوس شغلي

لقيت صاحبي بيقولي طيب ما تبيع قزازة برفيوم من الي كنت جايبهم من شهرين مش عندك واحدة مقفولة لسه !! صاحبي كان معايا وقت ما اشتريتهم كانت القزازة بـ 850 جنيه ، ردي عليه كان الطبيعي اني مبعرفش ابيع حاجة انا شاريها لنفسي وبعدين مين هيشتريها مني وانا مزنوق في الوقت

رد وقالي هاخدها انا شوية ونروح البيت اجيب فلوس وانت تجيبها وهشتريها منك ، وافقت وكان مفيش حل تاني قدامي .

شوية وروحنا فعلاً جيبنا قزازة البرفيوم واديتها لصاحبي طلع 400 جنيه وادهومني بصيت في الفلوس وبصيتله انا متأكد انه فاكر سعرها وقت ما اشتريناها بس فهمت ولاني كنت محتاج الفلوس سكت وكانت صدمتي في صاحبي كبيرة وكان اول حاجة اعملها اني روحت فكيت الفلوس وقولتله طيب امسك بقي حق الشاي الي شربته علي القهوة

الدنيا ظبطت معايا ورجع معايا فلوس وحاولت مخسرش صاحبي بس بقيت قليل جداً في التعامل معاه بقيت لما نقعد علي القهوة اتعمد اقوم احاسب انا وبقيت برفض انه يحاسبلي علي اي حاجة وديماً لما كنت اعمل كده كان بيبتسملي ابتسامة مبفهمش معناها ومهتمتش اسأله

يوم 7- 5 - 2019

يوم عيد ميلادي اتصل بيا وقالي عايز اقابلك ضروري ، نزلت وقابلته لقيته بيديني شنطة هدية وبيقولي كل سنة وانت طيب !! في الاول رفضت اخدها منه كنت حاسس اني مش متقبل منه حاجة ومكنتش لاقي طريقة شيك ارفض بيها الهدية لحد ما هو الي فتح الشنطة وطلعلي الي جواها وكانت قزازة البرفيوم الي اشتراها مني بنص تمنها من شهر

ابتسملي نفس الابتسامة بتاعته قبل ما اتكلم وقالي علي فكرة انا مكنش معايا غير الـ 400 جنيه ولاني عارفك كويس عارف انك مستحيل هتوافق تستلف مني فلوس ، ومحبتش احرجك والح عليك انك تاخدهم لاني عارف انك عنيد وهتتعبني ومش هتاخدهم مكنش قدامي غير الحل ده ..

من وقتها وانا بقي كل حاجة في حياتي اشوفها بمليون طريقة ، اوقات كتير ناس بتعمل فينا الخير بحسن نية واحنا بنشوفه شر ، اوقات كتير سوء الظن بيتحكم فينا من غير ما نحس ، اتضايقت جداً من نفسي لأني طول الشهر ده كنت ببص لصاحبي علي انه شخص استغلالي كان أي حاجة بتحصل منه بشوفها بطريقة تانية كنت شايف افعاله ديماً بجزء اسود اترسم جوة عقلي لحد ما فوقت علي اني انا فعلاً الي كنت وحش معاه وان كل الي عمله معايا كان نوع من جبر الخواطر .. كنت شايف ان فضل مني اني سيبته في حياتي بعد الموقف ده واكتشفت بالصدفة ان كان فضل منه هو انه استحملني كل الوقت ده

عرفت وقتها ليه ربنا خلي جبر الخواطر عبادة ❤

منقول

من نحن ؟؟

موقع نسوة : هي شبكه عربيه تهتم بكل ما يخص المرآه وحياتها اليوميه يعمل منذ سنوات لمساعدة والمساهمه في انجاح كافة الامور الحياتيه للمرآه العربيه