زوج صديقتى

احصائياتى
الردود
3
المشاهدات
1K

disteny

معلومات disteny
زوج صديقتى
زوج صديقتى غريب شويه انا لا اعرف تصنيف شخصيته ايه بس اعتقد انه شمالى غربى شوفوا معايا كده وقولوا لى رأيكم
دايما يسمع كلام والدته وحتى لو مش منطقى يقول لزوجته ايوه عندها حق
تقول له يعنى ينفع كذا ويرضيك يقول لها ايوه ينفع احنا كدة ( يعنى نظام عائلته كدة )
يعنى كانت بتكلم حماتها فى يوم وتقول لها يرضيكى يا ماما فلانه ( اخت زوجها وابنه حماتها ) ما تكلمنيش فى عيد ميلادى تقول لى كل سنه مانتى طيبة انا زعلانه منها ... فردت علها حماتها وقالت لها ما تكلميهاش تانى ... استغربت وبتقول لزوجها على الموقف فقال لها ايوه ماتكلميهاش فقالت له ازاى يعنى ليه تقول لى كدة انا كنت بهزر فقال لها ايوة احنا نظامنا كدة لحد ما جت حماتها فى يوم وفقال لها معلش والنبى كلمى فلانه وعلشان خاطرى فقالت لها حاضر يا ماما علشان خاطرك بس
وهكذا مواقف كتير كلها اتفه من بعض
المشكله الكبيرة بقى ان حماتها زى ما تكون ضرتها ازاااااااااااى: كالتالى:
زوجها يعمل مهندس فيسافر فترات طويله ويعود مثلا بعد شهر او اثنين او اكتر حسب كل مشروع ونظام عمله وتكون الأجازة 10 ايام او اسبوعين فلا بد ان يقسم الاجازة نصفين بالتمام نصفها لزوجته والنصف الثانى لوالدته ( والدته تقطن فى محافظه اخرى تستغرق 3 - 4 ساعات بالسيارة )
المهم انى قلت لها طيب وماله اذهبى معاه هناك فيكون نظام الزيارة كالتالى :
هى تجلس مع حماتها فى البيت طول اليوم تطبخ وتنظف البيت وتقول لها هاتى دى اعملى كذا ....الخ
واخت زوجها مطلقه وتجلس مع والدتها فى المنزل ولا تقوم باى شيئ ( مع العلم ان والدتها هى من اصرت ان تتطلق نبقى نحكى موضوعها بعدين )
واذا قالت لأخت زوجها تعالى نخرج نتفسح شويه فرجينى على البلد فتقول لها لا انا مش عاوزة اخرج احنا نظامنا كدة لا نخرج ( مع العلم انها عندما تزورهم وتقضى معهم اجازة مثلا تكون كلها بالشارع ما تجلس فى البيت ابدا ولازم تخرج معاها طبعا لزوم كرم الضيافه
زوجها عند والدته دائما خارج البيت ويرجع متأخر جدا 3-4 الفجر
كل دة مع اصحابه طبعا ولما تقول له اخرج يقول لها انا هنا مع اصحابى واحنا مش بنخرج ولا يقعد معاها ولا ساعه خاااااااااااااااالص __ مش عاوز يفهم انه الطبيعى انه يقعد فى بيته ويذهب لوادته زيارة ضغير مش قسمة اجازة بالنص ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ويقول لها دة العدل
المشكله بقى دلوقتى انه بيحاول يعمل معاها اى مشكله وخلاص علشان نزل اجازة قضى معاها اسبوع وعاوز يسافر لوالدته فهيعمل اى خناقه علشان يسافر حتى من غير ما يقول لها حاجه خالص
وكل شويه يتقمص قلت لها طنشيه فقالت هيطنش والموضوع كده ممكن يكبر خااااااااالص وعمرة ما هيسال فيها لحد ما هى اللى تكلمه وتفضل تصالح فيه ويعمل زعلان كمان يعنى مش بيتصالح بسهوله ابداااااا
قلت لها البسى قميص نوم حلو .... فقالت هيفهم انى عاوزة اصالحه وهيطنش لا تفضل تحايله ويا يرضى يا ما يرضاش
المهم انه مانع عنها الخروج بدون اذنه ولو قالت له اخرج مش هيوافق لأنهم زعلانين
غير كدة بقى فانه يحب العلاقه الزوجيه جدااااا ولا يعمل اى حاجه تانى ولا يكون معاها الا لهذا الغرض فقط لا كلام ولا اى شيئ
ولو قاعدين فى البيت ما يخليها تقعد خالص كل شويه عاوز حاجه ... ولو ما فى حاجه يقول لها انتى قاعده ليه ما تقومى تعملى حاجه
لو تعبانه بقى او عيانه يتدلع علشان تقوم ويكون مثل الطفل الصغير اللى عاوز حاجه من ماما ويكون لحوح جدا حتى تقوم تعمل له ما يريد

كل حاجه بدون نقاش ولما يكون الكلام مش منطقى فيقول لها احنا كدة نظامنا كدة
ده الكلام الىى جه على بالى
قولوا لى ايه الشخصيه دى
وتعمل ايه ... يا حرام تعبانه محيرانه خالص مش عارفه انصحها بايه تانى خلصت كل الحيل اللى عندى
فى انتظار ردودكم سريعا

معلومات امل العسيري
الموقع الالكتروني
www.saaid.net
من الافضل لصديقتك أن تقوي علاقتها بوالدة زوجها حتى ولو كان في ذلك صعوبة باين ان زوج صديقتك بار ومطيع لوالدته وهذه فرصة عظيمة لصديقتك أن تستغل هذه النقطه وتتقرب الى أم زوجها حتى تحبها فإذا أحبتها فسوف تنتهي جميع المشاكل التي بينها وبين زوجها وعلى ما يبدوا أن أم الزوج هي السبب فقد تكون تغار من زوجة ابنها هي بحاجه الى التقرب والتودد لها حتى تكسب زوجها

ذكريات لا تغيب

حكيمة الاستشارات الزوجيه
معلومات ذكريات لا تغيب
على ما اعتقد ان زوجها شمالي
ويحب عائلته جداً تحاول تكسب ام زوجها لصفها
الشمالي عند الأهل يتغير ما يحب يظهر تعلقه بزوجته وأنها مسيطرة عليه فيعيش حياته عادي هذا طبعه خلاص ماراح يتغير انا زوجي حذا عند اهله ارفع الرايه البيضاء ويكون نصيبي من زوجي وقت النوم فقط ما اشوفه لكن اذا رجعنا بيتنا يرجع طليعي
اكبر غلط من زوجه عندما تحاول تظهر عيوب اهل زوجها أمام الزوج ماراح يوقف بصفها ابداااا
راح يميل لصف اهله
ام الزوج ربت وضحت وكبرت من حق ولدها يزورها ويسأل عنها
خلي صحبتك تكبر عقلها اشوي. واثقل عليه حبتين

disteny

معلومات disteny
من الافضل لصديقتك أن تقوي علاقتها بوالدة زوجها حتى ولو كان في ذلك صعوبة باين ان زوج صديقتك بار ومطيع لوالدته وهذه فرصة عظيمة لصديقتك أن تستغل هذه النقطه وتتقرب الى أم زوجها حتى تحبها فإذا أحبتها فسوف تنتهي جميع المشاكل التي بينها وبين زوجها وعلى ما يبدوا أن أم الزوج هي السبب فقد تكون تغار من زوجة ابنها هي بحاجه الى التقرب والتودد لها حتى تكسب زوجها[

انا فعلا قلت لها كدة لازم تحاولى تكسبى حماتك بس للأسف هى سلمت خلاص وبتقول يبعدوا عنى بس يسيبونى ف حالى
بس الحقيقه انها مهما طاوعت حماتها او خدمتها وعملت لها اللى هى عاوزاة مش بيجيب نتيجه ... فى مشكله تانيه انها زوجها دايما مخلى مصروفها بسيط جدا جدا وحماتها بتحب الهدايا الكتير
انا فكرت ف حاجة بس شوروا عليا دة كويس ولا هيدى نتيجه عكسيه
انها تقول لزوجها مثلا نجيب هديه كذا لماما حتى لو بسيطه او تقول له ماما محتاجه كذا تعالى نجيبه لها ولو ما رضيش لما تروح لها تقول لها انا كنت عاوزة اجيب كذا بس زوجى ما رضى يدينى فلوس كان نفسى والله اجيبلك ... وقبل ما تروح لها تقول لها انا هقول لزوجى اجيبلك حاجه كذا مثلا او تقول لها تحبى اجيب لك ايه انتى عارفه انا بحبك زى ماما ونفسى اجيب لك كل حاجه بس اليد قصيرة... وهكذا ....
بس المشكله انها مش بتشبع ابداااااااااا
انا شايفه ان دة ممكن يكون حل ولو مؤقت

بس واضح ان هذه الم عندها حب امتلاك لأن ابنتها كانت تفعل حاجات فظيعه بحماتها وتحت سمع وبصر امها وعاجبها ( هى حاليا تقريسبا مطلقه) ووالدتها اللى شجعتها على هذا الطلاق رغم ان زوجها كان يعاملها كويس جدا بدليل ان والدتها لما سافرت المشاكل اللى حصلت لبنتها اثنا سفر والدتها تم حلها بسهوله مع بعضهم ولما حضرت الأم المشكله اتحلت بالطلاق

من نحن ؟؟

موقع نسوة : هي شبكه عربيه تهتم بكل ما يخص المرآه وحياتها اليوميه يعمل منذ سنوات لمساعدة والمساهمه في انجاح كافة الامور الحياتيه للمرآه العربيه