تستغفرين و مافي اي فرق بحياتك ! تعالي هنا السر

احصائياتى
الردود
6
المشاهدات
2K

~UniQuE~

مراقبة أقسام الأستشارات الزوجية ،الأنماط الشخصية
معلومات ~UniQuE~
تستغفرين و مافي اي فرق بحياتك ! تعالي هنا السر

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

مبدأيا وقبل مااتكلم فى الموضوع الاساسى اللى كتبت عشانه الموضوع ده عايزة اقول ان ربنا وضح لنا فوايد الاستغفار فى القرأن لأنه عارف النفس ايه اللى بيحمسها ويجذبها لعمل شئ وهو نظام المكافآت والواحد مننا لما بيعمل حاجة ويحس انه مبيشوفش اى تغيير او فرق طبيعى بيزهق فى الاخر دى طبيعة النفس - بقول الكلمتين دول بس عشان الناس اللى بتقول استغفر ومتستناش نتيجة - فى ناس بتكون عندها مشاكل وبتلجأ لربنا خوفا وطمعا وطبيعى تبقى حاسة انها محتاجة تشوف اثر للاستغفار
نخش بقى الموضوع ( ليه ممكن يكون حد بيسغفر ومش بيشوف اى نتيجة ):

وارد جدا ان يكون الاستغفار قليل بالنسبة لحجم الذنوب اللى الواحد بيعملها فيكون اي نعم الواحد بيستغفر لكن الاستغفار ده لأنه قليل يدوب بيمنع المشاكل انها تحصلك لكن مش بيخلى الخير يظهر فى حياتك يعنى تخيلوا معايا واحد عنده ذنوب اكتر من الخير اللى بيعمله ومش بيستغفر وقتها المشاكل هتيجى كتير لأن ربنا قال " وما كان الله معذبهم وهم يستغفرون" وده معناه ان عدم الاستغفار بيسبب العذاب مشاكل مادية بقى امراض تعب نفسى خناقات اى حاجة تسبب الم بشكل عام تخيلوا بقى صاحبنا ده اللى عنده ذنوب اكتر من اعماله الخير ابتدى يستغفر بس قليل شوية وقتها اللى هيحصل انه مفيش مشاكل جديدة هتحصل معاه يعنى استغفاره هيبقى يدوب بيحجب عنه المصايب الجديدة لكنه مش كتير كفاية لدرجة انه يمحى المشاكل القديمة اللى عنده

انا ليه بقول الكلام ده لأن الكلام ده انا عشته وجربته

شفت لما كنت بستغفر كتير وعايشة بالاستغفار كانت الامور السلبية وقفت وابتدت كمان تحصل حاجات ايجابية كان الكلام ده فى 2018 ولحد دلوقتى بحسها من اسعد اياام حياتى ولكن فى فترة تانية من حياتى كنت بعيدة عن الاستغفار (اللى بيطهرنى اول بأول ) وابتدت وقتها تحصللى مشاكل كتير ولما افتكرت استغفر كنت بستغفر بسيط وقتها لاحظت ان المشاكل وقفت بس انا كنت منتظرة حاجات ايجابية تحصل زى اللى ربنا ذكرها على لسان سيدنا نوح بس مافيش اى حاجة حصلت ووقتها انتبهت ان ربنا اتكلم عن الاستغفار فى القرأن بطريقتين واحدة منهم بتقول انه بيوقف السلبيات (وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنتَ فِيهِمْ ۚ وَمَا كَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ يَسْتَغْفِرُونَ ) والتانية منهم بتقول انه بتجيب الايجابيات ( فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا** يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا .....)

اسفة انى طولت عليكم بس نصيحة ليا وليكم لو بتستغفرى وحاسة مفيش اثر لاستغفارك :
حاولى توقفى او تقللى من الذنوب
زودى الاستغفار
كترى من اعمال الخير والقيم

~منقول للإفادة ~

صدقه جاريه

Active member
معلومات صدقه جاريه
استغفر الله

جمعه عامره بذكر الرحمن
شكراً لك اختي الكريمه
بس حابه اذكرك وازيد على كلامك هو ان تكون نيه الاستغفار لمغفره الذنوب يعني مو على شان الدنيا على شاان الاخره وثقي تماماً ان الدنيا تاتي اليك لذالك حبيت اضيف ذالك لاني كنت مثلك استغفر ولى ارى نتيجه وكنت استعجل ابي اشووف شئ واترك وارجع بس لان لا حياه بدون استغفار ليس بها متعه والله شكراً لك على تذكير وااعتذر على الاطاله وسلام عليكم

العروس الصغيرة

Well-known member
معلومات العروس الصغيرة
يونيك يا يونيك
كيفك
اشتقتلك كثييييييير واشتقت لنصائحك
....
بالنسبة للاستغفار كل اللي كتبتيه مزبوط
وكمان كلام اختنا صدقة جارية
وهو ان الاستغفار لازم يكون عشان غفران الذنوب
لان ربنا قال
(فقلت استغفروا ربكم انه كان غفارا)
يعني استغفروا ربنا عشان ربنا يتوب عليكوا ويغفر ذنوبكم
بعديها ايش بيصير
(يرسل السماء عليكم مدرارا ويمددكم باموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم انهارا)
يعني بعد غفران الذنوب وتوبة ربنا عليكوا
ربنا بيفتحها بوجهكوا
وكمان على كلام يونيك بحسب الذنوب وغفرانها وايضا يا بنات
بحسب النية هل تستغفرين بنية صادقة ونفس تخشع خوف لله
ام فقط لسان يتحرك استغفر الله بدون لذة الشعور بهالكلمة
اقسم بالله بس استغفر بصير ابكي خوف وخشوع لله
.....
انا زمان قبل كم سنة يعني
كتبت اللي صار معاي بموضوع قصص واقعية
المهم
وقتيها كنت استغفر بنية عدم زواجي ل زوجي .... يا الله قديش كنت اتعذب
ما كنت واعية زي الحين لحتى استغفر لغفران الذنوب ....
بس ربي كريم وحليم انا كانت نيتي شيء
ولكن ارادة ربنا كانت شيء اخر
بمعنى ربي ما حرمني من فضل الاستغفار
خصوصا لما شافاني من السحر وقتيها
وصارت معاي شغلات كمان بفضل الاستغفار
ربنا بتطلع عالقلب قبل كل شيء
اهو سليم ام يملءه الحقد
صدقوني بنات استغفروا
انا حاليا بستغفر رضى لله وغفران الذنوب
واعلم ان ربي راح يرزقني ويفرجها علي
....
والحمد لله دائما وابدا

Lena Dareen

مجموعة الإدارة
طاقم الإدارة
معلومات Lena Dareen
بارك الله فيك يونيك .. كلام منطقي جدا

بعد اذنك اضيف كذلك كلمتين .. الاستغفار يكون كذلك باستحضار العقل و القلب و الخشوع فيه .. لا يقبل الله الذكر من قلب لاهي ..
ننتظر جديدك بمواضيع رائعة مثل هيك . في ميزان حسناتك

من نحن ؟؟

موقع نسوة : هي شبكه عربيه تهتم بكل ما يخص المرآه وحياتها اليوميه يعمل منذ سنوات لمساعدة والمساهمه في انجاح كافة الامور الحياتيه للمرآه العربيه