انا صاحبة مشكلة للاسف بتعرض للعنف الجسدى( الضرب) حصل تانى انهاردة

احصائياتى
الردود
15
المشاهدات
1K
معلومات الحزن مالينى
انا صاحبة مشكلة للاسف بتعرض للعنف الجسدى( الضرب) حصل تانى انهاردة
السلام عليكم : انا عارفة انى ممكن اكون بتقل عليكم بس بجد حاسة انى تعبانة قوووووى والاحساس للى مسيطر والاكبر انى بتمنى انى اموووت وارتاح.... انا قولتلكم قبل كدا على مشكلتى مع ولدى واخواتى والضرب .... للاسف انهاردة كمان اضربت ايوة اضربت وتتخيلوا اية السبب ؟.... السبب انى وانا نازلة رايحة افطر عند عمتى شوفت زوجتة ابن عمتى ساكنة معانا فى نفس البيت وقفت اتكلم معاها واخدنا الكلام اخويا اتصل بيا وقعد زعق وشتمنى وقفل فى وشى التليفون 3 مرات ....المهم لقيت ولدى بيتصل باخويا وبيقولوا انى نزلت ورحت عند خالى قالى كلام محصلش ولا انا قولتة وهيج اخواتى عليا وراح اخويا ضربنى ضربنى جامد قووووى... ورسى الامر انى مريضة نفسية وحينقلونى مصحة نفسى لعلاج الامراض العقلية ..... المهم اخدنى بالغصب اخويا ولدى ونزلونى اروح عند عمتى وانا بعيط فى الشارع وكل اللى نازل عليا قولتة حسبى الله ونعم الوكيل.... لما وصلنا هناك طبعا جروا اشتكوا لعمتى والمشكلة الاكبر من دة كلوا قالوا كلام كتير عليا محصلش وانى عملت حاجات كتير محصلتش كانوا بتبلوا عليا ..... وانا برضوا كل اللى نازل عليا حسبى الله ونعم الوكيل ....كل يوم وقبل الفطار بضرب وتعكنن عليا ..... مش كفاية انهم مش بيصوموا هما الثلاثة رمضاان .. ايوة مش بيصوموا رمضان وغير مرضى ومفيش اى سبب يمنعهم من الصيام... وبرضوا بعملهم اكلهم وبخدمهم .... عمتى طبعا طلعونى انا الغلطانة وانا اللى لازم استحمل وانا اللى لازم انى انحنى للرياح عشان تعدى وانا اللى لازم امتص غضب اللى قدامى .... وانا اللى اريح مليش حق ... بجد مش عارفة اقول اية غير حسبى الله ونعم الوكيل بس للاسف بقولها فى سرى لانى بقيت اخاف اقولها فى العلن او انا بصلى بيقوا واقفين عليا وانا بصلى بيشوفوا حدعى اية انا بقيت اخاف ادعى فى سرى عشان مضربش .... حتى وانا واقفة بين ايدين ربنا ببقى خايفة انهم يضربونى ..... بجد تعبت قووووى قووووى ..... نفسى اموووت عمرى ما اتمنت الموت قد المرة دى والله والله لولا ان الانتحار حرام وانى حموت كافرة كنت زمانى انتحرت وبدون تردد ..... والنبى يا جماعة قوليلى انا كدا مريضة نفسية؟ انا كدا تعبانة ولة هما ؟! انا تعبت والله العظيم تعبت...

Queen Feeling

معلومات Queen Feeling
يا حبيبتي ليش هما يسوا كذا ليش يعاملوكي بالطريقه البشعه دي؟؟ انتي كم عمرك ؟؟
ليش ماتحاولي تدافعي عن نفسك .. ليش ماتشتكي عليهم مثلا في حقوق الانسان .. ممكن في الشرطه او ترفعي عليهم قضيه ..

غربة إحساس

معلومات غربة إحساس
حبيبتي ليش هم يعاملوك كذه اكيد فيه سبب وبعدين ترى الطب النفسي مو عيب عادي جدا انا اختي تستخدم علاج نفسي وعايشة طبيعي زيها زي اي احد ..دعواتك لي بالزوج الصالح

}وردة{

معلومات }وردة{
حبيبتي عورتي قلبي...
هم أبوك وأخوانك اللي مجانين وأكبر مرضى نفسيين
بس انت نتيجة الضرب ممكن يصر عندك عدم ثقة في النفس واكتئاب
بس اهم شي تتخلصين من الضرب! (مصدر المشكلة)

عندك حد من اهلك متفهم
يعني جدك أو جدتك أو حد من أخواك أو أعمامك ممكن تعيشي معاهم ويحميك من هذا الضرب؟

انت الحين تدرسي ولا تخرجتي ولا كيف؟

التعديل الأخير:
معلومات تائهة فى الحياة
اصبرى

حاولى طلب المعونة من أحد من اهلك أن يدافع عنك وربنا معك ولا تيأسى من رحمة الله لعل فرجه قريب ويرزقك بزوج صالح يرفع غنك هذا العناء

معلومات الحزن مالينى
[QUOTEيا حبيبتي ليش هما يسوا كذا ليش يعاملوكي بالطريقه البشعه دي؟؟ انتي كم عمرك ؟؟
ليش ماتحاولي تدافعي عن نفسك .. ليش ماتشتكي عليهم مثلا في حقوق الانسان .. ممكن في الشرطه او ترفعي عليهم قضيه ..][/QUOTE]
بصى انا عمرى 21 سنة وامى متوفية من اربع سنوات .... انا لو اشتكيت وحصل اللى حصل انا حروح فين حقعد عند مين اخاف يرمونى فى الشارع لا صعب الموضوع دة

معلومات الحزن مالينى
حبيبتي ليش هم يعاملوك كذه اكيد فيه سبب وبعدين ترى الطب النفسي مو عيب عادي جدا انا اختي تستخدم علاج نفسي وعايشة طبيعي زيها زي اي احد ..دعواتك لي بالزوج الصالح
انا معنديش مشكلة اروح مصحة بجد مش متخيلة ان الحل دة حيريحنى ازاى وحيبعدنى عن الضرب وحرتاح نفسيا....ويارب يزوقنى ويزقك الزوج الصالح

}وردة{

معلومات }وردة{
والله يا اختى ما اعرف بجد نفسى افهم ....ومينفعش اروح المحكمة لانهم لو رحت ممكن يقتلونى وممكن يعملوها
أول شي اتصلي بالمحكمة أو بالشرطة وسأليهم..من دون ما يعرف أحد طبعاً
قولي لهم أنا اتعرض للضرب والاعتداء يومياً وفي علامات على جسمي
تثبت أني اتعرض للضرب بس المشكلة أني صعب أروح للدكتور
إذا لأجأت لكم كيف بتتعاملون مع الموضوع؟
هل ممكن اني ارفع عليهم قضية وتوفرون لي الحماية من أبوي وأخواني؟
(يعني أفضل حل أشوفه أنه تعيشين مع حد من أهلك بعد ما تتوفر لك حماية من المحكمة
وتشتغلي وتعتمدي على نفسك)

أنا عارفة أنه صعب تتخيلي الكلام اللي قلته أنه يحصل
بس صدقيني
لازم علشان تتخلصي من اللي انت فيه تتخذي خطوة جريئة

ياربي انصرني

~◦ღ( حكيمة الإستشارات الزوجية )ღ◦
معلومات ياربي انصرني
والنبى يا جماعة قوليلى انا كدا مريضة نفسية؟ انا كدا تعبانة ولة هما ؟! انا تعبت والله

الله يفرج لك يارب بس حبيت انبهك على الحلف بغير الله شرك
وانتي قلتي(والنبي)

وبالنسبه لمشكلتك مالك الاحل واححد هو اللجوء لله تعالى والانطراح بين يدي الله ان يعجل بفرجك

الزمي قيام الليل واكثري من الاستغفار بنية طلب المغفره من الله

اكثثري من قرأة القران وتدبري القران خاصة سورة يوسف استشعري واستحضري سورة يوسف عليه السلام

اختلي بربي في غرفتك واشكي له كل مااهمك

واسئلي الله ان يقلب قلب ابوك واخوان على الرحمه والموده
فقلب ابوك واخوانك بين اصبع من اصابع الرحمن يقلبها كيف يشاء

وانظري لعلاقتك مع ربك ان كان هناك تقصير اوغفله اصلحي مابينك وبين الله تعالى

واستعيني بالله واصبري على هذ الابتلاء والله المستعان

معلومات الحزن مالينى
حبيبتي عورتي قلبي...
هم أبوك وأخوانك اللي مجانين وأكبر مرضى نفسيين
بس انت نتيجة الضرب ممكن يصر عندك عدم ثقة في النفس واكتئاب
بس اهم شي تتخلصين من الضرب! (مصدر المشكلة)

عندك حد من اهلك متفهم
يعني جدك أو جدتك أو حد من أخواك أو أعمامك ممكن تعيشي معاهم ويحميك من هذا الضرب؟

انت الحين تدرسي ولا تخرجتي ولا كيف؟
حبيبتى انا فعلا بقيت بخاف من كل حاجة وبخاف من الناس وبخاف من نفسى على نفسى وفعلا ثقتى منعدمة جدا وعلى طول قاعدة لحالى ومش بكلم حد ومبقتش اجتماعية زى الاول
اولا مشكلة الضرب دى بقالها 5 سنين او قبلها بس هى زيادة بقالها 5 سنين ... خالانى وخالاتى تتدخلوا وعيشت معاهم 4 سنين ولما رجعت تانى لاخواتى رجعوا يضربونى تانى
انا كانت اخر سنة ليا من الكلية السنة دى

معلومات الحزن مالينى
[QUOTEحاولى طلب المعونة من أحد من اهلك أن يدافع عنك وربنا معك ولا تيأسى من رحمة الله لعل فرجه قريب ويرزقك بزوج صالح يرفع غنك هذا العناء][/QUOTE]
طلبت وللاسف الرد كان استحميليهم دول اخواتك لحد ما يجيلك ابن الحلال.....الله امين يارب يرزقنى انا وبنات الملسمين الزوج الصالح

Queen Feeling

معلومات Queen Feeling
حبيبتي الله يعينك ويفرج همك
طيب ماعندك اخوات اكبر منك او قرايب او خالات اي احد يوقف معاكي ويساعدك
حاولي تفهمي منهم ايش سبب المعامله البشعه دي اتفاهمي معاهم اكيد في سبب
وعليكي بالدعاء اكثري من الدعاء وخلي املك في الله كبير ..... والله يصلحهم.

من نحن ؟؟

موقع نسوة : هي شبكه عربيه تهتم بكل ما يخص المرآه وحياتها اليوميه يعمل منذ سنوات لمساعدة والمساهمه في انجاح كافة الامور الحياتيه للمرآه العربيه