ازاي احافظ علي كرامتي وفي نفس الوقت اتقي الله

احصائياتى
الردود
4
المشاهدات
5K

xlarge

معلومات xlarge
ازاي احافظ علي كرامتي وفي نفس الوقت اتقي الله
السلام عليكم

الاول انا ببدي اعجابي بالمنتدي بحس انه مريح نفسيا

هادخل في الموضوع

انا بنت من زمان وانا بدور علي الحب والحنية .. ودايما بحس انها نقطة ضعف فيا

ولما لقيت خطيبي مسكت فيه بايدي واسناني

الاول ماكنتش مرتاحة للموضوع فا كونت بعامله عادي ( كنت قوية ويمكن كمان سخيفة

بس لما حبيته انقلبت للنقيض

وبدأت الوم نفسي ( ودي مشكلة عندي جلد الذات)

الوم نفسي علي الايام الي كان بيعاملني فيها حلو وبيزعل من اهمالي ليه

كل مشكلة تحصل بينا اقول مانا غلطت فيه كتير ولازم اعوضه

مانا بعته ولازم المرة دي اشتريه

من اول يوم وقت ما بيحصل زعل ويقولي هانسيب بعض انهار انهيار مش طبيعي واخاف بطريقة شديدة جدا واتحايل عليه انه يخليه جنبي .. مع اني كنت عارفة انه بيحبني ومش هايسبني بسهولة الا ان الفوبيا دي كانت بتحصل لي

قعدت ادور في صفاته ولقيته غربي جنوبي (( الله اعلم انا عرفته صح ولا لاء )

ولما كنت اقرا اكتر عن حنان الجنوبي وحبه اضعف اكتر قدامه

لدرجة اننا وصلنا انه كان كل يوم مشكلة

وكل مشكلة سواء الغلط مني او مش مني او سواء غلط صعب او حاجة بسيطة رد فعله عنيف جدا

وكان ومازال ما بيردش علي تليفواناتي بالايام

ولما يرد اقعد اتوسل

وكتبنا الكتاب

وكان كل املي اننا نكون احسن بما اننا بقينا ازواج واقرب من بعض نفسيا وجسديا عن الخطوبة

وقرر هو انه خلاص هايرد علي كل مكالماتي بعد كده انا بقيت زوجته بأه

هما يومين ورجعنا تاني نلف في نفس الموال

اغلط ( زي مثلا اني انام متأخر وهوا قايلي انام بدري .. او ارجع متأخر عن ميعادي او او

الموقف الي جرحني اوي انه كنا متفقين نتقابل في مكان وهو رجليه وجعاه وانا اتاخرت عن ميعادي شوية .. كان رد فعله اني اول ماوصلت هزقني وخلاني اروح البيت ( قفايا يقمر عيش علي راي امي )

بفتكر الحديث بتاع الرسول صلي الله عليه وسلم :

ألا أخبركم بنسائكم من أهل الجنة؟ الودود الولود العؤود، التي إذا ظُلمت قالت: هذه يدي في يدك، لا أذوق غمضاً حتى ترضى)

هل لو انا سبته من غير ما اصالحه يبقي انا كده مش بنفذ كلام النبي

هل ماينفعش ادور علي حقوقي قبل ما اعمل واجباتي ( زي ما هو بيقولي دايما )

بس انا نفسيتي بتتعب اوي اوي

اانا بدات اخاف منه اوي

مش عارفة اعمل ايه

يارب تفيدوني وتدعولي كمان

شهلة العيون

متميزة الأقسام الغذائية ، الموسوعة الصحية
معلومات شهلة العيون
أولاً اكثري من الاستخارة يا غالية
ثاني حاجة أشتغلي على نفسك شوية أو بالاحرى أكثر ؛؛انسيه شوية واهتمي بدراسة نفسك وتطويرها المنتدى مليان مواضيع تفيدك ؛ادخلي يوتيوب وشوفي مقاطع لخبرااء التنمية البشرية وتطوير الذات

سيبي له مساحة توحشيه فيها ؛؛أثقلي عليه يعني
الراجل ما يحبش البنت اللزقة عفواً على الكلمة،،لكن هما يشوفها كده كثر اهتمامنا والأعتذار بمناسبة ومن غيرها وألحن والزن ؛؛يعتبروها قلة ثقة بالنفس

وأهم شي لاحظت من كلامك إنه في من ناحيتك التصاق عاطفي شديد وهذا يا غالية مش في مصلحتك خالص ؛؛لانه لا سمح الله في حالة انفصال وإن شاء الله ما يكون أبداً راح تنهاري وتدمري ؛؛
لا تجعلي كل عاطفتك مصبوبة عليه فقط ؛؛حبي نفسك ؛؛حبي أهلك ؛؛اجعلي لروحك متنفس عاطفي أخر ؛؛اقتني حيوان واعتني به ؛؛زوري دور عجزة أو مستشفيات ؛؛؛خلي لك صديقات ما يكون هو كل اهتمامك

بالنسبة للانماط أعيدي الأختبار مرة واثنين وثلاث وشوفي نمطكً أولاً وأفهميه وشوفي نمطه وأفهميه وطبقي شوية شوية

إن شاء أكون أفدتك وإن شاء الله الأحوال تكون أجمل وأحسن

رندا كووول

~◦ღ( حكيمة الإستشارات الزوجية )ღ◦
معلومات رندا كووول
الف مبرووك الزواج ربي يسعدكم ويوفقكم.
انتي عاطفيه جدا .وخايفه ان تخسريه .ولانكم ف البدايه طبيعي تكون ارائكم مختلفه .يعني اللي بيحصل بينكم طبيعي جدا.
ولكن عليك امتصاص غضبه عندما تأخرتي عن الموعد اذكري له عذرك وبسرعه غيري الموضوع عن مدى اشتياقك له .دعي موضوع اللوم جانبا .وعيشي لحظة اللقاء.
واعطيه مساحة لاتلاحقيه بالرسائل واللوم والعتاب ..كوني قريبة .بعيده ..حاولي تنهي خلافاتكم بلباقه من غير جدال ..كثرة الجدال والمناقشه ف المشكله تكبرها وتجعل لها فروع اخرى ولا تحل بسهوله.
وادرسي نمطه جيدا لتستطيعي كشف الاختلافات بينكم وتتعاملي معه بسهوله.

حكاية أمل...

حكيمة نسوة
معلومات حكاية أمل...

اختي الغالية ..
من كلامك احس ززوجك مو جنوبي حاولي تتاكدين من نمطة ,,
اما موضوع الرومانسسية وحساسيتك حاولي قد ماتقدري تشغلي نفسك بأشياء ثانية ولا تفكري انتي بالانفصال او انه ممكن ينفصل عنك بالعكس حاولي تقنعي نفسك انه مستحيل ينفصل عنك ان شاء الله عشان بهالطريقه تسوين جذب للافكار الايجابيه ,حتى لو هدد ابتعدي واتوكلي ع الله ..
حاولي كمان انك تدخلي دورات تثقيفيه عن الحياة الزوجيه او تطوير الذات عشان يصبح عندك اهتمامات ثانية , لا تخليه مركز اهتمامك فالحياة صدقيني راح تتعبين انتي شكلك جنوبيه واللله اعلم فعشان كذا سوي اشياء جديده وركزي عليها ..
اتمنى انك استفدتي من كلامي ..
والله يسهلك امرك ويوفقك يارب ..
:21:

xlarge

معلومات xlarge
السلام عليكم :)

جزاكم الله خيرا علي المساعدة

يارب يصلح حالكم جميعا يارب

طب كنت عاوزة اسألكم علي حاجة

الوقتي احنا حصلت مشكلة بينا .. وانا المرة دي ماتوسلتش حاولت اكلمه ماردش فا محاولتش تاني

لكني قولت لنفسي ان الرسول نهي عن الخصام اكتر من 3 ايام

بعد 3 ايام طلبته من غير زن .. ماردش .. بعتله رسالة ان الصلح خير وبس

طب الوقتي انا زواجي ( البناء ) بعد شهرين

وفي حاجات كتير ناقصاني لازم اشتريها .. ولازم استأذنه في الخروج

هل ابدأ اخرج واستأذنه ولما ممكن يعتبرها تلكيكة اني اكلمه

رأيكوا ايه اطنشه خالص لغاية اما يكلمني هو ومش لازم اكمل اللي ناقصني حتي لو اتاجل الفرح ... ولا استأذنه واخرج من غير كتر كلام ؟

من نحن ؟؟

موقع نسوة : هي شبكه عربيه تهتم بكل ما يخص المرآه وحياتها اليوميه يعمل منذ سنوات لمساعدة والمساهمه في انجاح كافة الامور الحياتيه للمرآه العربيه